מהדורת חדשות מרכזית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מהדורת חדשות מרכזית היא תוכנית טלוויזיה המשודרת בשעה קבועה בערבם של ימי חול ומציגה, את החדשות של אותו יום. התוכנית היא תוכנית הדגל של מחלקת החדשות בטלוויזיה והיא יכולה להיות עוגן שידורים מרכזי ולזכות לשיעורי צפייה ניכרים בפריים טיים. בהתאם משקיעות תחנות השידור משאבים רבים בתוכניות אלה.

מאפיינים כלליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחקר שהשווה בין 117 מהדורות מרכזיות ב־51 מדינות ממגוון יבשות, מצא שרוב המהדורות שנבדקו (52%) נמשכות שעה, 26% נמשכות חצי שעה, וב־22% נמשכות זמן ממושך יותר, שעה וחצי או שעתיים. רבות מהמדינות בהן המהדורות נמשכות שעתיים הן מדינות אמריקה הלטינית המקדישות נתח זמן משמעותי יחסית מן המהדורה לחדשות ספורט.[1]

ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבט לחדשות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיר וידאו ומצלמת טלוויזיה עם טלפרומפטר באולפן מבט ברוממה, ירושלים 2017
ערך מורחב – מבט

עם עלייתה לאוויר בשנת 1968 הייתה מבט לחדשות מהדורת החדשות המרכזית הראשונה בישראל. התוכנית, ששודרה בערוץ הראשון, זכתה לשיעורי צפייה גבוהים ביותר. עם התוכנית מזוהה העיתונאי חיים יבין. לאחר פרישתו הראשונה מהגשת התוכנית הוחלף יבין בגאולה אבן. לאחר פרישתו השנייה הוחלף יבין בינון מגל ומרב מילר. ב-2012 התפטר מגל מתפקידו. משנת 2015 הגיש את המהדורה יעקב אילון, עד פרישתו בסוף 2016.

תחילה שודרה המהדורה בשעה שמונה בערב, אך בתקופתו של אורי פורת הועברה לשעה תשע. ב-2012 הועברה המהדורה לשעה 19:52. החל משנת 2014 ועד 2017 המהדורה שודרה בשעה 19:58.

כאן חדשות: חדשות הערב של כאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – חדשות הערב

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ כאן 11 במסגרת תאגיד השידור הישראלי, מחליפה את מהדורת מבט של הערוץ הראשון ומשודרת מאז עלייתה בחודש מאי 2017, בשעה 19:55. מגישת המהדורה היא העיתונאית מיכל רבינוביץ', שהגישה את מבט. לפניה הגישו גאולה אבן-סער, ודוריה למפל

המהדורה המרכזית של חברת החדשות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מהדורת החדשות המרכזית של חברת החדשות

מהדורת החדשות של ערוץ 2 עלתה לאוויר בשנת 1993. תחילה הוגשה המהדורה על ידי יעקב אילון, ובהמשך עבר הערוץ למודל הגשה זוגי, עם הצטרפותה של מיקי חיימוביץ'. בתחילת שנות האלפיים הפכה התוכנית לנצפית בישראל. עם פרישתו של אילון הצטרף גדי סוקניק לחיימוביץ', והשניים הגישו יחד את המהדורה. לאחר פרישת חיימוביץ', החלה יונית לוי להגיש את המהדורה לצד סוקניק. לאחר פרישתו של סוקניק זנח הערוץ את מודל ההגשה הזוגי, ועתה היא מוגשת על ידי לוי ודני קושמרו לסירוגין. החל מסגירת ערוץ 2 ופיצולו לערוצים קשת 12 ורשת 13 המהדורה המרכזית שודרה במקביל בשני הערוצים.

בעקבות מיזוג רשת-עשר עברה המהדורה לקשת 12 בלבד.

בראשיתה נמשכה המהדורה חצי שעה, אך בהמשך השתנה משך המהדורה, על פי רוב, לשעה ורבע.

המהדורה המרכזית של חדשות 13[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 13

עם עלייתו לאוויר של ערוץ 10, בשנת 2002, שודרה המהדורה בשעה שבע בערב בהגשת יעקב אילון. את המהדורה הפיקה חברת חדשות ישראל. בהמשך הפיקה את המהדורה חדשות 10 והיא הועברה לשעה שמונה בערב. אל אילון הצטרפה מיקי חיימוביץ'. עם פרישתה של חיימוביץ' זנח הערוץ את מודל ההגשה הזוגי, ואת המהדורה הנחו לסירוגין אילון ותמר איש שלום. בפברואר 2012 הודיע אילון שיפרוש מהגשת המהדורה באפריל אותה שנה. נכון לשנת 2023, מוגשת המהדורה על ידי הילה קורח ואודי סגל, ביחד או לסירוגין. בעקבות פיצול ערוץ 2, הערוץ עבר לאפיק 14 ונאלץ לשנות את שמו, לכן מיתג עצמו כ"עשר" ושם חברת החדשות שונה בהתאם. ב-16 בינואר 2019 הסתיים תהליך המיזוג עם רשת ו"חדשות עשר" שינתה את שמה ל"החדשות 13" ובהמשך ל"חדשות 13" והחלה לשדר באפיק 13.

מהדורת החדשות המרכזית של חדשות 14[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מהדורת החדשות המרכזית של עכשיו 14

מהדורת החדשות המרכזית של עכשיו 14 משודרת החל מ-25 במרץ 2018.[2] המהדורה משודרת בימי ראשון עד חמישי משעה 19:53 עד 20:45 בהגשת מגי טביבי ושרון גל, ביחד ולסירוגין. מיומה הראשון ועד לדצמבר 2018 הגישה את המהדורה דנה סומברג, ולאחר מכן הוחלפה על ידי אמיר איבגי. ב-22 באוקטובר 2020 ירדה המהדורה מהאוויר בעקבות נתוני מדורג נמוכים.[3] המהדורה חזרה לאוויר ב-29 בנובמבר 2021 עם מעבר הערוץ לאפיק 14.


בארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל 3 רשתות הטלוויזיה האמריקניות הגדולות - ABC, CBS, NBC - משדרות את מהדורת החדשות המרכזית שלהן בשעות הערב.

בשל החלוקה ל-4 אזורי הזמן יכולות תחנות הטלוויזיה המקומיות בארצות הברית לבחור מתי לשדר את המהדורה הלאומית באזוריהן. בדרך כלל מועברת המהדורה בשידור חי בחוף המזרחי (18:30) ובאזור המרכז (17:30) של ארצות הברית. בשני אזורי הזמן הנותרים מועברת המהדורה כתוכן מוקלט לפי שעונן, כאשר רק במקרי חדשות חריגים מעודכנת המהדורה כך שתהיה רלוונטית גם עבור צופי החוף המערבי.

רשתות הטלוויזיה הקטנות יותר, כמו FOX ו-The CW, לא משדרות חדשות בכלל. ערוצי חדשות ייעודיים, דוגמת CNN או Fox News או MSNBC, אינם משדרים מהדורה מרכזית כי אם סיקור חדשותי מתמשך סביב השעון.

"חדשות הערב" של CBS[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – CBS Evening News

המהדורה עלתה לאוויר ב-1948 כמהדורה יומית בת 15 דקות בהגשתו של דאגלס אדוארדס אחרי כמה שנים של שידורים לא סדירים. בשנת 1962 קיבל את התפקיד וולטר קרונקייט שנודע מאז בתור "האיש האמין ביותר באמריקה" וכמי ששלט ללא עוררין בעולם החדשות האמריקני. יחד עם מינויו של קרונקייט לתפקיד הוארכה המהדורה לכדי 30 דקות והשתבצה בקביעות בשעה 18:30 בערב.

עם פרישתו של קרונקייט ב-1981 מונה העיתונאי דן ראד'ר להגיש את המהדורה, אך היא בינתיים איבדה את בכורתה בנתוני הצפייה. אחרי פיטוריו בשנת 2005 מינתה הרשת את קייטי קוריק לתפקיד המגישה, והיא נהייתה לאישה הראשונה שהגישה לבדה מהדורת ערב. בעקבות פרישתה ב-2011 קיבל את התפקיד סקוט פלי, ובשנת 2017 החליף אותו בתפקיד ג'ף גלור. מאז 2019 מגישה את המהדורה נורה אודונל.

"חדשות הלילה" של NBC[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – NBC Nightly News

מהדורת החדשות המרכזית של רשת NBC עלתה לאוויר בשנת 1970 כתחליף לתוכנית החדשותית "Huntley–Brinkley Report" ששודרה מדי ערב בשנות ה-50 ובשנות ה-60 בהגשתם הזוגית של צ'אט האנטלי ודייוויד ברינקלי - האחד מניו יורק והשני מוושינגטון די סי. את המהדורה החדשה הגיש העיתונאי ג'ון צ'נסלור, ברוב הזמן לבדו ובחלק מהזמן עם ברינקלי, עד לשנת 1982.

ב-1982 מונה טום ברוקו לתפקיד המגיש המרכזי, ובתקופתו נהנתה המהדורה מגידול במספר הצופים עד שמאמצע שנות ה-90 והלאה היא דורגה במקום הראשון בטבלאות הצפייה. עם פרישתו של ברוקו בשנת 2004 נבחר בריאן ויליאמס להיות מחליפו, אך ב-2015 הוא פוטר מתפקידו ובמקומו מונה לסטר הולט לתפקיד המגיש. משבר זה תרם לכך שהמהדורה הפסידה את המקום הראשון ברייטינג לראשונה מזה 20 שנה.

"חדשות העולם הלילה" של ABC[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ABC World News Tonight

המהדורה המרכזית של ABC נחנכה לראשונה ב-1978 לאחר שנים רבות בהן התקשה הרשת להציב תחרות רצינית לשתיים הוותיקות ממנה. עוד קודם לכן, לאורך שנות ה-60 ושנות ה-70, שודרו מהדורות שונות אותן הגישו עיתונאים כמו פרנק ריינולדס, הווארד קיי סמית', הארי ריזנר וברברה וולטרס.

בשנת 1983 מונה פיטר ג'נינגס לשמש כמגיש המרכזי, ובזכות מינויו הגיעה המהדורה אל המקום הראשון בטבלאות הרייטינג של אותו העשור עד שהיא הפסידה את הבכורה באמצע שנות ה-90. לאחר מותו הפתאומי של ג'נינגס ב-2005 מונה צ'ארלס גיבסון למגיש המהדורה. בשנת 2009 מונתה לתפקיד המגישה דיאן סויר וב-2014 החליף אותה דייוויד מיור - אז זינקה המהדורה למקום הראשון בטבלאות הרייטינג.

במדינות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סי-טי-וי נשיונל ניוז (CTV National News)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהדורת החדשות המרכזית של רשת הטלוויזיה הקנדית "CTV". את התוכנית מגישה כיום ליסה לפלם (Lisa LaFlamme). את התוכנית הגיש בעבר העיתונאי הנודע לויד רוברטסון (Lloyd Robertson) שעשה זאת במשך ארבעים שנה, עד ל-1 בספטמבר 2011. למרות שידורה בשעה 11:00 בלילה, זוכה התוכנית לאחוזי צפייה הנעים בין 20-30% רייטינג.

ורמיה: מהדורת החדשות של ערוץ 1 הרוסי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ורמיה (Время, זמן) הוא שמה של מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 1 הרוסי. משודרת ברציפות מאז ה-1 בינואר 1968, תחילה כחלק מהטלוויזיה המרכזית של ברית המועצות ולאחר מכן בערוץ 1 הרוסי.

וסטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

וסטי (Вести, ידיעות) הוא שמה של מהדורת החדשות המרכזית של החברה הרוסית לרדיו וטלוויזיה. משודרת ברציפות מאז ה-13 במאי 1991 בערוץ רוסיה-1.

סבודניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סבודניה (Сегодня, היום) הוא שמה של מהדורת החדשות של ערוץ NTV. משודרת ברציפות מאז ה-11 באוקטובר 1993.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]