מונטנגרו במלחמת העולם הראשונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מונטנגרו
במלחמת העולם הראשונה
דגל מונטנגרו
צד בעימות חלק ממדינות ההסכמה
תאריך כניסה לעימות יולי 1914
העילה למלחמה פלישת האימפריה האוסטרו הונגרית לסרביה
תאריך סיום העימות נובמבר 1918
אירועי הסיום שחרור מונטנגרו ושטחים כבושים בסרביה על ידי מדינות ההסכמה
ראש המדינה בפועל ניקולה הראשון
מפקדים בולטים גנרל ינקו ווקוטיץ'
נתוני הצבא
צבא סנג'ק (דיוויזיה אחת) לא ידוע (בערך בגודל של גייס)
תוצאות המלחמה
אבדות בנפש ~3,000
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מונטנגרו שנפגעה באורח קשה במהלך מלחמת העולם הראשונה לחמה לצד מדינות ההסכמה. בטרם המלחמה כמו גם במהלכה, ואף לאחריה, סרביה ומונטנגרו היו בעלות ברית קרובות מאוד. ולכן, עם הפלישה הראשונה של צבא האימפריה האוסטרו הונגרית לשטחי סרביה, מונטנגרו הכריזה מיד מלחמה נגד מעצמות המרכז. האימפריה האוסטרו הונגרית שלחה כוח נפרד למונטנגרו כדי שיפלשו לשטחה וימנעו מצבאותיהם של סרביה ומונטנגרו להיפגש ולשתף פעולה. כוח הצבא של מונטנגרו הדף את ההתקפה בהצלחה וממרומי הר לובצ'ן המבוצר צבא מונטנגרו הפגיז את העיר קוטור (היום חלק משטח מונטנגרו) שהייתה אז בשליטת האויב. ב-10 באוגוסט 1914 מונטנגרו תקפה בהצלחה את הביצורים האוסטריים אך לא ניצלה בהמשך את היתרון שהושג בזכות מתקפה זו.

צבא מונטנגרו השתתף במתקפות מנע נגד צבא האויב בשטח בוסניה שיזמה סרבייה אך מתקפות אלה נהדפו בקלות על ידי מעצמות המרכז. בפלישה השנייה של האימפריה האוסטרו הונגרית לשטחי סרביה מונטנגרו הדפה בהצלחה את המתקפות וצבאה השתתף בניסיון לשחרור סרייבו שלא הצליח לבסוף. במהלך הפלישה השלישית הצבא המונטנגרי נכנע כנגד כוח גדול מאוד והאימפריה האוסטרו הונגרית יחד עם האימפריה הגרמנית הצליחו בכיבוש סרביה. הפלישה למונטנגרו התרחשה בינואר 1916 והיא הסתיימה בניצחון של מעצמות המרכז. החל מה-15 בינואר ועד לאוקטובר 1918, בסמוך לסוף המלחמה, מונטנגרו נשארה תחת כיבוש אוסטרו-הונגרי. המלך, ניקולא, נמלט לאיטליה ומשם לצרפת. שם, בעיר בורדו, התיישבה ממשלת מונטנגרו הגולה. ממשלת סרביה הגולה עברה לאי קורפו שבשליטת יוון.

בתום המלחמה מדינות ההסכמה שחררו את סרביה ומונטנגרו. אספה לאומית בעיר פודגוריצה, לימים בירת מונטנגרו, תפסה את מקומה של הממשלה הגולה. עוד לפני קום האספה, עדיין תחת כיבוש אוסטרו-הונגרי, נחתמה הצהרת קורפו ב-20 ביולי 1917 באי היווני קורפו, שמטרתה הייתה איחוד סרביה ומונטנגרו והקמת ממלכת יוגוסלביה. ב-26 בנובמבר 1918 החל תהליך האיחוד בין המדינות. אף על פי שהמלך ניקולה פעל בשטחה של בעלת ברית של מונטנגרו במלחמה, ניקולס הואשם בניסיון כינון שלום נפרד עם האויב. האספה מצאה אותו אשם, הורידה אותו מתפקיד המלך ואסרה על חזרתו לשטחי המדינה. האספה הכריזה על איחוד עם ממלכת סרביה ב-1 בדצמבר 1918. רבים מתושבי המדינה לא הסכימו עם החלטות האספה ומאוחר יותר באותו חודש התרחשה התקוממות חג המולד. זמן קצר אחרי חתימת ההסכמים הממלכה שאוחדה הפכה לחלק מהמדינה החדשה, ממלכת הסרבים, הקרואטים והסלובנים.