מחוז וקספורד

(הופנה מהדף מחוז ווקספורד)
מחוז וקספורד (מחוז)
County Wexford
סמל מחוז וקספורד
סמל מחוז וקספורד
סמל מחוז וקספורד
דגל מחוז וקספורד
דגל מחוז וקספורד
דגל מחוז וקספורד
מדינה אירלנדאירלנד אירלנד
פרובינציה לנסטרלנסטר לנסטר
רשות מחוקקת legislative body of Wexford County Council עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המחוז וקספורד
שטח 2,365 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 14,960 (נכון ל-2016)
קואורדינטות 52°30′00″N 6°40′00″W / 52.5°N 6.6666666666667°W / 52.5; -6.6666666666667 
אזור זמן UTC+0
www.wexford.ie

לחצו כדי להקטין חזרה

מחוז דניגולמחוז ליטריםמחוז סלייגומחוז מאיומחוז גולווייגולוויימחוז רוסקומוןמחוז קאוואןמחוז לונגפורדמחוז מונאהןמחוז לאות'מחוז וסטמית'מחוז פינגלמחוז מית'מחוז דבליןדרום דבליןמחוז דן-לירי-רת'דאוןמחוז קליירמחוז לימריקמחוז אופאלימחוז קילדיירמחוז ויקלומחוז טיפררימחוז לישמחוז קרלומחוז וקספורדמחוז ווטרפורדקורקמחוז קילקנימחוז טיפררימחוז ווטרפורדמחוז לימריקמחוז קרימחוז קורקצפון אירלנדהממלכה המאוחדת
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מחוז וקספורדאנגלית: County Wexford, באירית: Contae Loch Garman) הוא מחוז באירלנד. המחוז ממוקם בפרובינציית לנסטר, ובירת המחוז היא העיר וקספורד, על שמה הוא נקרא. המחוז הוקם על אדמות הממלכה האירית העתיקה היקינסלה. לפי מפקד אוכלוסין משנת 2016, מתגוררים במחוז כ-149,605 תושבים, רובם משתייכים לנצרות הקתולית. 62% מתושבי המחוז מתגוררים באזורים כפריים ורק כ-38% מתגוררים בערים ובעיירות. המחוז גובל במחוז ויקלו מצפון, במחוז קרלו מצפון מערב, במחוז קילקני ממערב ובים האירי ממזרח ומדרום.

אזור וקספורד היה מהאזורים הראשונים באירלנד שקיבלו עליהם את הנצרות, בתחילת המאה ה-5 לספירה. וקספורד הייתה האתר ההיסטורי אליו פלשו הנורמנים בשנת 1169, בהזמנתו של דרמוט מק'מורו, מלך היקינסלה ומלך לנסטר, מהלך שהיה לתחילת כיבושה של אירלנד על ידי ממלכת אנגליה. מחוז וקספורד היה משמעותי ביותר במהלך המרד האירי של 1798 נגד השלטונות הבריטיים, כאשר המורדים נחלו הצלחות משמעותיות בתחומו. גם במרידת חג הפסחא התבצעו הפגנות ומרידות בתחומי המחוז במקביל לאלו שהתרחשו בדבלין. מטוסים גרמנים הפציצו את העיירה קמפייל שבמחוז במהלך מלחמת העולם השנייה. ב-1963 ביקר נשיא ארצות הברית ג'ון פיצג'רלד קנדי במחוז והגיע לעיר אבותיו דונגסטאון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מחוז וקספורד בוויקישיתוף


ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה של אירלנד. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.