מטבח פסח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מטבח פסח הוא מטבח נוסף על המטבח הרגיל המשמש רק לימי חג הפסח.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעיקר הדין על פי ההלכה, אין צורך במטבח נפרד או בכלים נפרדים עבור פסח ואפשר להשתמש בפסח במטבח שבו משתמשים כל השנה בחמץ לאחר הכשרתו, ההכשרה כוללת ניקיון יסודי של השיש והכיור משיירי חמץ, ועירוי של מים רותחים (מכלי ראשון) על השיש והכיור. יש הנוהגים אף לצפות את השיש בחומרים שונים כמו נייר אלומיניום ואת הכיור בכלי פלסטיק ייעודי במידותיו של הכיור.

באשר לכלי החמץ, את רובם ניתן להכשיר על ידי הגעלה או ליבון, לאחרונה מקובל יותר לייחד לפסח כלים מיוחדים, עקב המצאת הכלים החד-פעמיים, והוזלת מחירי הכלים. מלבד ההחמרה ההילכתית הדבר יותר נח מבחינה פרקטית, כיוון שהגעלת כל כלי המטבח כרוכה במאמץ ועלויות רבות.

יש המחמירים ומייחדים "מטבח לפסח". הסיבה להחמרה זו היא חשש שאולי המטבח לא הוכשר כהלכה. מלבד זאת יש חומרא[דרוש מקור] לא להניח כלים של פסח על מקום שנגע בהם חמץ, במיוחד מקום שנגע חמץ חם ולכן הנחת כלי הפסח בארון כלי החמץ כרוכה בציפוי הארונות בניילון או פלסטיק ולכן מעדיפים לא להשתמש בארונות החמץ לכלי הפסח. בדרך כלל משתמשים במטבח פסח רק למאכלי בשר, שהם המאכל העיקרי בחג.

עם זאת יש בתים בהם ישנו מטבח מיוחד לפסח בעיקר מטעמי נוחיות (מטבח נפרד מאפשר למשל לבשל במקביל מאכלי חמץ ומאכלים כשרים לפסח).

בשאר ימות השנה, המטבח אינו בשימוש, זאת כדי למנוע את כניסת החמץ, והוא נעול באמצעים שונים, המונעים את הגישה אליו, לעיתים נעשה הדבר בפלטות המדמים ארון בגדים רחב, המסווה לגמרי את המטבח המסתתר מאחוריו. מטבח הפסח משמש גם לאחסון כלי הפסח במהלך השנה.


ערך זה הוא קצרמר בנושא יהדות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.