מיגל דה אלבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיגל דה אלבה
Miguel Ricardo de Álava
לידה 7 בפברואר 1772
ויטוריה, ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 ביולי 1843 (בגיל 71)
בארז', צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Cemetery of Santa Isabel, Vitoria-Gasteiz עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Loreto de Arriola עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא יבשה עריכת הנתון בוויקינתונים
דרגה גנרל עריכת הנתון בוויקינתונים
פעולות ומבצעים
עיטורים
  • מפקד במסדר הצבאי של וילם (27 באוגוסט 1815)
  • אביר מפקד במסדר האמבט
  • הצלב הגדול של המסדר המלכותי והצבאי של הרמנגילד הקדוש
  • הצלב הגדול של מסדר קרלוס השלישי
  • מפקד במסדר סנטיאגו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
דון מיגל דה אלבה

מיגל ריקרדו דה אלבהספרדית: Miguel Ricardo de Álava7 בפברואר 1772 ויטוריה, ספרד - 14 ביולי 1843 בארז', צרפת) הידוע גם בכינוי גנרל אלבה (General Álava) היה גנרל ספרדי, מגיבורי מלחמת חצי האי והמלחמות הנפוליאוניות בצד הספרדי. אלבה היה גם ידיד קרוב של וולינגטון. הוא היה האדם היחיד שהשתתף בשני קרבות מכריעים, בים וביבשה, משני צדדי המתרס: בקרב טרפלגר, כקצין ימי, מן הצד הצרפתי-ספרדי כנגד הבריטים, ובקרב ווטרלו, כקצין צבא היבשה, מן הצד של בעלות הברית כנגד הצרפתים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת דרכו שרת בחיל הרגלים אולם כעבור זמן מה עבר לחיל הים, הוא התיידד עם האדמירל פדריקו גראווינה והיה שותף לתוכניתו של נפוליאון לכבוש את בריטניה, אולם מפקד הצי הצרפתי פייר וילנב חשש להפליג מהנמל בקדיס עד שהודיעו לו שנפוליאון שלח להחליף אותו אז יצא הצי מהנמל היישר אל זרועותיהם של הבריטים תחת פיקודו של לורד נלסון המתינו שם והתחולל קרב טרפלגר במהלך הקרב הוצבו אלבה וגראווינה על סיפונה של פרינסיפה דה אסטוריאס שהותקפה בידי שלוש ספינות בריטיות. גראווינה נפגע בזרועו, ואלבה דאג שיפנו אותו לחוף ואז התפנה גם הוא.

לאחר שצרפת בגדה בבעלת בריתה ספרד ופלשה לתחומיה לחם אלבה בכוחות הצרפתיים וסירב להכיר בז'וזף בונפרטה, אחיו של נפוליאון, כמלך ספרד. מששמעו על כך שלטונות הכיבוש גררו אותו אל כיכר העיר, ושם, באיומי כידונים, אולץ לשנות את דעתו. לאחר מאורע זה נמלט אלבה למדריד שם עודד מרידות נגד הכובשים הצרפתיים אחר כך עבר לפורטוגל שם הכיר את ארתור ולסלי, הדוכס הראשון מוולינגטון והשניים נעשו ידידים בלב ובנפש. אלבה המשיך להילחם בצרפתים כשהוא מפקד לחלופין על יחידות ספרדיות בריטיות ופורטוגליות.

לאחר קרב לייפציג והגלייתו של נפוליאון לאי אלבה מונה אלבה לשגריר ספרד בהולנד אולם הואשם באשמות שאו בידי המלך פרננדו השביעי אולם שוחרר משנתבררה חפותו מששמע שנפוליאון חזר מגלותו מיהר והשתתף בקרב ווטרלו יחד עם וולינגטון ובליכר לאחר הקרב כיהן לזמן קצר כשגריר ספרד בצרפת ולאחר מכן התנגד למלך וגורש לפריז עד שקיבל חנינה שאפשרה לו לחזור את שארית חייו הקדיש לפוליטיקה והחזיק במשרות ממשלתיות שונות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיגל דה אלבה בוויקישיתוף