מייקל טילסון תומאס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מייקל טילסון תומאס
Michael Tilson Thomas
לידה 21 בדצמבר 1944 (בן 79)
לוס אנג'לס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1969 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת דרום קליפורניה, תיכון נורת' הוליווד, האקדמיה לאמנויות איידילויילד, בית הספר למוזיקה USC תורנטון, Colburn School עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
www.michaeltilsonthomas.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מייקל טילסון תומאסאנגלית: Michael Tilson Thomas; נולד ב-21 בדצמבר 1944), הוא מנצח, פסנתרן ומלחין יהודי אמריקאי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומאס נולד בלוס אנג'לס, קליפורניה, שם למד באוניברסיטה של דרום קליפורניה, אצל אינגולף דאהל בין היתר. הוא בנו של מנהל במה בברודוויי, טד תומאס, ונכדם של כוכבי תיאטרון היידיש הנודעים בוריס ובסי טומשבסקי. אמו, רוברטה תומאס, הייתה מורה להיסטוריה בחטיבת ביניים. בשנת 1969 ניצח לראשונה על התזמורת הסימפונית של בוסטון, כמחליפו של ויליאם שטיינברג, שחש ברע באמצע קונצרט. תומאס נשאר עם ההרכב הבוסטוני כעוזר מנצח עד 1974. הוא שימש מנהל מוזיקלי בתזמורת הפילהרמונית של באפלו משנת 1971 עד 1979, ומשנת 1971 עד 1977 ניצח על סדרה של קונצרטים לנוער בתזמורת הפילהרמונית של ניו יורק.

משנת 1981 עד 1985 היה מנצח אורח ראשי של התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס, ומשנת 1986 עד 1995 היה מנצח ראשי של התזמורת הסימפונית של לונדון, והיה למנצח מעוטר בהמשך. בשנת 1995 התמנה למנהל מוזיקלי של התזמורת הסימפונית של סן פרנסיסקו. תומאס הוא גם מייסד ומנהל אמנותי של תזמורת העולם החדש של מיאמי, שהיא למעשה אקדמיה תזמורתית שמקום מושבה במיאמי, פלורידה, הפועלת כבסיס הכשרה למוזיקאים צעירים.

תומאס מנצח על מוזיקה מסוגים שונים ורבים, ומעודד במיוחד ביצוע יצירות אמריקאיות מודרניות. הוא הקליט את כל הסימפוניות של צ'ארלס אייבס ואת קלטת הבכורה של "מוזיקת המדבר" של סטיב רייך. הוא התפרסם גם כמפרש יצירותיו של מאהלר. בין היצירות שחיבר: "מיומנה של אנה פרנק"; "שואה", המנציחה את יום השנה החמישים להפצצת הירושימה; שירים של אמילי דיקינסון; ו"אגדה אורבנית". באפריל 2005 ניצח בקרנגי הול על ביצוע הבכורה של "זיכרונות מתיאטרון היידיש של טומשבסקי".

באפריל 2009 ובמרץ 2011 השתתף בתזמורת הסימפונית של יוטיוב. הוא היה המנצח של התזמורת, וזכה להצלחה רבה.

בספטמבר 2020 תומאס סיים את תפקידו בתזמורת הסימפונית של סן פרנסיסקו לאחר 25 שנות כהונה בתפקיד המנהל המוזיקלי של התזמורת. יורשו בתפקיד הוא המנצח הפיני אסה-פקה סאלונן.[1] כיום מייקל טילסון תומאס הוא מנהל מוזיקלי כבוד של תזמורת סן פרנסיסקו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מייקל טילסון תומאס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Esa-Pekka Salonen named next Music Director of the San Francisco Symphony, באתר הרשמי של התזמורת, ‏5 בדצמבר 2018(הקישור אינו פעיל)