מייקל קלארק דאנקן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מייקל קלארק דאנקן
Michael Clarke Duncan
מייקל קלארק דאנקן, 2009
מייקל קלארק דאנקן, 2009
לידה 10 בדצמבר 1957
שיקגו שבאילינוי
פטירה 3 בספטמבר 2012 (בגיל 54)
לוס אנג'לס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה פארק הזכרון פורסט לוון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1995 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • אוניברסיטת המדינה אלקורן
  • King College Prep High School
  • Kankakee Community College עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אומרוסה מניגולט (20102012) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס סאטורן עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מייקל קלארק דאנקןאנגלית: Michael Clarke Duncan;‏ 10 בדצמבר 1957 - 3 בספטמבר 2012) היה שחקן קולנוע אמריקני, מועמד פרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר וזוכה פרס סאטורן לשנת 1999 על סרטו "גרין מייל". נודע בשל תפקידו בסרטים "ארמגדון", "ללכת על הכל", "מלך העקרבים", ו"דרדוויל".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאנקן נולד במערב שיקגו וגדל לצד אימו ואחותו ג'ודי. לא היה לו קשר עם אביו, שעזב את הבית כשדאנקן היה ילד.

במהלך לימודיו בתיכון, שאף דאנקן להיות שחקן פוטבול, אך בעקבות הסתייגות אימו פנה לתחום המשחק.

דאנקן נאלץ לנשור מאוניברסיטת אלקרון, במטרה לעזור ולתמוך במשפחתו בזמן שאימו הייתה חולה. הוא עבד כמאבטח בכמה מועדונים בשיקגו, ואף כחשפן, בעל שם הבמה "הקיסר השחור".

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאנקן עבר ללוס אנג'לס ושיחק במספר פרסומות. לאחר מכן עבד כשומר ראש של כמה שחקנים מפורסמים בהוליווד, בהם ויל סמית', מרטין לורנס וג'יימי פוקס. בעקבות מותו של הנוטוריוס בי. איי.ג'י., שגם אותו איבטח, הפסיק דאנקן את עבודתו כשומר ראש.

בשנת 1998 השתתף דאנקן לצד ברוס ויליס ובן אפלק בשובר הקופות של מייקל ביי "ארמגדון", בסרט גילם דאנקן את דמותו של ג'יי אוטיס "בר" קורלינבר שעובד בחברת הנפט של הארי סטמפר, ונבחר על ידי סטמפר לצוות המשימה במעבורת החלל.

שנה לאחר מכן קיבל דאנקן מועמדות לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר, לפרס גלובוס הזהב ולפרס גילדת שחקני המסך על תפקידו בדרמת המתח של פרנק דרבונט "המייל הירוק", לצד טום הנקס. בסרט גילם דאנקן את דמותו של ג'ון קופי, אסיר שחור שדינו נגזר למוות בשל הרשעתו באונס ורצח, קופי מתגלה לבסוף כבחור עדין בעל כוחות על טבעיים. תפקיד זה זיכה אותו לבסוף בפרס סאטורן בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר.

ב-2000 שיחק דאנקן לצד ברוס ויליס ומת'יו פרי בקומדיית הפשע הקנדית "ללכת על הכל", בסרט גילם את דמותו של המתנקש פרנקלין "פיגס" פיגרואה שעובד עבור הרוצח ג'ימי "הצבעוני" טודסקי. ב-2001 השתתף דאנקן בסרט הפעולה העתידני של טים ברטון "כוכב הקופים", לצד מארק וולברג וטים רות', בסרט גילם את דמותו של קולונל אטאר.

ב-2002 הופיע דאנקן לצד המתאבק דוויין ג'ונסון בסרט הפעולה "מלך העקרבים", בסרט מגלם דאנקן את דמותו של בלתזאר מנהיג אויביו של המלך ממנון. ב-2003 שיחק דאנקן לצד בן אפלק וג'ניפר גארנר בסרט גיבורי העל "דרדוויל", בסרט גילם את דמותו של קינגפין, בוס העולם התחתון בניו יורק. באותה שנה דיבב דאנקן את דמותו של דוב הגריזלי החכם טאג, בסרט האנימציה "אחי הדוב".

ב-2005 השתתף דאנקן בשוברי הקופות, "עיר החטאים" של פרנק מילר ורוברט רודריגז ו"איילנד" של מייקל ביי. ב-2006 שיחק לצד ויל פרל בקומדיית המרוצים "לילות טלדגה - הבלדה על ריקי בובי" ודיבב בסרט "אחי הדוב 2". ב-2008 דיבב דאנקן בסרט האנימציה המצליח "קונג פו פנדה" את דמותו של מפקד הסוהרים ואצ'יר. ב-2009 שיחק בסרט האקשן "סטריט פייטר – האגדה של צ'ון לי" לצד קריסטין קרוק.

בשנת 2012 שיחק בסדרה האמריקאית של רשת פוקס, "המאתר" שם גילם את דמותו של ליאו נוקס.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאנקן היה מאורס ליוצאת הריאליטי אומרוסה מניגולט. ב-2012 הלך לעולמו בבית חולים בלוס אנג'לס, בעקבות התקף לב שעבר חודשיים קודם לכן ממנו לא התאושש.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מייקל קלארק דאנקן בוויקישיתוף