מיכאל טפליצקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיכאל טפליצקי
לידה 6 במאי 1968 (בן 55)
באקו, הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית של אזרבייג'ן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק שחקן תיאטרון
במאי תיאטרון
מקום לימודים בית צבי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס ראשון בפסטיבל "תיאטרונטו" (2001)
פרס יורי שטרן לאמנים עולים (2012)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיכאל טפליצקי (נולד ב-6 במאי 1968) הוא במאי ושחקן תיאטרון ישראלי בעברית וברוסית, בעבר מנהל אמנותי תיאטרון "קונטקסט".

משנת 2015 משמש טפליצקי כמנהלו האמנותי של תיאטרון מלנקי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיכאל טפליצקי נולד בבאקו, אזרבייג'ן שהייתה באותה עת חלק מברית המועצות. למד באקדמיה לתיאטרון, מוזיקה וקולנוע בסנקט פטרבורג ברוסיה ואחרי עלייתו לישראל ב-1990 למד בבית הספר הגבוה לאומנויות הבמה בית צבי ברמת גן.

בישראל השתתף בהצגות: "ארץ אחרת" של ג'וליאן מיטשל בתיאטרון הבימה ,"גדולים היינו" בתיאטרון הסימטה, "מירל'ה אפרת" של יעקב גורדין ו"סנדר בלנק" לפי שלום עליכם בתיאטרון יידישפיל, "משחקי חברה" של ניצן כהן בתיאטרון תמונע, ב"זה הים הגדול" מאת יוסף בר-יוסף, "השבה לחיפה" בתיאטרון הקאמרי.

יחד עם איגור ברזין והלנה ירלובה, מיכאל טפליצקי נמנה עם מייסדי קבוצת התיאטרון "מלינקי". מטעמה השתתף בפסטיבל תיאטרונטו בשנת 2001 עם הצגת היחיד "קונטרבס" מאת פטריק זיסקינד, וזכה בפרס הראשון. השתתף גם בפסטיבלים להצגות יחיד בקישינב ובוורוצלב. כמו כן, במסגרת תיאטרון מלינקי, שיחק ב"הזקנה ועושה הנסים" לפי ספורי דניאיל חארמס וב"הזר" של אלבר קאמי.

אחרי שנת 1997 היה חבר בלהקת התיאטרון גשר ביפו ושיחק שם בהצגות: "אידיוט" לפי דוסטויבסקי, "משפט דרייפוס" של ז'אן קלוד גרימברג, "הנהר" של אוסטרובסקי, "שלוש אחיות" של צ'כוב, "דון ז'ואן" של מולייר, "מר ברינק" של פול אוסבורן והצגות נוספות. כמו כן השתתף בהצגות בפרויקטים בינלאומיים בתיאטראות בגרמניה ובריטניה. בשנת 2007 שיחק (עם אסתי סבידנסקי) וביים בתיאטרון תמונע בתל אביב ובתיאטרון הספרייה ברמת גן את ההצגה "עיקר שכחתי", עיבוד של רועי חן לפי רומן המכתבים מאת שלום עליכם על "איש העסקים" מנחם מנדל.

טפליצקי ביים מספר הצגות בבית צבי: "פרא אדם" של אלחנדרו קסונה, "מלכודת לגבר בודד", "הדירה של זויה" של בולגקוב, "מזימה ואהבה" מאת שילר. בהבימה ביים את "שרה ברנאר" מאת: א.רז'בסקי ומ. לוין על פי ג'.מארל. עם השחקנית ליה קניג. הוא השתתף בבימוי הסרט "הבמה" של פיוטר מסטובוי שזכה בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר ברוסיה בשנת 2005. משנת 2002 הנחה תוכניות "תענוגות החיים" ו"מועדון הקולנוע" בערוץ 9. טפליצקי ייסד קבוצת תיאטרון בשם "קולקציה" שבה ביים את ההצגה "העיר ליד הים". כמו כן, ביים את ההצגה "עיקר שכחתי" בבית שלום עליכם ותיאטרון תמונע.

בשנים 20102014 היה טפליצקי המנהל האמנותי של תיאטרון "קונטקסט" אשדוד שבו ביים את ההצגות: "קוורטט", "כיסאות", "מעשיות גסות", "מירלה אפרת", "הזרה", "הכפתור" מאת יוסף בר-יוסף, שאותה ביים יחד עם אלכסנדר ברגמן (סנט פטרבורג). טפליצקי ביים גם דרמה טלוויזיונית בשם "תמונות מצחיקות". הסרט השתתף בתחרות רשמית בפסטיבל הסרטים בחיפה וזכה בפרסים בפסטיבלים שונים בעולם. ב-2010 ביים טפליצקי הצגה בשם "דואט על הספה" בגל הפקות. הוא ביים את ההצגה "עיקר שכחתי" בתיאטרון בסנט פטרבורג בתיאטרון "Takoy Teatr". ההצגה הייתה מועמדת לפרס היוקרתי ביותר של רוסיה - הפרס הלאומי לתיאטרון רוסי, "מסיכת הזהב" (GOLDEN MASK), במספר קטגוריות שונות: "ההצגה טובה ביותר", "הבמאי הטוב ביותר", "השחקן הטוב ביותר" ו"השחקנית הטובה ביותר".

ברוסיה ביים טפליצקי את ההצגות הבאות: "אדון אמילקר" (מאת איוו ז'אמיאק) בתיאטרון "THE PENZA REGIONAL DRAMA THEATER OF A.V. LUNACHARSKIY" (פנזה), "הפעם הראשונה שלי" בתיאטרון "TOP THEATRE" (אומסק), "חלום ליל קיץ" (מאת ויליאם שייקספיר), "סינים" (מאת מיקל פריין), בתיאטרון "TYUMEN DRAMA THEATRE" (טומן), ו"טוביה" בתיאטרון "RUSSIAN STATE ACADEMIC DRAMA THEATRE NAMED AFTER FYODOR VOLKOV" (ירוסלסל).

משנת 2015 משמש כמנהל האמנותי של תיאטרון מלנקי.

בתיאטרון מלנקי ביים: "ליר. בובות ואנשים" (2015), "רשימת קיסליוב" (2015), הזרה" (2015), "הכיסאות" (2016), "משפחת טוט" (2017) והצגה "צמח" (2017) בשיתוף פעולה עם תיאטרון הבימה לכבוד חגיגות 100 שנה להיווסדותו של התיאטרון הלאומי הבימה[1].

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיכאל טפליצקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]