מיכאל כורש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיכאל כורש
לידה 9 בדצמבר 1950 (בן 73)
רומניה
סוגה מועדפת תיאטרון
מדינה ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות מ-1978
עיסוק שחקן
מקום לימודים בית צבי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס קלצ'קין לשנת 1997
פרס על שם שמוליק סגל לשחקן משנה בתיאטרון הבימה לשנת 2016
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיכאל כורש (נולד ב-9 בדצמבר 1950 ברומניה) הוא שחקן טלוויזיה, קולנוע ותיאטרון ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כורש, בן יחיד, נולד ברומניה ועלה לישראל בגיל שמונה. כשהיה בן 17 נפטר אביו. את לימודי התיכון למד בתיכון מאוחד רחובות (תמ"ר). בעל תואר ראשון במתמטיקה וכלכלה מהאוניברסיטה העברית.

ב-1978 סיים לימודי משחק בבית צבי. בנוסף, למד אצל רות דייכס שני קורסים במשחק מול מצלמה.

הוא חתן פרס קלצ'קין לשנת 1997. ב-2016 זכה בפרס על שם שמוליק סגל לשחקן משנה בתיאטרון הבימה. מנימוקי ועדת הפרס:

מיכאל כורש הוא שחקן רב זכויות וגילם במשך השנים בהבימה למעלה מ-40 תפקידים רבים ומגוונים. כורש מצליח לגלם דמויות עגולות, שיש בהן כאב, הומור, דוק של אירוניה והרבה חום...ייזכרו תפקידיו הנפלאים במחזותיו של חנוך לוין: "הילד חולם", "ההולכים בחושך" ו"כריתת ראש" ולאחרונה: "מירהלה אפרת", "נעצר בחצות" ו"לבד בברלין".
התשוקה של כורש למקצוע המשחק, המחויבות לכל תפקיד שמגלם והמקצועיות - מאפיינים אותו לאורך דרכו. כורש הוא מהשחקנים שאין להקה שלמה ללא נוכחותם.

קריירה בתיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתיאטרון הבימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1987 גילם סייס, קבצן ותגרן לצד אברהם רונאי במחזה מאת ברטולט ברכט שביים עמרי ניצן "מעגל הגיר הקווקזי", וגילם את אלן במחזה מאת מולייר "בית ספר לנשים" לצד ששון גבאי.

ב-1988 גילם את גילי במחזה מאת דויד גרוסמן "גן ריקי" בבימויו של מיקי גורביץ', וגילם את הנגר לין טו במחזה "הנפש הטובה מסצ'ואן" בהפקה משותפת לבימה ולתיאטרון עירוני באר שבע.

ב-1991 גילם את סלומון במחזה "סולו" מאת יהושע סובול, הפקה משותפת של הבימה ומת"ן - המרכז לתיאטרון ניסויי.

ב-1992 גילם את מדבדייב במחזה "בשפל" מאת מקסים גורקי ובבימויה של אופירה הניג, וגילם את ד"ר באו במחזה שביים אורי פסטר "חתולה על גג פח לוהט".

ב-1993 גילם איש נרדף, נשאר על החוף, ומקנא בחיים במחזה "הילד חולם" שכתב וביים חנוך לוין; וגילם משרת במחזה "היפוליטוס" מאת אוריפידס.

ב-1994 גילם כומר בהפקה משותפת של תיאטרון הבימה ותיאטרון הקאמרי "ביקור הגברת הזקנה" מאת פרידריך דירנמאט בבימוי עמרי ניצן, וגילם את ונטיצ'לי במחזה "אמדאוס" מאת פיטר שאפר.

ב-1995 גילם בעל בית מרזח, משוגע וסמל במחזה שביים אילן רונן "החייל האמיץ שוויק" מאת ירוסלב האשק; וגילם את מר לייבור במחזה שביים גדי ענבר "הבחורים בדלת ממול".

ב-1996 גילם את מונפלדי במחזה "סיראנו" מאת אדמון רוסטן. באותה שנה גילם את קורט לצד שמעון לב-ארי ורבקה גור במחזה שביים שמעון לב-ארי "מחול המוות" מאת אוגוסט סטרינדברג, ורופא במחזה "כריתת ראש" מאת חנוך לוין.

ב-1997 גילם סופר לרחבעם במחזה הראשון שכתב נסים אלוני "אכזר מכל המלך". באותה שנה גילם את ביאליק במחזה "על החיים ועל המוות" שכתב וביים אלדד זיו.

ב-1998 השתף בהצגה "רצח פוליטי" לצד דרור קרן, אורי בנאי ותחיה דנון; וגילם את האיש המחכה במחזה שביים וכתב חנוך לוין "ההולכים בחושך".

ב-1999 גילם את פאבל פבלוביץ לצד חיים חובה במחזה שביים שלמה בר-שביט "הבעל הנצחי" מאת דוסטויבסקי, וגילם את עו"ד לזרוביץ לצד ליא קניג במחזה שכתב וביים הלל מיטלפונקט "מדריך למטייל בוורשה".

ב-2001 גילם את מר דיסל במחזה יומנה של אנה פרנק בבימויו של רוני פינקוביץ'.

ב-2002 גילם שוטר ורופא בהצגה מאת "אוהבים את אופל" לצד איילת זורר וליא קניג.

ב-2003 גילם את צ'רלי במחזה "מותו של סוכן" מאת ארתור מילר.

ב-2004 גילם את חושי הארכי במחזה שכתב יעקב שבתאי "כתר בראש"; גילם את סזארו במחזה שביים מיקי גורביץ' "בגדי המלך" מאת ניסים אלוני; גילם את קלושקשן רובבנקוף במחזה "לב טוב" מאת גלעד עברון, וגילם את פושון לצד שמיל בן ארי וסנדרה שדה במחזה "חתול רחוב" מאת גורן אגמון.

ב-2005 גילם את סבא מוטי בהצגת הילדים "דיג דיג דוג" וגילם את המלך במבלון בהצגת הילדים "במבוני אין כמוני" בהפקת מילשטיין הפקות שביים ישראל גוריון.

ב-2006 גילם את החייט עקיבא חיות במחזה "נמר חברבורות" מאת יעקב שבתאי שביים חנן שניר.

ב-2007 גילם תובע לצד מוני מושונוב במחזה "רומניטקה" שביים מוני מושונוב.

ב-2008 גילם את האפוטרופוס בני במחזה "משוגעת", והשתתף במחזה "טיקוצ'ין/בת-ים", הפקה משותפת לתיאטרון הבימה ותיאטרון "בן זמננו" מפולין.

ב-2010 גילם את הרופא פרופ' סורבייה לצד יעקב כהן ורמי הויברגר במחזה שביים משה קפטן "ארוחה עם אידיוט".

ב-2011 שיחק שוב במחזה "ביקור הגברת הזקנה" בתיאטרון הבימה, אך הפעם גילם את קובי העיוור והופבאואר (מאנשי העיר) בבימוי אילן רונן.

ב-2013 גילם את נחומצ'ה, אביה של שיינדל'ה (הילה פלדמן) בהצגה "מירל'ה אפרת" מאת יעקב גורדין שביים חנן שניר.

ב-2015 שיחק בהצגה אדיפוס: תיאור מקרה מאת סופוקלס שביים חנן שניר, וגילם את פריץ ליטן בהצגה "נעצר בחצות" מאת מארק הייהרסט שביים משה קפטן.

ב-2016 החל לגלם את תפקידי השופט פרום והר מילק בהצגה "לבד בברלין" על פי הנס פאלאדה בבימויו של אילן רונן.

ב-2017 גילם את הרמן במחזה "ספינינג" שנכתב בהשראת "הקומה הראשונה" מתוך הספר "שלוש קומות" מאת אשכול נבו בתיאטרון הבימה.

בתיאטרון הספרייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2014 גילם את ווסרמן בהצגה "עיין ערך אהבה", שעיבד וביים להב טימור ע"פ דויד גרוסמן.

קריירה בקולנוע ובטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1979 גילם את הרשקוביץ בסרטו של אבי נשר "דיזנגוף 99".

ב-1981 השתתף בסרטו של אבי נשר "הפחדנים" המספר את סיפורו של פקיד דואר מאוהב.

ב-1986 השתתף בסדרת הטלוויזיה "הופה היי"; גילם את אחד השכנים בבניין בסרט שכתב אסי דיין וביים אבי כהן "הקרב על הוועד" וגילם קצין קישור לאו"ם בסרטו של רפי בוקאי "אוונטי פופולו".

בין השנים 19891994 גילם את רוזנפלד בקומדיית המצבים שיצר יוסף בראל "שכנים".

ב-1990 השתתף בתוכנית טלוויזיה ששודרה בטלוויזיה החינוכית בערוץ הראשון "קריאת כיוון" שהנחה רוני פינקוביץ' ועסקה בספרות; והשתתף לצד עפרון אטקין בסרט הטלוויזיה "נייר עיתון - חשוד ברצח" שכתבה רונית ויס ברקוביץ. ב-1996 גילם את אדון תומך בסרטו של אלי קנר "מי האבא?" לצד דובי גל, ניצה שאול ואורי בנאי.

ב-2000 שיחק בסרט "אודות המוניטין".

ב-2002 גילם את אבא של שלומי (תומר גלרון) בסדרת הטלוויזיה "החבר'ה הטובים".

ב-2003 גילם את הגבאי מוטק'ה פרשטנדיג בטלנובלה החסידית הראשונה "החצר" לצד עמוס לביא, וגילם את מושיק בסדרת הטלוויזיה "חלומות מתוקים" ששודרה בערוץ 1 ומספרת על שתי משפחות קשות יום, מרוקאית ורוסית, החולקות דירה.

ב-2004 גילם את הפסיכיאטר בסדרת הטלוויזיה "שלווה" שביים חיים בוזגלו ושודרה בערוץ 2, וגילם רופא עיוור בסדרת הטלוויזיה "אשליות" שכתב וביים חיים בוזגלו.

ב-2005 גילם את מילו בסרטו של חיים בוזגלו "ג'נאם ג'נאם", וגילם את צובל בסדרת הטלוויזיה שביים חיים בוזגלו "כתב פלילי".

ב-2008 שיחק לצד יבגניה דודינה בסרטו של פיני טבגר "פנחס". הסרט הוא סרט קצר שביים טבגר כפרויקט גמר בחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב.

ב-2010 שיחק בסרט "היו לילות" והשתתף בסדרת הטלוויזיה "עספור" שביים רני סער, וגילם את אביה של מיה (מיה דגן) בסדרה המוקומנטרית "מתלהבת" העוקבת אחרי חייה האישיים של מיה דגן.

ב-2011 גילם את קאלישר בסדרת הטלוויזיה "פולישוק" שביים שמואל הספרי, וגילם את יונה סולומון לצד שמואל שילה, עידית טפרסון ואלברט אילוז בסרטו של יוסף סידר "הערת שוליים".

ב-2012 השתתף בסרטו של חיים בוזגלו "סרק סרק". ב-2013 גילם את חיים נחמן ביאליק לצד עירית גידרון בסרטו של אביב טלמור "אני ביאליק". הסרט זכה בפרס הקולנוע העצמאי בפסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה, והסרט מועמד לפרס אופיר לסרט הטוב ביותר בקטגוריית הפרינג' לשנת 2013.

ב-2014 שיחק בסרט "מיתה טובה" שכתבו וביימו שרון מימון וטל גרניט.

ב-2015 שיחק בסדרת הטלוויזיה "המדרשה" שכתבו אורי לברון ויזהר הר-לב וביים דני סירקין ובסרט "סוף עידן התמימות".

ב-2016 משתתף בסרט "אוויר קדוש".

בשנת 2019 השתתף בסדרת הנוער "התחנה".

ב-2021 השתתף בסדרה "מותק בול באמצע" בתפקיד ח"כ שרגא ויינשטוק, יו"ר ועדת הכספים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כורש נשוי בשנית לחיה ואב לשלושה. גם בנו יואב הוא שחקן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]