מיקי שביב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיקי שביב
מיקי שביב בהופעה -אפריל 2004
מיקי שביב בהופעה -אפריל 2004
מיקי שביב בהופעה -אפריל 2004
לידה 29 בספטמבר 1952 (בן 71)
יפו, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1966
עיסוק זמר-יוצר, מעבד, מפיק מוזיקלי
סוגה רוק, ג'אז, בלוז
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה בס, גיטרה חשמלית, גיטרה
חברת תקליטים הד ארצי, NMC, הליקון, Earsay
שיתופי פעולה בולטים טנגו
בן או בת זוג מיקה קרני (20002013) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיקי שביב (נולד ב-29 בספטמבר 1952) הוא זמר-יוצר, מוזיקאי, מעבד ומפיק מוזיקלי ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות ונעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שביב נולד וגדל ביפו. לאביו הייתה חנות ליד כיכר השעון וב-1958 הציע לו ימאי לרכוש פטיפון ושני תקליטים (של ג'רי לי לואיס וליטל ריצ'רד) שהביא מחו"ל. בעקבות האזנה לתקליטים שביב החל להעניין במוזיקה[1]. בגיל 12 החל לנגן, בגיטרה בגיל 14 הצטרף ללהקת "הגנרלים" שביצעה קאברים, בעיקר של שירי להקת הביץ' בויז באותה תקופה גם ניגן עם חברו לספסל הלימודים גיל דור. שנה אחר כך עבר עם משפחתו לקנדה, שם גם הופק תקליטו הראשון בשנת 1972 לאחר שהתגלה על ידי חברת התקליטים וורנר מיוזיק גרופ. התקליט לא הצליח ושביב החל להופיע במועדונים ברחבי ארצות הברית, אז עבר לנגן גם בס[2].

תחילת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1977 חזר לישראל לביקור קצר והביא עמו גיטרה בס פרטלס, הוא ניגן בבר בל אביב עם המתופף אהרלה קמינסקי ואחר כך הוזמן להשתתף בחזרה לפסטיבל ‘נואיבה', שם פגש מוזיקאים רבים ונשאר בישראל[2]. שביב החל לנגן בס עם דורי בן זאב[3], ובמהלך 1978 ניגן בהקלטות האלבום "מוזיקה" של צביקה פיק, "שירי חג ומועד ונופל" של מאיר אריאל" ובאלבום "מכת שמש" של יגאל בשן[4]. אחר כך חזר לארצות הברית וב-1979 חזר לישראל, לאחר שהוזמן הצטרף לסיבוב ההופעות המשותף של אריק איינשטיין ושלום חנוך[2], שיצא לאור אחר כך כאלבום כפול[5]. באותה שנה גם ניגן במופע של שלמה גרוניך[6], שיצא לאור אחר כך כאלבום בשם "קונצרט"[7], וניגן בהקלטות האלבום "התכוונות" של יוני רכטר.

ב-1980 ניגן באלבום "חמוש במשקפיים" של אריק איינשטיין ומיקי גבריאלוב. ב-1981 ניגן באלבום "לא לשידור" של גרי אקשטיין, באלבום "התעוררות" של שם טוב לוי[8], באלבום "שירים באמצע הלילה" של נורית גלרון ובאלבום "חתונה לבנה" של שלום חנוך, שם שיתף פעולה לראשונה עם המתופף ז'אן פול זימבריס.

ב-1982 ניגן בהקלטות האלבום "קלף" של דויד ברוזה, באלבום של להקת פרמיירה[9], באלבום הבכורה של ירדנה ארזי, באלבום "פסיעה אחת קדימה" של הזמרת שרי, באלבום "גלגל מסתובב" של שמוליק קראוס ואילן וירצברג, באלבום שירי הילדים "יפתח המלוכלך" של מיקי גבריאלוב ובתקליט השדרים הראשון של מאיר בנאי ואחר כך גם באלבום הבכורה של בנאי.

ב-1983 ניגן באלבום "האישה שאיתי" של דויד ברוזה, באלבום "שביר" של אריק איינשטיין ויצחק קלפטר, באלבום "תרקוד" של שלמה ארצי ובאלבום "על פני האדמה" של שלום חנוך.

להקת טנגו ופרויקטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות סיבוב ההופעות שליווה את האלבום "חתונה לבנה" של שלום חנוך, הקליט שביב, יחד עם הקלידן משה לוי והמתופף ז'אן פול זימבריס, מספר שירים. אחד השירים, "אל תעזבי את תל אביב", הופץ גם כתקליט שדרים ב-1982 תחת השם להקת "טנגו". טכנאי הקול והקלטות גלעד קרן, שבאותה עת בנה את "אולפני רולי", אהב את השיר והציע להם את האולפן בחינם כל לילה להקלטת אלבום[10].

במשך תשעה חודשים הקליטו שביב וזימבריס את האלבום הראשון של להקת טנגו בלילות, "סידור קבוע", שהופק באופן עצמאי. שביב כתב והלחין את כל השירים באלבום, שכלל, פרט ל"אל תעזבי את תל אביב", גם את השירים "עיניים ירוקות" ו"ריקוד לאור ירח". שביב גם ניגן ברוב הכלים כולל בס, גיטרות וקלידים. בחלק מהשירים ניגנו לצד הצמד גם משה לוי, ירוסלב יעקובוביץ' ונאור דיין. האלבום יצא לאור בספטמבר 1984, שנאור דיין הצטרף באופן רשמי להרכב והוא מופיע על עטיפת התקליט לצד שביב וזימבריס[11]. עם צאת האלבום הופק וידאו קליפ לשיר "אל תעזבי את תל אביב", שביים מיקי בהגן, קליפ שהיה איכותי ומתקדם לזמנו בישראל[12]. במקביל באותה תקופה ניגן שביב בהקלטות של פסקול הסרט "קוקו בן 19", שכתב והלחין שלמה מזרחי, וגם בהקלטות של זמרים מזרחיים בהם: אבנר גדסי, בעז שרעבי, נתי לוי ודקלון.

לאחר יציאת האלבום יצאה הלהקה לסיבוב הופעות יחד אלון אולארצ'יק במופע שנקרא "אלון וטנגו, טנגו ואלון". אולארצ'יק עבד באותה עת על אלבום הסולו הראשון שלו והוציא לאור זמן קצר קודם לכן את הסינגל, שהפך ללהיט, "בא לשכונה בחור חדש". איתן גדרון שעבד עם אולארצ'יק באותה את, הצטרף לסיבוב ההופעות כנגן גיטרה נוסף[13]. הופעת הבכורה של סיבוב ההופעות נערכה בינואר 1985[14]. ביחד עם אולארצ'יק הקליט ההרכב את השיר שהפך ללהיט מצליח "או שאתה שר... (או שלוקחים אותך מפה)" אותו ביצעו בהופעותיהם[15].

במצעד הפזמונים של רשת ג' לשנת תשמ"ה (1985) נבחרה "טנגו" ללהקת השנה, וכמה משיריה דורגו במצעד: "עיניים ירוקות" במקום ה-17, "או שאתה שר או שלוקחים אותך מפה" במקום ה-30 ו"ריקוד לאור ירח" במקום ה-38. בנוסף, מנכ"ל "הד ארצי", יאיר ניצני, קישר בינם לבין חברת ההפקות הבינלאומית וורנר אלקטרה אטלנטיק. ההרכב הקליט כמה מהשירים באנגלית, והסינגלים הופצו באירופה ובארצות הברית ובפסטיבל המוזיקה "מידם" (MIDEM) בקאן[16], אך לא זכו להצלחה. במקביל באותה שנה המשיכו חברי ההרכב לעבוד כנגני אולפן. בין השאר הפיקו שביב וזימבריס בישראל אלבום לזמר כריס ג'ונס, אחיה של הזמרת גרייס ג'ונס[17]. בנוסף באותה תקופה היה שביב בין המורים הראשונים ברימון בית ספר למוסיקה שחבר ילדותו גיל דור היה ביו מייסדיו.

ב-1986 הקליטה "טנגו" את אלבומה השני, "אמונה שלמה". שביב כתב והלחין את כל השירים פרט לשניים (אחד מהם היה גרסת כיסוי ל"לי ולך" שכתב דידי מנוסי וביצע במקור אריק איינשטיין). בחלק מהשירים ניגנו גם נאור דיין ורמי קלינשטיין, בשיר אחד השתתפה מקהלת הכושים העבריים ובשיר אחר דורי בן זאב. אחד מהשירים באלבום, "שפוי מלחמה", הוקלט מאוחר יותר גם בערבית ובגרסה משולבת ערבית-אנגלית[18]. האלבום יצא לאור בספטמבר 1986, וזמן קצר קודם לכן עזב נאור דיין את הלהקה[19]. באותו שנה ניגנו שביב וזימבריס גם בהקלטות האלבום "אמצע ספטמבר" של גלי עטרי ובאלבום הבכורה של דפנה ארמוני. בנוסף כתב והלחין שיר לאלבום של יהודית רביץ "באה מאהבה".

בדצמבר 1986 השתתפה הלהקה בהקלטה של תוכנית המוזיקה של ערוץ 4 הבריטי "The Tube" (אנ') על תעשיית המוזיקה בישראל, לצד אמנים ישראלים נוספים. בתוכנית ביצעה את השיר "כשהלב אומר"[20]. במהלך 1987 הופיעה הלהקה עוד מספר פעמים והתפרקה. שביב וזימבריס המשיכו לשתף פעולה באותה שנה בהפקת האלבום הבכורה של דני אמיר[21].

המשך הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף 1987 השתתף שביב בסיבוב הופעות של מאיר אריאל שנקרא "מסע הבחירות של מאיר אריאל" כחלק מ"להקת קאריזמא" (גיטרות, בס, שירה וקולות)[22]. בנוסף באותה שנה, הפיק עיבד וניגן באלבום הבכורה של דן תורן "לוחמה בשטח בנוי"[23].

ב-1988 ניגן בהקלטות האלבום "ירוקות" של מאיר אריאל שיצא, באלבום "בדרך אל האושר" של דני רובס ובאלבום "משירי אברהם חלפי" של אריק איינשטיין. בסוף 1988 הקים שביב להקה חדשה בשם "אחוות כחולי העין", עם רע מוכיח, איל קליין ויוראי אורון[24]. הלהקה פעלה זמן קצר ובתחילת 1989 עבר שביב לקנדה[25]. הוא עזב לאחר שאשתו הקנדית לורן לא הסתדדרה בישראל וגם עקב קשיי פרנסה, למרות הקריירה המוזיקלית המצליחה שלו. בקנדה רכש חווה יחד עם אחיו וחבר נוסף ועסק בנגרות ועיבוד עץ[26]. במהלך השנה לפני שעבר לקנדה הספיק לנגן באלבום "בראשית" של גלי עטרי ובאלבומו השני של רוני ידידיה, "למה לנו כל העניין הזה".

בשנת 1996 התגרש מאשתו וחזר לישראל. הוא החל לעבוד שוב עם מאיר אריאל וניגן באלבום "ברנרד ולואיז" (1997), שוב לצד ז'אן פול זימבריס בתופים, ובאלבום ההופעה החיה "דלתות נפתחות מעצמן (1998).

בשנת 1999 הוציא לאור אלבום סולו ראשון "בדיוק דבר כזה".

בשנת 2000 הזמרת מיקה קרני הזמינה את שביב להפיק ולעבד את אלבומה השני "סיפור אמיתי", בו גם כתב והלחין חלק מהשירים[27]. במהלך העבודות על האלבום היו לזוג, בהמשך התחתנו בחתונה אזרחית, לשניים נולדו שלוש בנות והם עברו לגור במושב אמירים בגליל העליון[28]. בשנת 2001 הוציאו השניים מיני-אלבום משותף בשם "עולם אחר"[29].

בשנת 2002 עיבד והפיק את האלבום "מרגע לרגע" של מיקה קרני[30], והקליט את האלבום "התשובה"[31]. בקיץ 2003 העלה מופע בשם "התשובה", בו ניגן שירים חדשים וישנים שכתב[32]. באותה תקופה גם ניגן בהקלטת האלבום האחרון של שמוליק קראוס "יום רודף יום" ובאלבום "מציאות אחרת של אייל גולן.

ב-2005 קיים הופעה אקוסטית בלתי שגרתית בחנות המוזיקה "האוזן השלישית" שתועדה באלבום "בעירום". אחר כך הפסיק כמעט להקליט ולהופיע למשך כמה שנים, למעט הפקה והלחנה עבור אשתו מיקה קרני.

ב-2011 זכה לחשיפה תקשורתית כאשר זוגתו מיקה קרני כיכבה בסדרת הדוקו היומית "מחוברות"[33], בה גם השתתף[34].

ב-2012 הצטרף להרכב "נקודת מפגש" שהקים שלמה בר, יחד עם מאיר ישראל בתופים ועדי רנרט בקלידים[35]. ההרכב ניגן בעיקר מוזיקת בלוז ופעל כשנה[36].

בקיץ 2013 השתתף במופע "בלוז אל המדבר" של יאיר דלאל, שעלה במסגרת פסטיבל העוד[37]. המופע עלה שוב בפסטיבל הבלוז 2017 בתל אביב[38].

ב-2014 הוציא לאור את האלבום "הדרך לממפיס", אלבום שירי בלוז באנגלית, שהחל כפרויקט לגיוס המונים ב"הדסטארט" בסוף 2012 שמטרתו הייתה להשתתף בתחרות בלוז בממפיס[39]. את האלבום הקליט בממפיס, באולפן של רולנד גיינס, מוזיקאי בן 80 שניגן בגיטרה חשמלית עם אליל ילדותו של שביב ג'רי לי לואיס. האלבום הוקלט בצורה מסורתית על טייפ בטייק אחד. כמה חודשים לאחר הקלטת האלבום גיינס נפטר[40].

בנובמבר 2022 הוציא לאור את הסינגל "עד בלי די"[41].

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקלטות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שביב השתתף בהקלטות של כ-200 אלבומים ועשרות תקליטי שדרים של אמנים רבים כנגן, מפיק, מעבד, כותב ומלחין[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיקי שביב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר למנויים בלבד בן שלו, איך הציל הבלוז את מיקי שביב, באתר הארץ, 22 ביולי 2014
  2. ^ 1 2 3 4 דודי פטימר, ‏בין איינשטיין לצביקה פיק: מיקי שביב חוגג 70 וחוזר לתחנות משמעותיות בקריירה, באתר מעריב אונליין, 17 בספטמבר 2022
  3. ^ בנימין הדר, פיוט הלהג של דורי, דבר, 10 במרץ 1978
  4. ^ יואב קוטנר, תקליטים חדשים - יגאל בשן -"מכת שמש" (הד ארצי}, מעריב, 17 באוגוסט 1978
  5. ^ אריק ושלום : בקונצרט, דבר, 20 בספטמבר 1979
    סמדר שיר, מופעה השנה: אריק איינשטיין ושלום חנוך - חגיגה בשניים, מעריב, 27 בדצמבר 1979
  6. ^ יוסי חרסונסקי, ערב עם גרוניך, מעריב, 22 באוגוסט 1979
  7. ^ יואב קוטנר, מלחין נועז ומקורי - שלמה גרוניך "קונצרט" (הד ארצי), מעריב, 10 ביולי 1980
  8. ^ יואב קוטנר, התעוררות, מעריב, 15 באוקטובר 1981
  9. ^ יוסי חרסונסקי, פרמיירה מוצלחת, מעריב, 19 באוגוסט 1982
    יעקב בר-און, פרמיירה מוצלחת בשלושה, דבר, 6 בספטמבר 1982
  10. ^ סקירות של האלבום הראשון:
    מישל אופטובסקי, רוק מסביב לבייגלה, חדשות, 6 בספטמבר 1984
    גידי אביבי, ביקורת פופ - ההפקה כעיקר - 'סידור קבוע' - תקליט הבכורה של 'טנגו', כותרת ראשית, 12 בספטמבר 1984
  11. ^ טנגו אחרון בתל-אביב, מעריב, 21 בספטמבר 1984
  12. ^ מישל אופטובסקי, זורם ואפילו סוחף, חדשות, 10 בינואר 1985
  13. ^ שמעון גלבץ, הקצב דופק מבפנים, חדשות, 7 בפברואר 1985
  14. ^ שבא סלהוב, בכורה - טנגו ואולארצ׳יק: (מימין) נאור דיין, איתן גדרון, ז׳אן־סול זימברים, אלון ומיקי שביב, חדשות, 20 בינואר 1985
  15. ^ אבי מורגנשטרן, זהו אלון, מעריב, 23 באוקטובר 1987
  16. ^ יוסי חרסונסקי, פסטיבל קאן - גם לתקליטים, מעריב, 2 בפברואר 1986
  17. ^ יוסי חרסונסקי, כריס בעקבות גרייס, מעריב, 20 בספטמבר 1985
  18. ^ איציק יושע, טנגו למען השלום, חדשות, 29 באוקטובר 1986
  19. ^ סקירות של האלבום השני:
    אבי מוגרנשטרן, טנגו באמונה שלמה, מעריב, 19 בספטמבר 1986
    יעקב גלעד, כדאי - תקליט - טנגו, אמונה שלמה, חדשות, 24 באוקטובר 1986
  20. ^ מנחם שיזף (לונדון), מוסיקה ישראלית בעיניים אנגליות, חדשות, 15 בדצמבר 1986
  21. ^ יוני הראל, מחאה מפונקת - דני אמיר - נסיגה בשלבים - סי בי אס, חדשות, 7 באוקטובר 1987
  22. ^ אורלי יניב, עד שהקהל יצא מגדרו - אורלי יניב ליוותה את מאיר אריאל ולהקת קאריזמא, חדשות, 13 במאי 1988
  23. ^ רונן טל, מתחמם והולך, חדשות, 22 ביוני 1989
  24. ^ גיורא פרבר, נפגשים בפאב, חדשות, 11 באוגוסט 1988
  25. ^ סקיצה - עכשיו בטורונטו, חדשות, 5 בינואר 1989
  26. ^ עמית שהם, עכשיו הוא נגר, חדשות, 9 במאי 1991
    טל פרי, מתיז שבבים בקנדה, מעריב, 12 במאי 1991
  27. ^ נילי ברקן, ‏קרני עדיין מעוניינת בדיאלוג, באתר גלובס, 28 בפברואר 2000
  28. ^ יעקב בר-און, ‏"אף פעם לא הייתי זמרת של להיט אחד": מיקה קרני בגילוי על עולם המוזיקה, באתר מעריב אונליין, 30 בנובמבר 2016
  29. ^ גידי אביבי, העבר הוא ארץ אחרת, באתר הארץ, 17 באפריל 2001
  30. ^ מיכל פלטי, זריחה כפרית, באתר הארץ, 23 באוגוסט 2002
  31. ^ גבע קרא עוז, ביקורת דיסק: בוגר, רציני ומכובד, באתר ynet, 23 בפברואר 2003
  32. ^ גידי אביבי, הרחק מההמון הסואן, באתר הארץ, 19 ביוני 2003
  33. ^ מתן אברמוביץ', עכבר העיר, נמשכים הליהוקים ל'מחוברות': מיקה קרני וננה שרייר בפנים, באתר הארץ, 24 במרץ 2010
  34. ^ בן שלו, מה יעשה הריאליטי למיקי שביב?, באתר הארץ, 5 במאי 2011
  35. ^ אורי זר אביב, הברירה הטבעית שלהם, באתר הארץ, 29 בדצמבר 2012
  36. ^ גיל רוביו, קול הקמפוס, האזינו לסופר-גרופ הישראלי חוגג יום הולדת לשלמה בר, באתר הארץ, 26 ביוני 2013
  37. ^ אתר למנויים בלבד בן שלו, "בלוז אל המדבר": התחיל בגמגום ונגמר בג'מג'ום שופע קסם, באתר הארץ, 3 בנובמבר 2013
  38. ^ וואלה! תרבות‏, מיקי שביב ויאיר דלאל עושים בלוז ערבי בחדר החזרות. צפו, באתר וואלה!‏, 28 בדצמבר 2016
  39. ^ דידי חנוך, מיקי שביב בדרך לממפיס, באתר הארץ, 11 בדצמבר 2012
  40. ^ אתר למנויים בלבד בן שלו, איך הציל הבלוז את מיקי שביב, באתר הארץ, 22 ביולי 2014
  41. ^ אתר למנויים בלבד בן שלו, השיר החדש של מיקי שביב הוא מתנה לעצמו ולאוהביו, באתר הארץ, 19 בנובמבר 2022