מלחמת הכוכבים - פרק 6: שובו של הג'דיי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מלחמת הכוכבים - פרק 6: שובו של הג'דיי
Star Wars Episode VI: Return of the Jedi
בימוי ריצ'רד מרקאנד עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי הווארד קזניאן
ג'ורג' לוקאס
תסריט לורנס קסדן, ג'ורג' לוקאס עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה דוויין דנהאם, מרשה לוקאס, ג'ורג' לוקאס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מרק המיל
האריסון פורד
קרי פישר
דייוויד פראוז וג'יימס ארל ג'ונס
מדבבים פרנק אוז (יודה)
ג'יימס ארל ג'ונס (דארת' ויידר) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'ון ויליאמס
צילום אלן יום, אלק מילס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה לוקאס פילם עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
אלברט ד. מטלון (ישראל)
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 25 במאי 1983 ארצות הבריתארצות הברית
8 ביולי 1983 ישראלישראל[1]
משך הקרנה 134 דקות (גרסה מקורית)
135 דקות (מהדורה מיוחדת)
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מדע בדיוני, סרט פנטזיה, סרט הרפתקאות, סרט פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 32.5 מיליון דולר
הכנסות 475 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו starwars6
פרסים מועמד לארבעה פרסי אוסקר
חמישה פרסי סאטורן
סרט קודם פרק 5: האימפריה מכה שנית
סרט הבא פרק 7: הכוח מתעורר
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מלחמת הכוכבים – פרק 6: שובו של הג'דייאנגלית: Star Wars Episode VI: Return of the Jedi) הוא סרט מ־1983 בבימויו של ריצ'רד מרקאנד, שהוא ההמשך של "מלחמת הכוכבים - פרק 5: האימפריה מכה שנית" והשלישי בטרילוגיה המקורית בסדרת הסרטים מלחמת הכוכבים. פרק זה חותם את עלילת שישיית הסרטים ובו מתרחש העימות הסופי בין לוק סקייווקר לדארת' ויידר ולקיסר פלפטין.

את הסרט הפיק ג'ורג' לוקאס לפי תסריט שכתב עצמו, בסיועם של לי ברקט ולורנס קלדן. את הפסקול הלחין וביצע ג'ון ויליאמס.

הסרט יצא לאקרנים ב־25 במאי 1983 בציון 6 שנים לסרט הראשון. בישראל יצא הסרט ב־8 ביולי 1983. עם יציאתו, זכה הסרט לביקורות מצוינות ממבקרי קולנוע והקהל כאחד, ששיבחו את הסרט על היותו סוף נהדר ומספק לסדרה, ואת סצנות האקשן, ההומור, המשחק, הבימוי והפסקול – אם כי כתיבת התסריט והעלילה זכו לביקורות פושרות. הסרט גרף 475 מיליון דולר ואף כי לא הגיע להישגים הקופתיים של שני קודמיו, הוא אחת ההצלחות המסחריות הגדולות בתולדות הקולנוע. ב־1997, לכבוד חגיגות ה־20 לסדרה, יצאה גרסה מחודשת של "שובו של הג'דיי".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליאה, לוק וחבריהם מנסים לחלץ את האן סולו משביו של ג'אבה ההאט אך נלכדים בעצמם. ג'אבה מתכנן לתתם למאכל למפלצת החולות סקארלק, אך ברגע האחרון מצליחה החבורה להביס את הפושע ולהרגו, תוך שלוק משתמש ב"כוח" ומציג חרב אור ירוקה שבנה בעצמו. בינתיים, יודה נפטר ומגלה ללוק שדארת' ויידר הוא אכן אביו ושיש עוד סקייווקר במשפחתו. לאחר מכן לוק סקייווקר פוגש את רוחו של אובי ואן קנובי, שמספר לו שהנסיכה ליאה היא אחותו. בינתיים, בונה הקיסר פלפטין כוכב מוות חדש, נורא מקודמו, סמוך לכוכב אנדור. הוא ודארת' ויידר מחליטים לנסות להעביר את לוק לצדם.

המורדים מחליטים להרוס את תחנת החלל בטרם תושלם. לוק וחבריו יוצאים להרוס את מחולל שדה הכוח המגן על כוכב המוות. הם נתקלים באִיווֹקים, גזע מקומי של גמדים דמויי דובים, ומגייסים אותם לעזרתם. לוק מסגיר את עצמו לוויידר, מחשש שזה יאתר אותו באמצעות "הכוח" וימנע את הפשיטה, והלה לוקח אותו לפגוש את הקיסר. האן וליאה פושטים על המחולל, אך נקלעים למארב: בקרב המתפתח, נחלצים האיווקים לעזרתם ומחולל השדה נהרס. צי המורדים תוקף את כוכב המוות והורס אותו.

הקיסר וויידר מתעמתים עם לוק ומנסים לפתות אותו אל הצד האפל של ה"כוח" אך לוק מסרב. ויידר מתחיל להילחם בו בדו-קרב חרבות אור במטרה לעורר בלוק את רגש הזעם, שיוביל אותו אל הצד האפל. לבסוף הוא מצליח ולוק תוקף את ויידר בחמת זעם וכורת את ידו הימנית – אך למרות הפצרותיו של אדון הסית' פלפטין, לוק מסרב להרוג את ויידר (אביו של לוק). פלפטין יורה על לוק ברקי כוח אפלים ומתכוון להרוג אותו, אך ויידר לא מסוגל לעמוד בכך, והוא תופס את הקיסר פלפטין משליך אותו אל פיר סמוך המוביל לכור גרעיני ובכך הורג אותו, תוך כדי שהוא נפצע אנושות בעצמו. בעודו גוסס, הוא אומר ללוק סקייווקר כי הוא צדק כשאמר שעוד נותר בו טוב. לוק לוקח את גופת אביו ונמלט לפני שכוכב המוות מתפוצץ.

על הכוכב חוגגים המורדים את ניצחונם הסופי על האימפריה הגלקטית. לוק שורף את גופת אביו, ורואה את רוחותיהם של יודה, אובי ואן קנובי ואנאקין סקייווקר מחייכות אליו.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת ותגובות לסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

במבט לאחור, הסרט "שובו של הג'דיי" (פרק 6) נחשב בעיני מבקרים ומעריצי מלחמת הכוכבים לסרט החלש ביותר בטרילוגיה המקורית. לדוגמה: בדירוג IMDb של 250 הסרטים הטובים ביותר, הסרט מופיע במקום ה־88 בעוד קודמיו תופסים את המקומות 27 (פרק 4) ו־16 (פרק 5).

סצנות הפעולה והקרבות בסרט התקבלו בהתלהבות, בעיקר קרב אופנועי-האוויר (speeder) בג'ונגל של אנדור והקרבות בחלל בין הצי הקיסרי למורדים. גם הסצנה בחדר הכס של הקיסר, שבה לוק מתעמת עם דארת' ויידר, זכתה לביקורות טובות ונחשבת בידי המעריצים לשיא הרגשי של הסרט, ואולי אף כל הטרילוגיה.

לעומת זאת, בזמנו (1983) הסרט זכה לבקורות טובות: המבקר רוג'ר אגברט למשל נתן לו ציון של 4 כוכבים מתוך 4[2] וכמו כן הוא הופיע בדף השער של כתב העת TIME[3].

שינויים בסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בהוצאה לאור של הסרט על גבי DVD בשנת 2004 חל שינוי בסצנה האחרונה של הסרט. בגרסה המקורית סבסטיאן שו מגלם את רוחו של אנאקין סקייווקר. בגרסה המחודשת היידן כריסטנסן, אשר גילם את הדמות בסרטים "מתקפת המשובטים" ו"נקמת הסית'", מגלם את רוחו של אנאקין סקייווקר.
  • בחגיגה של ג'אבה ההאט היה שינוי. ב־1983 הייתה להקה אחרת וגרסה אחרת למסיבה אך ב־2004 שיפרו את גרפיקת הלהקה בעזרת מחשב, מלבד דמותה של האישה ירוקת העור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]