מני לוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מני לוי
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע אישי
לידה 6 באוגוסט 1980 (בן 43)
תל אביב שבישראל
גובה 1.76 מטר
עמדה מגן ימני
מועדוני נוער
מכבי תל אביב
מועדונים מקצועיים כשחקן*
שנים מועדונים הופעות (ש)
2000–2002 מכבי תל אביב 37 (1)
* הנתונים מתייחסים למשחקי הליגה בלבד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מני לוי (נולד ב־6 באוגוסט 1980) הוא כדורגלן עבר ישראלי ששיחק במכבי תל אביב.

בגיל 21 במהלך משחק ליגה נגד בית"ר ירושלים באצטדיון טדי התמוטט ומאז הוא נמצא במצב של צמח.

קריירה מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוי שיחק כבר מנעוריו בקבוצת מכבי תל אביב. לוי היה שחקן כנף וחלוץ. לוי הושבת מפעילות למשך מספר חודשים, בגלל חשד לבעיה לבבית, ואחר כך שב לכושר ולפעילות[1].

בשנת 2000 היה מעורב לוי במה שזכה לכינוי "פרשת הנבחרת הצעירה", במסגרתה הואשם יחד עם עוד שישה שחקנים מהנבחרת הצעירה של ישראל[2] בהפרת הקוד האתי בכך, שקיים יחסי מין עם צעירה בת 17 בערב משחק הנבחרת. לוי הושעה על ידי בית הדין של ההתאחדות לכדורגל לשנתיים מפעילות בנבחרות הלאומיות ועוד שנתיים על תנאי.

התמוטותו ותוצאותיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשנה לפני ההתמוטטות לוי עבר בדיקות בבית החולים תל השומר עקב תלונות על לחצים בחזה במהלך אימון. הבדיקות הראו שלוי סבל מהפרעות בקצב הלב, ומשריר לב מעובה. שלא מאפשרות לו לעסוק בספורט מקצועני, אך לוי רצה לחזור לשחק ולכן עשה בדיקות נוספות, ובאפריל 2001 קיבל אישור מקרדיולוגים מתל השומר ואיכילוב שיוכל לחזור לשחק ולהתאמן, ולוי חזר לשחק לקראת סיום עונת 2000/01 אך לא זכה לדקות משחק רבות. במהלך עונת 2001/02 תפס את עמדת המגן הימני והבקיע שני שערים לזכות הקבוצה[3].

ב־26 בינואר 2002, בדקה התשיעית של משחק הליגה נגד בית"ר ירושלים באצטדיון טדי, עצר לוי כדור בחזהו ובעט לעבר שערה של בית"ר. לאחר שלא הצליח לכבוש, חזר לוי להגנה ונפל מבלי שנגעו בו. הוא קם שוב למספר שניות, הספיק לשאול את שחקן בית"ר דוד אמסלם "מה קורה לי?" התמוטט שוב, ואיבד את הכרתו תוך שבסיס לשונו חוסם את נתיב האוויר שלו למשך זמן, דבר שגרם לשיתוקו. מיד לאחר מכן החלו צוותי מד"א שהיו באצטדיון לבצע בו פעולות החייאה, שאליהם הצטרף פרופ' אבי ריבקינד כירורג בכיר בהדסה עין כרם ואוהד ביתר ירושלים שבא לראות את המשחק עם בניו, נכנס למגרש והחל לתת טיפול ראשוני ללוי. לאחר כחצי שעה של פעולות החייאה פונה בניידת טיפול נמרץ להדסה עין כרם. שופט המשחק, אייל צור, החליט להפסיק את המשחק, לאחר שהובן שאין ערך ספורטיבי להתמודדות.[4].

לוי טופל בבית החולים בית לוינשטיין ברעננה, עד שהועבר לחזקת משפחתו במצב של צמח. מאז מטופל לוי בביתו, בהשגחה מלאה כשהתקשורת איתו מינימלית בהבעות פנים[1].

משפחתו הגישה תביעה משפטית נגד מכבי תל אביב בגין טיפול רפואי לקוי, וב־22 בספטמבר 2005, פסק בית משפט השלום בתל אביב, כי על הקבוצה לשלם ללוי 75 אלף דולר מהפניקס חברה לביטוח, שהועברו אליה לאחר התמוטטותו. בהסכם פשרה משנת 2012, קיבלה משפחתו של מני לוי פיצוי בגובה 5.3 מיליון ש"ח ממספר גורמים שנתבעו על ידה.[5]

המשך הקשר עם הקבוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-31 במאי 2015, זכה לוי לביקורו של שחקן מכבי תל אביב, מהראן ראדי, אשר הגיע לביתו עם גביע המדינה, בו זכתה הקבוצה כשבוע וחצי לפני כן.

אוהדי מכבי תל אביב נוהגים מזה שנים רבות לקרוא בשמו של מני לוי בכל משחק של הקבוצה במהלך הדקה ה-12 של המשחק (כמספר החולצה איתה נהג לשחק)[6].

בנוסף, אף שחקן בקבוצה אינו לובש את החולצה מספר 12 כנהוג עם שחקני עבר בכירים.

בעקבות המקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופ' אבי ריבקינד מבית החולים הדסה עין כרם, שהיה נוכח במשחק, חש לטפל בלוי בהחייאה יחד עם הצוות הרפואי במגרש. עקב המקרה חקר ריבקינד את אופי הפציעה, ובעקבות פניותיו לפיפ"א ולאופ"א, מקפידים מאז יותר, בבדיקות הלב לשחקנים, למניעת הישנות מקרים דומים[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 אסי ממן, הקריסה, חייו של מני לוי והדרמה: 20 שנה אחרי, באתר ynet, 25 בינואר 2022
  2. ^ לא בפעם הראשונה: 5 שערוריות מין בכדורגל הישראלי, באתר ישראל היום, 11 ביוני 2020
  3. ^ אשר גולדברג, מני לוי התמוטט במגרש. מאושפז במצב קשה, באתר הארץ, 26 בינואר 2002
  4. ^ המשחק הושלם חודש אחרי האירוע, בו ביתר ניצחה 1:0 משער של תמאש שאנדור
  5. ^ גידי ליפקין, פשרה בפרשת מני לוי: יפוצה ב-5.3- מיליון שקל, באתר nrg‏, 5 ביוני 2012
  6. ^ אשר גולדברג ואורי משיח, ‏‏ראדי ביקר את מני לוי עם גביע המדינה, באתר ספורט1, 31 במאי 2015