מסע בין כוכבים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסע בין כוכבים
Star Trek
הלוגו הנוכחי של "מסע בין כוכבים"
הלוגו הנוכחי של "מסע בין כוכבים"
יוצר ג'ין רודנברי
סרטים וטלוויזיה
סרטים מסע בין כוכבים: הסרט
מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן
מסע בין כוכבים 3: החיפוש אחר ספוק
מסע בין כוכבים 4: השיבה הביתה
מסע בין כוכבים 5: הגבול האחרון
מסע בין כוכבים 6: הארץ הלא נודעת
מסע בין כוכבים: דורות
מסע בין כוכבים: המפגש
מסע בין כוכבים: המרד
מסע בין כוכבים: נמסיס
סטארטרק
האויב בתוכנו - סטארטרק
סטארטרק: אל האינסוף
סרט עתידי
סדרות טלוויזיה מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית
מסע בין כוכבים: הדור הבא
מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9
מסע בין כוכבים: וויאג'ר
מסע בין כוכבים: אנטרפרייז
מסע בין כוכבים: דיסקברי
מסע בין כוכבים: מסעות קצרים
מסע בין כוכבים: פיקארד
מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים
סדרות אנימציה מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה
מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים
מסע בין כוכבים: פרודיג'י
משחקים
משחקי וידאו Star Trek: Online
שונות
startrek.com
הלוגו לחגיגות ה-40 של המותג בו הופיעו קפטן קירק (משמאל) וספוק (מימין)

מסע בין כוכביםאנגלית: Star Trek) הוא זיכיון מדיה אמריקני מסוגת המדע הבדיוני. שיצר ג'ין רודנברי. מסע בין כוכבים זכה בפרסי אמי,[1] הוגו וסאטורן. הוא כולל כיום 12 סדרות טלוויזיה ו-13 סרטי קולנוע, העוסקים בצוות ספינת החלל "אנטרפרייז" (ובהמשך גם תחנת חלל עמוק 9, ספינת החלל וויאג'ר וספינת החלל דיסקברי) ותיאור הרפתקאותיהם שמתחילות במאה ה-22 ונמשכות עד המאה ה-32. סדרות ההמשך מתארות דמויות, תקופות, מקומות ואירועים נוספים מהיקום הבדיוני שהוצג בסדרה המקורית. ששת סרטי הקולנוע הראשונים כוללים את הצוות של הסדרה המקורית, בעוד ארבעת הבאים כוללים את צוות הדור הבא, והשלושה האחרונים מתארים מציאות חלופית לעלילות הצוות המקורי.

מאז יציאת הסדרה המקורית בשנת 1966 היא זכתה להצלחה עצומה בארצות הברית ובמדינות רבות אחרות בעולם ומלבד הסרטים וסדרות הטלוויזיה, כולל הזיכיון, הופקו מאות משחקי מחשב, בובות, ביגוד ואביזרים שונים, וכן סדרות ספרים, שגם הם מתארים את אותו יקום, אך לא מקובל להחשיב אותם כחלק מהקאנון המרכזי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקום של "מסע בין כוכבים" המין האנושי הצליח לפתח טיסות חלל מאוישות אשר מהירות יותר ממהירות האור, באמצעות טכנולוגיה המכונה "מנוע עיוות" (Warp Drive), לאחר מלחמה גרעינית ותקופה פוסט-אפוקליפטית אשר התרחשו במהלך המאה ה-21. לפי קו הזמן של עלילת הסדרה, טיסת "מנוע העיוות" הראשונה התרחשה ב-5 באפריל 2063. בהמשך, בני האנוש הקימו את "פדרציית הכוכבים המאוחדת" (United Federation of Planets) אשר מהווה איחוד עם תרבויות החייזרים שונות. כתוצאה מהמפגש עם הוולקנים, גזע חייזרי מתקדם, האנושות רוכשת טכנולוגיות מתקדמות ומצליחה עד למאה ה-23 להתגבר על רוב הבעיות עימן התמודדה בעבר. העלילה של "מסע בין כוכבים" עוסקת בעיקר בהרפתקאותיהם של בני האנוש והגזעים החייזריים אשר משרתים יחדיו בצי הפדרציה.

הסכסוכים והממדים הפוליטיים המוצגים בסדרה, הם לעיתים תכופות משלים למציאות התרבותית המודרנית - הסדרה המקורית עסקה בסוגיות מהותיות משנות השישים, כשם שלאחר מכן סדרות הבת של הסדרה שיקפו את הסוגיות הבוערות מהתקופות השונות בהם הופקו הסדרות השונות. הנושאים אשר תוארו בסדרה כוללים מלחמה ושלום, אוטוריטריזם, אימפריאליזם, מלחמת מעמדות, כלכלה, גזענות, זכויות האדם, סקסיזם, פמיניזם והתפקיד של הטכנולוגיה.

סדרות הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"מסע בין כוכבים" החלה את דרכה כסדרת טלוויזיה בשנת 1966 לאחר שהייתה בשלבי תכנון לפחות שש שנים לפני כן. אף על פי שהסדרה המקורית בוטלה לאחר העונה השלישית בשל רייטינג נמוך, היא שימשה כבסיס לסדרות הטלוויזיה הנוספות של "מסע בין כוכבים". בסך הכל נוצרו עד היום כ-900 פרקי טלוויזיה ו-13 סרטי קולנוע בסדרה.

הסדרה המקורית (1966–1969)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית

מסע בין כוכבים עלתה לראשונה לשידור בארצות הברית ברשת NBC ב-8 בספטמבר 1966. עלילת הסדרה מתרחשת באמצע המאה ה־23 ומגוללת את הרפתקאותיהם של צוות ספינת החלל "אנטרפרייז", במסעותיהם לגילוי עולמות ותרבויות חדשים. צוות השחקנים כלל את:

צוות הספינה הוא רב־לאומי ומוצא חבריו מגוון: סקוטי (סקוט), יפני (סולו), אפריקאית (אוהורה) ורוסי (צ'כוב) ולמעשה בין-כוכבי, כאשר הקצין הראשון הוא וולקני (ספוק). המושג רב־לאומי משמש כאן לשם נוחות בלבד - לפי הסדרה, כדור הארץ במאה ה־23 אינו מחולק יותר למדינות שונות והוא חבר בפדרציית הכוכבים המאוחדת. בין הפרקים השונים כמעט שאין חוט עלילה מקשר ודי בהיכרות בסיסית כדי שיהיה ניתן לצפות בהם באופן עצמאי. דבר זה היה נכון גם לגבי חלק מסדרות ההמשך, אם כי לחלקן אפיון המשכי. לאחר ביטולה של הסדרה היא עברה סינדיקציה, כלומר נמכרה לשידורים חוזרים בערוצי הטלוויזיה המקומיים. בעקבות ההצלחה המאוחרת התגבשה לסדרה קבוצת מעריצים אשר החלו לערוך כנסים מיוחדים לסדרה.

סדרת האנימציה (1973–1974)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה

"מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה" הופקה על ידי "אולפני פילמיישן" (Filmation) במשך שתי עונות בשנים 1973 עד 1974. מרביתו של צוות הסדרה המקורית, הן שחקנים והן כותבים, גויס להשתתף בסדרה המצוירת. האיחוד מחדש לא נמשך זמן רב מדי - עם תחילת העונה השנייה הסדרה בוטלה.

הדור הבא (1987–1994)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסע בין כוכבים: הדור הבא

"מסע בין כוכבים: הדור הבא" מתרחשת כ-85 שנים לאחר עלילת הסדרה המקורית, וה"אנטרפרייז-D" היא ספינת הדגל החדשה של הצי ששמה ניתן לה על שם ספינת החלל המהוללת בפיקודו של קפטן קירק.

הסדרה עלתה לשידור לראשונה ב-28 בספטמבר 1987 והופקה במשך שבע עונות עד ה-23 במאי 1994. שלא בדומה לסדרה המקורית אשר שודרה בערוץ יחיד בתחילה ונמכרה רק בהמשך לשידורים חוזרים בערוצי הטלוויזיה המקומיים, סדרה זו הופקה מראש לצורך שידור בכורה בערוצי הטלוויזיה המקומיים.

תפקידה, כמו של קודמתה, לחקור עולמות חדשים ולהגיע למקומות שאף אחד אחר לא הגיע אליהם מעולם. צוות השחקנים כלל את:

ספינת החלל "אנטרפרייז NCC-1701-D"

את צוות האנטרפרייז מובילים קפטן ז'אן-לוק פיקארד והקצין הראשון ויליאם טי. רייקר. יחד עם דאטה האנדרואיד, וורף הקלינגוני ואחרים, הם נפגשים עם חייזרים, חלקם רבי עוצמה המשתעשעים בהם כמו "קיו" (Q, השחקן ג'ון דה-לאנסי).

העקרון המרכזי המנחה את משימותיהם, הוא עקרון העל (The Prime Directive) של הפדרציה: לא להתערב בתפיסות העולם של ישויות אינטליגנטיות וכמובן לא לפגוע בהן.

עקרון על זה מיושם על ידי פיקארד לא פעם באופן חסר אחריות, תוך סיכון 1000 אנשי האנטרפרייז, חלקם ילדים של אנשי צוות, דבר המותח עד הקצה את "השעיית הספק" של הצופה (Suspension of disbelief). כך למשל מאבדת קצינת הבטחון טאשה יאר את חייה בשל מדיניות 'נשגבת' זו (שאיננה אלא שיקוף ערכי 'הפרוגרס' הפוסט-מודרניים שהפכו למוסכמה בשנות ה-80', התקופה בה עלתה הסדרה לאוויר. היכולות הטכנולוגיות של המאה ה-24 - ביטול המחסור לכאורה - עומדות בבסיס הפילוסופיה הסובלנית שכן כבר אין צורך - לפחות לא בפדרציה - להאבק על יצור מזון וחלוקתו).

עקרון על זה המוצג שוב ושוב באופן פומפוזי, לא חף מסתירות: בפרק 24 בעונה 1, שכותרתו 'קנוניה' (Conspiracy), משמידים פיקארד ורייקר יצור תבוני שכל כוונתו המוצהרת היא ליצור "דו-קיום" באמצעות סימביוזה (בדומה למטרות של ציוויליזציית הָבּוֹרְג). מדובר ביצור דוחה במיוחד, דמוי עקרב, הנכנס דרך הפה של היצור עימו הוא רוצה לייצר את אותו "דו-קיום", ומשתלב בעמוד השדרה שלו, במערכת העצבים המרכזית והופך את הגוף הנושא לבריא וחזק. מאותו הרגע מנוהל היצור המשולב על ידי יצור אחר (דוחה עוד יותר), שנכנס לגופו של קצין הפדרציה רמיק.

במהלך הסדרה אנשי האנטרפרייז תורמים לתגליות מדעיות, נכנסים להפרעות ומלכודות זמן, פוגשים (ונלחמים) בגזעים כדוגמת הקלינגונים, הפרנגים, הקרדאסים, הרומולאנים וקולקטיב "הבורג". יכולותיו של פיקארד כדיפלומט חובב ארכיאולוגיה, מביאים אותו למשימות של תיווך, גישור והשכנת שלום.

חלל עמוק 9 (1993–1999)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9

"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" עלתה לשידור לראשונה בארצות הברית בשנת 1993 ונמשכה אף היא שבע עונות, עד שנת 1999. שלא כמו הסדרות הקודמות, עלילת הסדרה התרחשה בתחנת חלל שהוקמה על ידי פדרציית הכוכבים המאוחדת יחד עם באג'ור, כוכב לכת ששוחרר מעול כיבושם של הקרדאסים. תחנת החלל נמצאת בקרבת חור תולעת שמוביל מ"רביע אלפא" בגלקסיה, עולם הבית של גזע הבאג'ורים ו"האזור המפורז" עם הקרדאסים, אל "רביע גמא". הדבר הביא ליחסי מסחר בין הגזעים השונים, חקר בין-גלקטי, כריתת בריתות ועוד. זמן ההתרחשות הוא בסמוך לזה של סדרת "מסע בין כוכבים: הדור הבא", והיו מספר קרוס-אוברים בין הסדרות השונות. הסדרה גם הרחיבה את יקום "מסע בין כוכבים" וכללה עלילות מורכבות יותר, כאשר מתרחשות כמה מלחמות - הגדולה שבהם עם ה"דומיניון", ברית צבאית הנשלטת על-ידי גזע משני-הצורה. בהמשך הוצגה ספינת החלל "דפיאנט".

הסדרה החלה כשעוד "מסע בין כוכבים: הדור הבא" הייתה בשידור, כך שמפיקי הסדרה ריק ברמן ומייקל פילר לא רצו שתהיינה שתי סדרות שעוסקות בספינת חלל. הסדרה מהווה תקדים ליקום "מסע בין כוכבים" בכך שהיא מגוללת עלילות שמתפרשות על פני עונות שלמות, בעוד הסדרות הקודמות ניסו לשמור על קו עלילה אחיד שמסתיים בכל פרק (ולכן ניתן היה לצפות בפרקים ללא כל סדר, דבר שלא הפריע להבנת העלילה הכוללת). ב"חלל עמוק 9" העלילה מתמשכת ולעיתים פרקים מסתיימים בקליף האנגר. פילר ציין, כי עובדה זו היא אחת האיכויות שבסדרה. הבדל נוסף מסדרות העבר, שהדמויות התפתחו עם התקדמות העלילה.

וויאג'ר (1995–2001)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסע בין כוכבים: וויאג'ר
ספינת החלל "וויאג'ר" כפי שהופיעה בסדרה

"מסע בין כוכבים: וויאג'ר" הופקה במשך שבע עונות בין השנים 1995 עד 2001. הסדרה נוצרה על ידי המפיקים ריק ברמן ומייקל פילר והשיקה את ערוץ הרשת החדש UPN. פיתוח הסדרה החל עוד בשנת 1993, כאשר רמזים למחתרת ה"מאקי" הושתלו בסדרות "הדור הבא" ו"חלל עמוק 9". סדרה זו הייתה הראשונה שהציגה אנימציית CGI והפסיקה להשתמש במודלים של חלליות.

הסדרה מגוללת את עלילותיה של ספינת החלל "וויאג'ר" וצוותה, שרודפים אחר ספינת עריקים של מחתרת ה"מאקי", אבל תועים בחלל במרחק 75,000 שנות אור מביתם, רביע אלפא. את צוות הספינה מובילה קפטן קת'רין ג'יינווי (קייט מאלגרו), הפעם הראשונה בסדרת "מסע בין כוכבים" אשר התפקיד הראשי מבין צוות השחקנים הקבוע מגולם על ידי שחקנית אישה. לאחר שספינת החלל וויאג'ר עוברת דרך "שטחי ההפקר" ברודפה אחר ספינת ה"מאקי", היא וספינת העריקים מועברות ל"רביע דלתא" המרוחק והלא נודע של הגלקסיה על ידי ישות-על חוץ-גלקטית מסתורית. כתוצאה מכך, הרבה אנשי צוות נהרגים. וויאג'ר וספינת ה"מאקי" מותקפים בידי פיראטי חלל, ועריקי ה"מאקיז" נאלצים למצוא מחסה ב"וויאג'ר" ולאייש את צוותה. בניגוד ליתר הסדרות שהתמקדו במחקר יזום של הלא נודע, שבע עונות הסדרה מתמקדות בניסיון של צוות הספינה לחזור לביתם (מסע של כ-70 שנה במהירות מקסימלית, ללא תחנות תדלוק). וויאג'ר מתחילה במסעה הביתה חזרה לרביע אלפא ובדרך פוגשת ב"קיו", נלחמת בבורג, מנסה טכנולוגיות חדשות, מצליחה לייצר תקשורת עם הפדרציה, נתקלת במינים שונים של חייזרים לא ידועים ועוד.

אנטרפרייז (2001–2005)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסע בין כוכבים: אנטרפרייז
ספינת החלל "אנטרפרייז" כפי שהופיעה בסדרה

מסע בין כוכבים: אנטרפרייז נוצרה על ידי ריק ברמן ובראנון בראגה בין השנים 2001 עד 2005, והיא מהווה הקדמה לסדרות "מסע בין כוכבים" הקודמות לה. עלילת הסדרה מתרחשת במהלך אמצע המאה ה־22 (כמאה שנים לפני עלילת הסדרה המקורית), לפני הקמת הפדרציה ומציגה את עלילות הספינה אנטרפרייז, שהיא הספינה הראשונה שעוזבת את כדור הארץ במטרת גילוי ומחקר של הלא נודע. זו גם הספינה הראשונה המסוגלת לנוע במהירות של על-חלל 5. את צוות הספינה מוביל קפטן ג'ונתן ארצ'ר (סקוט באקולה).

ביטולה של הסדרה אנטרפרייז לאחר ארבע עונות, סיים 18 שנים רצופות של שידורי סדרות "מסע בין כוכבים" שונות בטלוויזיה.

דיסקברי (2017–2024)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסע בין כוכבים: דיסקברי

מסע בין כוכבים: דיסקברי, שעלתה לשידור ב-CBS All Access ובנטפליקס בספטמבר 2017, היא הסדרה הראשונה ביקום של "מסע בין כוכבים" מאז שנת 2005. עלילת שתי עונותיה הראשונות מקדימה את הסדרה המקורית ב-10 שנים, ועונתה השלישית מתרחשת בעתיד הרחוק, 930 שנה לאחר אירועי העונה השנייה. הסדרה מספרת את סיפורה של מייקל ברנהאם, בתחילה הקצינה הראשונה על ספינת החלל "שנזו", ולאחר מכן חלק מצוות ספינת החלל "דיסקברי". זוהי הסדרה הראשונה מסדרות "מסע בין כוכבים" שלא מציגה את ה"קפטן" כדמות ראשית ושמציגה זוג גברים, דמות אנושית א-בינארית ודמות טרנסג'נדרית. החל מעונתה השלישית הפכה הסדרה לראשונה שמציגה את עתידה הרחוק של הפדרציה, כמעט אלף שנים לאחר עלילת הסדרות האחרות.

מסעות קצרים (2018–2020)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסע בין כוכבים: מסעות קצרים

מסע בין כוכבים: מסעות קצרים החלה כסדרת בת של "דיסקברי", במטרה לתת למעריצי הסדרה תכנים בתקופת הציפייה לעונה השנייה. העונה הראשונה סיפרה ארבעה סיפורים קצרים בפרקים שאורכם בין 15 ל-18 דקות, כשכל פרק מספר סיפור עצמאי שאינו קשור בהכרח לעלילת הסדרה האם (אם כי הפרקים נקשרו בדיעבד לעלילת הסדרה). מפיק העל של הזיכיון, אלכס קורצמן, מסר שפרקים עתידיים של הסדרה יקושרו גם לסדרות אחרות ואף לרעיונות כלליים ביקום.

עונתה השנייה של הסדרה כללה שלושה פרקים שעסקו בצוות ה"אנטרפרייז" בפיקודו של כריסטופר פייק, שני פרקי אנימציה שאחד מהם עסק בדמותה של מייקל ברנהאם והשני סקר את ההיסטוריה של ה"אנטרפרייז" המקורית מתחילת פיקודו של קירק ועד השמדתה ופרק אחד שהיווה פריקוול לסדרה פיקארד, והיה הראשון בסדרה שלא עסק במישרין או בעקיפין ב"דיסקברי".

פיקארד (2020–2023)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסע בין כוכבים: פיקארד

מסע בין כוכבים: פיקארד ששידוריה החלו בתחילת 2020 ועתידים להסתיים ב-2023 מספרת על מסעותיו של אדמירל (מיל') ז'אן לוק פיקארד, לאחר שהתפטר מצי הכוכבים עקב אכזבתו מהאופן שבו טיפלה הפדרציה בסיוע לפליטים הרומולאנים בסמוך להשמדת כוכב הבית הרומולאני. בעונה הראשונה יוצא פיקארד, עם צוות שאסף, למסע להגנת האנדרואידים שהפכו בלתי חוקיים לאחר הפיגוע במספנות על מאדים. בעונה השנייה נשלחים פיקארד וצוותו לתקן את העבר, לאחר ששינוי שנעשה בו הביא ליצירתה של האימפריה הטראנית.

סיפונים תחתונים (2020-)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים

מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים היא סדרת אנימציה קומית ששידוריה החלו באוגוסט 2020. הסדרה מתמקדת בצוות הקצינים הזוטרים של ה-יו.אס.אס סריטוס, ספינה לא חשובה שעיקר משימתה הוא לבצע "מגע שני" מטעם הפדרציה לאחר שהספינות החשובות יותר סיימו את המגע הראשון עם תרבויות שגילו את הינע העיוות (warp drive). בסדרה משולבות ביצי פסחא רבות, בעיקר מיקום מסע בין כוכבים, אך גם מזיכיונות אחרים.

פרודיג'י (2021-)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסע בין כוכבים: פרודיג'י

מסע בין כוכבים: פרודיג'י היא סדרת אנימציה שנועדה לילדים ובני נוער, ומספרת את סיפורם של מספר בני נוער, רובם עבדים במכרות, שמוצאים חללית נטושה ובורחים משביים בעזרתה, תוך שהם לומדים על עצמם ועל ערכי הפדרציה בהרפתקאות השונות שהם עוברים. על הספינה מנחה אותם הולגרמת לומדה בדמותה של קפטן קתרין ג'יינוויי.

עולמות חדשים ומשונים (2022-)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים

מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים היא הן פריקוול לסדרה המקורית והן ספינאוף לסדרה "דיסקברי". הסדרה מתמקדת בצוות ה"אנטרפרייז" המקורית (NCC-1701) בתקופה שאחרי עונתה השנייה של "דיסקברי" ולפני תקופת הסדרה המקורית, תקופה בה מפקדה של החללית היה קפטן כריסטופר פייק. צוות שחקני העונה הראשונה:

סרטי מסע בין כוכבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולפני סרטי פרמאונט הפיקו 13 סרטי "מסע בין כוכבים". ששת הסרטים הראשונים ממשיכים את ההרפתקאות של הסדרה המקורית, ארבעת הסרטים הבאים ממשיכים את הרפתקאותיהם של צוות הדור הבא, כאשר הסרט השביעי מגשר בין הצוות הישן לחדש. הסרטים ה-11 עד ה-13 מהווים פרק מקדים לעלילת הסדרה המקורית ועוסקים בחייהם המוקדמים של קפטן קירק, ספוק ויתר צוות האנטרפרייז במציאות חלופית שנוצרה עקב מסע בזמן ושבה מסלול חייהם של הגיבורים הראשיים שונה מהותית מבקו הזמן של הסדרה המקורית.

שנה שם הסרט בימוי שחקנים עיקריים שחקנים נוספים תקציב סכום הכנסות כולל
1979 מסע בין כוכבים: הסרט רוברט וייז ויליאם שאטנר (קירק)
לנרד נימוי (ספוק)
דפורסט קלי (מק'קוי)
ג'יימס דוהאן (סקוטי)
ג'ורג' טאקיי (סולו)
וולטר קניג (צ'כוב)
נישל ניקולס (אוהורה)
מייג'ל בארט (צ'אפל)
גרייס לי וויטני (ראנד)
סטיבן קולינס (דקר)
פרסיס קאמבאטה (איליה)
$35,000,000 $139,000,000
1982 מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן ניקולס מאייר ריקרדו מונטלבן (חאן)
פול וינפילד (טרל)
קירסטי אלי (סאביק)
ביבי בש (קרול)
מריט בוטריק (דייוויד)
$12,000,000 $95,800,000
1984 מסע בין כוכבים 3: החיפוש אחר ספוק לנרד נימוי מארק לנארד (סארק)
רובין קורטיס (סאביק)
ג'ודית' אנדרסון (ט'לאר)
כריסטופר לויד (קרוג)
מריט בוטריק (דייוויד)
$18,000,000 $87,000,000
1986 מסע בין כוכבים 4: השיבה הביתה לנרד נימוי מייג'ל בארט (צ'אפל)
גרייס לי וויטני (ראנד)
רובין קורטיס (סאביק)
קתרין היקס (ג'יליאן)
מארק לנארד (סארק)
$24,000,000 $133,000,000
1989 מסע בין כוכבים 5: הגבול האחרון ויליאם שאטנר לורנס לאקינביל (סייבוק) $30,000,000 $70,200,000
1991 מסע בין כוכבים 6: הארץ הלא נודעת ניקולס מאייר גרייס לי וויטני (ראנד)
דייוויד וורנר (גורקון)
קים קטרל (ולריס)
כריסטופר פלאמר (צ'אנג)
רוזאנה דה סוטו (אזטבור)
מייקל דורן (וורף)
$27,000,000 $96,900,000
1994 מסע בין כוכבים: דורות דייוויד קרסון פטריק סטיוארט (פיקארד)
ג'ונתן פרייקס (רייקר)
ברנט ספיינר (דאטה)
לוואר ברטון (לה פורג')
מייקל דורן (וורף)
גייטס מק'פאדן (קראשר)
מרינה סירטיס (טרוי)
מלקולם מקדואל (סוראן)
וופי גולדברג (גאינן)
ויליאם שאטנר (קירק)
ג'יימס דוהן (סקוטי)
וולטר קניג (צ'כוב)
אלן ראק (הרימן)
$38,000,000 $120,000,000
1996 מסע בין כוכבים: המפגש ג'ונתן פרייקס ג'יימס קרומוול (קוקרן)
אלפרה וודארד (סלואן)
אליס קריגה (בורג)
$46,000,000 $150,000,000
1998 מסע בין כוכבים: המרד ג'ונתן פרייקס דונה מרפי (אניז')
פ. מארי אברהם (רואפו)
אנטוני זרבה (דוהארטי)
$70,000,000 $117,800,000
2002 מסע בין כוכבים: נמסיס סטוארט בארד טום הארדי (שינזון)
רון פרלמן (וייסרוי)
קייט מאלגרו (ג'יינוויי)
וופי גולדברג (גאינן)
ויל ויטון (ווסלי)
$60,000,000 $67,312,826
2009 סטארטרק ג'יי ג'יי אברהמס כריס פיין (קירק)
זאכרי קווינטו (ספוק)
זואי סלדנה (אוהורה)
קארל אורבן (מק'קוי)
סיימון פג (סקוטי)
ג'ון צ'ו (סולו)
אנטון ילצ'ין (צ'כוב)
אריק באנה (נירו)
לנרד נימוי (ספוק פריים)
ברוס גרינווד (פייק)
בן קרוס (סארק)
וינונה ריידר (אמנדה)
כריס המסוורת' (קירק)
$140,000,000 $385,680,446
2013 האויב בתוכנו - סטארטרק ג'יי ג'יי אברהמס ברוס גרינווד (פייק)
בנדיקט קמברבאץ' (חאן)
פיטר ולר (מרקוס)
אליס איב (קרול)
לנרד נימוי (ספוק פריים)
$190,000,000 $466,978,661
2016 סטארטרק: אל האינסוף ג'סטין לין אידריס אלבה
סופיה בוטלה
ג'ו טסלים
לידיה וילסון
דיפ רוי
$185,000,000 $293,858,471

פרויקטים שבוטלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

The God Thing ו-Planet of the Titans[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון להפקת סרט קולנוע על בסיס הסדרה המקורית עלה לראשונה כבר במהלך הפקת העונה השנייה של הסדרה, אך לא הבשיל לכדי מימוש. בשנת 1975 ולאור הצלחת כנסי המעריצים, הכריזו אולפני פרמאונט על סרט קולנוע שיופק בהקדם. רודנברי הגיש תסריט בשם "The God Thing" לפיו מרבית הצוות המקורי קודם ועוסק היום בעבודות אדמיניסטרטיביות, סקוטי הפך לאלכוהוליסט וד"ר מקקוי התאכזב מבני אדם והפך וווטרינר. איום כלשהו, שלא פורט, מחזיר את הצוות למשימה משותפת נוספת. בתסריט נכללה אמירה מזלזלת של מאסטר וולקני לגבי האלים האנושיים שמכריחים את בני האדם לסגוד להם, תוך ציון העובדה שאלים כאלה הם בוודאי חסרי ביטחון. התסריט נפסל והסרט לא הופק.[2]

תסריט נוסף שהוגש על ידי רודנברי נקרא "Planet of the Titans" ועל פיו הפדרציה מתחרה עם הקלינגונים על עולם הבית של גזע נכחד בשם "הטיטאנים" שבו נמצאת טכנולוגיה חזקה ועתיקת יומין שנחשבה כנכחדת. התסרט אמור היה לכלול אלמנטים המזכירים את "מרכבות האלים" של אריך פון דניקן לפיו האנושות נוצרה בשל התערבות של חוצנים.[3] גם סרט זה לא הופק בסופו של דבר. אלמנטים מהתסריט שימשו בסופו של דבר בפרק "The Chase" מהסדרה "הדור הבא".

Phase II[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסע בין כוכבים: התקופה השנייה (Star Trek: Phase II) הייתה סדרת טלוויזיה שהייתה אמורה לעלות לשידור בשנת 1978 כסדרת דגל של רשת הטלוויזיה של אולפני פארמאונט אך בוטלה לבסוף. 12 תסריטים לפרקים שונים נכתבו מבעוד מועד והאולפנים התכוננו להתחיל לצלם את הסדרה. הסדרה הייתה אמורה להחזיר את רוב הצוות המקורי של הסדרה המקורית למשימה שנייה בת חמש שנים, חוץ מלנרד נימוי (בתפקיד ספוק) אשר לא הסכים לחזור בשל מחלוקת לגבי מספר הפרקים בהם יופיע. כתוצאה מכך היוצרים שיבצו דמות של וולקן צעיר יותר בשם אקסון (Xon) כמחליף לספוק, על אף שהם קיוו כי ספוק יסכים להופיע בתפקידי אורח בסדרה. התפאורה לסדרה נבנתה וצילומי מבחן אף הוסרטו בסט עצמו. אף על פי כן, בעקבות הפופולריות לה זכה הסרט "מלחמת הכוכבים", אולפני פארמאונט החליטו לגנוז את סדרת הטלוויזיה ולהפיק סרט קולנוע באורך מלא במקום. התסריט של הפרק הראשון של הסדרה היווה את הבסיס לסרט "מסע בין כוכבים: הסרט" אשר יצא בשנת 1979, בעוד ששני תסריטים נוספים אשר נכתבו במקור לסדרה שימשו לבסוף כבסיס לפרקים בסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא" בשל שביתת התסריטאים של שנת 1988.

Star Trek: Federation[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר ביטולה של הסדרה אנטרפרייז בשנת 2005, החלו בריאן סינגר ושותפים נוספים לפתח את מסע בין כוכבים: פדרציה (Star Trek: Federation), סדרה שמתרחשת בשנת 3000. על פי עלילת הסדרה הפדרציה שקעה במאות השנים שחלפו, לאחר שעולמות רבים עזבו אותה בגלל המיקוד שלה על האנושות על חשבון גזעים אחרים. צי הכוכבים מחזיק מעט ספינות שכולן מיושנות. אויב חדש בשם "המצליפים" ("The Scourge") משמיד שני עולמות פדרציה וספינה. הניצול היחיד הוא לוטננט קומנדר אלכסנדר קירק, אך רשויות הפדרציה אינן מאמינות לעדותו מה שמביא את וולקן, באג'ור ובטאזד לפרוש מהפדרציה המושחתת בגועל. הפרנגי הפכו לכוח משמעותי בגלקסיה, ומרוויחים הון על ידי הפצת הדת הבאג'ורנית והפיכת באג'ור לאתר עלייה לרגל. הוולקנים והרומולאנים מתאחדים מחדש, הקלינגונים והקרדאסים פונים לדרכים מיסטיות יותר ולוחמניות פחות. במטרה להשיב את הפדרציה ואת צי הכוכבים למטרותיו המקוריות, ללכת באומץ למחוזות אותם איש לא ביקר ולגלות דברים חדשים משיק אדמירל נלסקוט אנטרפרייז חדשה, ומטיל עליה משימה נוספת, לאתר את המצליפים. לאחר שהקפטן והקצין הראשון נהרגים, אלכסנדר קירק, שהיה הקצין השני של האנטרפרייז החדשה, מתמנה למפקדה.
הסדרה לא הופקה, אמנם, אך אלמנטים ממנה נכנסו לסדרה "פיקארד" ולעונתה השלישית של "דיסקברי".[4]

Star Trek: Final Frontier[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2006 עלה רעיון להפקת סדרת רשת מצוירת שתתרחש בשנת 2528. שמה המיועד של הסדרה היה מסע בין כוכבים: הגבול האחרון (Star Trek: Final Frontier). בסדרה זו הפדרציה והרומולואנים נלחמו עד שנת 2460, במלחמה שהחלה בגלל פיצוץ חלקיקי אומגה על ידי גורם בלתי ידוע. הפיצוץ גרם לפיצול בין שני חלקי הפדרציה, קרונוס, עולם הבית של הקלינגונים, נכבש על ידי הרומולאנים, אנדוריה נהרסה והוולקנים עזבו את הפדרציה לטובת איחוד עם הרומולאנים. תחת פיקודו של קפטן אלכסנדר צ'ייס, האנטרפרייז החדשה, ספינה שהשתתפה במלחמה עם הרומולאנים, יוצאת למשימה "לחפש חיים חדשים וציוויליזציות חדשות" ברוח הפדרציה הישנה. האנטרפרייז החדשה היא ספינה מדגם "ביסמרק" וכוללת מעבורות מסוג "שפירית" (Dragonfly) שמסוגלות לטוס גם בתוך ההפרעה שנוצרה מפיצוץ חלקיקי האומגה.
גם מסדרה זו שלא הופקה ניתן למצוא אלמנטים בעונתה השלישית של "דיסקברי".[5]

סרט בבימויו של נואה האולי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת סוף שנת 2019 דווח כי הבמאי נואה האולי מונה לביים את הסרט הבא בזיכיון.[6] בתחילה הועלו השערות לפיהן מדובר בסרט נוסף שיעסוק בציר זמן קלווין, אך לאחר זמן קצר הודיע הבמאי כי מדובר בתסריט מקורי שאינו מתבסס על עבודות קודמות שנעשו בזיכיון.[7] זמן לא רב לאחר מכן הודיע האתר דדליין שאמה ווטס החליטה להשהות את כל הפרויקטים הקולנועיים המתוכננים בזיכיון. במקביל התברר שהתסריט המיועד סבב סביב וירוס קטלני שתוקף את תושבי הגלקסיה, מה שתרם ככל הנראה לביטול, עקב מגפת הקורונה שהשתוללה בעולם באותו הזמן.[8] בראיון בשנת 2021 מסר המלחין ג'ף רוסו כי עבד עם האולי על התסריט ועל המוזיקה שתלווה את הסרט, וציין שמדובר היה בתסריט מקורי לחלוטין שאינו קשור לסדרות ולסרטים הקיימים, ונותן נקודת מבט שונה על היקום בו מתרחש הזיכיון.[9] מאוחר יותר סיפר האולי עצמו על הביטול.[10]

השפעה תרבותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ההשפעה התרבותית של מסע בין כוכבים
"מעבורת החלל אנטרפרייז" נקראה על שם ספינת החלל הבדיונית אשר הופיעה בסדרת הטלוויזיה. בתמונה צוות השחקנים ויוצר הסדרה עומדים לפני מעבורת החלל, ספטמבר 1976

הזיכיון של "מסע בין כוכבים" הוא תעשייה השווה מיליארדי דולרים, אשר נמצאת כיום בבעלות רשת הטלוויזיה CBS.

הרקע לסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היוצר והתסריטאי של הסדרה ג'ין רודנברי מכר במקור את הסדרה ל-NBC כדרמת הרפתקאות קלאסית. רודנברי תיאר את הסדרה כ"שיירת עגלות אל הכוכבים" (Wagon Train to the Stars).[11] באומרו כך הוא התייחס לסדרת המערבון "Wagon Train" (שיירת עגלות), שמתרחשת לאחר מלחמת האזרחים האמריקנית ומגוללת מסע משפחות ממיזורי אל קליפורניה, כאשר הפרקים שלה עסקו, בין היתר, בלבטים של הדמויות והתמודדותן עם בעיות שונות. רודנברי ביקש לעסוק בנושאים דומים, אך על רקע ספינת חלל. עדות לכך ניתנת בקריינות הפותחת כל פרק, שמציינת את החלל בתור הסְפַר החדש, ובכך מתייחסת בעקיפין לסְפַר הישן בארצות הברית (המערב הפרוע).

"החלל - הסְפָר האחרון. אלו הם מסעותיה של ספינת החלל אנטרפרייז. משימתה בת חמש השנים: לחקור עולמות חדשים מוזרים, לחפש חיים חדשים ותרבויות חדשות. לצעוד באומץ היכן שאף אדם עוד לא דרך..."

אף על פי שהסדרה מתרחשת על גבי חללית בדיונית, רודנברי רצה להציג עלילה מתוחכמת אשר תשתמש בתפאורה העתידית הבדיונית כמשל לבעיות הנוכחיות בכדור הארץ ותנסה לספק פתרונות לסוגיות מסובכות באמצעות הומניזם ואופטימיות.[12] משפט הפתיחה המפורסם "באופן נועז להגיע לאן שאף איש לא הגיע קודם לכן" נלקח כמעט מילה במילה מספרון של הבית הלבן אשר עסק בחקר החלל אשר הופק לאחר טיסת הבכורה של הספוטניק בשנת 1957‏.[13]

רודנברי התכוון במפורש שהתוכנית תהיה בעלת אג'נדה פוליטית. כדור הארץ אמנם מוצג בסדרה כמקום נטול עוני ומלחמות, שמדינות נפרדות ממשיכות להתקיים בו באופן רשמי בלבד, אך ניתן למצוא דמיון בין החייזרים השונים לבין הלאומים המוכרים לנו בעולם האמיתי. תורמת לכך ההתייחסות התכופה אליהם כאל גזעים (Races), במקום כאל מינים (Species). רודנברי בחר בצוות שחקנים מרקעים אתנים שונים - אשה אפרו אמריקנית, סקוטי, יפני, והחל מהעונה השנייה גם רוסי. הסדרה הציגה גם את הנשיקה הבין-גזעית הראשונה בטלוויזיה האמריקאית (בין קירק לאוהורה, בפרק "ילדיו החורגים של אפלטון").[14] כמו כן, היא הציגה חזון של הכיוון אליו האנושות תגיע אם רק תלמד מלקחי העבר, בעיקר אם רק תבחר לשים קץ לאלימות. דוגמה קיצונית לכך היא גזע הוולקנים אשר היו בעלי עבר אלים במיוחד אבל למדו לשלוט ביצרים שלהם.

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמויות הראשיות בסדרה המקורית היו מוקצנות וסטריאוטיפיות אך עדיין בעלות נפח. ממשיכותיהן בסדרות ההמשך עודנו ועוגלו במידה רבה.

קפטן קירק - ג'יימס טיבריוס קירק הוא דמות שמייצגת את המיטב שבמין האנושי אליבא דרודנברי: הוא יצירתי, נועז, ואימפולסיבי, אבל גם רגשן ומתורבת. כל זאת מעבר לתכונות הנדרשות ממנו כמנהיג ללא חת - טקטיקן בחסד, קר רוח, בעל תושייה ומגלה יכולת מרשימה בקרב פנים מול פנים. דמותו נראית מושפעת מהדמויות הגבריות בספריו של רוברט היינליין משנות ה-60.

ספוק - קצין המדע הוא דמות המהווה ניגוד לדמותו של הקפטן. הוא בן תערובת לאב וולקני ואם אנושית, אך גדל וחונך בוולקן כוולקני, ועל כן הוא משתדל להדחיק לחלוטין את רגשותיו ולפעול על פי הגיון קר. הוא בעל יכולות קוגניטיביות גבוהות במיוחד ובר סמכא מדעי. המתח והחברות בין הקפטן החם והקצין הראשון הקר הם מוטיב ראשי לאורך הסדרה והסרטים. מלחמתו של ספוק ברגשותיו האנושיים המודחקים גם היא מוטיב חוזר. הריסון של הדמות ולשון ההמעטה שלה סיפקה מחוות ייחודיות כגון הרמת גבה אחת בתגובה לאירועים יוצאי דופן, ושימוש בתארים "מעניין" ו"מרתק" לתופעות מאיימות ומסוכנות במיוחד.

דוקטור לאונרד מק'קוי - הצלע השלישית במשולש היא של רופא הספינה שניחן בפטאליזם, הומור יבש, חשדנות ובעיקר הגיון בריא שחסר לשתי הדמויות הראשיות, ומשמש לעיתים כ"מבוגר האחראי". מתחת למעטפת קרירה ועוקצנית, הדוקטור מאמין ברגשות על פני הגיון קר ומעביר ביקורת רבה על הקצין ספוק. בסדרות ההמשך תכונות אלו ממוזגות ברובן אל דמות הקפטן ועל כן דמות רופא הספינה מאבדת ממרכזיותה.

הקלינגונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קלינגונים

הסדרה המקורית שודרה בימים של המלחמה הקרה, כשהפחד מהקומוניזם היה בשיאו. במערכות ההקבלות הזו עומדים בראש ובראשונה הקלינגונים כבבואה לרוסים[15] וליפנים.[16] הקלינגונים מוצגים כשוחרי-מלחמה חובבי שתייה, ולכן אין פלא שיש אפילו מי שיחדדו וידברו על קוזאקים. "הדור הבא" שודרה מיד לאחר תום המלחמה הקרה ובהתאם לכך הופשרו גם יחסי הפדרציה עם הקלינגונים: עדיין מדובר בשני גופים שונים, אך כאלו המשתפים פעולה במידת הצורך (סרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: הארץ הלא נודעת" מתאר את הרקע להסכם השלום ביניהם). יתר על כן, סרגיי והלנה רוז'נקו, הוריו המאמצים של וורף, קלינגוני המשרת בצי הכוכבים, הם ממוצא רוסי.

הרומולאנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – רומולאנים

רבים מהמונחים בהם נעשה שימוש ביחס לרומולאנים, האויב השני העיקרי בסדרה המקורית, נגזרים מהמיתולוגיה הרומית ושיטת הממשל הרומית: רומולוס ורמוס הם שני האחים שייסדו את העיר רומא; הפרוקונסול והפראיטור היו פקידי ממשל בתקופת הרפובליקה הרומית, והסנאט הרומי היה הגוף השלטוני שלה.

הרומולנים, בניגוד לקלינגונים, אינם מייחסים חשיבות רבה לכבוד. בדומה לוולקנים, איתם הם חולקים מוצא משותף, הם פחות רגשניים, אם כי גם הם יודעים להיות חסרי-רחמים, במידת הצורך.

הוולקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – וולקנים

לפי אותו קו, הוולקנים, גזע שכלתני, מדחיק רגשות ובעל שורשים משותפים עם הרומולנים, מקבילים ליוונים וליפנים בין היתר בצורת משטרם ובמנהגיהם. כוכב הלכת וולקן נקרא על שמו של הפייסטוס, אל הנפחות והאש במיתולוגיה היוונית. באשר להקבלה ליפנים, ניתן למשל לייחס לצביטת הצוואר הוולקנית, פעולה המכניעה אדם ללא כל מאמץ, כסוג של אמנות לחימה[דרוש מקור].

השפעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך השנים סדרת הטלוויזיה המקורית וסדרות הבת שלה צברו פופולריות רבה ברשתות הטלוויזיה האמריקאיות וברשתות הטלוויזיה השונות ברחבי העולם. ההשפעה התרבותית של התוכנית גדולה בהרבה מהרווחיות שלה ומאריכות הימים שלה - כנסי מעריצים של הסדרה נהפכו לפופולריים אף על פי שכיום, לעיתים קרובות, מאחדים אותם עם כנסים של ז'אנרים וסדרות אחרות. המעריצים של הסדרה טבעו את המונח "טרקי" (Trekkie) כדי לתאר את עצמם.

הזיכיון של "מסע בין כוכבים" השפיע על העיצובים של טכנולוגיות רבות הקיימות כיום כגון מחשב לוח, מחשב כף יד, טלפון סלולרי וה-MRI‏.[17] הוא גם הפנה את תשומת לבו של הציבור הרחב למושג הטלפורטציה.[18]

בשנת 1976 בעקבות קמפיין במהלכו מעריצי הסדרה שלחו מכתבי בקשה רבים לנאס"א, החליטה סוכנות החלל לקרוא למעבורת החלל שלה "אנטרפרייז" על שם הספינה הבדיונית.[19]

לאורך השנים הופקו פרודיות רבות המבוססות על התוכנית שחלקן זכו לפופולריות רבה, ביניהם הסדרה המצוירת "Stone Trek" והסרט גלקסי קווסט (1999).

פרסים נבחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסך הכל, זכה זיכיון "מסע בין כוכבים" ב-33 פרסי אמי, 21 פרסי סאטורן ושלושה פרסי הוגו, נוסף לשלל מועמדויות נוספות. בין יתר המועמדויות הבולטות נמנים גם אמי לשחקן המשנה לנרד נימוי עבור השתתפותו ב"מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית" במשך שנתיים רצופות, אמי בקטגוריות סדרת הדרמה הטובה ביותר, עיצוב אמנותי, צילום אמנותי, תלבושות, איפור, עריכת סאונד ועריכה עבור "הדור הבא", "חלל עמוק 9", "וויאג'ר" ו"אנטרפרייז", חמש מועמדויות רצופות לפרס סאטורן ל"חלל עמוק 9" עבור סדרת הדרמה הטובה ביותר (שנים 1996–2000), שלוש מועמדויות לסאטורן על סדרת הדרמה הטובה ביותר ל"וויאג'ר" (שנים 1998, 1999 ו-2001) וארבע מועמדויות רצופות ל"אנטרפרייז" על סדרת הדרמה הטובה ביותר (שנים 2002–2005).

סרט הקולנוע הראשון זכה בשלוש מועמדויות לפרס אוסקר וכן בפרס גלובוס הזהב לפסקול, "השיבה הביתה" היה מועמד לארבעה פרסי אוסקר, "הארץ הלא נודעת" היה מועמד לשני פרסי אוסקר, "המפגש" היה מועמד לאוסקר על האיפור, ו"סטארטרק" היה מועמד לארבעה אוסקרים מתוכם זכה באחד על ההישגים באיפור, לפרס גילדת שחקני המסך על אנסמבל פעלולנים ולשתי מועמדויות לפרס באפט"א בקטגוריות הסאונד והאפקטים המיוחדים. כל סרטי הקולנוע פרט לראשון, ל"גבול האחרון" ול"נמסיס" זכו במועמדויות לפרס הוגו עבור ההופעה הדרמטית הטובה ביותר. דאג ג'ונס, מישל יאו, ג'ייסון אייזקס, וילסון קרוז ואית'ן פק היו כולם מועמדים לפרסי סאטורן כשחקנים על תפקידיהם בסדרה מסע בין כוכבים: דיסקברי.

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרה פרס שנה קטגוריה הערות
מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית פרס הוגו 1967 ההופעה הדרמטית הטובה ביותר הפרק The Menagerie
1968 ההופעה הדרמטית הטובה ביותר הפרק The City on the Edge of Forever
פרס סאטורן 2005 הוצאת ה-DVD הטובה ביותר
מסע בין כוכבים: סדרת האנימציה פרס אמי 1975 סדרת הילדים הטובה ביותר בשעות היום
מסע בין כוכבים: הדור הבא פרס סאטורן 1990-1991 סדרת הז'אנר הטובה ביותר
2003 הוצאות מארזי DVD הטובות ביותר
פרס אמי 1988 הישגים מיוחדים באיפור הפרק Conspiracy
עיצוב תלבושות הפרק The Big Goodbye
עריכת סאונד הפרק 11001001
1989 עריכת ועיבוד סאונד הפרק Q Who
1990 עיצוב אמנותי הפרק Sins of the Father
עריכת סאונד הפרק Yesterday's Enterprise
1991 עריכת ועיבוד סאונד הפרק The Best of Both Worlds, Part II
1992 הישגים מיוחדים בעיצוב תלבושות ובאיפור הפרק Cost of Living
הישגים מיוחדים באפקטים מיוחדים הפרק A Matter of Time
הישגים מיוחדים באפקטים מיוחדים הפרק Conundrum
1993 הישגים מיוחדים בעיבוד סאונד הפרק A Fistful of Dates
הישגים מיוחדים בעיצוב שיער ותלבושות הפרק Time's Arrow Part 2
1994 הישגים מיוחדים בעיבוד סאונד הפרק Genesis
הישגים מיוחדים באפקטים מיוחדים הפרק All Good Things...
פרס הוגו 1993 ההופעה הדרמטית הטובה ביותר הפרק The Inner Light
מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 פרס אמי 1993 הישגים מיוחדים בנעימת הפתיחה
הישגים מיוחדים באיפור הפרק Captive Pursuit
1995 הישגים מיוחדים באיפור הפרק Distant Voices
מסע בין כוכבים: וויאג'ר פרס סאטורן 1998 שחקנית ראשית בסדרת ז'אנר קייט מאלגרו
2001 שחקנית משנה בסדרת ז'אנר ג'רי ריאן
פרס אמי 1995 הישגים מיוחדים בנעימת הפתיחה
1996 הישגים מיוחדים באיפור הפרק Threshold
1997 עיצוב שיער הפרק Fair Trade
1999 אפקטים מיוחדים הפרק Dark Frontier
2001 הלחנת מוזיקה ואפקטים מיוחדים הפרק Endgame
מסע בין כוכבים: אנטרפרייז פרס סאטורן 2002 שחקנית משנה בסדרת ז'אנר ג'ולין בליילוק
פרס אמי 2002 אפקטים מיוחדים פרק הפיילוט Broken Bow
עיצוב שיער הפרק Two Days and Two Nights
2004 הלחנת מוזיקה הפרק Similitude
אפקטים מיוחדים הפרק Countdown
מסע בין כוכבים: דיסקברי פרס אמי 2019 האיפור הפרוסטתי הטוב ביותר בסדרה, מיני סדרה, סרט או ספיישל הפרק If memory serves
פרס סאטורן 2018 השחקנית הטובה ביותר בסדרת טלוויזיה סוניקווה מרטין-גרין
סדרת הניו מדיה הטובה ביותר הסדרה "דיסקברי"
2019 סדרת הזרמת המדיה הטובה ביותר הסדרה "דיסקברי"
השחקנית הטובה ביותר בסדרת טלוויזיה סוניקווה מרטין-גרין
שחקן המשנה הטוב ביותר בסדרת הזרמת מדיה דאג ג'ונס
פרס אמפייר 2018 שחקן הטלוויזיה הטוב ביותר ג'ייסון אייזקס
מסע בין כוכבים: פיקארד פרס אמי 2020 איפור פרוסתטי הפרק Absolute Candor
סופר פרסי בחירת המבקרים 2021 השחקן הטוב ביותר בסדרת מדע בדיוני/פנטזיה פטריק סטיוארט
מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים פרס סאטורן 2022 סדרת המדע הבדיוני הטובה ביותר (סטרימינג) עונה ראשונה
מיוחד פרס סאטורן 2005 פרס הכרה מיוחד לסדרות בשנים 1987–2005 הדור הבא, חלל עמוק 9, וויאג'ר ואנטרפרייז

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט פרס שנה קטגוריה הערות
מסע בין כוכבים: הסרט פרס סאטורן 1980 אפקטים מיוחדים
מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן פרס סאטורן 1983 הבמאי הטוב ביותר
1983 השחקן הטוב ביותר ויליאם שאטנר
מסע בין כוכבים 4: השיבה הביתה פרס סאטורן 1987 תלבושות
מסע בין כוכבים 5: הגבול האחרון פרס פטל הזהב 1990 הבמאי והשחקן הגרוע ביותר ויליאם שאטנר
1990 הסרט הגרוע ביותר
מסע בין כוכבים 6: הארץ הלא נודעת פרס סאטורן 1993 סרט המדע בדיוני הטוב ביותר
מסע בין כוכבים 8: המפגש פרס סאטורן 1997 שחקן המשנה ברנט ספיינר
1997 שחקנית המשנה אליס קריגה
1997 תלבושות
סטארטרק פרס אוסקר 2010 הישג מיוחד בתחום האיפור
פרס גילדת שחקני המסך 2010 ביצוע על ידי אנסמבל פעלולנים
פרס סאטורן 2010 האיפור הטוב ביותר
פרסי אמפייר 2010 סרט המדע בדיוני הטוב ביותר
פרס סטלייט 2010 מהדורת הבלו-ריי הטובה ביותר
האויב בתוכנו - סטארטרק פרס סטלייט 2013 מהדורת הבלו-ריי הטובה ביותר

הסטטוס הנוכחי ועתיד הזיכיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפיצול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2005 החליט סאמנר רדסטון יושב ראש החברה האם, על פיצול ויאקום המקורית לשתי חברות בת, ויאקום בגלגולה החדש מחד, ו-CBS מאידך. במסגרת החלוקה עברו כל הזכויות על סדרות הטלוויזיה של הזיכיון, כמו גם זכויות המסחור שלו, לחברת CBS בעוד שהזכויות על סרטי הקולנוע הקיימים נשארו בידי ויאקום החדשה וחברת ההפקות סרטי פרמאונט שבבעלותה. במסגרת הסכם שערכו החברות הוסכם כי פרמאונט תוכל להפיק סרטים חדשים בזיכיון, ובלבד שיהיו שונים באופן מהותי (25% לפי הערכות שונות) מההפקות המקוריות.

בקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהסדרה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז" בוטלה ב-2005 לראשונה מאז 1987 לא הייתה הפקה פעילה של סרט או סדרה מהזכיון, וצירוף כישלונם של האחרונים בסרטי המותג בקופות הקולנוע - המשך עתידו של המותג הוטל בספק. מצב זה נשאר על כנו במשך זמן רב, עד ליציאת הסרט ה-11 בסדרה ב-2009, אשר זכה להצלחה רבה, ושימש גם כ"אתחול" לזיכיון, שכן עלילתו התמקדה בתחילת דרכם המשותפת של קירק, ספוק ושאר חברי הצוות המקורי (לראשונה - עם צוות שחקנים חדש, בתפקיד הדמויות של הסדרה המקורית). בעת הפקת הסרט סטארטרק: אל האינסוף, כריס פיין וזאכרי קווינטו חתמו על חוזה לגילום דמויותיהם גם בסרט רביעי בסדרה.[20] וביולי 2016 המפיק ג'יי. ג'יי אברהמס אישר כי כריס המסוורת' יגלם את דמותו של ג'ורג' קירק, אביו של קפטן קירק. תפקיד שכבר גילם בסצנת הפתיחה של הסרט משנת 2009.[21][22] מאוחר יותר באותו החודש אולפני סרטי פרמאונט אישרו את הדיווח והצהירו גם כי מרבית שחקני הצוות ישובו להפקת הסרט הרביעי בסדרה, עם אברהמס ולינדסי וובר כמפיקים וג'יי.די. פיין ופטריק מק'יי כתסריטאים.[23]

בתחילת שנת 2019 נודע כי הסרט הרביעי בסדרה בוטל, הן לאור הרווחים הנמוכים של הסרט השלישי והן לאור סירובם של כריס המסוורת' וכריס פיין לקיצוץ בשכרם.[24]

סרט קולנוע נוסף בבימויו של קוונטין טרנטינו נמצא בפיתוח ראשוני, כשבתחילת חודש מאי עדכן הבמאי כי התסריט מוכן והוגש. לא נמסרו פרטים לגבי הסרט והאם הוא קשור לסרטי הקולנוע של יקום קלווין, עם זאת, נמסר כי אם יופק יהיה זה הסרט הראשון בזיכיון שיקבל סיווג R לצפיית מבוגרים בלבד.[25] בנוסף לסרט המתוכנן של טרנטינו, הודיעו האולפנים כי נואה האולי קיבל את המושכות במטרה ליצור סרט נוסף בזיכיון, כזה שלא ימשיך בהכרח את סרטי יקום קלווין אלא יאתחל מחדש את הזיכיון.[26]

בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2017, כ-12 שנים מאז ביטולה של "אנטרפרייז", עלתה לאוויר סדרת טלוויזיה חדשה — "מסע בין כוכבים: דיסקברי" בכיכובם של סוניקווה מרטין-גרין, מישל יאו וג'ייסון אייזקס. ב-2019 החלה העונה השנייה של הסדרה, שחודשה גם לעונה שלישית.

במקביל לריצת הסדרה "דיסקברי" מפתח אלכס קורצמן שמונה על ידי CBS לנהל את הזיכיון, מספר סדרות נוספות.

ב-2018 אישר סיר פטריק סטיוארט שחתם על חוזה לפיו יחזור לגלם את דמותו של קפטן ז'אן לוק פיקארד בסדרה שתספר על חייו של פיקארד עשרים שנה לאחר אירועי הסרט "נמסיס". עונתה הראשונה של הסדרה שודרה בתחילת שנת 2020.

בנוסף דיווח קורצמן כי הוא מפתח שתי סדרות אנימציה ביקום של "מסע בין כוכבים". האחת סדרת אנימציה לילדים שתשודר בערוץ ניקלודיאון ותפנה לקהל צעיר יותר במטרה להגדיל את מספר הצעירים הצופים בסדרות הזיכיון, והשנייה סדרת אנימציה למבוגרים בשם "סיפונים תחתונים". סיפונים תחתונים החלה את שידוריה באוגוסט 2020.

סדרה נוספת שנמצאת בפיתוח תספר על מדור 31, והדמות המובילה בה תהיה הקיסרית פיליפה ג'ורג'יו מיקום המראה. נוסף על כך נמצאת בפיתוח סדרה על אקדמיית צי הכוכבים.

בעקבות הצלחת דמויותיהם של קפטן כריסטופר פייק, מספר אחת וספוק ועצומת מעריצים הקוראת לסדרת בת בכיכובם, מסר קורצמן כי הנושא נמצא בבדיקה וכי ישמח להפיק סדרה כזו. גם אנסון מאונט ואית'ן פק, שגילמו את פייק וספוק בהתאמה, הביעו עניין בסדרה כזו. ביוני 2019 נודע כי באחד מששת פרקי העונה השנייה של "מסע בין כוכבים: מסעות קצרים" ישתתפו פק בתפקיד ספוק ורבקה רומיין בתפקיד מספר אחת אותו גילמה בעונה השנייה של דיסקברי. לפי קורצמן "מסעות קצרים" משמשת עבור ההפקה כסוג של "שדה ניסויים" שבו נבדקות תגובותיהם של הצופים לרעיונות שונים, כך שייתכן שמטרת הפרק תהיה לבחון האם תגובת הצופים לפרק בכיכובם של צוות האנטרפרייז ללא צוות דיסקברי, במטרה לבחון הפקת סדרה עתידית. בדצמבר 2019, במהלך כנס מעריצים, דיווח רוד רודנברי, בנו של יוצר הסדרה ואחד מצוות ההפקה של הסדרות השונות, כי החלה עבודה ראשונית על סדרה בכיכובו של פייק[27] וב-15 במאי 2020 התקבל אישור רשמי על תחילת הפקת הסדרה שתיקרא "מסע בין כוכבים: עולמות חדשים ומשונים".

בחודש יוני 2019 התראיין קורצמן לאתר Deadline ומסר עדכון לגבי עתיד המותג בטלוויזיה. בראיון ציין שלכל אחת מהסדרות המתוכננות עתיד להיות מראה אחר, טון אחר וסגנון אחר. עוד מסר קורצמן שתהליך כתיבת העונה השלישית של "דיסקברי" מתקדם באופן משמעותי, שצילומי הסדרה "פיקארד" לקראת סיום, שתהליך הכתיבה של הסדרה "מדור 31" נמצא בשלבי פירוק הסיפור למרכיביו וכי ההפקה תתחיל לאחר העונה השלישית של דיסקברי וכן מסר כי הסדרה "סיפונים תחתונים" מתקדמת וכי הסדרה בניקולדיאון מיועדת לילדים מתחת לגיל 9, וכי ייעשה בה שימוש באנימציית מחשב מתקדמת במיוחד. כמו כן מסר שעדיין אין החלטות לגבי סדרת המשך בכיכובם של צוות ה"אנטרפרייז" שהופיעו ב"דיסקברי", אך ההפקה מעוניינת לשלב את הצוות בתוכניות העתידיות שלהם. בנוסף מסר כי מתכוננים שישה פרקים נוספים של "מסעות קצרים", וכי חלקם יהיו פרקי אנימציה שכל אחד מהם יופק בסגנון אנימציה שונה.[28]

בחודש מרץ 2023, לקראת סיומן של שתיים מתוך חמש הסדרות הרצות ("דיסקברי" ו"פיקארד") התראיין קורצמן ונשאל לגבי עתיד הזיכיון. קורצמן ציין שבכוונת מפיקי הזיכיון להתמקד, בין השאר, במיני סדרות וסרטי טלוויזיה.[29] ההחלטה על מעבר מסדרות עונתיות להפקות מוגבלות יותר מגיעה לאחר סדרת קיצוצים רוחביים בשירות הסטרימינג פרמאונט+, לאחר שתשע שנים לאחר הפקתו, עדיין לא הצליח להראות רווח. תמונת התקציב אילצה את ראשי החברה לבצע קיצוצים רוחביים, בעיקר בכל הקשור להפקות המקור. הפקת סדרות מוגבלות וסרטים היא בעלת עלות נמוכה יותר מהפקת סדרות עונתיות, ומאפשרת להמשיך ולפתח את הזיכיון.[30]

תחומים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-6 במאי 2019 הכריזה CBS כי היא מקימה חטיבה חדשה שתוקדש להרחבת הזיכיון מעבר לטלוויזיה ושירותי הזרמת התוכן. בראש החטיבה תעמוד ורוניקה הארט, ששימשה עד למינוי כמנהלת האולפנים, ותוארה החדש יהיה סגנית נשיא לניהול גלובלי של זיכיון "מסע בין כוכבים". במסגרת תפקידה תהיה החטיבה אחראית על הגדלת הקהל הגלובלי של הזיכיון, הפקת תכנים עצמאיים כגון פודקאסטים ואירועי מעריצים חיים, פיתוח מוצרים כגון משחקי מחשב וכן הלאה.[31]

בראיון בחודש מאי 2022, עדכן אלכס קורצמן כי צוותו עובד על הפקות נוספות, מלבד סדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע, כגון פודקאסטים ומשחקי מחשב.[32]

לאחר האיחוד מחדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 2019, אחרי מספר שנים של דיונים בדחיפת שרי רדסטון, בתו של סאמנר ובעלת השליטה בחברה האם, הודיעו ויאקום ו-CBS על איחוד מחדש. החברה החדשה שנקראת ViacomCBS היא בעלת השליטה במכלול הזכויות בזיכיון, ובכוונתה לפעול ולהרחיב אותו על מנת ליצור זיכיון משולב של סרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה בדומה ל"מארוול", "DC" ו"מלחמת הכוכבים".[דרוש מקור]

ביוני 2020 מונתה אמה ווטס לנשיאת חטיבת הסרטים של פראמאונט.[33] עם כניסתה לתפקיד החליטה ווטס להקפיא את כל הפרויקטים הקולנועיים המתוכננים עבור הזיכיון, במטרה להחליט כיצד לארגן מחדש את הזיכיון הקולנועי לקראת השקה מחודשת באופן שיתאים לחזון של החברה החדשה, ובהתחשב בסדרות הטלוויזיה שיוצאות במקביל[34] לאור החלטתה זו נעצרו הפרויקטים של נואה האולי ושל קוונטין טרנטינו.

בחודש אוגוסט 2020, במהלך מגפת הקורונה, התראיין אלכס קורצמן וסיפר שבמהלך המגפה עבדו צוותי הכתיבה באמצעות שיחות וידאו על כתיבת התסריטים המפורטים למספר סדרו עתידיות בזיכיון. בין השאר הסתיימה כתיבת התסריטים לעונה השנייה של "פיקארד", לעונה הרביעית של "דיסקברי", לעונות הראשונות של "מדור 31" ו"עולמות חדשים ומשונים" שהפקתן צפויה להתחיל במהלך 2021.[35]

הלוגו של פרמאונט+

בחודש ספטמבר 2020 הכריזה ViacomCBS ששירות הסטרימינג שלה, עבורו הופקו כל סדרות הזיכיון החדשות, עומד להפוך לשירות בינלאומי ובמסגרת זו לעבור מיתוג מחדש על מנת לפנות לקהל הבינלאומי. השם החדש שהוכרז לשירות הוא סרטי פרמאונט+ (Paramount+), שם שמתייחס לחברת ההפקה סרטי פרמאונט, גם היא בבעלות ViacomCBS. השם נבחר לאחר שנמצא שהמותג "פרמאונט" מוכר בעולם יותר מהמותגים CBS ו-ויאקום. השינוי ייצא לפועל במהלך 2021.

בראיון שנערך בחודש אוקטובר 2020 במהלך מגפת הקורונה הסביר קורצמן שלאור הקשיים בהפקת הסדרות במהלך המגפה, כמו גם העלייה הנלווית בעלויות ההפקה לאור אמצעי הזהירות הנדרשים, יקוצרו העונות ל-10 פרקים (במקום 13 שהיו נהוגים עד אז). בנוסף ציין ש"דיסקברי" מתוכננת לעוד שנים קדימה, וכי החוזה המקורי בין חברת ההפקה שלו לבין CBS שהיה בתוקף לחמש שנים, הוארך לאחר שלאחרונה התבקש על ידי רשת CBS לתכנן מסלול הפקות לזיכיון עד לשנת 2027, כלומר עשר שנים מהעלייה מחדש לטלוויזיה.[36] בפברואר 2021 מסרו קורצמן וג'ולי מקנמרה שהסדרות ייצאו למסכי הטלוויזיה בהדרגה, וכי לא סביר שישודרו יותר מחמש סדרות טרק במקביל.[37]

בשנת 2021 דיווח לראשונה האתר Deadline שחברת ההפקה פרמאונט נתנה אור ירוק להפקת סרט חדש בזיכיון, וזאת לראשונה מאז הסרט "סטארטרק: אל האינסוף" שיצא לאקרנים ב-2016. הסרט ייצא לאקרנים ב-9 ביוני 2023.[38]

עוד באותה שנה התפרסם ראיון של קורצמן לניו יורק טיימס, בו צוינו מספר פרויקטים טלוויזיוניים עתידיים, בין השאר אושר כי הסדרה "מדור 31" נכנסת לשלבי הפקה ראשוניים, וכי הסדרה "אקדמיית צי הכוכבים" אף היא עדיין בתוכניות. קורצמן חידש וסיפר על סדרה קומית בכיכובו של וורף, שהוצעה לו וכי הוא חושב שעדיין לא בשלו התנאים להפקתה, אך הוא מעריך שבשנים הקרובות ישתנה המצב.[39]

ב"יום מסע בין כוכבים" שנערך ב-8 בספטמבר 2022 הוכרז כי ניקולס מאייר, מי שכתב וביים את הסרט "מסע בין כוכבים 2: זעמו של חאן", אחראי על הפקת תסכית חדש בשם "מסע בין כוכבים: חאן: סטי אלפא V", שיתאר את ההתרחשויות בין הפרק "Space Seed" בסדרה המקורית לבין עלילת "זעמו של חאן".

עם הכרזת סרט הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: מדור 31" בכיכובה של מישל יאו, פורסם שבכוונת הזיכיון להפיק סרט טלוויזיה אחת לשנתיים, מה שמהווה את "השלב השני" בחזרתו של הזיכיון לטלוויזיה.[40]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר: מסע בין כוכבים
אוסף של ערכים בנושא הזמינים להורדה כקובץ אחד.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Edward Gross & Mark A. Altman, Captains' Logs: The Unauthorized Complete Trek Voyages, Little Brown.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מסע בין כוכבים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Primetime Emmy® Award Database | Emmys.com
  2. ^ The God Thing באתר "Memory Alpha"
  3. ^ Planet of the Titans באתר "Memory Alpha"
  4. ^ Star Trek: Federation באתר "Memory Alpha"
  5. ^ Star Trek: Final Frontier באתר "Memory Alpha"
  6. ^ Mike Fleming Jr., Paramount Setting Noah Hawley To Write & Direct ‘Star Trek’ Film, November 19, 2019, Deadline
  7. ^ Anthony D'Alessandro, Noah Hawley On His ‘Star Trek’ Movie & Connection To Greater Universe: "I Have My Own Take"; Updates On ‘Cat’s Cradle’, ‘Doctor Doom’ & More, January 9, 2020, Deadline
  8. ^ Mike Fleming Jr., Emma Watts’ Top Priority At Paramount: Figure Out ‘Star Trek’ Reboot, August 7, 2020, Deadline
  9. ^ Interview: Composer Jeff Russo Says Fans Would "Lose Their Minds" Over Noah Hawley’s Star Trek Movie, April 29, 2021, TrekMovie.com
  10. ^ Anthony Pascale, Noah Hawley Laments Paramount Halting His "Really Fun" Star Trek Movie Just Before Production, June 15, 2021, TrekMovie.com
  11. ^ Startrek.com, Introduction to Star Trek(הקישור אינו פעיל, 2.3.2020)
  12. ^ Social History :Star Trek as a Cultural Phenomenon(הקישור אינו פעיל, 3.3.2020)
  13. ^ Introduction to Outer Space (1958)
  14. ^ NNDB.com, Nichelle Nichols
  15. ^ BBC.co.uk, Klingons and Commies
  16. ^ Keeping peace in Japan, Japanese culture in Star Trek, September 26th 2009
  17. ^ 40 years since the Enterprise's inception, some of its science fiction gadgets are part of everyday life
  18. ^ Articles: Beam me up, Scotty!
  19. ^ Shuttle Orbiter Enterprise (OV-101)
  20. ^ Kit, Borys (26 ביוני 2015). "'Star Trek 3' Stars Score Big Raises as Kirk and Spock for Fourth Movie (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Prometheus Global Media. נבדק ב-27 ביוני 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ Chitwood, Adam (15 ביולי 2016). "Is Chris Hemsworth Returning for 'Star Trek 4'? J.J. Abrams Teases Next Sequel". Collider.com. נבדק ב-16 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  22. ^ Chitwood, Adam (18 ביולי 2016). "Fourth 'Star Trek' Movie A Go At Paramount; Chris Hemsworth Back As Kirk's Father". Deadline. נבדק ב-18 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ Star Trek 4 is Officially a Go; Synopsis & Writers Revealed, ScreenRant, ‏2016-07-18 (באנגלית)
  24. ^ Scott Mendelson, Paramount Has Canceled 'Star Trek 4,' And Disney's 'Star Wars' Is To Blame, Jan 10 2019, Forbes.com
  25. ^ Rianne Houghton, Quentin Tarantino gives update on his Star Trek movie, May 2, Digital Dpy
  26. ^ Anthony D'Alessandro, Noah Hawley On His ‘Star Trek’ Movie & Connection To Greater Universe: "I Have My Own Take"; Updates On ‘Cat’s Cradle’, ‘Doctor Doom’ & More – TCA, January 9, 2020, Deadline
  27. ^ Star Trek Pike Update Roddenberry Confirms New Series?, Dec 7, 2019, Ketwolski Youtube Channel
  28. ^ Anthony D'Alessandro, Geoff Boucher, Alex Kurtzman On Rebuilding ‘Star Trek’ For The Next Generation, Directing ‘Discovery’ & Progress With ‘Picard’ – Crew Call Podcast, Deadline, June 17 2019
  29. ^ Anthony Pascale, Alex Kurtzman Says Star Trek Announcements Coming Soon, Hints At Character-Focused Miniseries & Movies, March 24, 2023, Trek Movie
  30. ^ Chad Porto, Could one-off mini-series be the future medium for Star Trek?, March 26, 2023, Fansided
  31. ^ Rick Porter, 'Star Trek' Franchise Expands With Dedicated CBS Studios Group, May 6 2019, Hollywood Reporter
  32. ^ Laurie Ulster, Interview: Alex Kurtzman On ‘Section 31,’ ‘Academy,’ And Expanding His Star Trek Universe Beyond Television, May 2, 2022, TrekMovie
  33. ^ Mike Fleming Jr, Emma Watts Named President, Motion Picture Group At Paramount, June 30, Deadline
  34. ^ Mike Fleming Jr, Emma Watts’ Top Priority At Paramount: Figure Out ‘Star Trek’ Reboot, August 7, 2020, Deadline
  35. ^ Daniel Montgomery, ‘Star Trek: Short Treks’ producer Alex Kurtzman hopes his Emmy nomination will lead to more ‘amazing experiments’ (EXCLUSIVE VIDEO INTERVIEW), August 11, 2020, Gold Derby
  36. ^ Ken Reilly, Alex Kurtzman Says DISCOVERY Has "Years and Years" Still Ahead; Starting to Map STAR TREK Franchise Out to 2027, October 9, 2020, TrekCore.com
  37. ^ Adam B. Vary, Inside the ‘Star Trek’ Universe of New Shows and Kids’ Fare on Paramount Plus, Febuary 24, 2021, Variety.com
  38. ^ Anthony D'Alessandro, ‘Top Gun: Maverick’ Schedules Departure From Fourth Of July Weekend; ‘Mission: Impossible 7’ Sets Memorial Day 2022 Launch, April 9, 2021, Deadline
  39. ^ Nicole Sperling, Can Paramount+ Succeed? One Producer Hopes to Make It So, August 1, 2021, New York Times
  40. ^ Leslie Goldberg, Michelle Yeoh’s ‘Section 31’ Is the Start of ‘Star Trek’ Phase 2 at Paramount+, April 18, 2023, The Hollywood Reporter