מציצים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מציצים
בימוי אורי זוהר
הופק בידי מרגוט קלאוזנר
יצחק קול
תסריט אורי זוהר
אריק איינשטיין
שחקנים ראשיים אורי זוהר
אריק איינשטיין
סימה אליהו
מונה זילברשטיין
צבי שיסל
מרדכי בן זאב
מוזיקה שלום חנוך
צילום אדם גרינברג עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה זהר דשא בע"מ
הקרנת בכורה 1972
משך הקרנה 90 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה דרמה קומית
פרסים היה מועמד בפסטיבל ברלין
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מציצים הוא סרט קולנוע ישראלי שביים אורי זוהר בשנת 1972, ומתאר את חייהם ומאבקיהם האישיים של צמד חברים, כשברקע הוויי החוף הקליל והנהנתני של תל אביב. את התסריט לסרט כתבו זוהר ואריק איינשטיין, והם גם מככבים בו בתפקידים הראשיים. הסרט היה מועמד לפרס דוב הזהב בפסטיבל ברלין, שם זכה לאהדה רבה[1].

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלי (אריק איינשטיין), וגוטה (אורי זוהר) הם חברים בשנות השלושים לחייהם, אשר מרבים לבלות יחד בחוף הים באזור המלונות של תל אביב.

גוטה הוא מפעיל הקיוסק בחוף אשר מתגורר בצריף סמוך. בעברו היה "נער חוף" והפך לדמות מוכרת ומכובדת שמצופה ממנה לסייע בשמירת הסדר בחוף הים.

אלי הוא גיטריסט רוק'נ'רול אנונימי, הנוהג ללוות זמרים במועדונים מפוקפקים ברחבי הארץ. הוא מרבה לאחר להופעות ונוהג להביא לצריף של גוטה מעריצה מזדמנת תוך שהוא מאפשר לגוטה המציצן להציץ למעשיהם בצריף. אלי מתוסכל מהופעותיו וחולם לפתוח מקום בילוי משלו, אך ממשיך בהופעות כדי לפרנס את אשתו ובתו התינוקת. אשתו מילי (סימה אליהו) אוהבת אותו ומנסה לגרום לו לקנא לה אך מתוסכלת מהיעדרויותיו התכופות מהבית וחושדת כי הוא בוגד בה.

אלי וגוטה מנהלים אורח חיים ריקני ובלתי מחייב, משתעשעים במעשי שטות ועסוקים בחיפוש אחר מין מזדמן. השניים מתרועעים עם נערי חוף בטלנים שעוסקים בדיג אסור באמצעות פצצות, מתעמתים עם קטינים המציצים למקלחות הנשים, ומשוטטים עם הדמויות הצבעוניות הפוקדות את החוף ובהם תיירים, יצאניות ואחרים.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"חוף מציצים" בתל אביב

הסרט צולם ב"חוף מציצים" (שרתון) – החוף שמדרום לנמל תל אביב, נקרא בעבר על שם מלון שרתון שעמד בסמוך ולפני-כן נקרא "חוף זבולון" על שם בית הספר הימי זבולון, בית הספר הימי הראשון בארץ (1928). החוף שופץ וחודש בשנים האחרונות. החוף זכה לפרסום רב כשצולם במקום הסרט בשנת 1972, ומאז נקרא "חוף מציצים".

"הצריף של גוטה", המקביל לחוף הים, היה בבעלותו של אביגדור צברי, שהופיע בתפקיד אורח בסרט. צברי היה חברם של אורי זוהר ואריק איינשטיין, ורוב סצנות הים צולמו בצריף זה, שהיה מוקד פעילות לכתיבה ויצירה של חבורת לול. הצריף נהרס בשנת 2005, לאחר תוכנית חידוש רצועת חוף תל אביב.[2]

בשנת 2014, ערכו אורלי וילנאי וגיא מרוז תחקיר עיתונאי, בתוכניתם "אורלי וגיא חוזרים עם תשובה", בו הועלתה השערה שמונה זילברשטיין חוותה הטרדה מינית על ידי אורי זוהר שחרג מהתסריט ואולי נגע בגופה יותר משהוסכם ביניהם מראש. על פי התחקיר עלה חשד שאולי גם נערות שביקשו להשתתף בסרט סבלו מהטרדות מיניות בידי אחרים[3][4].

מעמדו של הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציור קיר של רמי מאירי המתאר שני נערים מציצים עיטר את השירותים בחוף מציצים. הציור הושחת מספר פעמים וב-2020 נמחק בהחלטה של העירייה.[5]

כשהוצג לראשונה בקולנוע לא זכה "מציצים" להצלחה מסחרית וביקורתית, ועם השנים כמעט ונשכח. באמצע שנות השמונים הפך הסרט לאחד מסרטי הפולחן הראשונים של הקולנוע הישראלי, כשהוצג בהקרנות חצות בבתי הקולנוע בתל אביב. הסרט צבר קהל חדש שהגיע לצפות בו שוב ושוב, בדומה לתופעת סרטי הפולחן שהתפתחה באותן שנים בארצות הברית סביב סרטים כמו "מופע הקולנוע של רוקי" וסרטיו של ג'ון ווטרס. גם תפוצת מכשירי הווידאו הביתיים, שהחלה באמצע שנות השמונים, נתנה לסרט עדנה מחודשת, כשעותקים שלו שהוקלטו מהטלוויזיה עברו מיד ליד. במקרה מפורסם אחד, הוקרן הסרט במסגרת שידורי הניסיון של ערוץ 2 ביום שבו הגיעה לישראל אידה נודל, אסירת ציון, ובעותקים שהוקלטו מאותו שידור, מופיעה לרוחב המסך הודעה על נחיתתה של נודל בנתב"ג. כיום נחשב הסרט מייצג בולט של הקולנוע הישראלי בשנות השבעים, ונמנה עם פסגת יצירתו של אורי זוהר.

ב-2008 נמנעה רשות השידור מלשדר את הסרט "מציצים" בליל שבת בערוץ הראשון, במסגרת שידורי הסרטים הישראלים "ישראלי בשישי", עקב בקשתו של הרב אורי זוהר[6]. למרות זאת הסרט כן שודר בליל שבת 29 בנובמבר 2013, לזכרו של אריק איינשטיין שנפטר באותו השבוע.

דמויות ושחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות אודות הדמות
אריק איינשטיין אלי נגן גיטרה
אורי זוהר גוטה בעל קיוסק בחוף, עוזר מציל ומציץ
צבי שיסל דוידקה דייג ומציץ, עובד בקיוסק של גוטה
מוטי לוי אבי דייג ומציץ, עובד בקיוסק של גוטה
מונה זילברשטיין דינה בחורה צעירה שאלי מכיר בהופעה שלו
סימה אליהו מילי אשתו של אלי
מרדכי בן-זאב אלטמן האב בעל מזנון פלאפל
נתן זהבי נתן מציץ
מוטי מזרחי (ארבל) אלטמן הקטן הבן של אלטמן, תלמיד תיכון ומציץ
פופיק ארנון מאיר נהג מונית
אדי כוגן אדי זמר
מיקי גבריאלוב מיקי בסיסט בלהקתו של אדי
צביה דורון פרידה אישה מבוגרת המתעלפת בחוף
מרגלית אנקורי רותי זונת רחוב
אהרון בראל (אהרונצ'יק) מקס המציל הוותיק של חוף הים
אסתר זבקו אתי מזכירת ההפקה
טובה פרבר טובה זונת רחוב
דב פרידמן דובל'ה הבלונדיני
אביגדור צברי אביגדור איש בים
מירב הניג מירב הבת של אלי ומילי
דוד ריקרדו ד"ר שוורצברד מתעמל בחוף הים
עמוס הודיני עמוס קוסם בהופעה של אדי
אביר צורף מעריץ בהופעה של אדי
אלונה איינשטיין סוניה בחורה במקלחות
יחיה צברי איש הג"א בחוף הים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]