מצעדי יום הניצחון במוסקבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוגו 75 שנה לניצחון על הנאצים, 2020
לוגו המצעד, 2010

מצעד הניצחוןרוסית: Парад Победы) הוא מצעד צבאי, אשר נערך בכיכר האדומה במוסקבה מדי שנה, מאז שנת 1995 ביום הניצחון.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

המצעד מציין את יום השנה והחגיגות על כניעת גרמניה לבעלות הברית במלחמת העולם השנייה והוא נערך בכל רחבי רוסיה ובערים הגדולות במדינה ונערך גם בבירות של מדינות חבר העמים, אך המרכזי והגדול מכולם נערך בשעה 10 בבוקר (שעון מוסקבה) בכיכר האדומה. למצעד מגיעים נציגים ממדינות שונות והוא מועבר בדרך כלל בשידור חי בערוצי הטלוויזיה השונים ברוסיה ובשאר העולם ומהווה לאירוע המרכזי של יום הניצחון.

בתקופת ברית המועצות נערכו ארבעה מצעדי ניצחון סך הכול, כשהראשון שבהם היה ב-24 ביוני 1945. מאז התפרקות ברית המועצות נערך מצעד אחד בשנת 1995 בפוקלונאיה גורה ומאז הוא נערך מדי שנה בככר האדומה במוסקבה, כאשר מאז 1997, המאוזוליאום של לנין מכוסה ביציע מיוחד המסתיר אותו מהעין. מאז 2008 משתתפת בו טכנולוגיה צבאית כבדה.

באופן מסורתי, פותח את המצעד שר ההגנה של רוסיה, לאחר כניסת משמר כבוד עם דגל הניצחון בשעה 10 בבוקר בדיוק. שר ההגנה פוגש את מפקד המצעד המדווח על מוכנות המצעד ומתחיל בסקירת חיילי חיל המצב המוסקבאי ולאחר מכן נואם המפקד העליון של הכוחות המזוינים הרוסיים הלא הוא נשיא רוסיה, לאחר מכן נורה מתח תותחים על רקע ניגון המנון רוסיה ולאחר מכן מתחיל מצעד רגלי של החיילים ולאחריהם נעה טכנולוגיה צבאית המורכבת ממשאיות ורכבי צבא. במזג אוויר בהיר, נערך גם מצעד אווירי ומטס של מטוסי חיל האוויר הרוסי. המצעד משודר לרוב בשידור חי ברשתו הטלוויזיה רוסיה-1, REN TV, ערוץ 5, TV Center, מוסקבה 24, רוסיה-24, מיר, זבזדה, NTV והערוץ הראשון.

במאי 2020, לראשונה מאז 2000, לא נערך מצעד רגלי ובמקום זה נערכו מטסים אוויריים ומצעדי שייט בסנקט פטרבורג ובסבסטופול, זאת בעקבות מגפת הקורונה ברוסיה שהביאה לביטול אירועים המוניים.[1] המצעד נערך בסופו של דבר ב-24 ביוני.[2] שנה לאחר מכן, ב-9 במאי 2021, המצעד נערך כרגיל.[3]

משנת 2007 עד 2020 שימש יבגני חורושבצב בתור הקריין המרכזי של המצעד. לאחר מותו בדצמבר 2020, מונה אנטון סונצוב לקריין המרכזי של מצעדי יום הניצחון במוסקבה מאז מאי 2021[4][5][6] סונצוב, יליד 1982, הוא בוגר המכון הבינלאומי לכלכלה ומשפט במוסקבה ובוגר מרכז הקולנוע והטלוויזיה UHD כבמאי סאונד ומנהל חברת הסאונד Stream Sound Records.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא רוסיה ובנושא מוסקבה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.