מקס פישר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מקס פישר
מקס פישר (במרכז)
מקס פישר (במרכז)
לידה 15 ביולי 1908
פיטסבורג, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 במרץ 2005 (בגיל 96)
פרנקלין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת המדינה של אוהיו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מקס פישר (1908, פיטסבורג - 3 במרץ 2005, דטרויט) היה איש עסקים, יזם ופילנתרופ יהודי-אמריקני, וממנהיגיה הבולטים של יהדות ארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פישר נולד בשנת 1908 בעיר פיטסבורג למשפחה יהודית ממוצא ריסי וגדל בעיירה סאלם, אוהיו, שם היה לאביו חנות בגדים. הוא למד באוניברסיטת המדינה של אוהיו במלגת כשחקן פוטבול וסיים תואר במנהל עסקים ב-1930. פישר הצטרף לחברת זיקוק הנפט של אביו, שעסקה במיחזור שמן מנוע, בדטרויט כאיש מכירות ושהקים חברה משלו ב-1932. החברה שלו הייתה לאחת מרשתות תחנות הדלק הגדולות במערב התיכון, לפני שמכר את העסק ב-1959 תמורת 40 מיליון דולר, לאחר ששימש 27 שנים כמנכ"ל שלו. פישר השקיע את הונו בנדל"ן לאחר פרישתו מעסקים ב-1963, הוא היה חבר בדירקטוריון של מספר חברות ובנוסף כיהן כיו"ר הכבוד של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה והוועד היהודי-האמריקאי. בישראל השקיע פישר במפעלים פטרוכימיים בישראל[1], ובחיפושי נפט[2].

פישר ייסד את חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית ועמד בראשו במשך עשרות שנים[3]. פעילותו במוסדות הציוניים החלה ב-1954 בעקבות ביקור בישראל. הוא היה מגדולי מגייסי התרומות בקרב יהודי ארצות הברית[4]. בין היתר, תמך בפרויקט שיקום השכונות שיזם, בסוף שנות השבעים, ראש הממשלה מנחם בגין[5]. כמו כן הוביל את מגבית "אקסודוס" למען עולי ברית המועצות ומבצעי העלאת יהדות אתיופיה.

פישר היה חבר פעיל במפלגה הרפובליקנית, היה מקורב לנשיא ריצ'רד ניקסון ושימש יועצו לעניינים יהודיים[6]. הוא אף ספג ביקורת בשנת 1974, בקרב אנשי הקהילה היהודית בארצות הברית, על כך שהמשיך לתמוך בנשיא ניקסון למרות שהלה הסתבך בפרשת ווטרגייט, בה, בין השאר, נשמעו הקלטות של ניקסון משמיע הערות אנטישמיות. בשנות ה-80 היה בין התורמים הגדולים ביותר למפלגה והיה בקשרי ידידות עם הנשיא ג'ורג' הרברט ווקר בוש[7].

הוא נפטר ב-3 במרץ 2005. ביוני 2009 נחנכה בירושלים כיכר על שמו[8].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מקס פישר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]