מרדכי בן-ציון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מרדכי בן ציון)
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

מרדכי (מקס) בן-ציון (ט' בסיוון ה'תר"ל, יוני 1870י"א באדר א' ה'תש"ו, פברואר 1946) היה בנקאי וקבלן ארץ-ישראלי, מייסד בנק אמריקה-ארץ ישראל[1] ומבוני חיפה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בירושלים לפרומה ומשה-אלתר בן-ציון, ממייסדי שכונת מאה שערים בירושלים. למד בישיבת עץ חיים והוסמך לרבנות על ידי רבה של ירושלים הרב שמואל סלנט. בשנת 1889 נישא לשרה שטמפפר, בתו של יהושע שטמפפר, ממייסדי פתח תקווה.

בשנת 1903 היגר עם משפחתו לארצות הברית והתיישב בפרובידנס שברוד איילנד. היה מראשי הקהילה היהודית בפרובידנס ושימש יושב ראש סניף ההסתדרות הציונית המקומית.

בשנת 1922 שב עם משפחתו לארץ ישראל. ייסד בתל אביב את בנק אמריקה-ארץ ישראל. כעבור זמן עבר להתגורר בחיפה, שם יסד עם בנו שמואל שמעון בן-ציון את שכונת בן-ציון, הקרויה על שם משפחתו. כמו כן יסד את בית הכנסת "בוני ציון" על הכרמל, שאף הוא נקרא על שמו.[2]

נפטר בחיפה בשנת 1946, ונקבר בהר הזיתים. בנו ד"ר שמואל שמעון בן-ציון הרחיב את פעילותו והקים בירושלים שכונה נוספת על שם משפחתם, וכן הקים את שכונת כרם משה בתל אביב על שם אביו של מרדכי בן-ציון. בתו שושנה בן-ציון-הראלי הייתה מנהלת ארגון אמהות עובדות בחיפה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אין קשר לבנק אמריקאי ישראלי
  2. ^ רחוב בן-ציון בשכונת נווה שאנן בחיפה נקרא על שם אדם אחר - ש. בן-ציון