מריה קארי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוח, מכיל מידע טפל, חסר מקורות.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ניסוח, מכיל מידע טפל, חסר מקורות.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
מריה קארי
Mariah Carey
קארי בהופעה בתוכנית בוקר טוב אמריקה, 2013
קארי בהופעה בתוכנית בוקר טוב אמריקה, 2013
לידה 27 במרץ 1969 (בת 55)
הנטינגטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Mariah Carey עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Songbird Supreme עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות לונג איילנד, ניו יורק
תקופת הפעילות מ-1988
מקום לימודים תיכון הרבורפילדס עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פופR&Bהיפ הופסולגוספלג'אז
סוג קול סופרן
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר
חברת תקליטים קולומביה, איילנד, וירגין
בן או בת זוג טומי מוטולה (5 ביוני 19935 במרץ 1998)
ניק קאנון (30 באפריל 20082 בנובמבר 2016) עריכת הנתון בוויקינתונים
לואיס מיגל (19982001)
Bryan Tanaka (אוקטובר 2016–?)
ג'יימס פאקר (2016אוקטובר 2016)
דרק ג'יטר (19971998) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
www.mariahcarey.com
פרופיל ב-IMDb
חתימה חתימה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מַרָיה קאריאנגלית: Mariah Carey; נולדה ב-27 במרץ 1969) היא זמרת-יוצרת, פזמונאית, מלחינה, מפיקה מוזיקלית ושחקנית אמריקאית. מאז יצא לאור אלבומה הראשון בראשית שנות ה-90, הפכה לאחת הזמרות המצליחות והמפורסמות ביותר בעולם. מספר השירים שלה שדורגו במקום הראשון במצעד הבילבורד הוט 100 גדול משל כל אמן אחר בהיסטוריה, פרט לביטלס,[1] והיקף מכירות אלבומיה ושיריה נאמד בכ-200 מיליון עותקים.[2]

במהלך הקריירה שלה, זכתה קארי במספר רב של פרסים, ביניהם תשעה-עשר פרסי מוזיקת העולם, חמישה פרסי גראמי, אחד-עשר פרסי המוזיקה האמריקאית, שלושים ואחת פרסי BMI פופ מיוזיק וארבע-עשר פרסי המוזיקה של בילבורד. בשנת 1998, זכתה בתואר "האמן הנמכר ביותר בשנות התשעים" ובשנת 2000, בתואר "האמן-הנשי הנמכר ביותר של המילניום". שניהם מטעם פרסי מוזיקת העולם. בשנת 2019, שירה "All I Want for Christmas Is You" כבש את פסגת מצעד הבילבורד הוט 100, דבר אשר הפך אותה לאמן הסולו עם מרבית השירים בפסגת המצעד.[3] השיר כבש את פסגת המצעד 25 שנים מצאתו המקורית, שיא היסטורי גם כן.[3][4] בנוסף לכך, הפך השיר לשיר חג המולד השני בהיסטוריית המצעד, אשר כבש את הפסגה.[5] בין היתר, הפכה קארי לאמנית השנייה המבוגרת ביותר אחרי שר, אשר הצליחה לכבוש את פסגת המצעד.[5]

קארי ידועה בזכות מנעד חמש האוקטבות שלה וביכולתה לשיר תווים גבוהים במיוחד, הן בצלילי חזה והן בצלילי ראש, בהן השליטה שלה מעוררת התפעלות ונחשבת לנדירה. כמו כן, היא מכונה "ציפור השיר העליון" על ידי ספר השיאים של גינס.[6]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדותה ונעוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מריה קארי נולדה בעיירה האנטינגטון שבלונג איילנד, ניו יורק לאלפרד "רוי" קארי, מהנדס אווירונאוטיקה ממוצא אפריקני-ונצואלי, ולפטרישה היקי, זמרת אופרה לשעבר ממוצא אירי. היא קרויה על שם השיר "They call the wind Mariah", מתוך המחזה Paint Your Wagon.

נישואי התערובת של הוריה, עניין חריג ולא מקובל בחברה האמריקאית, לא צלחו והם התגרשו לבסוף, כשמריה הייתה בת שלוש שנים. היא עברה להתגורר עם אמה ויחסיה עם אביה נותקו כמעט לחלוטין. האם, שנותרה מפרנסת יחידה, נאלצה לעבוד בכמה עבודות במקביל וקארי נותרה פעמים רבות לבדה בביתה, למשך שעות ארוכות. במציאות עגומה זו, היא פנתה לעיסוק במוזיקה ששימשה לה כלי להתמודדות עם תלאות היום-יום. היא החלה להתאמן בשירה בעידודה ובסיועה של האם, לאחר שזו זיהתה את הפוטנציאל הגלום בביתה. מריה הצעירה נהגה לחקות את אמה שרה באיטלקית קטעי אריות מהאופרה ריגולטו - מאת המלחין ג'וזפה ורדי.

את שיריה הראשונים החלה מריה לכתוב כשהייתה בבית הספר. בתקופת לימודיה בבית הספר התיכון היא חברה למוזיקאי צעיר, בן מרגוליס, שסייע לה בהלחנת השירים שכתבה, ועם סיום הלימודים עברה עם מעט הכסף שהיה ברשותה לניו יורק. היא עבדה בכמה עבודות מזדמנות שסייעו לה לשלם בעבור המגורים, עד שהוזמנה לבסוף לשיר כזמרת ליווי לברנדה קיי. סטאר, זמרת פופ אמריקאית ממוצא פורטוריקני. הייתה זו למעשה דריסת הרגל הראשונה של קארי בעולם המוזיקה.

בשנת 1988, בעת שהשתתפה במסיבה בחברתה של ברנדה קיי. סטאר, היא פגשה בטומי מוטולה, מנהל בחברת התקליטים קולומביה רקורדס (אז - CBS). ברנדה הגישה לידיו קלטת דמו של קארי ובה מספר סקיצות של שירים שהקליטה. מוטולה ניגן את הקלטת במכוניתו ונדהם מן הכישרון הרב של הזמרת האלמונית. הוא שב על עקבותיו על מנת לאתרה, אך קארי כבר עזבה את המקום. כעבור ימים אחדים, איתר אותה והחתים אותה על חוזה בן שבעה אלבומים.

1990–1992: פריצה והצלחה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארי ב-1990

אלבום הבכורה שלה, Mariah Carey, ראה אור בארצות הברית בחודש יוני 1990. קדמה לצאתו עבודת שיווק אגרסיבית מצדה של חברת התקליטים, שכללה בין היתר הופעות של קארי בפני קהל מצומצם של מאזינים, השתתפות בתוכנית האירוח של ארסיניו הול ואף הזמנה לשיר בגמר ליגת ה-NBA. עם צאתו לאור, התמקם האלבום במקום השמונים במצעד האלבומים האמריקאי ורק כעבור ארבעים ושלושה שבועות הגיע למקום הראשון. הוא שהה בפסגה אחד-עשר שבועות רצופים - יותר מכל אלבום אחר של קארי, עד היום. ארבעת השירים שיצאו לאור מהאלבום עשו את דרכם אל ראש מצעד הסינגלים האמריקאי: "Vision of Love" ,"Love Takes Time" ,"Someday" ,"I Don't Wanna Cry", ובכך הפכה קארי לזמרת הראשונה שארבעה שירים שלה כבשו ברציפות את המקום הראשון במצעד (בשיא זה אוחזת גם להקת חמישיית הג'קסונים, אך המצעד האמריקאי נוטה להבחין בין אמן סולו לבין להקה). מחוץ לגבולות ארצות הברית הצלחתו של האלבום הייתה דומה להצלחתו בארצות הברית.

האלבום היה מועמד לחמישה פרסי גראמי ב-1991 וזיכה את קארי בשניים: "האמן החדש הטוב ביותר" וכן "הביצוע הקולי הנשי הטוב ביותר" בעבור השיר "Vision of Love". בספטמבר 1991 ראה אור אלבומה השני, Emotions, שאותו הפיקה בעצמה, בסיוע של קומץ יוצרים נוספים, בניגוד לאלבום הבכורה שלה, שנמנע ממנה לקחת חלק בהפקתו. קארי לא הצליחה לשחזר את ההצלחה לה זכה אלבום הבכורה, אך זכה להצלחה כשלעצמו כאשר מכר 8 מיליון עותקים. עם זאת, שיר הנושא מתוך האלבום, "Emotions", כבש אף הוא את המקום הראשון במצעד הסינגלים האמריקאי, והפך לשיר ה-5 שלה לעשות זאת. האלבום זיכה את קארי בשתי מועמדויות נוספות לפרס ה"גראמי" בקטגוריות "מפיק השנה" ו"הביצוע הקולי הנשי הטוב ביותר" בעבור השיר, "Emotions".

במרץ 1992 הזמינו מפיקי התוכנית "MTV Unplugged", את קארי להשתתף במופע מטעם ערוץ הטלוויזיה האמריקאי MTV. אף על פי שהופיעה כבר בעבר במספר אירועים קטנים, הייתה זו ההופעה החיה הגדולה ביותר שלה, עד לאותה עת. השתתפותה בתוכנית העניקה לה את ההזדמנות להוכיח לכל מבקריה כי יכולות השירה שלה הן אמיתיות ולא תוצר של הנדסה באולפן ההקלטות. ההופעה קצרה שבחים מצד מבקרי מוזיקה מקצועיים ומצד הקהל, והקלטה של אותה הופעה הודפסה לבסוף על גבי אלבום EP הנושא את שמה של התוכנית - MTV Unplugged, שראה אור בחודש יוני, 1992. בהופעה ביצעה קארי כמה משיריה המוקדמים בגרסאות אקוסטיות וכן ביצוע מחודש ללהיטם של חמישיית הג'קסונים "I'll Be There", שיצא לאור כסינגל וכבש אף הוא את פסגת המצעד האמריקאי.

1993–1996: הצלחה עולמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארי ומוטולה נקשרו במערכת יחסים רומנטית כשעבדו יחד על אלבום הבכורה שלה. קצת למעלה משלוש שנים לאחר מכן, בחודש יוני 1993 נישאו השניים בטקס חתונה מפואר, זמן קצר לפני שראה אור אלבום האולפן השלישי של קארי, Music Box, שהמשיך גם הוא לבסס את מעמדה של מריה כמוזיקאית נחשבת.

שירי האלבום זכו להצלחה רבה בתחנות הרדיו, ושניים מהם התמקמו בראש מצעד הסינגל האמריקאי: "Dreamlover", ו-"Hero". הסינגל השלישי ששחורר מתוך האלבום, "Without You" - ביצוע מחודש לשירה של להקת הרוק הבריטית "Badfinger", נעשה לאחד הלהיטים המצליחים ביותר בעולם והראשון של קארי שהגיע אל פסגת מצעד הסינגל הבריטי הנחשב. Music Box נחשב לאחד מאלבומי המוזיקה המצליחים בכל הזמנים. הוא נמכר בלמעלה מ-30 מיליון עותקים ברחבי העולם והוא האלבום המצליח ביותר של קארי, עד היום. בחודש ספטמבר 1994 יצא לאור בתחנות הרדיו בארצות הברית הביצוע המחודש המשותף של מריה קארי ולות'ר ונדרוס ללהיטם של ליונל ריצ'י ודיאנה רוס, "Endless Love", מ-1981. השיר זכה להצלחה כבירה ברחבי העולם ואף היה ללהיט הפופ הטוב ביותר של ונדרוס אי-פעם. בנובמבר 1994 ראה אור אלבום האולפן הרביעי של קארי, Merry Christmas - אלבום שירי חג מולד מסורתיים לצד כמה שירים ברוח החג פרי עטה. את צאתו של האלבום לאור קידם הסינגל "All I Want For Christmas Is You", אותו כתבה קארי עצמה. השיר זכה להצלחה רבה בתחנות הרדיו בארצות הברית ובארצות נוספות בהן יצא. זהו אחד משירי חג המולד המושמעים ביותר בעולם ויש שמגדירים אותו כקלאסיקה מודרנית. Merry Christmas, הוא אלבום החג השלישי הנמכר ביותר בעולם ומכירותיו מסתכמות עד היום בכ-16 מיליון עותקים. גם לאחר שני עשורים מיציאתו, שירי האלבום זוכים מדי שנה להגיע למיקומים גבוהים במצעד האמריקאי והאירופאי, וקארי אף הוציאה לאור גרסה מחודשת במלאת עשור לצאתו.

כשנה לאחר צאתו לאור של אלבום שירי חג המולד של קארי, באוקטובר 1995, ראה אור אלבום האולפן החמישי שלה, Daydream. בתהליך היצירה של אלבום זה שיתפה קארי, לראשונה בקריירה שלה, אמנים מתחום ההיפ-הופ והראפ, והוא מסמל למעשה את ראשית תחילת השינוי בקריירה המוזיקלית שלה, שיראה אור רק ב־1997. הסינגל הראשון שיצא לתחנות הרדיו מתוך האלבום היה, "Fantasy". הוא כבש מיד עם יציאתו את פסגת מצעד הבילבורד האמריקאי ובכך הפך את קארי לזמרת הראשונה בהיסטוריה של המוזיקה ששיר שלה מתמקם בפסגת המצעד ביום צאתו לאור. הסינגל השני שיצא מהאלבום, "One Sweet Day", שיתוף פעולה עם להקת הבנים האמריקאית בויז טו מן, התמקם אף הוא בפסגת המצעד מיד עם צאתו לאור, ובכך הפכה קארי לאמן הראשון בהיסטוריה של המצעד האמריקאי שלו יותר משיר אחד שהצליח להתמקם בפסגת המצעד מיד עם שחרורו ולאמן היחיד בהיסטורית המצעד שהצליח להצעיד שני שירים אל המקום הראשון בפסגה ברצף, מיד עם שחרורם. השיר שהה בראש המצעד האמריקאי שישה-עשר שבועות רצופים, יותר מכל שיר אחר בהיסטוריה, ובכך מיצב למעשה את מעמדה של מריה כאחת הזמרות המצליחות בכל הזמנים.

השיר הבא שיצא כסינגל מתוך האלבום היה "Always Be My Baby", וגם הוא כבש את פסגת המצעד האמריקאי. בסך-הכל, שלושה מתוך חמשת הסיגלים שיצאו ב-Daydream, שהו בראש המצעד האמריקאי. יחד הם צעדו בראש פרק זמן מרשים של עשרים ושישה שבועות. האלבום קצר שבחים מצד מבקרי מוזיקה נחשבים ואף היה מועמד לשישה פרסי גראמי, אך לא זכה באף אחת מן הקטגוריות בהן היה מועמד. האלבום הפך לאחד מאלבומי המוזיקה המצליחים בכל הזמנים, עם מכירות של למעלה מעשרים ושניים מיליון עותקים ברחבי העולם, והוא האלבום המצליח ביותר של קארי בארצות הברית, עד היום. זמן לא רב לאחר צאתו לאור של האלבום, יצאה קארי לסיבוב ההופעות העולמי הראשון בקריירה שלה, שכלל מופעים ברחבי ארצות הברית, אירופה ואסיה.

1997–1999: עצמאות ותדמית חדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארי בשנת 1998

בדצמבר 1996 היא עזבה את אחוזתם שלה ושל מוטולה. בזמן זה עבדה על אלבומה הבא, Butterfly, עם מפיקים כמו פי דידי ומיסי אליוט. האלבום יצר תהודה רבה כשיצא בספטמבר, גם בעקבות השינוי המוזיקלי שנקטה בו וגם בשל התדמית הפרובוקטיבית שיצרה לעצמה. שם האלבום נתפש בעיני רבים כמטפורה על שחרורה של קארי מידיו ה"חונקות" של מוטולה ויציאתה לדרך עצמאית. האלבום גם נחשב לאלבומה האישי ביותר, ועוסק בתכנים מחייה הפרטים, כמו הגזענות שאותה חוותה, מערכת היחסים עם מוטולה ועוד. בשנת 2009 קארי העידה על האלבום כי מדובר ב"יצירתה הטובה ביותר". "Honey" ו-"My All" מתוך האלבום הפכו ללהיטים והגיעו למקום הראשון במצעד האמריקאי. האחרון, מוכר כאחת מהבלדות הידועות והאהובות ביותר שלה. בזמן הפקת האלבום, החלה קארי לצאת עם כוכב הבייסבול הידוע, דרק ג'יטר. ג'יטר, שכמו קארי נולד לאב ממוצא אפריקאי ואם ממוצא אירי, לא הצליח להתמודד עם תשומת-הלב הרבה אליה זכתה הדיווה הצעירה מהתקשורת, והשניים נפרדו בידידות.

ב-1998 הקליטה קארי דואט עם ויטני יוסטון, "When You Believe", לסרט האנימציה הראשון של דרימוורקס, "נסיך מצרים". שיתוף הפעולה המדובר בין השתיים הפריך כל שמועה שהייתה בעבר כי הן יריבות. השיר זיכה את כותביו בפרס אוסקר היוקרתי בקטגוריית "השיר הטוב ביותר". באותה שנה סיכמה קארי את 8 השנים הראשונות והמצליחות בקריירה שלה באוסף שנקרא Number 1's. היא איגדה בו את 13 שיריה אשר הגיעו למקום הראשון בארצות הברית.

ב-1999, כשהיא כבר במערכת יחסים עם הזמר הלטיני לואיס מיגל, הוציאה קארי את אלבומה Rainbow. האלבום שילב מגוון רחב של סגנונות ושיתופי פעולה עם אמני ראפ והנפיק את הלהיט הבולט מתוכו, "Heartbreaker". חילוקי דעות חוזרים ונשנים וחוסר שיתוף פעולה מצד חברת "קולומביה", שכבר לא ראתה בקארי עדיפות עליונה, הביאו ל"חיסול" מוקדם של האלבום, אך בכל זאת האלבום גם הפעם זכה להצלחה מסחרית עם הצלחה מסחרית גדולה מאוד בעולם. למרות זאת, דואט בין קארי לבין להקת הבנים האירית ווסטלייף, צורף למהדורה מאוחרת של האלבום והגיע למקום הראשון בבריטניה. בדצמבר זכתה קארי בפרס "זמרת העשור" של מגזין ה"בילבורד" ובפרס מיוחד על הישגיה בטקס "פרסי המוזיקה האמריקאית".

2000–2003: גליטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2001, לאחר שסיימה את חוזה ההקלטות שלה בחברה "קולומביה", חתמה קארי על חוזה חסר-תקדים עם חברת "וירג'ין" המסתכם ב-80 מיליון דולר לחמישה אלבומים. החוזה חסר התקדים אף זכה להיכנס לספר השיאים של גינס, כ"חוזה ההקלטות היקר ביותר בהיסטוריה". האלבום הראשון במסגרתו היה Glitter, אשר שירת גם כפסקול לסרטה הראשון, הנושא את אותו שם. עוד לפני צאת האלבום, חוותה קארי התמוטטות עצבים ואושפזה. יש שטענו כי המשבר נבע בעיקר מפרידתה ממיגל. הסינגל הראשון שיצא מהאלבום היה, "Loverboy". אמנם הוא נכנס למקום ה-2 במצעד האמריקאי, אך תהליך הפקתו לווה בקשיים רבים. האלבום יצא ב־11 בספטמבר, היום שבו אירע אסון התאומים והסרט יצא לאור שבועיים לאחר מכן. הוא זכה לביקורות חריפות וקארי בעצמה הפכה לשק החבטות של התקשורת, שהתמודדה באותם ימים בעיקר עם האסון. הסרט ירד מהאקרנים לאחר מספר שבועות מועט והפסקול ששימש גם כאלבום הגיע למקום ה-7 בבילבורד, המיקום הנמוך ביותר לקארי במצעד, אף על פי שזכה למכירות נאות של 3 מיליון עותקים.

בתחילת 2002 יצא הסרט "נערות מבריקות", קומדיית פשע בכיכובה של קארי לצד מירה סורבינו. בינואר 2002, 9 חודשים בלבד לאחר חתימת החוזה, הוציאה אותה חברת וירג'ין מהחוזה היוקרתי, תמורת פיצוי של 28 מיליון דולר. במאי היא חתמה על חוזה, צנוע בהרבה, עם חברת איילנד דף-ג'אם אשר בבעלות יוניברסל. האלבום הראשון שהקליטה במסגרת הלייבל החדש היה Charmbracelet. אף על פי שיפור בתדמית הציבורית, הרדיו כבר לא תמך בה והפרויקט זכה להצלחה בינונית ביחס לאלבומיה הקודמים, אך זכה בכל זאת להצלחה מסחרית עם מכירות של 5 מיליון עותקים, מתוכם מיליון בארצות הברית שם הגיע האלבום למקום ה-3 במצעד הבילבורד. שיתוף הפעולה המצליח של קארי ב-2003 עם הראפר באסטה ריימס בשיר "I Know What You Want", החזיר אותה למצעדים.

2004–2009: תהילה מחודשת והצלחה קולנועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארי בשנת 2005

במהלך שנת 2004 החלה לעבוד על אלבומה החדש עבדה עם מפיקים כגון ג'רמיין דופרי, נלי והנפטונז. עם צאתו, זכה האלבום, The Emancipation Of Mimi למסע יחסי ציבור נרחב תחת הכותרת "שובו של הקול" והצלחתו הייתה מסחררת. "We Belong Together", הסינגל השני מתוכו בילה 14 שבועות בראש המצעדים. בטקס גראמי קארי זכתה ב-3 פרסים בקטגוריית האר אנד בי. האלבום נמכר ב-10 מיליון עותקים וקארי ליוותה אותו בסיבוב הופעות עולמי שנמשך כל הקיץ, וגרף כ-30 מיליון דולר. הצלחת האלבום לוותה ביציאת גרסה מיוחדת עבורו בשם "Ultra Platinum", שכוללת שירים נוספים. אחד מאותם שירים, "Don't Forget About Us", הפך ללהיט ה-17 של קארי שהגיע למקום הראשון במצעד האמריקאי. ב-2006 דירג המגזין האמריקני פורבס את קארי כאישה השישית העשירה ביותר בתעשיית הבידור, כשהוא מעריך את הונה בכ-225 מיליון דולר.

בשנת 2007 החלה לעבוד על אלבומה האחד עשר, שנקרא E=MC², אשר השתחרר בחודש אפריל 2008. הסינגל הראשון מתוכו "Touch My Body", הפך ללהיט ה-18 של קארי הנכנס למקום הראשון במצעד האמריקאי, ובכך עקפה את אלביס פרסלי במספר המקומות הראשונים. בתקופה לפני יציאת האלבום, קארי החלה לקדם את חלק משירי האלבום כמו "Migrate", ואת הבלדה "Bye Bye", שיצאה כסינגל השני מתוך האלבום.

בחודש יציאת האלבום, קארי הרבתה להתארח בתוכניות אירוח ומופעים במטרה לקדם את האלבום. הדגש היה על תוכנית הכישרונות אמריקן איידול בה הוקדש לה ולשיריה ספיישל בן יומיים, בו המתמודדים חידשו את שיריה הבולטים ובנוסף קארי הופיעה עם הבלדה "Bye Bye", ושימשה כיועצת למתמודדים. האלבום נכנס ל-#1 בארצות הברית, האלבום השישי שלה שהגיע להישג הזה, ול-#3 בבריטניה. עד היום מכר האלבום כ-2.5 מיליון עותקים.

בסוף חודש אפריל קארי התחתנה בחשאי עם הראפר והשחקן ניק קאנון, שאותו הכירה על סט צילומי הקליפ לבלדה "Bye Bye", ובכך תיעד הקליפ את ההיכרות של קארי עם קאנון. קליפ נוסף אשר קשור לבעלה, הוא זה של הסינגל הרביעי והאחרון מהאלבום "I Stay In Love", שאותו קאנון ביים. בתום מסע הקידום לאלבום, קארי החלה לעבוד על מספר פרויקטים קולנועיים בכיכובה, על מנת לשקם את הקריירה הקולנועית שלה, שספגה ביקורות שליליות בעקבות Glitter, מ-2001. יריית הפתיחה הייתה השתתפותה בסרט "אל תתעסקו עם הזוהן" בתפקיד עצמה. על הופעתה היא זכתה לביקורות חיוביות מצד מבקרי הקולנוע. בטקס ההשבעה של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אשר נערך ב־20 בינואר 2009, קארי הופיעה לכבודו עם שירה המוכר "Hero", ואף הופעה נוספת שביצעה קארי, שזכתה לחשיפה ציבורית נרחבת, היא עם השיר "I'll Be There", בטקס האשכבה של הזמר המנוח מייקל ג'קסון ב־7 ביולי 2009.

שני הסרטים הבאים בכיכובה של קארי השתחררו במהלך שנת 2009, ונעשו בעבודה עם הבמאי המוערך לי דניאלס. הסרט הראשון, שאליו הצטלמה במהלך שנת 2008, הוא "טנסי", בו גילמה את התפקיד הראשי - זמרת קאנטרי בשם קריסטל. הסרט השני ורחב ההיקף וההשקעה, הוא פרשס, המבוסס על הספר Push, מאת הסופרת ספייר. על תפקיד זה, קארי זכתה לביקורות חיוביות מצד כל מבקריה, אשר הופתעו מהדמות הקודרת וחסרת האלגנטיות שאותה היא גילמה - עובדת סוציאלית, אשר מטפלת בנערה פרשס. רבות מהביקורות התייחסו להפתעה בעיצוב האומנותי של הדמות והאופן שבו קארי התחברה אליה, במיוחד לאור העובדה שהיא שונה מהחזות של קארי במציאות. בזכות התפקיד בסרט, קארי זכתה לפרסים רבים בפסטיבלי סרטים שונים.

בשנת 2009, במקביל להצלחתה בתחום המשחק עם הסרט "פרשס" (שבהמשך זכה ב-2 פרסי אוסקר), קארי הוציאה לאור את אלבום הקונספט Memoirs of an Imperfect Angel, עליו עבדה בעיקר עם צמד הכותבים והמפיקים טריקי סטיוארט ודה דרים. האלבום נוצר כמחווה לציון 20 שנות הקריירה של קארי בתעשיית המוזיקה, והכיל שירים שנעשו ברוח להיטי העבר שלה. ביוני 2009 יצא לאור הסינגל הראשון מתוכו, רצועת המיד-טמפו "Obsessed", שנכתבה על פי השמועות, על הראפר אמינם, ואחריו יצא לאור השיר "I Want To Know What Love Is", - קאבר ללהיט המפורסם של להקת פורינר. הקאבר והסינגלים הבאים מתוך האלבום, לא זכו להצלחה מסחרית רבה. קארי התכוונה להפיץ אלבום שיתופי הפעולה, שהיה אמור להיקרא Angel Advocate. המטרה הייתה לקחת את מרבית שירי Memoirs, ולהקליט אותם מחדש עם אמנים, כגון אלישה קיז, ני-יו והרפארית ניקי מינאז' אך הוא נגנז. בד בבד, קארי פצחה בסיבוב הופעות הנושא את שם האלבום הגנוז.

2010–2014: גירושים והופעה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2010 החלה קארי כבר לעבוד על אלבום האולפן הבא שלה עם המפיקים רנדי ג'קסון, ג'רמיין דופרי ונוספים. מדובר באלבום קונספט נוסף שעושה מחווה ליצירתה הוותיקה של קארי, והפעם - אלבום חג שני. אלבום חג המולד הראשון של קארי יצא ב-1994 והפך לאלבום החג המצליח ביותר בהיסטוריית המוזיקה, שגם שנים לאחר יציאתו, נמכר בעשרות אלפי עותקים בזמן החג. קארי בחרה ליצור לו אלבום המשך, בשם Merry Christmas II You. העבודה עליו תועדה בסרט, שיצורף אליו עם יציאתו לשווקים, בנובמבר 2010. העבודה על האלבום נעשתה עם תזמורת חיה, הוקלט שיר שבו קארי משתפת פעולה עם אימה זמרת האופרה, פטרישה קארי, וכן נכתבו מספר שירים מקוריים. הסינגל הראשון מן האלבום, שיר מקורי אותו כתבה בעצמה "Oh Santa!", יצא בחודש אוקטובר וזכה להצלחה מיידית - הוא נכנס הישר למקום ה-1 במצעד שירי החג של המצעד האמריקאי. ב-2009 נישאה קארי למנחה הטלוויזיה ותוכניות הכישרונות ניק קאנון וב-30 באפריל בשנת 2011 נולדו לזוג בן ובת תאומים. הם התגרשו בדצמבר 2014. ב-18 באוגוסט 2015 הופיעה בלייב פארק בראשון לציון.[7][8] בינואר 2016 התארסה לאיש העסקים האוסטרלי ג'יימס פאקר. באוקטובר אותה שנה נודע כי הם נפרדו.

לשני הסרטים קארי הקליטה את שירי הנושא - ל"טנסי" את "Right To Dream", בלדת קאנטרי עם אלמנטים של מוזיקה שחורה ול"פרשס" את "100%", שיר רית'ם אנד בלוז. שני השירים עסקו באמונה עצמית, התמדה ומאבקים. בהפקת הסרט "פרשס" הוחלט בסופו של דבר להחליף את "100%", בשיר אחר שביצעה הזמרת מרי ג'יי בלייג', וקארי שינתה במעט את השיר ותרמה אותו לטובת קמפיין עידוד המשלחת האמריקאית שלקחה חלק במשחקי החורף האולימפיים ה-21 במספר. ביולי 2012 בחרו מפיקי תוכנית הטלוויזיה "אמריקן איידול" בקארי לצוות השופטים במקום ג'ניפר לופז, לקראת העונה ה-12 של התוכנית, וחתמו עמה על חוזה. באוגוסט 2012 הוציאה קארי סינגל חדש, "Triumphant Get 'Em", הראשון מתוך אלבומה ה-14, שמתוכנן לצאת בהמשך 2012 לאחר עבודה של שנתיים. בסינגל זה שיתפה קארי את שני הראפרים ריק רוס ומיק מיל. לדעת המבקרים, מדובר בשינוי מוזיקלי משמעותי מהשירים שבאלבומה הקודם.

2015–הווה: אלבום אוסף והמשך עבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2015, יצא אלבום האוסף #1 to Infinity, אשר מאגד בתוכו את הסינגל החדש "Infinity". בשנת 2016 התארחה בעונה השלישית של סדרת הדרמה "אימפריה" בתפקיד קיטי, בכיכובם של טרנס הווארד וטראג'י פ. הנסון.

בדצמבר 2019 לאחר שיווק מאסיבי דרך רשתות חברתיות ושחרור מחדש במהדורה חגיגית, הגיע השיר "All I Want for Christmas Is You" למקום הראשון בבילבורד הוט 100, 25 שנים לאחר צאתו. השיר הפך לשירה ה-19 של קארי לעשות זאת. בדצמבר 2020, הוציאה עם אריאנה גרנדה וג'ניפר הדסון את השיר "Oh Santa!", לכבוד ספיישל חג המולד שלה "Mariah Carey's Magical Christmas Special". בסמוך לכך, הוציאה פסקול נלווה, Mariah Carey's Magical Christmas Special (Apple TV+ Original Soundtrack).[9]

קארי בשנת 2014 בטקס פרסי ה-SAG

יצירתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגנון קולי ומוזיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגנון קולה הייחודי של מריה קארי, יכול להגיע למנעד של 5 אוקטבות. כבר בסינגל הראשון שהוציאה לאור, "Vision of Love", היא חשפה את יכולתה לשיר בצורה מליסימטית – פעולה של לקיחת הברה ומתיחתה לכמה תווים, ובמקרה של קארי, לעיתים לעשרה או עשרים. בסגנון זה, שקארי קראה לו "אקרובאטיקה קולית" באחד הראיונות איתה, קארי מסוגלת לשיר במגוון רחב של תנודות, החל מקול בס המזכיר נהמות ועד לסופרן ותווים גבוהים במיוחד, בזהה לאלו של הזמרת שאותה היא ציינה כמקור להשראה, מיני ריפרטון (היא אף עשתה למענה הומאז' בשירה "Bliss", שמבוצע כולו בתווים גבוהים בסגנון הספציפי של ריפרטון). בשנת 1991, כשהופיעה בטקס פרסי ה-"VMA" עם השיר "Emotions", קארי הרקיעה לפי דיווחים לסול דיאז באוקטבה שביעית (g#7), שלוש אוקטאבות וחצי מעל דו אמצעי – אחד התווים הגבוהים ביותר שהופקו מקול אנוש בהיסטוריה של המוזיקה. בעקבות ביצוע זה ניתנו לה מחמאות רבות ממבקרים שונים, אחת מהן הייתה - "קארי מסוגלת לשנות את קולה באותה קלות שאנו מזפזפים בטלוויזיה". עוד שימוש שקארי עושה בתווים הגבוהים שאותם היא יכולה להפיק, הוא חיקוי קולות שונים, לדוגמה, ציפורים, כמו בשיר "All In Your Mind", או כלי נגינה, כמו גיטרה חשמלית ב-"Bringin' On the Heartbreak".

קארי בהופעה בשנת 2008

ביקורות רבות הוטחו בקארי בתחילת הקריירה שלה מצד מבקריה, שבזמנם נחשפו לפרשת "מילי ונילי". הם סברו כי התווים שקארי מגיעה אליהם הם תוצר של עבודת אולפן, והסתמכו על העובדה שקארי לא יצאה לסיבוב הופעות כהוכחה. בשנת 1992, כשקארי ביצעה את מופע האנפלגאד בהשתתפותה עבור רשת "MTV", הוזמנו למופע זה מבקרי מוזיקה רבים, שהתרשמו מביצועה בהופעה חיה. אותה הופעה הפכה למבוקשת מאוד, הוקלטה ושוחררה למכירה ונמכרה במיליוני עותקים.

סגנונה המוזיקלי של קארי עבר שינויים רבים לאורך הקריירה שלה, והתפרש על פני כמה סוגים. בתחילה, היא שרה שירי רית'ם אנד בלוז וסול, באלבומה השני השתמשה במוזיקת מוטאון, ובהמשך החלה גם לשיר שירי פופ והיפ הופ. שימוש בשכבות הוא אמצעי מוזיקלי נפוץ ביצירותיה. קארי נוהגת להקליט רבים משיריה בצורה רגילה, ואז לשלב בהקלטה שכבות של עצמה שרה מחדש את השיר, בלחישות או בתווים גבוהים. העבודה בסגנון זה החלה לבלוט במיוחד מאז צאת אלבומה Butterfly, משנת 1997. בשנת 2009, כשאפקט האוטו-טיון-טון בשיאו, אפקט שמעניק גוון אלקטרוני וסינתטי לקול, שהשימוש בו נפוץ בקרב ראפרים כמו ליל ויין, קארי ניסתה גם היא את האפקט בשירה "Obsessed". אף על פי שהשיר הפך ללהיט והגיע למקום השביעי במצעד הבילבורד ולמעמד פלטינה כפולה במכירות, מבקרים רבים וגם קהלה של קארי הביעו ביקורת שלילית על השימוש באמצעי זה בשירתה.

קארי היא חלוצה בתחומה, מבחינת הטרנד שהכתיבה בשנת 1995 – הקלטת רמיקסי היפ-הופ לשירי פופ. הרמיקס הראשון שקארי הקליטה אי פעם בסגנון היפ הופ לשיר פופ, הוא לשירה "Fantasy" עם הראפר או.די.בי מבקרי המוזיקה כינו את הצעד הזה "משתלם פעמיים" – גרסת המקור של השיר, שהייתה קלילה ועליזה, זכתה להגיע למקום הראשון במצעד האמריקאי, והושמעה בכל התחנות הפופולריות. גרסת הרמיקס הייתה נועזת יותר במשלב הלשוני שלה, ויש מבקרים שטענו כי זאת הדרך של קארי לפנות אל שני קהלי יעד בהתאם למוצאה הדו-גזעי: לבנה ואפרו-אמריקאית. גם גרסת הרמיקס הפכה ללהיט, ומאז הקלטת שירים מסוג זה הפכה לפופולרית ומקובלת בתרבות המוזיקה.

ההתייחסות של קארי לרמיקסים החלה כבר בשנת 1993, כששיתפה פעולה עם הדי.ג'יי דייוויד מוראלס, שהקליט עימה עשרות רמיקסים ללהיטיה לאורך השנים. בניגוד לזמרים אחרים, שנותנים לדי.ג'יי את הא-קפלה של השיר ומאפשרים לו לעבד אותו באופן עצמאי, קארי הקליטה מחדש את השירים בקול וסגנון שירה אחרים, הוסיפה לעיתים בתים נוספים, לקחה חלק בהפקה, ובכך הפכה אותם לכמעט שירים חדשים בפני עצמם. הרמיקסים שולבו במארזי הסינגלים שיצאו לרדיו, ורבים מהם הפכו ללהיטים במצעד הדאנס של הבילבורד. ישנם שירים שיצאו כסינגלים, והוקלטו להם אף 3 רמיקסים, כמו ל-"Always Be My Baby", שהוקלט בסגנונות היפ הופ, דאנס ודאב. החל משנת 1999, קארי אף החלה לשלב את רצועות הרמיקס כרצועות בפני עצמן באלבומיה, כמו "Heartbreaker", והרמיקס שלו באלבום Rainbow, או "Loverboy", והרמיקס שלו (שאף נבחר לרצועה הפותחת) מהאלבום. לאחדים מהם היא צילמה גם קליפים. בשנת 2003, היא הוציאה אוסף רמיקסים.

נושאי כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארי היא אחת מכותבות השירים הפופולריים הבולטות בארצות הברית, ועל כתיבתה הוענקו לה מספר רב של פרסים מטעם אגודות כתיבה ויצירה. ואולם בביקורת שפורסמה בטיים נכתב: "הלוואי ושיריה של קארי היו סוערים כמו חייה הפרטיים". לאורך השנים חל שינוי ניכר בסגנון כתיבתה, בחפיפה לסגנון החיים שניהלה וההתקדמות המוזיקלית-חברתית בתרבות הפופולרית. מתחילת הקריירה של קארי ועד לשנת 1995 היא כתבה פזמונים בצורה הנחשבת ל"מסורתית" בתחום הרית'ם אנד בלוז. החל משנת 1997, כאשר החלה לשלב מוזיקת היפ הופ בעבודתה, היא עשתה שימוש גם בסלנג. לאחר שנת 2001 היא התאימה את יצירתה למשלב הלשוני שהיה נפוץ בז'אנר הפופ.

באלבום The Emancipation of Mimi, חלו שני שינויים בולטים בכתיבתה – קארי שילבה יותר רמזים וכתבה בצורה הומוריסטית כמו ברצועה "Shake It Off", ובנוסף היא יצרה מבנה כתיבה חדשני משל עצמה שהתבטא בשיר "We Belong Together" שהכיל בתים מסוגים שונים (המושרים בצורה שונה) וכן גם רפרנסים לשירים אחרים, כחלק מהמלל עצמו. מאלבום זה ואילך, קארי החלה גם "להתכתב" עם התרבות הפופולרית, ובשיריה שולבו שמות של מותגים שונים. חלק מהשורות בשיריה הפכו אף למטבעות-לשון. בלהיט "Touch My Body", משנת 2008 למשל, היא כתבה "You can catch this flick on You Tube, You Tube", שהפך בהמשך לאמרה מוכרת.

קארי בשנת 2003

רבים מלהיטיה של קארי הם שירי אהבה שכתבה, והימצאותם ניכרת בכל אלבומיה. נושא נוסף ובולט שעליו קארי כותבת הוא אמונה עצמית, ומבין השירים העוסקים בנושא זה ניתן למנות את "Make It Happen" ,"Through The Rain" ,"Hero" ,"Can't Take That Away", ונוספים. אמונתה של קארי באלוהים קיבלה ביטוי בסדרה של שירים שבחלקם נהגה לשלב ציטוטים מהתנ"ך והברית החדשה, כגון "Vision of Love" ,"My Saving Grace" ,"Fly Like a Bird", ו-"I Wish You Well". קארי אף הוציאה אלבום בעל אופי דתי, אלבום שירי חג המולד Merry Christmas, בו היא כתבה שירים על ישו כמו "Jesus Born On This Day", לצד ביצועים מחודשים שהעניקה לשירים מסורתיים.

מוות הוא נושא נפוץ ביצירתה, והחל משנת 1991 ניתן למצוא באחדים מאלבומיה שירים המתייחסים למותם של אנשים הקרובים אליה: "The Wind", שעסק במות חברה, "Twister" שנכתב על מלבישתה ששמה קץ לחייה "Sunflowers For Alfred Roy", שנכתב על מות אביה, ו-"Bye Bye", שהוקדש לקרוביה שנפטרו. אחד השירים הבולטים שעסקו בנושא זה, הוא "One Sweet Day", שביצעה יחד עם להקת בויז טו מן, שיר שהפך ללהיט הגדול ביותר במצעד הבילבורד אי פעם, כששהה 16 שבועות רצופים בראש המצעד. לאחר מותו של מייקל ג'קסון, קארי כתבה שיר לזכרו בשם "Languishing", שכתוב כביכול מנקודת מבטו של ג'קסון והקדישה לו אותו באלבומה, Memoirs of an Imperfect Angel.

קארי הרבתה לכתוב על גברים בחייה. מערכת היחסים הטעונה בין בעלה הראשון ומנהלה האישי לשעבר, טומי מוטולה, קיבלה ביטוי במגוון מיצירותיה, גם שנים לאחר שהם התגרשו. יש המייחסים את השיר "Looking In", מהאלבום Daydream, שיצא בשנת 1995, לסגנון החיים שקארי ניהלה לצידו של מוטולה. השיר המתאר אישה שנראית מושלמת מבחוץ אך חסרת ביטחון עצמי, שמתגוררת ב"ארמון מוזהב", ומבקשת שלא יראו אותו כסממן לאושר שלה: רמז לאחוזה המפוארת שקארי ומוטולה בנו יחדיו, שנשרפה לחלוטין מסיבה לא ידועה, לאחר גירושיהם. על הבלדה "Butterfly", שכתבה בשנת 1997, לאחר שכבר התגרשה, קארי סיפרה כי היא מבטאת מסר שאותו היא מקדישה למוטולה, בדבר השחרור שלה ממנו. בשנת 2008 היא כתבה שיר נוסף על מערכת יחסים זו – "Side Effects", הלקוח מהאלבום E=MC2, שבו שוב הייתה התייחסות לחיים באחוזה רחבת ידיים המנוהלים על ידי גבר מבוגר בתחושה של שליטה מתמדת.

התקשורת סיקרה בהרחבה את הסכסוך בין קארי לראפר אמינם, שכתב עליה מאז שנת 2002 ועד ל-2009, מספר שירים בהם הוא משמיץ אותה. בשנת 2003 קארי כתבה עליו את השיר "Clown", בתגובה להשמצותיו הראשוניות. כתיבת השיר גררה מצידו של אמינם סדרה נוספת של שירים על קארי, שאחד מהם היה ב-2009 ובו השמיץ את קארי ובעלה השני, ניק קאנון. בתגובה, קארי כתבה את השיר, "Obsessed". על ניק קאנון, קארי כתבה מספר שירים באלבומה Memoirs of an Imperfect Angel, כשהבולט מתוכם הוא "The Impossible", שבו ישנה התייחסות מפורשת לקאנון, באזכור טבעת האירוסין הייחודית שהעניק לה.

פרט לכתיבה לאלבומיה האישיים, קארי גם תרמה שירים עבור סרטים, ואחד מהם הוא "?Where Are You, Christmas", שביצעה פיית' היל בסרט הגרינץ'. בנוסף, קארי גם לקחה חלק בכתיבת פזמונים לאלבומים של ראפרים שונים, בהם ג'יי זי, דמיזה ונוספים.

במצעד הבילבורד[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארי היא הזמרת שהצליחה להביא הכי הרבה שירים למקום הראשון במצעד (אחרי הביטלס), תשעה עשר משיריה של קארי כבשו את ראש מצעד הפזמונים האמריקאי במצעד הרשמי בילבורד הוט 100, בתור אמנית סולו או בתור אורחת בשיר:

להיטי מקום ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דיסקוגרפיית האלבומים של מריה קארי

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אחרים – אוספים

אלבומי וידאו

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיבובי הופעות

סיבובי הופעות משותפים

הופעות קבועות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


מריה קארי - פרסים