משתמש:דוד שי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

על פעילותי בוויקיפדיה

קריקטורה של דוד שי מאת טל אביב

אני פעיל בוויקיפדיה העברית כמעט מראשיתה, כוויקיפד, כמפעיל וכביורוקרט, וזכיתי לראותה ממריאה ממאתיים ערכים למאתיים אלף ערכים, ולהפיכתה למקור ידע עיקרי לקורא העברי.

בתחילת פעילותי בוויקיפדיה העברית עסקתי בכתיבת ערכים בתחומים רבים, עם חיבה לערכי ספרים (באופן כללי, לא ספרים ספציפיים), מתמטיקה ומדעי המחשב. ככל שחלף הזמן עברתי יותר ויותר לעריכה ולבקרה של ערכים, בכל התחומים (אם כי אני ממעט לטפל בערכי ספורט וטלוויזיה). בעריכתי אינני חותר להגיע לשלמות, משום שהיום קצר והמלאכה מרובה, אלא מסתפק בהעלאת רמתו של הערך שאני עורך, בין אם זה ערך שזקוק להצלה כדי שיגיע לרמת מינימום המצדיקה את קיומו בוויקיפדיה, ובין אם זה ערך העומד להצבעה כערך מומלץ. מדי יום אני עובר בצורה כזו על ערכים רבים, ומדי יום אני נפטר מוויקיפדיה ורק מקצת תאוותי בידי.

מפעם לפעם אני נח מעריכה ומוסיף ערך חדש. בנוסף אני מנסה להעשיר את אוצר התמונות של ויקיפדיה, באמצעות צילום תמונות, שאותן אני מעלה לוויקישיתוף.

אני משתדל למקד את פעילותי במרחב הערכים ובדיונים על תוכנם של ערכים ספציפיים (בדפי השיחה שלהם), ואת הדיונים במזנון ובהצבעות למיניהן פוקד במינימום ההכרחי. ניסיתי לנתב גם ויקיפדים אחרים להתמקדות בכתיבת ערכים ולצמצום הדיונים באופן התנהלותה של ויקיפדיה, אך אינני חש שהצלחתי בכך - זמן רב מתבזבז על דיוני סרק. גם ניסיונותי לשמור על תרבות הדיון בוויקיפדיה נכשלו יותר מפעם אחת, ועלי להודות - בלא מעט דיונים ויקיפדיה אינה מקום נעים.

אני מוקיר ויקיפדים שבאו להתמקד בכתיבה אנציקלופדית, ומתרחקים מערכים שבמרכזה של מחלוקת פוליטית, אך כשעריכה מגיעה לסטייה מהניטרליות, ראוי לצאת מהבועה ולטפל בכך.

בימות החול אני פעיל בוויקיפדיה בדרך כלל בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות הערב.

במיזמי קרן ויקימדיה שאינם בעברית כתבתי בשם David Shay, אך עם המעבר לזיהוי משתמש אחיד אני כותב גם במיזמים אלה בשמי העברי.

בדברי חז"ל מצאתי הנחיות אחדות לפעילות בוויקיפדיה העברית:

  • ”דִּבְרֵי חֲכָמִים בְּנַחַת נִשְׁמָעִים” (קהלת, ט', י"ז) - בפרט כאשר מדובר בדיונים בדפי שיחה.
  • ”אֱמֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה” (משנה, מסכת אבות, פרק א', משנה ט"ו) - העדף את מרחב הערכים על פני מרחב השיחה
  • ”לֹא עָלֶיךָ הַמְּלָאכָה לִגְמוֹר, וְלֹא אַתָּה בֶן חוֹרִין לִבָּטֵל מִמֶּנָּה” (משנה, מסכת אבות, פרק ב', משנה ט"ז) - יצירת אנציקלופדיה מקיפה ואיכותית היא משימה אינסופית, בוודאי מבחינתו של כל ויקיפד, אך גם מבחינת קהילת ויקיפדיה כולה. לכן ראוי לדעת שלא עלינו המלאכה לגמור (יש חיים גם מחוץ לוויקיפדיה), ועם זאת אין אנו בני חורין ליבטל ממנה.
  • ”אִם אֵין דֶּרֶךְ אֶרֶץ, אֵין תּוֹרָה” (משנה, מסכת אבות, פרק ג', משנה י"ז), כפי שפירש פינחס קהתי: "מי שאינו בעל מידות טובות ואינו נוהג יפה עם הבריות, אין ערך לתורתו".

מעט מהערכים שיש לי (או לפחות היה) חלק עיקרי בכתיבתם או בתרגומם

ענפי המתמטיקה: ארבע פעולות החשבון - חשבון אינפיניטסימלי - תורת הגרפים - סימולציה

מתמטיקאים: אברהם בר חייא - אברהם הלוי פרנקל - ארכימדס - היפאטיה - אבו ג'עפר מוחמד אל חואריזמי - קלוד באשה - טיכו ברהה - סופי ז'רמן - נילס הנריק אבל - ניקולה בורבאקי - גוטלוב פרגה - ברטראנד ראסל - קורט גדל - ג'ון פון נוימן - אדסחר דייקסטרה - אריאל רובינשטיין - דניאל כהנמן - מרטין גרדנר - פליקס קליין - מתמטיקאי

מושגים במתמטיקה: אקסיומה - אלף 0 - הוכחה - אינדוקציה מתמטית - הפרכה - משפט אי השלמות של גדל - השערת גולדבך - המשפט האחרון של פרמה - בעית ארבעת הצבעים - בנייה בסרגל ומחוגה - דילמת האסיר - מספר - מספר ראשוני - פולינום - לוגריתם - סקאלה לוגריתמית - עצרת - פרדוקס - RSA - מחלק משותף מקסימלי - אלגוריתם - פאי - שיטת מונטה-קרלו - פעולה יונארית - פעולה בינארית

מחשבים: מבחן טיורינג - מכונת טיורינג - פרס טיורינג - תכנות - תוכנה - מתכנת - תוכנית מחשב - תכנות מונחה עצמים - שפת תכנות - שפה עילית - שפת מכונה - שפת סף - אסמבלר - ברירת מחדל - מחשב-על - רוחב פס - סיבית - ייצוג בינארי של אותיות - לוגו - ממשק משתמש - ניווט באתר אינטרנט - טוקבק - מיקרוסופט - זירוקס פארק - באג - באג 2000 - קומפילציה

ספרים: אנציקלופדיה - הוצאה לאור - מכירת ספרים בישראל - שמות ספרי עיון - עריכה - עיצוב ספרים - הגהה - גופן - מעבד תמלילים - כתב יד (יצירה) - הקדמה - עטיפה (ספר) - תוכן העניינים - מפתח העניינים - תרגום

לשון: סגנון עוקף מגדר - מילון - שם עט - האקדמיה ללשון העברית

ישראל: העסק הביש - פעולות התגמול - טבח כפר קאסם

משפטים: פקודה בלתי חוקית בעליל - החקיקה בישראל - רשומות - המהפכה החוקתית - זכות הציבור לדעת - דיני מחשבים

שמואל יוסף עגנון וסיפוריו: הרופא וגרושתו, מעשה העז, פרקים של ספר המדינה, הנדח, בלבב ימים, הסימן, פת שלימה, בדמי ימיה, אגדת הסופר, פנים אחרות, שני תלמידי חכמים שהיו בעירנו, שירה, אורח נטה ללון, עד הנה.

סרטי פדרו אלמודובר: הרגלים מגונים, מה עשיתי שזה מגיע לי?, מטדור, נשים על סף התמוטטות עצבים, עקבים גבוהים, קיקה, פרח הסוד שלי, אהבת בשר ודם, לחזור, חיבוקים שבורים.

ספרי חיים באר: חבלים, לפני המקום, אל מקום שהרוח הולך, חלומותיהם החדשים, בחזרה מעמק רפאים.

ספרים נוספים שקראתי: גרעין של אמת, אמא, חלום ליל קיץ.

מידע על כישורי שפה של המשתמש
he-N משתמש זה דובר עברית כשפת אם.
en-3 This user has advanced knowledge of English.

כל מיני: הלוח העברי - זכויות יוצרים - חידונאי - חידה - חידת שחמט - חידה מתמטית - בעיית יוספוס - תוכנת שחמט - נשק גרעיני - פרויקט מנהטן - פצצת מימן - מלחמת הכוכבים - המכון למחקר מתקדם - נומרוס קלאוזוס - הרפתקאות אליס בארץ הפלאות - מצפה כוכבים - פרס איג נובל - תגלית אקראית - הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - עורך דין - קטב מרירי - דאגלס אדאמס - מדריך הטרמפיסט לגלקסיה (סדרת ספרים) - החלטה מקדמית - אלוף בצלות ואלוף שום - שפרה ופועה - פסק דין ורד פרי - משבר קרנות הפנסיה הגרעוניות

ועוד רבים אחרים.

ערכים אחדים שכתבתי, ובהם שק לי בתחת וכוכבית גיור, הועמדו להצבעת מחיקה.

תמונות מעניינות במיוחד שהתמזל לי לצלם

ליקוי חמה חלקי מבעד לעננים, 29.3.06, שעה 12:57 בצהריים, צפון רמת הגולן
רכב שטח שפגע במספרה בהרצליה

ראיונות עיקריים אתי על ויקיפדיה

בסדרת ההרצאות Wiki Talk של ויקימדיה ישראל:

מצגות באתר מוטק'ה:

מצגת באתר מ.ת.ג: ויקיפדיה: חוכמת ההמונים בעידן התפוצצות המידע

ראו גם משתמש:דוד שי/הרהורים על ויקיפדיה.

בקרו גם באתר הפרטי שלי.