ניקיון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוחמי מארינס מקרצפים סיפון של אוניית סער אמפיבית
שקנאי מתנקה

ניקיון הוא מצב של היעדר לִכְלוּך, ובפרט אבק, כתמים, ריח רע ופסולת. לניקיון חשיבות בריאותית. פעולת הניקיון היא פעילות-חיים המסווגת כטיפול עצמי.

ניקיון סביבת המגורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת הדרכים להשגת ניקיון בסביבה הביתית היא באמצעות שטיפה במים עם סבון או דטרגנט. בהקשר של עצמים העשויים מזכוכית, מטרת הניקיון היא השגת שקיפות.

האדם פיתח כלים שונים לניקיון כדוגמת מטאטא, יעה, מטלית אבק, שואב אבק, סמרטוט, דלי ומגב. ניקיון של בגדים נקרא כביסה.

בתרבויות רבות תחילת עונת האביב נתפסת כמבשרת התחדשות, וככזו היא מעוררת מוטיבציה לשינוי וטיהור פיזי ורוחני, המיושמת לעיתים בניקיון יסודי - ניקיון האביב. ביהדות, ההכנות לפסח, חג האביב, מוּנעות באופן מסורתי על ידי הצורך להכשיר את הבית מחמץ, ומספקות עילה לניקיון וסדר יסודי.

ניקיון הגוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – היגיינה, רחצה

כמעט כל בעלי חיים נוהגים להתנקות כחלק משמירה על בריאותם, הופעתם והרגשתם. לכל מין בעולם החי יש פרקטיקה שונה, ותדירות שונה, של טקס הניקוי העצמי - החל מהציפורים המשתמשות במקורן להוצאת לכלוך מבין נוצותיהן, דרך החתולים הנוהגים ללקק את עצמם לעיתים תכופות במטרה לשמור על פרוותם והקופים הפולים כינים איש מרעהו, וכלה בפילים המתיזים על עצמם מים באמצעות החדק שלהם.

האדם לומד לנקות את גופו כחלק מהתפתחותו במהלך הילדות, תהליך שמתחיל ברכישת השליטה בהפרשת הצרכים (שתן וצואה). תפקיד הניקיון הוא לחסל בקטריות או למנוע הצטברותן, ולכן לניקיון, או להיעדרו, יש משמעות רפואית. בחלקים שונים של העולם נהוגים דפוסים שונים של ניקיון: בארצות מתפתחות יש הרוחצים בנהר (לכך נלווית לעיתים משמעות של טיהור דתי), ובתרבויות מפותחות יותר יש במרבית הבתים מקלחת או אמבט, ואנשים נוהגים לצחצח שיניים במברשת מיוחדת עם משחה, לחפוף את שיערם בשמפו, לרחוץ את ידיהם בסבון לאחר ביקור בשירותים ולנקות את אוזניהם עם קיסמי אוזניים.

אדם בוגר המתקשה באופן משמעותי בניקיון גופו (צריך עזרה במקלחת) או סביבתו עשוי להיחשב כבעל לקות.

אדם שמקפיד על ניקיון בצורה שחורגת מצרכיו הגופניים האמיתיים, נקרא בסלנג "חולה ניקיון". אנשים שמבצעים פעולות של התנקות שמהותן כפייתית, עשויים להיות אנשים שלוקים בהפרעה טורדנית-כפייתית.

הביטוי "ניקיון כפיים" הוא מטפורה הבאה לתאר יושר.

ניקיון כעבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העבודה בניקיון היא אחד מענפי הכלכלה הנפוצים ונמנית עם העבודות הבלתי-מקצועיות השכיחות בשוק התעסוקה בכל רחבי העולם המערבי. עבודת הניקיון כוללת פעולות שלמזמין העבודה אין די זמן לבצען, או שאינו מעוניין לבצען, או שאינו יכול בשל מגבלה גופנית - ובהן ניקוי של הבית, המשרד או חדר המדרגות בבניין משותף; רחיצת מכונית בתחנת דלק, שטיפת כלים במסעדה, ניקוי חלונות של גורדי-שחקים בשיטת "סנפלינג", ניקוי רחובות, ורחיצה גופנית של מטופלים שאינם כשירים לדאוג לעצמם - ראו סיעוד.

בחברות מודרניות רבות, מרבית העוסקים בניקיון הם נשים או אנשים ממעמד חברתי נמוך. בישראל רבים מעובדי הניקיון מועסקים כעובדי קבלן, אך ההסתדרות חותרת להעברתם להעסקה ישירה.[1]

ניקיון הסביבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – איכות הסביבה, חוק אוויר נקי

פעם בשנה בחודש אדר מתקיים בישראל יום ניקיון לאומי אשר מתווסף לפעילויות השוטפות של הרשויות ושל תושבי המדינה אשר דואגים באופן שוטף לניקיון הסביבה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]