נל נודינגס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נל נודינגס
Nel Noddings
לידה 19 בינואר 1929
אירווינגטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 באוגוסט 2022 (בגיל 93)
Key Largo, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת סטנפורד, אוניברסיטת ראטגרס, אוניברסיטת המדינה מונטקלייר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תחומי עניין פילוסופיה של החינוך, education theory עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק פילוסופית, אקדמאית, מרצה באוניברסיטה, educational theorist עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Women and Evil עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נל נודינגסאנגלית Nel Noddings;‏ 19 בינואר 192925 באוגוסט 2022) הייתה פילוסופית של החינוך, מרצה באוניברסיטאות סטנפורד וקולומביה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נודינגס הייתה בעלת תואר ראשון במתמטיקה ומדעים מאוניברסיטת מונטקלייר בניו ג'רזי, תואר שני במתמטיקה מאוניברסיטת ראטגרס ותואר דוקטור בחינוך מאוניברסיטת סטנפורד. במשך 17 שנים הייתה מורה למתמטיקה ומנהלת בבתי ספר יסודיים ותיכוניים. בנוסף, פיתחה תוכניות לימודים עבור בתי ספר ציבוריים.

בשנת 1977 מונתה לחברת סגל באוניברסיטת סטנפורד, בהמשך שימשה כדיקנית בית הספר לחינוך ולאחר מכן עברה לאוניברסיטת קולומביה ואוניברסיטת קולגייט. נודינגס הייתה נשיאת האגודה לפילוסופיה של החינוך ואגודת דיואי ג'ון.

עבודתה הייתה מושפעת בעיקר מהוגי הדעות: מרטין בובר, ג'ון דיואי וקארל רוג'רס. עבודותיה עסקו באתיקה, חינוך מוסרי, פילוסופיה של החינוך ותאוריה חינוכית. בנוסף עסקה גם בתחום הפסיכולוגיה החברתית.

נודינגס פרשה לגמלאות מהקריירה האקדמית בשנת 1998, אך היא המשיכה, עד למותה, לפרסם ספרים ומאמרים. ספרה האחרון, "A Richer, Brighter Vision for American High Schools" יצא לאור בשנת 2015.

נודינגס הייתה נשואה כ־60 שנה לג'ים נודינגס, אשר נפטר בשנת 2012 ממחלת הסרטן.

נפטרה ב-25 באוגוסט 2022. הותירה אחריה 10 ילדים, 39 נכדים ומעל 20 נינים.

תאוריה אתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

נודינגס פיתחה תאוריה אתית המבוססת על גיבוש יחסי דאגה ואכפתיות אשר מציגה את החשיבות בהקשבה ותגובה לזולת. התאוריה שמה דגש על הערכים: נדיבות, עזרה, שאיפה כנה לרווחת הזולת, טיפול, טיפוח קשרי זיקה וקבלת האחר. נודינגס הציעה יישום חינוכי של התאוריה המבוסס על ידי השקפת עולם פמיניסטית ומוסרית והציגה נקודות מבט חדשות בנוגע להגדרת מקצוע ההוראה, מטרות ההוראה ואמצעיה. נודינגס הציגה שלוש דרישות לאכפתיות: 1. אימוץ גישה פתוחה, לא שיפוטית, ממוקדת ומתעניינת באמת ובתמים באדם השני. 2. התקה הנעתית (הנעה לעבר הצרכים של האדם השני). 3. פעולה למילוי הצורך והרצון של האדם האחר.

אתיקה בחינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

נודינגס האמינה שדאגה ואכפתיות, צריכות להיות במרכז העשייה החינוכית. היא טענה כי המורים אחראיים להתפתחות האכפתיות והדאגה אצל תלמידיהם. על המורים לבחור תאוריית מוטיבציה שתסייע בעת קבלת החלטות פדגוגיות. מתן דגש על צרכים ורצונות פנימיים אל מול מתן דגש על דרישות, תגמולים ועונשים. נודינגס סברה שמורים אכפתיים לא יוותרו לתלמידיהם לבצע וללמוד כרצונם ולא יעבדו אך ורק לפי תוכנית לימודים המוגדרת מראש. אלא, המורים הקשובים יותר לתלמידים ישנו את הלמידה ויבנו מטרות ללמידה בהתאם לתלמידיהם אך מאידך, לא יבנו את הלמידה לפי רצון התלמידים בלבד.

ביקורת פמיניסטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטענת פמיניסטיות התאוריה מדגישה כי האישה נותנת מעצמה אך אינה מקבלת בחזרה. בנוסף, ישנה נטייה להשתמש במערכות יחסים לא שוויוניות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נל נודינגס בוויקישיתוף