נפתלי פרנקל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "נפתלי פרנקל" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו נפתלי פרנקל (פירושונים).

נפתלי ארונוביץ' פרנקלרוסית: Нафталий Аронович Френкель,‏ 1883, חיפה - 1960, מוסקבה) היה איש עסקים רוסי-יהודי וחבר במשטרה הסובייטית החשאית. פרנקל נודע בתור האחראי על העבודה בגולאגים, החל ממחנה העבודה באיי סולובצקי שנחשב לגולאג הראשון ברוסיה.

שורשיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שורשיו של נפתלי פרנקל אינם ודאיים. אלכסנדר סולז'ניצין כינה אותו "יהודי טורקי יליד קונסטנטינופול". בספר אחר הוא הוזכר בתור "תעשיין הונגרי" ואילו מקור אחר טוען שפרנקל נולד באודסה. לעומתם, מקורות אחרים טוענים שהוא יליד אוסטריה או ארץ ישראל. לפי רישומי המאסר שלו הוא נולד בחיפה, אז תחת שליטת האימפריה העות'מאנית. מחיפה עשה את דרכו (ייתכן דרך אודסה וייתכן דרך האימפריה האוסטרו-הונגרית) לעבר ברית המועצות ותיאר את עצמו בתור "סוחר". לפי קומוניסט פיני בשם ארבו טאומינן פרנקל הוא צאצא של משפחה פינית-שוודית והוא דיבר שוודית.

מעצרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1923 נעצר בגין "מעבר לא חוקי של גבולות", אישום שהוצמד למבריחי סחורות וכן לסוחרים שהיו מוצלחים מדי בעבור המשטר הסובייטי. הוא נידון לעשר שנים של עבודת פרך באיי סולובצקי, איים אלו באזור הים הלבן נחשבים לגולאג הראשון בהיסטוריה. בנוסף איים אלו כונו בפני המשטר "מחנות צפוניים למטרות מיוחדות" וברוסית Severnye lagerya osobogo naznacheniya או בראשי תיבות SLON. פירוש המילה סלון (slon) ברוסית הוא פיל, שם זה הוצמד לגולאג במטרה ליצור אירוניה והפחדה.

אסיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק זמן קצר מהרגיל הוא נהפך מאסיר פשוט לאחראי בגולאג, הודות לעצתו למנהלי המחנה שיגמלו לאסירים שעובדים קשה יותר במזון רב יותר, הצעה שנודעה בתור "סולם הזנה". לא ברור במדויק כיצד פרנקל הצליח להפוך את עצמו מאסיר לאחראי במחנה. לפי הסיפורים הוא נכנס למחנה והיה מזועזע מהניהול הכושל שלו, הוא החליט לכתוב מכתב למנהלי הגולאג ובו שטח את כל מה שהיה פסול בעיניו מבחינת ניהול המשאבים (הן האסירים והן חומרי הגלם). את המכתב הוא הניח בתיבת התלונות של האסירים ומשם המסמך הגיע לידי גנריך יגודה, בירוקרט במשטרה החשאית ולימים מפקד הצ'קה. נאמר שיגודה דרש לפגוש את כותב המכתב מיידית. פרנקל עצמו סיפר שהוא נלקח למוסקבה כדי לדון ברעיונותיו עם יוסיף סטלין ולזר קגנוביץ', אחד מנאמניו של סטלין. שוב, האמת לוטה בערפל, שכן נמצאו רישומים שפרנקל נפגש עם סטלין בשנות השלושים וקיבל הגנה מפני הטיהורים הגדולים, אך מנגד לא נמצאו עדויות לכך שנפגשו בשנות העשרים.

מה שידוע בוודאות הוא שפרנקל קודם מדרגה של אסיר לשומר בגולאג תוך זמן קצר באופן מפתיע, אפילו בהשוואה לסטנדרטים של סלון. כבר בנובמבר 1924, כשעוד היה אסיר במחנה במשך פחות משנה, מפקדי המחנה ביקשו לסיים את עונשו ובקשתם נענתה בשנת 1927. נכתב עליו:

"במחנה הוא התגלה בתור פועל כה מוכשר עד כדי כך שזכה לאמון הנהלת הסלון, הוא אחד מהפועלים הנדירים והאחראיים"

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נפתלי פרנקל בוויקישיתוף