סגן נשיא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

סגן נשיא הוא תפקיד פוליטי במדינות שנהוג בהן משטר נשיאותי ובכמה מדינות שנהוג בהן משטר חצי-נשיאותי או משטר פרלמנטרי.

סגן נשיא בממשלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בממשלה, סגן נשיא הוא אדם שאחריותו העיקרית היא לפעול במקומו של הנשיא במקרה של מותו, התפטרותו או אי כושרו של הנשיא. סגני נשיא נבחרים במשותף עם הנשיא כחבר המתמודד שלהם, או לעתים רחוקות יותר, מתמנים באופן עצמאי לאחר בחירת הנשיא.

לרוב הממשלות עם סגני נשיא יש אדם אחד בתפקיד זה בכל עת, למרות שבמדינות מסוימות יש שני סגני נשיא או יותר - מקרה קיצוני הוא 12 סגני הנשיא של איראן. אם הנשיא אינו נוכח, נפטר, מתפטר או אינו מסוגל בדרך אחרת למלא את תפקידו, סגן הנשיא יכהן בדרך כלל כנשיא. במערכות נשיאותיות רבות, סגני נשיא אולי אינם מחזיקים הרבה כוח פוליטי יומיומי, אך עדיין נחשבים לחברים חשובים בקבינט, בעוד שלסגני נשיא אחרים אולי אין שום מטרה מעבר לפעולה במקום הנשיא במקרה של מותו של הנשיא, התפטרותו או אי כושרו. כמה סגני נשיא ביבשת אמריקה מחזיקים גם בתפקיד נשיא הסנאט; זה המקרה, למשל, בארגנטינה, ארצות הברית ואורוגוואי. סגן הנשיא לוקח על עצמו לפעמים חלק מהתפקידים הטקסיים של הנשיא, כגון השתתפות בפונקציות דיפלומטיות ואירועים שהנשיא בפועל עשוי להיות עסוק מכדי להשתתף בהם; סגן נשיא ארצות הברית, למשל, מרבה להשתתף בהלוויות של מנהיגי עולם בשם הנשיא. במערכות פרלמנטריות או חצי נשיאותיות, סגן נשיא עשוי להתקיים יחד עם ראש ממשלה, כפי שקורה בהודו ובנמיביה, אך נוכחותם של שני המשרדים במקביל היא נדירה.

סגן נשיא בחברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעסקים, "סגן נשיא" מתייחס לתפקידים היררכיים שנע בין תפקידים בכירים במיוחד המדווחים ישירות למנהלים בדרג C (בחברות לא פיננסיות), לתפקידים זוטרים שאינם ניהוליים עם ניסיון של ארבע עד 10 שנים (בחברות פיננסיות) .

בעסקים לא פיננסיים, סגני נשיא מדווחים לעתים קרובות ישירות לנשיא או למנכ"ל החברה והם חברים בצוות ההנהלה הבכיר. לחלק מהתאגידים המשתמשים במונח זה עשויים להיות אנשים עם התואר סגן נשיא האחראי לחטיבות עסקיות ספציפיות (למשל, סגן נשיא למשפטים, סגן נשיא למכירות ושיווק, סגן נשיא לכספים וסגן נשיא למשאבי אנוש).

כאשר יש בדרך כלל כמה סגני נשיא בחברה, אנשים אלה מובחנים לפעמים עם תארים המציינים תפקידים גבוהים יותר הוא סגן נשיא בכיר, כאשר צוות ההנהלה הנותר מחזיק בתואר סגן נשיא. התואר עוזר סגן נשיא או סגן נשיא שותף משמש בארגונים גדולים מתחת לסגן הנשיא ויכולה להיות רשימה מאוד מפותלת של סוגים אחרים של סמנכ"לים כפי שניתן לראות בסעיף הבא.

מכיוון שלרבים מהסמנכ"לים הללו יש עובדים מינימליים המדווחים להם, נחיצותם הוטל בספק, כאשר למשל מגזין Inc. טוען לשטח את ההיררכיה הארגונית. באופן דומה, מכיוון שהאוניברסיטאות אימצו מבנה תאגידי יש דאגה לגבי נפיחות מנהלית וסמנכ"לים בתשלום יתר. בנג'מין גינסברג, מדען פוליטי ופרופסור, טען שההתפשטות של סמנכ"לים ומנהלים אחרים(בינהם סגני נשיאים) הורסת אוניברסיטאות. "סגן נשיא תאגיד" הוא מונח ישן יותר המציין בדרך כלל סגן נשיא המוגדר כמנהל תאגיד על ידי הדירקטוריון. לא כל סגני הנשיא בחברה בסביבה העסקית המודרנית נחשבים כמנהל תאגיד רשמי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סגן נשיא בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא פוליטיקאים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.