סוסיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןסוסיים
זברת גרבי
זברת גרבי
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מפריטי פרסה
משפחה: סוסיים
שם מדעי
Equidae
גריי, 1821
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סּוּסִיִּים[1] (שם מדעי: Equidae) היא משפחה של פרסתנים הכוללים את סוס הבית ובעלי חיים קרובים לו כמו חמור הבית והזברה, ומינים נוספים רבים הידועים רק ממאובנים. משפחה זו כוללת כיום סוג אחד בלבד — סוס. משפחת הסוסיים שייכת לסדרת מפריטי פרסה, הכוללת את הטפיר ואת הקרנף וסוגים נוספים הידועים רק ממאובנים.

כל מיני הסוסיים דומים זה לזה במבנה גופם. רגליהם מותאמות לריצה. בכל רגל יש להם אצבע אחת רחבה וקשיחה. כמו כן, יש להם רעמת שיער צפופה על צווארם.

בישראל חיים פראים בבר, סוסים וחמורים מבויתים וערודים בחי בר יטבתה.

אבולוציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אבולוציה של הסוס

המאובנים הקדומים ביותר השייכים למשפחת הסוסיים שויכו בעבר לסוג איוהיפוס (Hyracotherium), אבל המין הראשון של סוג זה שנתגלה משויך כיום למשפחה אחרת (Palaeotheriidae) בסדרת מפריטי פרסה שנכחדה. מאובנים השייכים לסוג זה, המתוארכים לאאוקן מלפני 54 מיליון שנים נתגלו לראשונה על ידי ריצ'רד אוון ב-1841. סוסיים ראשונים אלו היו בעלי חיים בגודל שועל בעלי שלוש אצבעות ברגליהם האחוריות וארבע ברגליהם הקדמיות. לפי שיניהם הם הותאמו לרעייה של צמחים רכים, והיו מותאמים לריצה. גודל המוח שלהם העיד שהם היו בעלי חיים נבונים יחסית.[2] מספר האצבעות הצטמצם במינים מאוחרים יותר והם פיתחו שיניים מותאמות יותר לטחינת עשבים וצמחים נוקשים יותר.

בתקופת המיוקן הפכה המשפחה להיות מגוונת יחסית, עם הופעת מינים חדשים רבים. באותה תקופה היו בני המשפחה דומים יותר לסוסים, כשהם מפתחים את צורת הגוף האופיינית לחיות מודרניות. רבים ממינים אלו נשאו את עיקר משקל גופם על האצבע המרכזית, כשהאצבעות האחרות מתנוונות וכמעט שאינן נוגעות בקרקע. הסוג היחיד ששרד עד ימינו סוס, התפתח בפליסטוקן התחתון, והתפשט במהירות ברחבי העולם.[3]

סיווג[עריכת קוד מקור | עריכה]

איוהיפוס
אורוהיפוס
היפוהיפוס
מזוהיפוס
קלובטיפוס (אנ')
היפריון
סוס פרז'וואלסקי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוסיים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מילון בעלי חיים: נכר (תשל"ב), 1972, באתר האקדמיה ללשון העברית
  2. ^ Palmer, D., ed. (1999). The Marshall Illustrated Encyclopedia of Dinosaurs and Prehistoric Animals. London: Marshall Editions. p. 255. ISBN 1-84028-152-9.
  3. ^ Savage, RJG, & Long, MR (1986). Mammal Evolution: an illustrated guide. New York: Facts on File. pp. 200–204. ISBN 0-8160-1194-X.{{cite book}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)