סופיה לורן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סופיה לורן
Sophia Loren
לידה 20 בספטמבר 1934 (בת 89)
רומא, ממלכת איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Sophia Loren עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Sofia Costanza Brigida Villani Scicolone עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת קומדיה, מלודרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1950
מקום לימודים École Jeannine Manuel עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
צאצאים קרלו פונטי, אדוארדו פונטי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סופיה לורןאיטלקית: Sophia Loren; נולדה ב-20 בספטמבר 1934) היא שחקנית קולנוע איטלקייה, זוכת פרסי משחק רבים. לורן נחשבת לנציגה המובהקת ביותר של הקולנוע האיטלקי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורן נולדה ברומא, בירת איטליה, בשם סופיה וילאני שיקולונה (Sofia Villani Scicolone). בתם של המהנדס ריקרדו שיקולונה (Riccardo Scicolone) ושל השחקנית והמורה לפסנתר רומילדה וילאני (Romilda Villani) שלא היו נשואים.

תחילת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורן השתתפה בגיל 14 בתחרות מיס איטליה אך לא זכתה, היא החלה את קריירת המשחק הקולנועית בגיל 16, בסרטים שלא זכו להצלחה. בשנת 1951 הופיעה יחד עם אמה בסרט קוו ואדיס שצולם ברומא, סרט שהזניק את פרסומה. בנוסף לסרטים, שימשה לורן גם דוגמנית עבור חוברות רומנטיות מצוירות תחת השמות סופיה וילאני או סופיה לאזארו.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופיה לורן עם מרצ'לו מסטרויאני בסרט "נישואין נוסח איטליה" משנת 1964

ב-1958, חתמה לורן על חוזה עם חברת ההפקות "סרטי פרמאונט" והקריירה שלה החלה לנסוק. היא כיכבה בסרטים: "תשוקה בצל האילנות", "ספינת האהבה" ו"הלר בטייטס ורודים". ב-1960, היא כיכבה בסרט "לה צ'וצ'ארה" של ויטוריו דה סיקה. על משחקה בסרט זה, היא זכתה ב-22 פרסים בינלאומיים. במהלך שנות ה-60 היא הופיעה גם בסרטים הוליוודיים לצדם של פרנק סינטרה, קרי גרנט, אנטוני פרקינס, פיטר סלרס, פול ניומן, מרלון ברנדו, ריצ'רד ברטון, קלארק גייבל ועוד. ב-1970, שיחקה בסרט "שדה החמניות" לצדו של מרצ'לו מסטרויאני. בהמשך שיחקו ביחד גם בסרטים "יום מיוחד" (1977) ו"משהו ללבוש" (1994).

באוגוסט 1964 הייתה בישראל התרגשות רבה כאשר לורן הגיעה לארץ לצורך צילומי הסרט "יהודית". בסרט השתתפו בין היתר הישראלים שרגא פרידמן וזהרירה חריפאי.

ב-1982, נכלאה לורן ל-18 יום עקב עבירות של העלמת מס.

בספטמבר 1999, הגישה תביעה כנגד 79 אתרים למבוגרים שפרסמו תמונות עירום שלה.

במהלך השנים זכתה סופיה בפרסים רבים ובהם שני פרסי אוסקר: פרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר לשנת 1962 על תפקידה בסרט לה צ'וצ'ארה. ב-1991, זכתה בפרס לשם כבוד על תרומתה לעולם הקולנוע. ב-1995, היא זכתה בפרס לשם כבוד מטעם איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד. באותה שנה שיחקה בסרט "משתגעים על אהבה" לצידם של ג'ק למון ווולטר מתאו.

ב-2009, כיכבה בסרט "Nine". ב-16 בנובמבר 2017, היא קיבלה כוכב בשדרת הכוכבים בספרד. בשנת 2020 יצא לאור הסרט "כל החיים לפניו" המבוסס על רומן של רומן גארי, אותו ביים בנה אדוארדו ובו היא משחקת את התפקיד הראשי. הספר עבר עיבוד שאפשר הגדלת נפח תפקידה של סופיה לורן והותאם לזמננו.

חייה האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופיה לורן היא קתולית. מסוף 2006, היא מתגוררת בז'נבה, שווייץ. היא אוהדת מושבעת של קבוצת הכדורגל נאפולי. במאי 2007, היא אמרה בראיון שאם הקבוצה תזכה היא תבצע מופע חשפנות. באותה שנה היא דגמנה ללוח השנה של פירלי.

ב-1957, במהלך צילומי הסרט "הגאווה והתשוקה", החל רומן בין לורן לקרי גרנט, בזמן שהיה נשוי לבטסי דרייק. היא התחתנה עם מפיק הקולנוע האיטלקי קרלו פונטי ב-17 בספטמבר 1957. פונטי היה פרוד אבל לא גרוש רשמית. הנישואים בוטלו ב-1962 כדי שפונטי לא יואשם בביגמיה אך הזוג המשיך לחיות ביחד. ב-1965, הם הפכו לאזרחי צרפת וכך השיג פונטי גירושים מאשתו גיליאנה בצרפת ונישא מחדש ללורן ב-9 באפריל 1966. לזוג נולדו שני ילדים: קרלו פונטי ג'וניור ב-1968 והבמאי אדוארדו פונטי ב-1973 (נשוי לסשה אלכסנדר). ללורן ארבעה נכדים. פונטי נפטר בינואר 2007.

ב-1962, נישאה אחותה הצעירה אנה מריה לבנו של בניטו מוסוליני, ואחייניתה היא הפוליטיקאית אלסנדרה מוסוליני.

ג'וליאנה פיאסטרו
 
 
 
 
קרלו פונטי
 
 
 
סופיה לורן
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
גוונדלינה
 
אלסנדרו
 
קרלו פונטי הבן
 
אדוארדו פונטי

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופיה לורן

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]