סופיה מגדלנה, נסיכת דנמרק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סופיה מגדלנה, נסיכת דנמרק
Sophie Magdalene af Danmark
סופיה מגדלנה, נסיכת דנמרק
סופיה מגדלנה, נסיכת דנמרק
לידה 3 ביולי 1746
ארמון כריסטיאנסבורג, קופנהגן, ממלכת דנמרק דנמרקדנמרק
פטירה 21 באוגוסט 1813 (בגיל 67)
ארמון אולריקסדל, ממלכת שוודיה שוודיהשוודיה
מדינה דנמרק, שוודיה
מקום קבורה כנסיית רידרהולם עריכת הנתון בוויקינתונים
בן זוג גוסטב השלישי, מלך שוודיה
שושלת בית אולדנבורג
תואר מלכת שוודיה
אב פרדריק החמישי, מלך דנמרק
אם לואיז, נסיכת בריטניה
צאצאים ראו בהמשך
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סופיה מגדלנה, נסיכת דנמרקדנית: Sophie Magdalene af Danmark;‏ 3 ביולי 174621 באוגוסט 1813), הייתה בתו של פרדריק החמישי, מלך דנמרק ואשתו של גוסטב השלישי, מלך שוודיה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופיה מגדלנה נולדה ב-3 ביולי 1746 בארמון כריסטיאנסבורג שבקופנהגן, לפרדריק החמישי, מלך דנמרק וללואיז, נסיכת בריטניה, בתם של ג'ורג' השני, מלך בריטניה וקרולינה, מרקיזת ברנדנבורג-אנסבך. בשנת 1751, בהיותה בת 5, התארסה סופיה מגדלנה עם גוסטב, נסיך הכתר של שוודיה, בהסדר שנערך על ידי הפרלמנט השוודי, נגד רצונה של המלכה השוודית לואיזה אולריקה מפרוסיה, שהעדיפה לחתנו עם אחייניתה פיליפינה, מרקיזת ברנדנבורג-שוודט. סופיה מגדלנה שהתייתמה מאמה בגיל מאוד צעיר, קיבלה חינוך דתי קפדני מאוד מסבתה ומאמה החורגת,

ב-1 באוקטובר 1766 התחתנה סופיה מגדלנה על ידי שליח עם גוסטב, ואחיה פרדריק, נסיך הכתר של דנמרק עמד מצד החתן. לאחר מכן הפליגה סופיה מגדלנה לשוודיה, שם נערך טקס הנישואין הרשמי ב-4 בנובמבר אותה שנה. סופיה מגדלנה עשתה בתחילה רושם טוב על האצולה השוודית עם היופי שלה, האלגנטיות ומיומנויות הריקוד שלה, אולם טבעה הביישני, השקט והמרוחק, גרמו לה עד מהרה אכזבה בחיי החברה. בנוסף, חמותה לא אהבה אותה, ובשל כך סכסכה בינה לבין בעלה.

בשנת 1771 מת חמיה אדולף פרדריק, מלך שוודיה, ובעלה עלה לשלטון במקומו. בשנת 1772 ביצע גוסטב הפיכה שלטונית, והחל לשלוט באופן אבסולוטי. סופיה מגדלנה הייתה שקטה ומאופקת, ואף פעם לא נכללה במעגל הקרוב של בעלה. בשנת 1784, לאחר שגוסטב חזר ממסעו לאיטליה ולצרפת, היחסים בין בני הזוג החמיצו, ובשנת 1786 הם הגיעו לעימות גלוי. גוסטב נהג לבלות יותר זמן בערבים אינטימיים עם גוסטב מאוריץ ארמפלט, ואף נתן לו חלק מחדרה בארמון המלכותי לארמפלט. בתגובה, סופיה מגדלנה סירבה להשתתף בכל אירוע רשמי עד שהחדרים יוחזרו אליה, ובנוסף היא אסרה על נערותיה לקבל את הזמנותיו ללא רשותה. בשנת 1787 היא איימה עליו וביקשה את תמיכת הפרלמנט נגדו אם ייקח את בנם איתו לפינלנד.

סופיה מגדלנה מעולם לא הייתה מעורבת בפוליטיקה, למעט פעם אחת, כאשר באוגוסט 1788, במהלך המלחמה הרוסית-שוודית (1788–1790), נתן לה בעלה את המשימה להיכנס למשא ומתן עם דנמרק, כדי למנוע הכרזת מלחמה מצד דנמרק במהלך המלחמה המתמשכת נגד רוסיה, אולם שליחותה נכשלה ודנמרק הצטרפה למלחמה נגד שוודיה.

בשנת 1792 נרצח בעלה במהלך נשף מסיכות, ובנה גוסטב הרביעי אדולף, מלך שוודיה עלה לשלטון במקומו. בתחילה היה מדובר שסופיה מגדלנה תהיה עוצרת הממלכה, אולם לבסוף קיבל את התפקיד גיסה קרל, דוכס סדרמאנלנד, וסופיה חיה חיים מבודדים הרחק מחצר המלוכה, ולא מילאה תפקיד כלשהו בחצר. בשנת 1797 קידמה סופיה מגדלנה את כלתה פרדריקה מבאדן שלא על פי כללי הטקס, משום שרצתה להקל עליה את המעבר, ולמנוע ממנה את הקשיים שהיא חוותה בתור כלה צעירה.

בשנת 1809 הודח בנה מתפקידו ונשלח לגלות בשווייץ, מה שפגע מאוד בבריאותה של ספויה מגדלנה. בשנת 1812 התדרדר מאוד מצב בריאותה, וב-21 באוגוסט 1813 מתה סופיה מגדלנה בארמון אולריקסדל.

משפחתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-4 בנובמבר 1766 התחתנה סופיה מגדלנה עם גוסטב השלישי, מלך שוודיה, ממנו נולדו לה שני בנים:

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרדריק הרביעי, מלך דנמרק
 
לואיזה ממקלנבורג-גיסטרוב
 
כריסטיאן היינריך, מרקיז ברנדנבורג-ביירוית-קולמבך
 
סופיה כריסטינה מוולפשטיין
 
ג'ורג' הראשון, מלך בריטניה
 
סופיה דורותיאה, דוכסית בראונשווייג-צלה
 
יוהאן פרידריך, מרקיז ברנדנבורג-אנסבך
 
אלאונורה, נסיכת סקסוניה-אייזנך
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כריסטיאן השישי, מלך דנמרק
 
 
 
 
 
סופיה מגדלנה מברנדנבורג-קולמבך
 
 
 
 
 
ג'ורג' השני, מלך בריטניה
 
 
 
 
 
קרולינה, מרקיזת ברנדנבורג-אנסבך
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פרדריק החמישי, מלך דנמרק
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
לואיז, נסיכת בריטניה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
סופיה מגדלנה, נסיכת דנמרק


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]