סופיה קופולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סופיה קופולה
Sofia Coppola
סופיה קופולה, 2013
סופיה קופולה, 2013
לידה 14 במאי 1971 (בת 52)
ניו יורק, ארצות הברית
שם לידה Sofia Carmina Coppola עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1972 עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק במאית קולנוע, תסריטאית, מפיקת קולנוע ושחקנית
מקום לימודים
  • בית הספר לאמנות קליפורניה
  • קולג' מילס
  • בית הספר פילדסטון לאתיקה תרבותית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Thomas Mars (2011–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סופיה קופולהאנגלית: Sofia Coppola; נולדה ב-14 במאי 1971) היא במאית, תסריטאית ושחקנית אמריקאית, בתו של במאי הקולנוע פרנסיס פורד קופולה, זוכת פרס אוסקר ופרס גלובוס הזהב.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קופולה נולדה בניו יורק, ניו יורק לאלינור קופולה, יוצרת סרטים דוקומנטריים, ולבמאי פרנסיס פורד קופולה. קופולה היא דודניתם של השחקנים ג'ייסון שוורצמן וניקולס קייג' ואחותו של הבמאי רומן קופולה. דודתה של קופולה היא השחקנית טליה שייר וסביה וסבתה של קופולה מצד אביה הם איטליה קופולה והמוזיקאי קרמיין קופולה.

קריירה ויצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקופולה הייתה קריירת משחק מצומצמת. בילדותה הופיעה בסרטים שונים של אביה ואחרים, בתור ניצבת-ילדה או תינוקת, הודות לייחוסה המשפחתי. בין היתר השתתפה בסרטים: "הסנדק 3" (1990) ו"מלחמת הכוכבים - פרק 1: אימת הפנטום".

סרט הבכורה של קופולה כבמאית נקרא "חמש ילדות יפות" (1999), אשר בוסס על רומן מאת הסופר היווני-אמריקאי ג'פרי יוג'יניידס, עם תסריט אשר כתבה קופולה בעצמה. סרטה הבא, "אבודים בטוקיו" (2003), זכה להצלחה גדולה, כאשר זיכה את קופולה בפרס אוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר, והיה מועמד לשלושה פרסים נוספים נוספים: השחקן הטוב ביותר (ביל מארי), הבימוי הטוב ביותר והסרט הטוב ביותר.

מעט לפני עשיית הסרט נפרדה קופולה מבעלה, הבמאי ספייק ג'ונז. קופולה העידה שהסרט, המתאר סוף שבוע של בדידות וחיפוש עצמי בטוקיו, הוא אוטוביוגרפי בחלקו, ומתאר אירועים שחוותה הבמאית בסוף שבוע דומה עם בעלה לשעבר.

סרטה השלישי, "מארי אנטואנט", יצא בשנת 2006. כתחקיר עבור הסרט, ביקרה קופולה בארמון בוורסאי, ליד פריז. את תפקידה של מארי אנטואנט גילמה קירסטן דנסט, ואת תפקיד לואי ה-16, בעלה של מארי אנטואנט, גילם בן דודה של קופולה, ג'ייסון שוורצמן. בסרט השתתפה גם השחקנית הישראלית שרה אדלר.

ב-2010 יצא סרטה הרביעי "אי שם" שזיכה אותה בפרס אריה הזהב, הפרס המשמעותי ביותר בפסטיבל הסרטים של ונציה. בכך היא הפכה להיות האישה האמריקאית הראשונה שזכתה בפרס זה.

ב-2013 יצא סרטה "בלינג רינג". ב-2015 ביימה וכתבה סרט לנטפליקס "מאריי כריסמס" בכיכובו של ביל מארי. ב-2017 יצא לאקרנים סרט הדרמה שכתבה וביימה "הפיתוי".

בשנת 2020 ביימה וכתבה את הסרט "און דה רוקס", בכיכובם של ביל מארי וראשידה ג'ונס.

בשנת 2023 לקחה חלק בהפקת סרט הדרמה "Fairyland" שהקרנת הבכורה שלו התקיימה בפסטיבל הסרטים סאנדנס ב-20 בינואר 2023. בנובמבר 2023, יצא לאקרנים סרטה הביוגרפי "פריסיליה", המבוסס על הספר "אלביס ואני" מאת פריסיליה פרסלי וסנדרה הרמון, ועוקב אחר חייה של פרסלי, ויחסיה עם המוזיקאי אלביס פרסלי.

קופולה נכללה ברשימת טיים 100 לשנת 2024 כהוקרה על תרומתה המתמשכת לקולנוע.[1]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 2011 התחתנה באיטליה עם בן זוגה ואבי שתי בנותיה תומאס מארס. קופולה מתגוררת בפריז.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סופיה קופולה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]