סירס-זימנסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סירס-זימנסקי
University Physics
מידע כללי
מאת פרנסיס וו' סירס, מרק וו' זימנסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פיזיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Pearson Education עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1949 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-321-50062-5
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תרגיל נודע מהספר "מכניקה". האדם הפלאי המוזכר בתרגיל הוא סופרמן.

סירס-זימנסקי הוא השם שבו נודעה סדרת ספרים ללימוד פיזיקה מאת פרנסיס וסטון סירס (אנ'), פרופסור לפיזיקה ב-MIT ולאחר מכן בקולג' דרטמות, ומארק וולדו זימנסקי (אנ'), פרופסור לפיזיקה במכללת ניו יורק. הסדרה יצאה לאור בארצות הברית, בהוצאת Addison-Wesley, החל מסוף שנות הארבעים, בשם College Physics, אך נודעה בשם מחבריה, Sears and Zemansky. הסדרה תורגמה לעברית ויצאה לאור בהוצאת "יבנה" בשם "פיסיקה תיכונית", אך גם בישראל נודעה יותר בשם מחבריה, "סירס-זימנסקי". את המהדורה העברית תרגם וערך דניאל יצחקי.

הסדרה זכתה להצלחה רבה בארצות הברית, ומהדורתה העברית זכתה להצלחה רבה בישראל. חלקי הסדרה:

בעבר יצא לאור גם הספר "תורת החום, תורת הגלים והקול".

בהקדמה למהדורה הראשונה של הספר הציגו המחברים את הקו המנחה שלהם בכתיבת הספר: ”ידיעה מבוססת בפיסיקה אינה נקנית אלא אם היא מיוסדת על הבנת עקרונות-היסוד של מדע זה. ואכן, טיפוח הבנה זו הוא המהווה את הקו הראשי בספר שלפנינו, בעוד אשר לצד ההיסטורי והניסויי יוחד בו מקום משני”.

נאמנים לשיטתם, הספרים בסדרה כוללים תרשימים מדויקים רבים ונוסחאות רבות להצגת חוקי הפיזיקה. הספרים דלים בתצלומים. בסוף כל פרק תרגילים רבים, שעליהם מעידים המחברים: "הבעיות שבסוף כל פרק חוברו ונוסחו בהקפדה מיוחדת במטרה לאמן את התלמיד ולקרבו אל עולם המעשה, אך מבלי להכביד עליו בפעולות מספריות מייגעות".

בגב עטיפת הספר מובהרים גבולותיו המתמטיים: "הרצאת הדברים מסתמכת על אלגברה וטריגונומטריה בלבד, אך בסוף כל פרק הובאו מילואים הדנים בחומר גם באמצעות חשבון האינסופיים."

שני מחברי הסדרה זכו במדליית אורסטד, המוענקת בגין תרומה מיוחדת להוראת הפיזיקה: זימנסקי זכה במדליה בשנת 1957, וסירס זכה בה בשנת 1962.

מהדורות מעודכנות של הספר בגרסתו האנגלית בהשתתפות כותבים אחרים יוצאות לאור עד עצם היום הזה.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]