ספריית גן לוינסקי

ספריית גן לוינסקי
תאריך ייסוד 2009 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°03′26″N 34°46′42″E / 32.057277777778°N 34.778333333333°E / 32.057277777778; 34.778333333333
https://www.thegardenlibrary.com/
(למפת תל אביב רגילה)
 
ספריית גן לוינסקי
ספריית גן לוינסקי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הספרייה המוארת בלילה
הארון הנמוך עבור הילדים שדלתותיו משמשות משטח קריאה

ספריית גן לוינסקי היא ספרייה ומרכז חברתי ותרבותי שהוקם ביוזמת עמותת אַרְטִים[1]. הספרייה ממוקמת בגינת לוינסקי בשכונת נווה שאנן בתל אביב והפעלתה נעשית בהתנדבות במטרה לשרת את תושבי שכונות דרום תל אביב, ובייחוד את קהילות מבקשי המקלט ומהגרי העבודה באזור.


הספרייה ממוקמת כמתקן פתוח בסמוך לתחנה המרכזית בפינת שדרות הר ציון ורחוב לוינסקי, במטרה להגיע לציבור היעד שלה הממוקם באזור. היא פועלת בשעות אחר הצהריים והערב, בכל ימות השבוע.

פעילות והפעלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספרייה מכילה אלפי ספרים למבוגרים וילדים ב-16 שפות. עם מתנדביה ויוזמיה מקבוצת ארטים נמנים האמנים הדס עפרת, רומי אחיטוב ומרית בן ישראל, האוצרת טלי תמיר והאדריכל יואב מאירי, שתכנן ועיצב את הספרייה. שותפים להפעלתה ארגון מסיל"ה המסייע לקהילות הזרות בתל אביב, וגורמים ממסדיים כדוגמת מנהלת שנת המאה ומפעל הפיס.

בספרייה מתקיימות פעילויות שונות המחולקות על ידי מנהלי הספרייה ל"מסגרות":

  • המרכז החינוכי-קהילתי המציע קורסי ערב לחברי קהילות מבקשי המקלט ומהגרי העבודה. המרכז מנוהל על ידי קבוצת מנהיגות המורכבת מפעילים מקרב מבקשי המקלט ומהגרי העבודה. מטרת קורסי הערב לספק למשתתפים הכשרה מקצועית שתסייע להם למצות הזדמנויות בשוק העבודה, להרחיב את הכרותם את החברה הישראלית ולהכיר את הזכויות שלהם בישראל. בנוסף לכך, המרכז מציע מסגרות לקידום מנהיגות מקומית. בכל שנה, מעל ל-1500 תלמידים ותלמידות משתתפים בקורסי הערב של המרכז. הקורסים כוללים לימודי שפה (עברית, אנגלית וצרפתית), מחשבים (טכנאות מחשבים, תכנות, פוטושופ ועריכת וידאו), צילום, תפירה ועיצוב גזרות. הקורסים מפותחים על ידי צוות הארגון על מנת שיתאימו לצרכים של הקהילות. מורי המרכז מלמדים בו בהתנדבות. רבים התחילו כתלמידים במרכז והתקדמו להוראה.
  • המרכז הקהילתי לילדים ונוער המשרת מעל 150 מילדי השכונה הבאים לספרייה לשחק, ליצור וללמוד. המרכז מקיים שעות סיפור, משחקים, הצגות והופעות מוזיקליות, בעברית ובשפות נוספות. בנוסף, המרכז עוסק בסיוע להורים במימוש של זכויות ילדיהם מול הרשויות. במסגרת זאת, הספרייה מפעילה שתי תוכניות סנגור קהילתיות לקידום זכויות ילדים:
    • התכנית הראשונה הנה פורום הורים המבוסס על גישה קהילתית-שיתופית שמערבת הורים מבקשי מקלט ומהגרי עבודה בקידום זכויותיהם של ילדיהם לחינוך. הפורום מקדם את הקמתם של ועדי הורים בבתי ספר ובגני ילדים, מספק מידע על זכויותיהם החינוכיות של הילדים, נותן ייעוץ משפטי להורים ומקדם הפצת מידע בנוגע לזכויות ילדים.
    • התכנית השנייה הנה קידום מדיניות בתחום החינוך בדגש על עבודה מול עיריית תל אביב, משרד החינוך ומשרד הרווחה. באמצעות כלים משפטיים, הספרייה מקדמת נושאים כגון הפרדה במערכת החינוך, גישה ליום לימודים ארוך, הפחתת כמות התלמידים בכל כיתה, והכשרות ייעודיות לצוותים החינוכיים.

המבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה הוא במכוון קבוע-ארעי שניתן לפרקו ואין לו קירות או דלתות המצריכות שומר בכניסה. הוא החל כ"קיוסק" לספרים הבנוי ממעין קופסה קלה מאורכת עשויה ממתכת ועץ העומדת על רגליים דקיקות שנוצרו על מנת שלא יפגעו בדשא ויעניקו לה תחושת קלילות. הקופסה נפתחת לקיר ספרים הצמוד למקלט ציבורי בו שני ארונות, ארון גבוה שקוף למבוגרים המואר מבפנים, כך בשעות הלילה הספרים מוארים ובולטים על רקע הגן. ומולו מבנה ארוך נמוך עבור הילדים, שדלתותיו מורדות כלפי מטה ויוצרות אפקט של רצפת פרקט עליה הם יכולים לשבת ולעיין בספרים[2].

המבנה מכוסה בחופה קבועה המשתרעת מעל המבנים ומספקת מחסה מהשמש ומהגשם ומגנה על הספרים והמבקרים. בין הארונות ישנה רחבה המיועדת ליצירה, עיון, קריאה ומשחק ובה גם מתקיימים מפגשים חברתיים[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ספריית גן לוינסקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Arteam, צוות אמנות בין תחומית
  2. ^ 1 2 מרית בן ישראל, ב-1.1 לא יהיו יותר ספרים, באתר "העוקץ", 3 בנובמבר 2011