עידן זילברשטיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עידן זילברשטיין
אייל שכטר ודניאלה וירצר בהצגה "חלום על נייר זכוכית"
עמית לוי, ניר זליחובסקי, צליל חן זקס, פיליפ דומרב ולנה אטינגר בהצגה "מי שם"
ריימונד אמסלם בהצגה "קשורה"
מימין לשמאל: ליאור גרטי, אבי כהן, שירה פרבר, עופר עין גל, גיל צרנוביץ' וחוה רוזלסקי. בהצגה "חדקול"
ההצגה "פרפרים בזריחה", 2019

עידן זילברשטיין (נולד ב-1966) הוא מחזאי, במאי, מלחין ומעבד מוזיקלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עידן זילברשטיין נולד וגדל בקריית מוצקין. יובל, אחיו, הוא טכנאי קול בהופעות ובהקלטות. איתי, אחיו השני, הוא כותב, מלחין ומפיק מוזיקלי.

זילברשטיין למד לנגן ולהלחין באופן עצמאי. בצה"ל שירת בלהקת הנח"ל 85 (בבימויו של צדי צרפתי), המחזור הראשון של הלהקות הצבאיות שחידש פעילות אחרי שרפול הקפיא את פעילותן. בלהקה היה זמר ושם פגש את פזית נוני, מי שעתידה להיות אשתו.

יחד עם פזית נוני כזמרת ושני נגנים בוגרי רימון – שמיל פרנקל וגיל שטראוס - הקים את "נע לשבט" הרכב רוק מראשוני דומינו גרוס, הופיעו במועדונים רוקסן ומאחורי הים. החומרים נכתבו בידי זילברשטיין.

הקים מרכז לאומנויות הבמה בפנימיית אורט נתניה. החל משנת 1988 מלמד בני נוער במקומות שונים, בהם קבוצת תיאטרון באגף הנוער בכלא השרון, איתם העלה את ההצגה 'מעגל זגופ'. פרויקט ארוך שנים בפנימיית 'אורט' נתניה. "סטוטה לדסטה" - פרויקט עם אוכלוסיית עולים מאתיופיה בבאר-שבע. קבוצת התיאטרון של 'אורט' גאולה, ת"א – קבוצה שפעלה במשך שבע שנים. 'לקול השדים והרוחות' – התאטרוק, אשדוד, קבוצת אומנות חברתית בבימויה של זמירה רון. ניהול אומנותי של מחנה הרוק והמחנה הבין-תחומי – החברה למתנ"סים.

בשנת 2018, בעקבות יוזמה של עירית פרנק, הקים זילברשטיין את אנסמבל זָגוֹפַּ, (ZAGOPA), בתיאטרון הסמטה. האנסמבל כלל שחקנים, רקדנית, זמרת אופרה, אמן קולנוע, אמנית קרקס ועוד וחקר שפה של תיאטרון מודרני, פוסט דרמטי. לאחר תהליך של כשנה, העלה האנסמבל את פרי המחקר. במקביל, יצר האנסמבל ליין של מסיבות, ZAGOPA PARTY. חברי האנסמבל: מירב מאור, לי מלכה, עמית גרוס, רז הראל, לאורה סופיה הרננדז גיל, גיל מרקוביץ, גאריק נופין, איציק מכלוף, אורי שאכטר, שירי לוטן.

הלחין מוזיקה להצגות רבות לילדים ובני נוער, קלטות לילדים, תוכניות טלוויזיה.

עידן זילברשטיין נשוי לפזית נוני - שחקנית, בובנאית וזמרת-יוצרת. לזוג שני ילדים.

אודות מבחר ממחזותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

טעונים

מחזה שזילברשטיין כתב לבני נוער בשנת 1998 והוא אחד משני מחזותיו שראו אור בספר בהוצאת גוונים. המחזה נכתב לאחר עשרים ראיונות שערך זילברשטיין עם ניצולי שואה ששכלו את קרוביהם וחבריהם בתקופת מלחמת העולם השנייה. בסתיו 1943 תשעה בני נוער במהלך השואה המנותקים ממשפחותיהם ומחליטים להקים כפר נוער ביערות אירופה. הם דואגים למזון ומשקה, לומדים תנ"ך ומארגנים תחרות כישרונות צעירים, עד שצצה בעיה שמעמידה את נאמנותם זה לזה במבחן. הצגת הבכורה של המחזה התקיימה ביוני 1999 במסגרת תיאטרון הנוער במרכז ביכורי העיתים, תל אביב. הועלתה בתיאטרון הלאומי של ויימאר, גרמניה, ביולי 1999 ובבתי הספר השונים בעיר, בעברית ובתרגום לגרמנית. בשנת 2003 הועלתה במסגרת קבוצת התיאטרון של פנימיית אורט נתניה. באותה שנה הוצגה באנטוורפן ובריסל, בלגיה, בפריז, צרפת. עד לשנת 2007 הועלו מעל מאתיים הצגות ברחבי ישראל.

ילד חי או מת

מחזה שזילברשטיין כתב לבני נוער בשנת 1999, והוא אחד משני מחזותיו שראו אור בספר בהוצאת גוונים. המחזה נכתב בתום עבודה ותחקיר בת שנה וחצי באגף הנוער של כלא השרון ובשלוש מעונות של נערות שהיו קורבנות לאלימות ותקיפה מינית שהורחקו מהבית בצו בית משפט. ילד ואחיו הגדול יוצאים למסע שראשיתו בחדר השינה החם והמוגן וסיומו בבית הכלא. בדרך פוגשים השניים שורת דמויות החיות באשליה של אושר, המתנפץ על קרקע המציאות האכזרית. הצגת הבכורה התקיימה במרץ 2000, במסגרת תיאטרון הנוער של ביכורי העיתים. בשנת 2004 הועלתה במסגרת קבוצת התיאטרון של פנימיית אורט נתניה. בנובמבר הופיעה בבריסל. עד לשנת 2007 הועלו מעל מאתיים הצגות ברחבי ישראל.

נון סטופ קפה

מחזה שזילברשטיין כתב וביים לבני נוער. העלה עם תיאטרון הנוער של תל אביב בשיתוף התיאטרון הערבי-עברי ביפו ב-2001. בתום ההצגה היה מפגש בין בני נוער יהודים וערבים ודיון על ההצגה.

גלות הנפש

זילברשטיין כתב, ביים והלחין את המוזיקה. ההצגה עלתה בתיאטרון הסימטה בשנת 1998. מחזה פילוסופי על טיפוס שמתעורר יום אחד בין ראש השנה ליום הכיפורים ועורך חשבון נפש על חייו העלובים.

בצלם אדם

זילברשטיין כתב והלחין את המוזיקה, ההצגה עלתה בתיאטרון הסימטה בשנת 2004, בבימויה של עירית פרנק. פגישה בין שני רוצחים בשני תאי כלא צמודים – האחד רוצח ראש הממשלה והשני רוצח ילדה קטנה. שני הרוצחים נקראים באותו שם – אדם.

חדקול

זילברשטיין כתב, ביים והלחין את המוזיקה. ההצגה עלתה בתיאטרון הסימטה בשנת 2004. המחזה מספר על מדינה שבה מי שאינו מדבר בקולו של הגנרל – דינו מוות.

קשורה

זילברשטיין כתב, ביים והלחין את המוזיקה. הצגת יחיד בכיכובה של ריימונד אמסלם שעלתה בתיאטרון תמונע בשנת 2009, בה הופיעו גם נגן קונטרבס ורקדן מלהקת בת שבע. מספרת על נערה בכפר עלום שם, שכל היצרים שלה נוגדים את התפישה השמרנית של הכפר.

מי שם

זילברשטיין, כתב, ביים והלחין את המוזיקה, ההצגה עלתה בתיאטרון תמונע ב-2011. מורה מגורש ממולדתו בשל סירובו לחתום על הצהרת נאמנות. למסעו למולדת חדשה מצטרפת זונה שמטבעה אינה יכולה לחתום נאמנות. ההצגה מתרחשת בין שני הגבולות, כשהדמויות הופכות מבעלות זהות לנטולות זהות לעצמן ולסביבה. בהצגה שיחקו לנה אטינגר, עמית לוי, צליל חן זקס, פיליפ דומרב וניר זליחובסקי.

חלום על נייר זכוכית

זילברשטיין, כתב, ביים והלחין את המוזיקה. ההצגה עלתה בתיאטרון תמונע ב-2013. העלילה מספרת על אמא המוכרת את ילדתה הקטנה על מנת להגשים חלום. בהצגה משחקים אלון אופנהיים, דניאלה וירצר, אייל שכטר, תמרה ניר, מעיין נטסל, בהט קלצ'י ואיתמר שרון. בכל הצגה נוכח על הבמה צייר, שמתחיל לצייר כשההצגה מתחילה ומסיים לצייר שההצגה מסתיימת. הצייר מציג את הציור בפני הקהל עם השתחוויות השחקנים.

אסופי

זילברשטיין כתב, ביים והלחין את המוזיקה. ההצגה עלתה בתיאטרון תמונע ב-2014. לאחר התכתבות של חצי שנה בצ'אט אישה נפרדת מחייה ובאה לגבר. היא פוגשת שניים. שחקנים: אלון אופנהיים, אפרת כהן, איתמר שרון.

אמה מתעוררת

מחזה שכתב זילברשטיין, נבחר כאחד משניים על ידי ועדת יורודרם לשנת 2020. [1] [2]

מחפשת

זילברשטיין כתב והלחין. ההצגה עלתה ב-2018 בתיאטרון תמונע. פואמה אורבנית לבמה. פצע מהעבר גורם לגיבורת המחזה לצאת למסע בחיפוש אחר מקומה בחיים ועל הבמה. משחק ושירה: פזית נוני, בימוי: שפרה מילשטיין.

פרפרים בזריחה

הצגה של אנסמבל זָגוֹפַּ במסגרת תיאטרון הסמטה. זילברשטיין כתב, ביים והלחין את המוזיקה. ההצגה הופיעה לראשונה ביוני 2019, במסגרת Jaffa fest, הפסטיבל הבינלאומי של תיאטרון גשר. ההצגה שאלה שאלות סביב החופש.

אם תתקרבי

בשיתוף עם האגודה לטיפוח חברה ותרבות - מורשת יהודי תימן. זילברשטיין כתב, ביים והלחין את המוזיקה. עלתה לראשונה בפסטיבל תימנה, 2015. מפגש טעון בין אב לבתו בתחנת רכבת בווינה, על סף כניסת השבת, אחרי שנים שלא נפגשו. בהצגה שיחקו: שמעון סיאני ופזית נוני.

ספרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2019 - מחזה, בימוי ומוזיקה להצגה 'פרפרים בזריחה', תיאטרון הסימטה, אנסמבל זָגוֹפַּ.
  • 2018 - מחזה ומוזיקה להצגה 'מחפשת', תיאטרון תמונע.
  • 2015 - מחזה, בימוי ומוזיקה להצגה 'אם תתקרבי', פסטיבל תימנה.
  • 2014 - מחזה, בימוי ומוזיקה להצגה 'אסופי', תיאטרון תמונע.
  • 2013 - מחזה, בימוי ומוזיקה להצגה 'חלום על נייר זכוכית', תיאטרון תמונע.
  • 2011 - מילים, לחנים והפקה מוזיקלית לאלבום ולמופע 'לתחנה הבאה', פזית נוני.
  • 2011 - מחזה, בימוי ומוזיקה להצגה 'מי שם', תיאטרון תמונע.
  • 2009 - מחזה, בימוי ומוזיקה להצגה 'קשורה', תיאטרון תמונע.
  • 2005 - מחזה קצר 'ארבעה בנובמבר', פסטיבל תיאטרון קצר בצוותא, בבימוי אבישי מילשטיין.
  • 2005 - "יחיד במינו" מאת יוסי וואסה ושי בן עטר בבימוי שי בן עטר בהפקת תיאטרון הנפש.
  • 2004 - מחזה, בימוי ומוזיקה להצגה 'חדקול'.
  • 2004 - מחזה ומוזיקה להצגה 'בצלם אדם', בבימוי עירית פרנק.
  • 2002 - בימוי ומוזיקה להצגה 'בסוף מערב' מאת יצחק גורמזאנו גורן, בביצוע שרון רג'יניאנו.
  • 2001 - מחזה בימוי ומוזיקה להצגה 'נון-סטופ קפה', התיאטרון הערבי-עברי ביפו.
  • 2000 - מחזה, בימוי ומוזיקה להצגה 'חדירה', תיאטרון מ.ר.א.ה, קריית שמונה.
  • 1998 - מחזה, בימוי ומוזיקה להצגה 'גלות הנפש', תיאטרון הסמטה.
  • 1992-1988 - מילים, לחנים, עיבודים ושירה בלהקת הרוק "נע לשבט".

מוזיקה להצגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]