עינות גיבתון

עינות גיבתון
תל מלוט
תל מלוט
מידע כללי
תאריך הקמה 2 בינואר 1969 עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים ומידות
שטח 80 דונם
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות 31°51′14″N 34°51′58″E / 31.853972°N 34.8661654°E / 31.853972; 34.8661654
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שְׁמוּרַת עֵינוֹת גִּיבְּתוֹן (או - מעיינות גיבתון) היא שמורת טבע בשטח של 80 דונם הנמצאת כקילומטר ממזרח למזכרת בתיה, ליד מפגש פסי הרכבת לירושלים ולבאר שבע. אפשר להגיע למקום בדרך עפר היוצאת מכביש 411 וחוצה את כביש 6 מתחת ל"גשר השלושה" (על שם שלושה מחברי קיבוץ חולדה הסמוך, שנפלו במאורעות 1939).

שלט בכניסה לשמורת טבע מעיינות גיבתון
מגדל תצפית בשמורת טבע מעיינות גיבתון

מפלס מי התהום במקום גבוה, ולכן יש בו מעיינות. המים מליחים עם 770 מ"ג כלור לליטר. בחורף מתווספים גם מי נגר עילי הנקווים לבריכות, והמקום הופך לבוצי. בעבר הייתה במקום ביצה, שיובשה בימי המנדט הבריטי באמצעות תעלות ניקוז וחורשת אקליפטוסים. מעבר לייבוש הביצה, פלשו לשמורה עצי שיטה כחלחלה (מין זר שיובא בעבר לצורך עצירה של נדידת דיונות).

בקיץ מתייבשת השמורה ואפשר להבחין בה רק בקבוצות צפופות של קנה מצוי, סוף מצוי וסמר חד.

בשנים האחרונות עברה השמורה תהליכי שיקום משמעותיים הכוללים שחזור של משטר המים ושיקום צמחי של מיני ביצה, בהם גם מינים בסכנת הכחדה. ב-13 בינואר 2023 נפתחה השמורה המשוקמת. הוקמו בה שבילי מתכת צפים מעל מי הבריכה ומגדל תצפית חדיש ממתכת.

מצפון לשמורה נמצא תל מָלוֹט שנהוג לזהותו עם העיר הפלשתית גבתון, שעל שמה קרויים המעיינות.

מצפור רפנאל ברוך מוסקל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראש תל מלוט תצפית פנורמית שממנה רואים גם את מזכרת בתיה, המושבה שבה נולד וגדל רפנאל. המצפור הוקם לזכר רפנאל מוסקל שהיה לוחם סיירת אגוז, שנפל במלחמת לבנון השנייה. יחד עם רפנאל נפלו עוד 4 לוחמי הסיירת: לירן סעדיה, בנימין הילמן, יונתן ולסיוק ונדב באלוה. רפנאל נהג לטייל עם חבריו בתל מלוט וגם בשמורת הטבע עיינות גבתון שלמרגלותיו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עינות גיבתון בוויקישיתוף