עמוד יורדי הסירות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דמות האל קרנונוס על העמוד.

עמוד יורדי הסירות או עמוד הימאיםצרפתית: Pilier des nautes) הוא עמוד מרובע שעליו תגליף המתאר אלים מהמיתולוגיה הקלטית ומהמיתולוגיה הרומית. העמוד גולף במאה הראשונה ועמד ככל הנראה במקדש הגאלי-רומי שעמד בעיר לוטטיה (במרכז פריז של ימינו).

עמוד זה מהווה אחד הכתובות הקדומות ביותר שהתגלו בגאליה וכן אחת מיצירות האמנות הגאליות-רומיות הקדומות ביותר שהתגלו.

כתובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכתובת המרכזית בעמוד מוקדשת ליופיטר, מרקוריוס, מרס, פורטונה, קסטור ופולוקס ווולקן - כולם מהמיתולוגיה הרומית. כמו כן מוזכרים בכתובת האלים אסוס, טראווס טריגאראנוס, סמרטריוס וקרנונוס מהמיתולוגיה הקלטית.

על העמוד כתובה הקדשה לקיסר טיבריוס שעלה לשלטון בשנת 14 (ולכן העמוד מאוחר לתאריך זה).

מהכתובת עולה כי הקמת העמוד מומנה על ידי גילדת יורדי הסירה של לוטטיה (הסוחרים אשר הפליגו לאורך נהר הסן).

הכתובת המופיעה על העמוד:

Tib(erio) Caesare /
Aug(usto) Iovi Optum[o] /
Maxsumo /
nautae Parisiaci /
publice posierunt //
Eurises // Senani U[s]eiloni //
Iovis // Tarvos Trigaranus //
Volcanus // Esus //
[C]ernunnos // Castor // ? //
Smeri[s]os //
Fort[una?] // ]TVS[

כתובת זו כתובה בלטינית ומשולבים בה מילים בגאלית. הכתובת ייחודית בכך שהאלים הקלטיים מופיעים כאלים עצמאיים ולא בשילוב השם המזהה אותם עם האל הרומי.

תיאור העמוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמוד בנוי מאבן גיר שמקורה בסן-לו (Saint-Leu). בעת הקמתו הגיע גובה העמוד ל-5.24 מטרים, רוחבו בבסיסו ל-91 ס"מ ורוחבו בקצהו העליון ל-74 ס"מ.

העמוד הורכב מארבעה חלקים שהוצבו זה על גבי זה. לא ידוע כיום הסדר בו מוקמו החלקים, למעט העליון והתחתון שבהם (לפי רוחבם).

מן התגליף העליון נותרה מחצית בלבד. תגליף זה מתאר את דמויות האלים קרנונוס, סמרטריוס וכן את קסטור ופולוקס. קרנונוס מתואר כאל ולו קרני אייל. ככל הנראה ישב בישיבה מזרחית (מיקומו על גבי העמוד אינו מאפשר שדמותו תשב על כיסא). דמותו של סמרטריוס מכופפת, והוא אוחז אלה בה הוא תוקף נחש. קסטור ופולוקס עומדים לצד סוסיהם, כאשר כל אחד מהם אוחז בידו חנית.

חלק אחר של העמוד מציג את האלים יופיטר, אסוס, טראווס טריגאראנוס ווולקן. יופיטר מתואר כאדם עומד, האוחז בידו חנית וברק. אסוס מתואר כעומד לצד עץ ערבה אותו הוא כורת עם גרזן. טראווס טריגאראנוס מתואר כשור העומד לפני עץ ערבה, ווולקן מתואר כאדם עומד שבידו פטיש.

מהחלק השלישי נותר רק המחצית העליונה. חלק זה מכיל את הכתובת המרכזית. לא ידוע מה היה בחציו התחתון של חלק זה מתחת לכתובת. על הפנים האחרון של העמוד ששרדו מתוארים קבוצה של שלושה גברים צעירים עם מגינים וחניתות. על פן אחרת - שלושה גברים מבוגרים ומזוקנים שאוחזים חניתות ומגינים, ולידים הכתובת "Iurises"; ועל הפן הרביעי שלוש דמויות שלפחות אחת מהן אישה - דמויות אלה אינן נושאות נשק ולבושות גלימות; לצד הדמויות הכתובת "Senani U[s]eiloni".

חלקו הרביעי (התחתון) של העמוד רחב משלושת החלקים האחרים, וגם ממנו נותרה רק המחצית העליונה. בכל פן של חלק מתוארים זוג דמויות עומדות: מרס האוחז בידו חנית וחרב עם אלה לא מזוהה לה עגילים וגלימה. מרקוריוס האוחז את מטהו ולצידו האלה רוזמרטה; פורטונה ולצידה אלה לא מזוהה (ייתכן שמדובר ביונו); שתי אלות לא מזוהות - השמאלית עירומה למחצה ואוחזת גלימה בידה, והשנייה לבושה ועונדת עגילים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמוד הוקם במקדש שניצב בעיר לוטטיה, שהייתה ממוקמת על האיל דה לה סיטה שבמרכז הסן (במרכז פריז של ימינו). לא ידוע המיקום המדויק של העמוד ברחבי האי, אולם הוא ניצב בפורום הרומי שהוקם באי, לצד אחד משלושת המקדשים שהיו ממוקמים בפורום.

במהלך המאה השלישית פורק העמוד לשנים, וחלקיו שימשו לחיזוק הרציפים שהוקמו סביב לאי. לימים יובשו חלקים מהנהר, ושטח האי הוגדל - כך שהרציפים מהמאה השלישית נמצאים כיום כשלושה מטרים בפנים האי.

העמוד התגלה ב-1711 בעת שיפוץ הקריפטה שמתחת לקתדרלת נוטרדאם, ודבר הגילוי פורסם לראשונה בשנת 1712.

כיום מוצג העמוד במוזיאון קלוני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עמוד יורדי הסירות בוויקישיתוף