עמק חפר

עמק חפר
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע כללי
סוג עמק עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
קואורדינטות 32°22′35″N 34°54′08″E / 32.37638°N 34.90231°E / 32.37638; 34.90231
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
נוף חקלאי טיפוסי לעמק חפר, מזרחית לקיבוץ גבעת חיים מאוחד, אוקטובר 2008
בית באר ומגדל ביטחון בלב פרדס היסטורי בעמק חפר, אוקטובר 2008
שקנאים במאגר משמר השרון

עֵמֶק חֵפֶר הוא עמק במישור החוף, לאורך הים התיכון, בחלקו הצפוני של אזור השרון, בין הערים חדרה בצפון ונתניה וכפר יונה בדרום. יישובי עמק חפר משתייכים למועצה האזורית עמק חפר.

מקור השם עמק חפר הוא תנ"כי, והוצע בשנת 1934 למתיישבי האזור על ידי פרופ' בנימין מזר. עם זאת, אין ודאות כי אכן זהו עמק חפר המקראי.[1] הארכאולוג אדם זרטל מזהה את עמק חפר המקראי עם עמק דותן של ימינו.

עד שנת 1927 נקרא האזור שהיה מוכה ביצות וקדחת ואדי חווארת, על שם שבט בדואי שישב במקום באופן לא חוקי.[2][3]

בשנת 1927 רכש יהושע חנקין את אדמות העמק עבור הקק"ל. לאחר מאבק משפטי ארוך ותשלום פיצויים לאריסים הבדווים שישבו באזור הוחל במפעל ההתיישבות.[4][5]

סקירה גאוגרפית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך שפת הים משתרע חוף מצוקי של רכס הכורכר המערבי ואזור החולות פורץ אותו בקטעים שונים בעיקר בשפכי הנחלים. מזרחית לאזור החולות, משתרע אזור של אדמת החול האדום (חמרה), המתחלף לאדמת טרה רוסה לרגלי הרי השומרון. שלושת רכסי הכורכר נראים בנוף בבירור ויש שגובהם מגיע לעשרות מטרים. רכס הכורכר המערבי נמצא כאמור בקרבת שפת הים ויוצר מזקופים מרשימים. על הרכס המרכזי בעמק חפר שוכן כפר ויתקין. בין רכס זה והרכס המזרחי נמצא מישור השרון בעל אדמת החול האדום לגידול הדרים. על הרכס המזרחי בעמק חפר שוכן המושב כפר מונש. מזרחית לרכס זה מנחל אלכסנדר - מושב בארותיים - עד לרגלי השומרון משתרע אזור חקלאי בעל אדמת טרה רוסה, הטובה לחקלאות.

הטמפרטורות בעמק גבוהות בקיץ ונוחות בחורף. כמות המשקעים הממוצעת השנתית היא בין 500 ל-600 מ"מ. תנאים אלה מאפשרים גידולים סובטרופיים.

בעמק חפר הצפוני, ליד קיבוץ בחן נמצא המאגר הגדול בישראל למי קולחין מטוהרים.

תחנת הרכבת כפר ויתקין[עריכת קוד מקור | עריכה]

הייתה תחנת רכבת על מסילת החוף ששירתה את תושבי כפר ויתקין ואזור עמק חפר. התחנה פעלה משנות ה-60 של המאה ה-20 ועד 1997, אז נסגרה בשל היעדר ביקוש.

ביוני 2023 עצרה בתחנה רכבת שביצעה נסיעה פרטית.[6]

אתרי תיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאגר משמר השרון, תצפית ומצפור מאגרי עמק חפר, על גדת נחל אלכסנדר בעמק חפר
בית הראשונים, ביתן אהרן
  • מאגר משמר השרון, תצפית ומצפור מאגרי עמק חפר: מרפסת תצפית חדישה, יפה ומקורה הצופה אל מאגר משמר השרון ושטחי עמק חפר. המצפור מצוי על גדתו המזרחית של נחל אלכסנדר, צפונית-מזרחית לחניאל. באתר מאגר מים, חניון, מתקני מנוחה ושעשועים. סמוך לאתר שבילי הליכה, שבילים לאופניים ושבילים טובים לכל רכב לאורך נחל אלכסנדר.
  • שמורת טבע: מזרחית לביתן אהרן וצפונית ל"בית הראשונים" משתרעת שמורת טבע ששטחה כ-50 דונם.
  • בית הראשונים: נמצא על גבעת כורכר, בתחום שמורת הטבע, ביתן אהרן. זהו בית אבן שהוקם במאה ה-19 בידי אנטואן בישארה טאיאן, מרוני מלבנון, שהיה בעל מרבית קרקעות האזור. בתחילת 1930 התיישבו בבית עשרים צעירים כדי לממש את הבעלות על הקרקע. אותם עשרים איש הם המתיישבים הראשונים בעמק חפר שהקימו אחר כך את כפר ויתקין. בעשור השני של המאה ה-21 פועל בבניין מרכז הדרכה
  • גשר הצבים: הוא גשר הנטוי על נחל אלכסנדר מזרחית לכפר ויתקין וחופית. על גדתו המערבית של הנחל לצד הגשר מרפסת תצפית נוחה ומתקני מנוחה ושולחנות. מן הגשר וסביבותיו ניתן לצפות אל הצב הרך שהוא פרויקט הדגל של שיקום נחל אלכסנדר ואישוש אוכלוסיות בעלי החיים והצומח.
  • פארק השרון: פארק השרון משתרע בין חדרה וגבעת אולגה בצפון ובין נחל אלכסנדר בדרום. הפארק שומר על הנוף המיוחד לשרון ועל הצמחייה כמו עצי חרוב, אלון התבור ועוד. יש בפארק מגוון פעילויות לטיול, ספורט, פיקניק ומחקר.
  • גן לאומי נחל אלכסנדר: אורכו של נחל אלכסנדר כ-32 ק"מ. הנחל מנקז את ההרים גריזים ועיבל שבמרכז השומרון ונשפך לים התיכון דרומית למכמורת ליד חוף בית ינאי. 3740 דונם במורד הנחל הוכרזו כ"גן לאומי" בשנת 1982. בתחילת המאה ה-21 שוקמו גדות הנחל וסביבותיו, לאורכו הותקנו חניונים, פינות מנוחה, מתקני משחקים, שולחנות ושבילי טיולים. כיום זורמים בחלקו המערבי של נחל אלכסנדר, מערבית לכביש 6, מים מטוהרים (מי קולחין). פרויקט שחזור הנחל ושימורו זיכה את המועצה האזורית במספר פרסים.
  • ח'ירבת סמארה: נמצאת מצפון לנחל אלכסנדר, על גבעת כורכר גבוהה מול חופית. המבנה בנוי מאבני כורכר מסותתות, לידו יש חורשת אקליפטוס המשמשת כמרכז נופש ומחנאות.
  • אגמון חפר: פארק בעמק חפר שנחנך בשנת 2017. שטחו 300 דונם ומצוי כקילומטר וחצי דרומית לקיבוץ עין חורש.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עמק חפר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על פי וילנאי: "השם ניתן על יסוד השם אֶרֶץ חֵפֶר", ספר היישובים בישראל, הוצאת דבר, 1951. אֶרֶץ חֵפֶר ראה ספר מלכים א', פרק ד', פסוק י'
  2. ^ ארי, מיכל בן (2008-07-24). "לעומקו של עמק: עמק חפר". Ynet. נבדק ב-2018-04-26.
  3. ^ יישוב חבצלת השרון | חבצלת שרון, באתר havazelet-hasharon.co.il(הקישור אינו פעיל)
  4. ^ רכישת אדמות עמק חפר (וואדי אל חווארת), באתר www.malon.co.il
  5. ^ "יהושע חנקין וגאולת אדמות העמק". גילי חסקין - מדריך טיולים. 2013-10-06. נבדק ב-2018-04-26.
  6. ^ אפרת נומברג יונגר, אורחי החתונה הגיעו ברכבת פרטית לאירוע בשישי בצהריים, באתר מאקו, ‏13 ביוני 2023
עמק חפר נשקף מ"מצפה רמי" בבית ראשונים (ביתן אהרן)