עפר בשן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עפר בשן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1979 (בן 45 בערך)
תל אביב, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2002
מקום לימודים האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פופ, רוק
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים עננה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עפר בשן (נולד בשנת 1979) הוא זמר, פזמונאי, מלחין ומוזיקאי ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשן, גדל בעיר כרמיאל והוא אחיו של המוזיקאי, הזמר, המשורר, המלחין ושדרן גלי צה"ל בני בשן. הוא החל ללמוד פסנתר בגיל צעיר, וגם לכתוב שירים ולהלחינם. הוא בוגר האקדמיה למוזיקה בירושלים.

בשנת 2002 יצא אלבום הבכורה של בשן, "לעוף", בהפקתו המוזיקלית של יועד נבו. לאלבום קדמו שני סינגלים, "לעולם" שהושמע רבות בתחנות הרדיו ו"חדלתי". האלבום היה גדוש בטקסטים כואבים שזכו לעטיפה פופית וקלילה, ובלט מתוכו בעיקר הסינגל הפרובוקטיבי "איפה אתם יא הומואים", שזכה לביקורות נוקבות גם מתוך הקהילה הלהט"בית וגם מחוצה לה, אף על פי שנכתב דווקא מפרספקטיבה אוהדת ולא כשיר מחאה. גם חוברת האלבום הייתה מלאה בצילומים פרובוקטיביים של בשן, שבהם הוא נראה בלבוש מינימלי ומאופר בכבדות. האלבום נכשל מסחרית.

בשנים שלאחר מכן המשיך בשן בלימודיו והסתפק בכתיבה לזמרים אחרים כמו לאלבומו השני של אמיר פיי גוטמן, "דבש בכוורות", ובהופעות אינטימיות יחסית. בין השאר, התארח בשן בהופעותיהן של קרן פלס ומירי מסיקה. באותה תקופה כתב בשן גם מוזיקה ליצירה מוזיקלית מלאה עבור פסטיבל הוידאודאנס, וניהל מוזיקלית הצגות תיאטרון.

בספטמבר 2008, לאחר שש שנות שתיקה, הוציא בשן את אלבומו השני, שנשא את שמו. בניגוד למוחצנות של אלבומו הראשון, מיתן בשן את הופעתו והאלבום גם היה מתון ושקט בהרבה. קדמו לו הסינגלים "לבד" ו"לוקח ת'זמן", שנוגנו רבות בתחנות הרדיו השונות. מרבית שירי האלבום עוסקים בפרידות שאותן הוא מגדיר כ"נקודת השיא של האהבה", ובהם הדואט עם מירי מסיקה "האור יזרח גם בנפרד", ואחד משיריו המוקדמים של בשן, "ירושלים", שזכה לתגובות אוהדות במיוחד בהופעותיו. את האלבום הפיקו מוזיקלית עדי גולדשטיין ואודי שמחון, וייעץ מוזיקלית אורי זך. לאחר צאת האלבום יצאו כסינגלים גם השירים "נפרד" ו"האור יזרח גם בנפרד".

בשנת 2009 יצא אלבומו השני של הראל סקעת, "דמויות", ובו נכללו השירים "מובן לי עכשיו" ו"אלף" שכתב והלחין בשן, וכן "עוד יאיר עלי" שכתב יחד עם סקעת ועם בני בשן. לאלבומה של מירי מסיקה "חדשות טובות", שיצא בשנת 2010, כתב והלחין את השיר "לרגע נדמה". לאלבומה הבא, "מלך", כתב והלחין את השיר "הדרכים החדשות".

בשנת 2011 כתב והלחין לנתן סלור את השיר "עד לעננים", שיצא באלבומו של סלור "לא זוכר את אתמול".

בשנת 2013 זכה במלגה לאמנים צעירים של אמ"י.[1]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]