ערן צור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערן צור
ערן צור בהופעה, 2015.
ערן צור בהופעה, 2015.
ערן צור בהופעה, 2015.
לידה 11 ביולי 1965 (בן 58)
קריית ביאליק, ישראל ישראלישראל
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1986
עיסוק זמר-יוצר, סופר
סוגה רוק ישראלי, רוק אלטרנטיבי
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה בס, גיטרה
שיתופי פעולה בולטים כרמלה גרוס ואגנר, טאטו, רביעיית מסנר
erantzur.co.il
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ערן צור (נולד ב-11 ביולי 1965 בקריית ביאליק)[1] הוא זמר רוק, יוצר וסופר ישראלי הפועל מאז סוף שנות ה-80. צור היה חבר בלהקות "טאטו", "כרמלה גרוס ואגנר" ו"רביעיית מסנר".

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים ראשונות ולהקת "טאטו"[עריכת קוד מקור | עריכה]

צור החל את חייו המוזיקליים עוד בצעירותו. בתיכון ניגן עם אייל שכטר ואמיר בן-דוד (לימים חברי להקת אבטיפוס) ובלהקה בשם "Mother Brain Crazy". שתי הלהקות לא הפיצו לרדיו שירים ולא הקליטו אלבום.

ב-1986, לאחר סיום לימודיו בבית הספר למוזיקה "רימון", הצטרף צור כבסיסט ללהקת "טאטו" שכללה את חבריו ללימודים יובל מסנר, אורי בלק והסולנית אלונה דניאל. באלבומה היחיד של הלהקה, "חתוך תוכן", שיצא בשנת 1988, כתב צור ארבעה שירים. הוא גם הלחין והיה סולן בשיר "בחצרות בחושך". השיר נפסל לשידור ברדיו בגלל תוכנו, המציג את תיאור מעשה האונס מנקודת מבטו של האנס. בקליפ לשיר הנושא של האלבום ב"להיט בראש", הלהקה הגיבה על הפסילה בכך שצולמה חותכת סרטי הקלטה ומגניבה לפריים שלט עליו כתוב "בחצרות בחושך", כשהם חותכים אותו. "טאטו" התפרקה בשנת 1989.

"כרמלה גרוס ואגנר"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 1991 החל צור להופיע עם להקתו החדשה "כרמלה גרוס ואגנר". הלהקה כללה את אורי בלק, אורי פרוסט ואבשלום כספי, והיא נקראה על שם שכניו של צור, שעליהם גם כתב שיר באותו שם. באותה תקופה ניגן צור גם בהקלטות ובהופעות של אמנים אחרים, כמו גדעון כפן וקורין אלאל, אך עיקר מרצו הופנה ללהקתו החדשה. אלבומה הראשון של הלהקה נקרא "פרח שחור" ויצא ביוני 1991. באלבום צור כתב והלחין את רוב השירים, למעט חידוש ל"נשל הנחש" של מאיר אריאל (שהושמע ברדיו כסינגל והופיע בביצועו של צור בסרט שורו שנה קודם לכן), והשירים "עדות", "נשים כותבות שירה" ו"תמונה אימפרסיוניסטית", שנכתבו על ידי עמליה זיו. "תמונה אימפרסיוניסטית" היה להיט הרדיו הגדול מהאלבום. בשיר הזה, וכן ב"נשים כותבות שירה" התארחה קורין אלאל בשירה.

בשנת 1992, לאחר פרישתו של פרוסט מהלהקה והחלפתו בדרור אורגד, הקליטה הלהקה חידוש לשירו של זוהר ארגוב "אלינור" לתוכנית "שוב יוצא הזמר" של גלי צה"ל. באותה שנה, הצטרפו ללהקה גם ירונה כספי כבסיסטית שנייה וזמרת ליווי ורם אוריון שהחליף את אורגד. כספי הפכה בהמשך לזמרת בזכות עצמה אחרי פירוק הלהקה.

בשנת 1994 תרם צור את קולו לשני שירים באלבום "רדיו בלה בלה" של החברים של נטאשה - "סוטה מיץ" ו"ליזה". באותה שנה הוקלט בהפקתו של ארקדי דוכין "עיוור בלב ים" - אלבומה השני של "כרמלה גרוס ואגנר" תחת השם: "ערן צור - כרמלה גרוס ואגנר". צור כתב את רוב הטקסטים באלבום (למעט "מה את עושה?" מאת ישראל ויישבה ו"המנון לאדישות" שכתב והלחין ארקדי דוכין). הלחנים היו ברובם של צור, וכן של מסנר, דוכין וקורין אלאל. האלבום זכה לביקורות טובות וכלל את הלהיטים "ערב ב' כסלו" ו"קיץ" (שהולחנו על ידי מסנר). בשנת 1995 התפרקה הלהקה.

קריירת סולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערן צור בהופעה, 2007. מימין: אפרת בן צור

אחרי "עיוור בלב ים", יצא צור לסיבוב הופעות מיוחד בשם "מים גנובים". רוב ההופעות נוגנו בצמד - צור על גיטרה בס וגיטרה אקוסטית ומסנר בצ'לו וקלידים. הצליל המינימליסטי עזר לצור להבליט את הטקסטים המיוחדים שלו, ולמרות ההרכב יוצא הדופן, ההופעות זכו להצלחה מפתיעה ונמשכו שנים רבות אחרי כן כשהן מתעדכנות בשירים חדשים של צור.

אלבומו הבא, "אתה חברה שלי" שיצא ב-1997, היה משיריה של המשוררת יונה וולך. האלבום היה מבוסס על הופעה בפסטיבל "נקסט" למוזיקה אלטרנטיבית והתארחו בו קורין אלאל, רונה קינן ודנה אינטרנשיונל. מתוך האלבום בעיקר הצליח הביצוע המחודש לשיר "שיר קדמשנתי (סקס אחר)" עם דנה אינטרנשיונל.

בשנת 1998 חידש צור את השיר "עד סוף הקיץ" של אלי מגן לפרויקט "עבודה עברית".

בשנת 2000, יצא אלבומו השלישי של צור, "תכלית בתחתית". בין להיטי האלבום היו "הוא והיא", "בלילות של ירח מלא" ו"תכלת בתחתית". בנוסף ליובל מסנר, השתתפו בהקלטת האלבום קורין אלאל, רונה קינן, אפרת בן צור, אהוד בנאי, שלומי ברכה ועידן רייכל.

ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בשנת 2001 ביצע צור שיר שהלחין למילותיו של שאול שלו, "גבי תמתי", לתוכנית "לחיות את עצמם" בגלי צה"ל. באוגוסט באותה שנה, יצא אלבום האוסף הראשון של צור, העונה לשם אחד משיריה של "כרמלה גרוס ואגנר", "פרפרי תעתוע". נכללו בו שירים של צור מימי "כרמלה גרוס ואגנר", שירים בעיבודים חדשים וכן גרסה של צור ל"נימפה" אותו כתב במקור לאלבום הסולו הראשון של ברי סחרוף (שהלחין את השיר), "הכל או כלום" מ-1991.

בשנת 2002 כתב צור את המוזיקה למחזה "ילדים רעים" של עדנה מזי"א. ב-2003, יצא צור, יחד עם אלונה דניאל ויובל מסנר, במופע משותף בשם "רביעיית מסנר". במופע הם שרו גרסאות מלודיות לשיריהם המשותפים מימי "טאטו" ולשירים מקריירות הסולו שלהם. המופע תועד באלבום שיצא ב-2004. בקיץ באותה שנה הוציא צור את ספרו הראשון, ספר פרוזה בשם "בית אשמן", בהוצאת כתר.

בשנת 2006 הוציא צור את האלבום "חותך בחתך הזהב", מתוכו הצליח "כן לציפור". האלבום מכיל 12 שירים שנכתבו על ידי צור, מלבד שלושה שהלחין צור למילותיהם של ענבל פרלמוטר, יהושוע סובול ונעים עריידי. חלק מהשירים באלבום הולחנו על ידי יובל מסנר. במהדורה המיוחדת שיצאה זמן קצר לאחר מכן, נכלל דיסק בונוס שהוקלט בשיתוף עם להקת "בונא מיוזיק" ובו 5 שירים בגרסאות רמיקס וחידוש ל"רטוב וחם".

החל משנת 2007 במסגרת ההופעות "יוזמת בית הילל", החל צור להופיע עם הפייטן הרב דוד מנחם והמוזיקאי אלעד גבאי. במופע, היחיד מסוגו, ביצע צור את הפיוטים ומנחם את שיריו של צור.

בשנת 2008 כתב פסקול מוזיקלי לסרט התיעודי "כוסות רוח לאבא" של הבמאית טליה פינקל.

בשנת 2009 העלה מחדש את המופע "אתה חברה שלי", כשהפעם שרים ומנגנים איתו אלי אברמוב ויסמין אבן (צור התארח באלבומה "לחשים").

בפברואר 2010 הוציא בחברת "התו השמיני" צור את האלבום "כל מה שאנושי",[2] אשר מתוכו הצליחו: "בעין הסערה" ו"בחוץ". האלבום מכיל 14 שירים שהולחנו על ידי צור, כשלחלק מהלחנים שותף יובל מסנר. רוב השירים הולחנו למילותיו של צור, והשאר לטקסטים מאת המשוררים יאיר הורביץ, אברהם שלונסקי, והסופר אתגר קרת.

בין השנים 2013-2011 ערך והגיש את תוכנית המוזיקה הלילית "הפרש השחור" ברדיו 88FM. בשנת 2011 כתב מוזיקה מקורית לסרט נוסף של הבמאית טליה פינקל, "טליה. דייט. קום.", והשתתף בתפקיד הגבר בדייט מספר 16.

בשנת 2011 זכה צור יחד עם המלחין מוני אמריליו בפרס לשירה עברית על שם נתן יונתן התשע"א. הפרס על מצוינות בתחום החיבור בין מוזיקה לשירי משוררים, מוענק ליוצרים שפועלים לשימור שיריהם של המשוררים ולהנצחת הזמר העברי.

בשנת 2013 זכה צור בפרס ע"ש מאיר אריאל ליצירתיות בשפה העברית שהוענק לו במעמד ראש הממשלה. באותה שנה הוציא אלבום בשם "ערן צור ואנסמבל מיתר" שכלל עיבודים מחודשים לשיריו המוכרים בליווי התזמורת הקלאסית "אנסמבל מיתר".

בספטמבר 2016 הוציא צור את אלבומו "המסלול המואר" בהפקתו המוזיקלית של עופר מאירי, מתוכו הצליח שיר הנושא. ב-2020 השתתף בסרטה של קרן ידעיה "מאמי".

בשנת 2021 הקים את הלהקה "טריפולי" בשיתוף עם שלומי ברכה ודני מקוב.

צור משמש כמורה בבית הספר רימון שבו גם למד.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צור היה נשוי לאביטל מ-2001 ועד להתאבדותה ב-2019.[3][4] הוא אב לשני בנים ומתגורר בתל אביב.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיתופי פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי סולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

Padva, Gilad (2006). 'Hey, Man, You're My Girlfriend!' Poetic Genderfuck and Queer Hebrew in Eran Zur's Performance of Yona Wallach's Lyrics. In Whiteley, Sheila and Rycenga, Jennifer (Eds.), Queering the Popular Pitch (pp. 101-113). London and New York: Routledge.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ביוגרפיה שפורסמה באתר הרשמי, עותק שנשמר בארכיון האינטרנט
  2. ^ ערן צור מספר על שירי האלבום:"כל מה שאנושי", באתר הארץ, 25 ביולי 2010
  3. ^ וואלה! תרבות‏, רעייתו של ערן צור הלכה לעולמה בגיל 52, באתר וואלה!‏, 16 באוגוסט 2019
  4. ^ חי בגימל מהיכל התרבות | שלומי שבן מארח את ערן צור, נבדק ב-2021-11-02