פאוזי אל-אסמר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פאוזי אל אסמר)
פאוזי אל-אסמר
فوزي الأسمر
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1937
חיפה, פלשתינה (א"י) עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 19 בספטמבר 2013 (בגיל 76 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת אקסטר עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה ערבית, עברית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פאוזי אל-אסמרערבית: فوزي الأسمر,‏ 1937 - 19 בספטמבר 2013) היה סופר, משורר ועיתונאי ערבי-ישראלי שהתגורר בארצות הברית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל-אסמר נולד בחיפה למשפחה ערבית נוצרית וגדל בלוד. הוא עבר לתל אביב וניסה להשתלב בקרב חוגי הספרות היהודיים. הוא פרסם שירים שזכו להצלחה ברחוב הערבי ובעיתונות העברית. היה חבר מערכת העיתון אלפג'ר, ביטאון מפ"ם בערבית, וכן חבר מערכת במגזין "העולם הזה". הוא אף ניהל הוצאת ספרים פרטית קטנה של ספרים בערבית.

בשנת 1969 הוא נעצר בחשד שקיים קשרים עם ארגוני חבלה ונכלא במעצר מנהלי על פי תקנות ההגנה לשעת חירום. כמחאה על מעצרו של אל-אסמר, קיימה תנועת שי"ח כינוס משותף של סופרים יהודים וערבים המתנגדים למעצרים מנהליים, בבית סוקולוב בתל אביב. לאחר 15 חודשים שוחרר כאשר החשדות נגדו התבדו, אך תנועותיו הוגבלו ונאסר עליו לצאת את העיר לוד בה התגוררו הוריו.

ב-1975 פרסם ספר אוטוביוגרפי בעברית, שכותרתו הייתה 'להיות ערבי בישראל'. הוא תיאר בו את חיי היומיום של אזרח ערבי במדינת ישראל. הספר היה בין הספרים הראשונים שנכתבו על המצב הפוליטי בישראל על ידי ערבי-ישראלי.

בשנת 1986 יצא בלונדון ספרו Through the Hebrew Looking Glass: Arab Stereotypes in Children's Literature, בו הוא בוחן סיפורי ילדים ישראלים כמו חסמבה ודנידין ומאשים אותם בגזענות ודעות קדומות כלפי הערבים.

הוא למד היסטוריה ומדעי המדינה בארצות הברית וקיבל דוקטורט ב-1981 מ-אוניברסיטת אקסטר בבריטניה. באותה שנה הפך לאזרח אמריקאי. שימש כעורך האחראי של העיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט". כותב כיום בעבור היומון הסעודי אל-ריאד ועובד בעבור סוכנות החדשות של איחוד האמירויות בארצות הברית (UAE News Agency).

החל משנת 1996 הוא לימד באמריקן יוניברסיטי בוושינגטון די. סי.. סיפור חייו הומחז בידי סוהיל חדאד למחזה בשם "להיות ערבי בישראל", שהוצג בתיאטרונטו ב-2001.

נפטר ב-19 בספטמבר 2013.

מספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Wind-Driven Reed and Other Poems, Three Continents Press, 1979
  • Through the Hebrew Looking Glass: Arab Stereotypes in Children's Literature
  • Towards a Socialist Republic of Palestine, (as co-editor, with with Uri Davis and Naim Khader) (1978) ISBN 0-903729-30-X
  • Debate on Palestine, (as co-editor, with Uri Davis and Naim Khader) (1981) ISBN 0-903729-64-4

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]