פאולו בוקון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פאולו סילביו בוקון
Paolo Silvio Boccone
לידה 24 באפריל 1633
פלרמו, ממלכת סיציליה הנורמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 בדצמבר 1704 (בגיל 71)
Altofonte, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי בוטניקה
מקום מגורים איטליה
פרסים והוקרה הסוג בוקוניה וצמחים נוספים
תרומות עיקריות
חקר צמחיית איטליה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פאולו סילביו בוקוןאיטלקית: Paolo Silvio Boccone; ‏24 באפריל 163322 בדצמבר 1704) היה בוטנאי איטלקי. על שמו קרוי הסוג בוקוניה ממשפחת הפרגיים ומספר צמחים נוספים.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוקון נולד בפאלרמו למשפחה עשירה, ולכן יכל להרשות לעצמו להקדיש את חייו לחקר הצמחים. בניגוד לרוב החוקרים בני זמנו, לא עסק במקביל בתחומי דעת אחרים. פאולו הצעיר הרבה לבקר בהגן הבוטני של העיר מסינה, שנוסד על ידי הרופא יליד רומא, פיאטרו קסטלי. האחרון הפך להיות מדריכו של בוקון, שערך מסעות מחקר בסיציליה, קורסיקה, פריז ולונדון. לאחר מכן החל בלימודי רפואה ומונה לדוקטור בפדובה. בתקופה הזו, פרסם בוקון את פרסומיו הראשונים- Recherches et observations naturelles- 'מחקרים ותצפיות בטבע' (פורסם בפריז, 1671 ומאוחר יותר בגרסה מאוירת ומוגדלת באמסטרדם, 1674). החיבור כלל תאוריות וגילויים רבים בתחומי הטבע, פלאונטולוגיה, רפואה, וטוקסיקולוגיה.

עבודתו הגדולה השנייה נקראת Museo di piante rare della Sicilia, Malta, Corsica, Italia, Piemonte, e Germania - 'תיאור של צמחים נדירים של סיציליה, מלטה, קורסיקה, איטליה, פיימונטה וגרמניה'. היא פורסמה בשנת 1697.

פריחת המין בוקוניה מעוצה ממשפחת הפרגיים. הסוג בוקוניה נקרא על שמו של פאולו בוקון

בוקון הועסק כ'בוטנאי החצר' של פרדיננדו השני דה מדיצ'י, הדוכס הגדול של טוסקנה ושל בנו קוזימו השלישי דה מדיצ'י, הדוכס הגדול של טוסקנה. בשנת 1682 הצטרף בוקון למסדר הנזירים הציסטרציאנים, והוסיף לשמו את השם האמצעי סילביו.

פאולו היה מוכר ומוערך בקרב הקהילה המדעית, והחליף כתבים ורעיונות עם רבים מבין חוקרי הטבע האירופאים בני זמנו. הבוטנאי שארל פלומיה למד תחתיו ברומא, והוא תלמידו הנודע ביותר.

בוקון נפטר בעת שהותו במנזר של סנטה מריה באלטופונטה, הסמוך לעיר הולדתו פאלרמו.

צמחים הנקראים על שמו[עריכת קוד מקור | עריכה]

Museo di fisica e di esperienze, 1697

הסוג בוקוניה ממשפחת הפרגיים נקרא על שמו, על ידי תלמידו שארל פלומיה. קארולוס ליניאוס 'אימץ' שם זה לשיטת הנומנקלטורה שלו לאחר מכן.

מיני צמחי רבים נקראים על שמו של בוקון. רק אחד מהם גדל בר בארץ ישראל- המין אֶפְזָרִית בּוֹקוֹן (Spergularia bocconei), השייך לסוג אפזרית ממשפחת הציפורניים.

קיים פולמוס בנוגע לכתיבת שמו של בוקון עקב כך שלא ברור איך כתב את שמו בלטינית, ובוקון חי לפני המצאת שיטת המיון של קארולוס ליניאוס. הגרסאות השונות הן Boccone (כשם שמו האיטלקי), bocconi ו- bocconii.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פאולו בוקון בוויקישיתוף