פארק ענבה

פארק ענבה
מידע כללי
תאריך הקמה אפריל 2010
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
מיקום מודיעין-מכבים-רעות
קואורדינטות 31°53′54″N 35°00′15″E / 31.89830833°N 35.00403889°E / 31.89830833; 35.00403889
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סמל הפארק
מפת פארק ענבה
יציאת נחל ענבה מהמנהרה במרכז הפארק

פַּארְק עֲנָבָה, הנקרא גם פַּארְק עֲנָבֶּה, הוא הפארק המרכזי בעיר מודיעין-מכבים-רעות והפארק החכם הראשון בישראל. הפארק נקרא על שם נחל ענבה שזרימתו מתחילה ממזרח לעיר ואפיקו עובר במנהרה בחלק המזרחי של הפארק ונשפך לערוץ הפתוח בחלק המערבי של הפארק. שביל ענבה שמתחיל בפארק עובר לאורך ערוץ הפתוח של הנחל. שדרות החשמונאים, השדרה המרכזית של העיר, עוברת בסמוך לפארק, ומסילת הרכבת, המסתיימת בתחנת הרכבת מודיעין מרכז, חולפת דרך הפארק בטרם כניסתה למנהרת התחנה. הפארק נפתח לקהל בחודש אפריל 2010.

אתרי הפארק[עריכת קוד מקור | עריכה]

האגם[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרכז הפארק נמצא אגם בשטח 14,100 מטר רבוע ובהיקף של 570 מטר. עומקו בין 70 ל-100 ס"מ ונפח מימיו כשהוא מלא הוא 12,325 מטר מעוקב. באגם חיים כ-1,000 דגים מסוג קרפיון שחור ואמנון כסוף. בנוסף הובאו למקום גם 350 דגי גמבוזיה הנוהגים לאכול ביצי יתושים. בעבר היו שטים באגם קיאקים וסירות פדלים, אך שירותם הופסק.

גן שעשועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממערב לאגם נמצא גן שעשועים הכולל מתקני חבלים ונדנדות שונות, בעבר היה במקום מתקן הבנוי מקורות עץ עגולות, אך הוא פורק והוחלף במתקנים חדישים יותר. במרכז גן שעשועים נמצאת מזרקת מים שטוחה שמופעלת בחודשי הקיץ.

הבוסתן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממזרח לאגם נמצא גן הבוסתן בשטח של שישה דונם שבמרכזו פרגולת בטון המצופה באבן ירושלמית. הוא מבוסס על עצים המאפיינים את ארץ ישראל כמו אלון מצוי, אלון התבור, עץ זית, שקד מצוי, גפן וצמחי תבלין.

אמפיתיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדרום לאגם בנוי אמפיתיאטרון שבו 900 מושבים קבועים ומדשאה משופעת המתאימה ל-4,800 מקומות נוספים.

בפארק פרגולות בטון מצופות באבן ירושלמית ושבילי הליכה באורך של כשלושה קילומטר. באוקטובר 2011 נחנכו בפארק פסלים של דינוזאורים, תנינאים, שקנאים וצבי ענק, שכיום חלק מהם שבורים.

אוכלוסיית החי בפארק עשירה מאוד, ויש בה יונקים כגון צבי ארץ-ישראלי ושועל מצוי, זוחלים כגון חרדון מצוי ושממית הבתים. ציפורים רבות נמצאות בפארק באופן קבוע ואחרות מבקרות בפארק בעונות הנדידה. ניתן למצוא מינים יציבים כגון יאורית, דרור ספרדי ותפר, מינים נודדים כגון חטפית אפורה, חכלילית עצים, סבכי אפור ושרקרק מצוי, מינים מקייצים כגון חנקן אדום-ראש ובז אדום ומינים חורפים כגון כחול חזה וחורפי.[דרוש מקור]

בפסח 2017, נחנך פארק ענבה כפארק החכם הראשון בישראל. פרויקט הפיכתו לפארק חכם מתבצע על ידי חברת בזק. שינוי זה כולל התקנת מערכת אינטרנט אלחוטי (Wifi) ברחבי הפארק, מצלמות, חיישנים, מערכות בקרת איכות סביבה, ומערכות פיקוח וניטור המסייעות לתפעול השוטף של הפארק לרווחת מבקרי הפארק.

בקיץ 2017 הוחלפו מתקני המשחקים הישנים בחדשים והוחל בקיום מופעי קיץ באמפי הפארק בשם "ענבה LIVE". את הסדרה הראשונה חנכה להקת כנסיית השכל ואחריה הופיע בפארק לראשונה שלמה ארצי. במהלך 2018 הורחב שביל המטיילים והותקנה בו תאורה. בקיץ זה נפתח בו לראשונה בית קפה סמוך לאגם.

בקיץ 2018 הופיע שלמה ארצי בפארק בשנית ובאותה סדרה הופיעו גם ריטה, שלומי שבת ואייל גולן. בסדרת "לילות ענבה" הופיעה בין היתר להקת רוקוויל במחווה לכוורת. את מופעי אותו קיץ חתמה להקת התקווה 6.

שביל ענבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נחל ענבה בערוץ פתוח בחלק המזרחי של הפארק

חלק מפארק ענבה הוא שביל ענבה שאורכו כ-5 קילומטר. השביל מתחיל ליד האגם ומסתיים בקרבת תחנת הרכבת פאתי מודיעין. לאורך השביל פזורים פינות מנוחה עם הצללה, מתקני מים ותאורה. השביל מתאים להליכה ורכיבת אופניים ואסור לנסיעה ברכב מוטורי.

בתוואי הנחל הוקמו מלכודות מי נגר המשמשות כבריכות חורפיות וכאזורי נוי בימי הקיץ. בימי גשם הם יוצרים מפלונים שמוסיפים ליופי של הפארק.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכניות פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בשנת 2010 נחנך השלב הראשון של הפארק שתוכנן על ידי האדריכל גדעון שריג.
  • לאחר כמה שנים נחנך שלב ב' שכלל את הרחבת הפארק עד לגשר יהודה המכבי.
  • שלב ג' (בתכנון עתידי), כולל הקמת מרכזי פעילות כגון, פארק חי, פינות פיקניק, מרכזי פעילות אתגרית, שטחי גינון משפחתי וחוות רכיבה. השביל הראשי בפארק צפוי להתארך לכשבעה קילומטר, עד סמוך לכביש 1.

הגבלת כניסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2012 הודיעה עיריית מודיעין כי תגביל את הכניסה לפארק בחגים ובחופשות לתושבי העיר בלבד. הדבר בא לאחר הצהרתו של ראש עיריית מודיעין עילית יעקב גוטרמן כי יגביל את הכניסה לאתר המתוכנן בח'רבת בד עיסא לחרדים בלבד. במכתב לגוטרמן הבהיר חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין, כי הוא נמנע עד כה מלהגביל את הכניסה למרות תלונות של תושבים על כך שהפארק נגזל מהם עקב מבקרים רבים ממודיעין עילית הסמוכה משום שאינו מאמין באפליה בין אוכלוסיות במדינה, אולם לאור הצהרתה של עיריית מודיעין עילית תחיל עיריית מודיעין הגבלה על הכניסה לפארק החל מספטמבר 2012, בכפוף להצגת תעודה מזהה.

הצעד נעשה לאחר התייעצות עם פרופסור אריאל בנדור שהחווה את דעתו בחוות דעת שהגיש כי יש להעניק לתושבי העיר אשר תפעול הפארק מתאפשר באמצעות המיסים שהם משלמים יתרון בנגישות לפארק.[1][2] עם זאת, כחצי שנה לאחר מכן, בוטלה ההגבלה ובפסח 2013 היה הפארק פתוח לכלל המבקרים.[3]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פארק ענבה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]