פול דיני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פול דיני
Paul Dini
לידה 7 באוגוסט 1957 (בן 66)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1981 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג Misty Lee (2005–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פול דיניאנגלית: Paul Dini; נולד ב-7 באוגוסט 1957) הוא כותב ומפיק אמריקני שעובד בתעשיית הטלוויזיה והקומיקס וידוע בעיקר כמפיק וכותב של סדרות אנימציה מבית האחים וורנר/DC קומיקס.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחלת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פול דיני נולד בעיר ניו יורק. הוא למד בבית הספר ע"ש רוברט לואיס סטיבנסון בחוף פבל, קליפורניה במלגה לאמנות. מאוחר יותר הוא למד במכללת אמרסון בבוסטון, שם הוא קיבל תואר בכתיבה אמנותית.

בזמן לימודיו בקולג', הוא החל לכתוב תסריטים למספר אולפני אנימציה כפרילנסר, ביניהם אולפני פילמיישן. ב-1984 הוא נשכר לעבוד אצל ג'ורג' לוקאס על מספר מיזמי אנימציה. בשנת 2007 חזר דיני ליקום מלחמת הכוכבים כדי לתסרט את סדרת האנימציה "מלחמת הכוכבים: מלחמות המשובטים".

קריירה מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1985-1986, כתב דיני מספר פרקים לסדרה "הי-מן ושליטי היקום", שנהפכו לאהובים ביותר בקרב מעריצי הסדרה באינטרנט, וזאת למרות שבראיונות לקידום מכירות הודה על סלידתו מפילמיישן והקונספט של הי-מן. הוא גם כתב פרק לסדרה הרובוטריקים (The Dweller in the Depths) ופרק בסדרת האנימציה כח המחץ (Jungle Trap). בנוסף, דיני תרם מספר פרקים לסדרה "מלחמת הכוכבים: איווקים", בהם היו הופעות נדירות מצד האימפריה הגלקטית.

ב-1989 הוא נשכר על ידי חטיבת האנימציה של האחים וורנר לעבוד על "הרפתקאות טייני טון". בשנות ה-90 של המאה ה-20 הוא עבד במשותף עם המפיק ברוס טים על "באטמן - הסדרה המצוירת" כתסריטאי, מפיק ועורך, שם יצר בין היתר את דמותה הפופולרית של הארלי קווין, העוזרת הליצנית החטובה של הג'וקר שמאוהבת בו נואשות. מיזמים פנימיים נוספים כללו כתיבת תסריטים ל"באטמן: מסכת התעתועים", "באטמן: הדור הבא", "ההרפתקאות החדשות של באטמן", "אנימניאקס", "פריקזויד", "סופרמן: הבן האחרון של קריפטון" ו"סופרמן: סדרת האנימציה". בשנות ה-2000, דיני כתב עבור סדרות כ"דאק דודג'רס", "ליגת הצדק", "ליגת הצדק ללא גבולות", "קריפטו הסופר-כלב", ו"הבאטמן" (Two of a Kind). בין לבין, דיני כתב פרק לסדרת הטלוויזיה אבודים בשנת 2004.

דיני נודע בתסריטים העמוקים והמתוחכמים שכתב, עליהם זכה לשבחים רבים וחמישה פרסי אמי. אוסף התסריטים שלו בסדרות על גיבורי DC ידוע בפי מעריצים כ-"Diniverse" מאחר שהוא כולל המשכיות ועקביות בין הפרקים ובין הסדרות השונות, עליהן עבד ביחד עם ברוס טים.

דיני גם כתב מספר סיפורים עבור חברת DC קומיקס, כולל רומן גרפי באיורו של המאייר אלכס רוס, שפורסמה ב-2005 בכריכה קשה תחת הכותרת The World's Greatest Superheroes. ספרי קומיקס אחרים שכתב ל-DC כללו את יצירתו, הארלי קווין, באטמן, סופרמן (Superman: Peace on Earth), קפטן מארוול וזטאנה. עוד יצירות ידועות של דיני הן הדמות ג'ינגל בל, בתו בת-העשרה המרדנית של סנטה קלאוס, ושריף אידה רד, בוקרת בעלת כוחות-על המככבת בספרים המתרחשים בעיר מוטאנט (מוטציה), טקסס.

דיני שיתף פעולה עם קווין סמית' ב"קלרקס: סדרת האנימציה". בשנת 2001 הוא הופיע בהופעת אורח בסרטו "ג'יי ובוב השקט מכים שנית".

ב-2006 החל דיני לעבוד ככותב קבוע עבור כותר Detective Comics של חברת DC קומיקס. באותה שנה הוא הודיע על כוונתו לכתוב רומן גרפי בכיכובן של זטאנה והקנרית השחורה. שנה לאחר מכן, הוא עמד בראש צוות הכותבים בספירה לאחור לאירועי המשבר האחרון ביקום DC. בשנת 2009, דיני כתב שתי סדרות קומיקס של באטמן - Batman: Streets of Gotham ו-Gotham City Sirens. דיני חזר לכתוב לסדרות האנימציה של באטמן עם תסריטו ל"באטמן: האמיצים והנועזים" (Legends of the Dark Mite), בו דמותו האנימטיבית הופיעה בקטע פרודי לצד ברוס טים בתחפושות הג'וקר והארלי קווין. באוגוסט 2009, דיני כתב את העלילה למשחק המחשב "באטמן ארקהם אסיילום".

לאחרונה, דיני הצטרף לחברת מארוול קומיקס כדי לפקח על הפקתה של סדרת האנימציה החדשה "אולטימייט ספיידרמן".

חייו האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיני הוא קריפטוזאולוג, צייד וצלם טבע פעיל. הוא מחפש אחר חיות שקיומן מוטל בספק ודורש הוכחה. היה ברשותו זאב ערבות שהוא גידל כחיית מחמד.

דיני הוא קוסם חובב וחבר פעיל של האקדמיה לאמנויות הקסם. אחת הדמויות האהובות עליו היא הקוסמת זטאנה. דיני מתגורר בלוס אנג'לס, קליפורניה ונשוי לקוסמת מיסטי לי.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיני זכה בחמישה פרסי אמי על כתיבתו ל"הרפתקאות טייני טון", "באטמן - הסדרה המצוירת" ו"באטמן: הדור הבא".

ב-2000 זכה בפרס גילדת הכותבים על כתיבת אנימציה ובפרס נוסף ב-2006 על כתיבתו לסדרת הטלוויזיה אבודים.

דיני זכה גם בשלושה פרסי אני של תעשיית האנימציה, בשבעה פרסי אייזנר ובשלושה פרסים ע"ש הארווי קורצמן מטעם תעשיית הקומיקס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פול דיני בוויקישיתוף