פייר-ז'ול הצל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פייר-ז'ול הצל
Pierre-Jules Hetzel
צילום מאת נדאר, בשנת 1900
צילום מאת נדאר, בשנת 1900
לידה 15 בינואר 1814
שארטר, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 במרץ 1886 (בגיל 72)
מונטה קרלו, מונקו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות מונפרנאס עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
תקופת הפעילות מ-1837
תפקיד עורך עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית נצרות פרוטסטנטית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס מונטיון (1879)
  • אביר בלגיון הכבוד עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פייר-ז'ול הצל (נהגה :"אֵצֵל"; בצרפתית: Pierre-Jules Hetzel;‏ 15 בינואר 181417 במרץ 1886) היה מו"ל ועורך צרפתי נודע. התפרסם במיוחד בזכות פרסום יצירותיו המאוירות של ז'ול ורן. הצל ערך גם את עבודותיהם של ויקטור הוגו, אמיל זולא, אונורה דה בלזק ושל סופרים צרפתים אחרים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצל נולד ב-1814 בעיירה שארטר, כבנם של ז'אן ז'אק הצל (1781–1852), מייצר אוכפים ורתמות של גדוד הפרשים הקלים בעיר, צאצא למשפחה אלזסית פרוסטסטנטית משטרסבורג. ולואיז ז'קלין לבית שבלייה, מיילדת[1]. למד משפטים בשטרסבורג. לאחר מכן ייסד בשנת 1837 חברה להוצאה לאור של ספרים. בשנת 1841 החל לפרסם את "הקומדיה האנושית" של בלזק ולאחר מכן את יצירותיהם של ויקטור הוגו ואמיל זולא. שנתיים מאוחר יותר, ב-1843, ייסד מגזין לנוער בשם "Nouveau magasin des enfants" ("המגזין החדש לילדים"). דעותיו של הצל היו ליברליות, ובשנת 1848, לאחר נפילת המלוכה בצרפת, הפך לראש לשכתו של אלפונס דה למרטין שהיה בתקופה זו שר החוץ של צרפת ולאחר מכן קיבל את משרד הצי. הצל יצא לגלות מרצון לבלגיה אחרי הפיכה ביוזמתו של נפוליאון השלישי וכינון האימפריה השנייה. הצל המשיך בפעילותו הפוליטית מחוץ לצרפת, אך לא זנח את הוצאת הספרים שלו ופרסם פמפלטים של הוגו שכוונו נגד נפוליאון.

עם חזרתו של המשטר הליברלי שב הצל לצרפת והוציא לאור את יצירותיהם של פייר-ז'וזף פרודון ושל שארל בודלר. כמו כן, הוציא מחדש קובץ אגדות וסיפורים פרי עטו של שארל פרו. האיורים הוכנו במיוחד למהדורה זו על ידי גוסטב דורה. הוא יזם את הקמתו של מגזין בשם "הספרייה המשפחתית המאוירת" ("Bibliothèque illustrée des Familles"), שבהמשך שונה שמו ל"מגזין החינוך והבידור" ("Magasin d'éducation et de récréation"). הרעיון היה לקבץ יחד סופרים ומדענים לכתיבת תוכן חינוכי.

כריכת "מסעות מופלאים"

תהילתו יצאה בעיקר על הוצאת קובץ סיפוריו של ז'ול ורן בשם "מסעות מופלאים". הסיפורים ראו אור במגזין שיזם הצל. הסיפורים פורסמו בחלקים על בסיס דו-שבועי. לאחר שכל הפרקים פורסמו, הם קובצו לספר ויצאו לחנויות. היציאה לחנויות הייתה בדרך כלל לקראת סוף השנה, על מנת לאפשר את קניית הספר כמתנת חג המולד לילדים. הספרים פורסמו בשלושה פורמטים עיקריים: חסכוני ללא איורים, ספרים בפורמט קטן עם איורים אחדים, וספרים בפורמט גדול יותר עם איורים רבים יותר. הסוג השלישי הוא הפופולרי ביותר בקרב אספנים.

הצל כתב כמה יצירות לילדים תחת שם העט פ' ז' סטאל (P.J. Stahl).

פייר-ז'ול הצל נפטר במונטה קרלו בשנת 1886. לאחר מותו המשיך בנו לנהל את עסקי ההוצאה לאור שלו, ולאחר מכן ירשה אותם הוצאת הספרים "אשט" (Hachette Livre) בשנת 1914.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פייר-ז'ול הצל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]