פים פורטאון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פים פורטאון
Pim Fortuyn
לידה 19 בפברואר 1948
דריהייס (אנ'), הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
נרצח 6 במאי 2002 (בגיל 54)
הילברסום, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הולנדהולנד הולנד
מקום קבורה איטליהאיטליה סן ג'ורג'ו דלה ריקינבלדה (אנ')
השכלה
מפלגה Pim Fortuyn List, מפלגת העבודה, מפלגת העם ההולנדי למען חופש ודמוקרטיה עריכת הנתון בוויקינתונים
www.pimfortuyn.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

וילהלמוס סימון פטרוס פורטאון, הידוע יותר כפּים פורטאון (הולנדית: Pim Fortuynהאזנה?‏ [ˈpɪm fɔrˈtœyn]; 19 בפברואר 19486 במאי 2002) היה סופר, איש עסקים ופוליטיקאי הולנדי מן הימין הלאומני. נרצח בעת מסע בחירות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פּים פורטאון נולד למשפחה קתולית בעיירה קטנה בהולנד. בשנות השבעים הגיע לאמסטרדם כדי ללמוד סוציולוגיה. בחר במסלול אקדמי, הגיע לתואר פרופסור ושימש מרצה באוניברסיטת ארסמוס שברוטרדם. בעשר השנים האחרונות לחייו היה גם בעל טור ופרשן בעיתונות. כן כתב כמה ספרים בנושאי סוציולוגיה ופוליטיקה.

פורטאון החזיק בדעות שלא מקובל למצוא בכפיפה אחת אצל אותו אדם: הוא היה הומוסקסואל גלוי התומך בזכויות ההומוסקסואלים, ובה בשעה היה איש ימין לאומני המתנגד לזכויות מיעוטים אתניים.

פורטאון הקים מפלגה ימנית לאומנית שלושה חודשים לפני הבחירות הכלליות בהולנד, שאמורות היו להתקיים ב-15 במאי 2002. המפלגה התנגדה להגירת זרים להולנד, בייחוד מוסלמים, שאותם כינה פורטאון נחשלים ומפגרים. המפלגה תמכה בזכויות ההומוסקסואלים אך התנגדה לנישואין בין בני זוג מאותו המין. פורטאון השתמש בהומוסקסואליות כעילה להתנגד לאסלאם, אשר שולל את ההומוסקסואליות. הוא הדהים את דעת הקהל בהולנד כאשר בחודש פברואר 2002 קרא לבטל את הסעיף הראשון בחוקה ההולנדית האוסר אפליה. ב-6 במאי 2002, שבוע לפני הבחירות, כאשר הסקרים הראו כי מפלגתו עשויה לזכות בכ-30 מושבים מתוך 150 חברי הפרלמנט של הולנד, נורה פורטאון למוות בהיכנסו ללימוזינה שלו שחנתה ליד תחנת רדיו בעיר הילברסום, לאחר שהעניק לתחנה ראיון.

המתנקש, פולקר ון דה חראף, בן 33, נעצר דקות אחדות לאחר הרצח כשבידו אקדח ועליו סימני דם. בבדיקת DNA סימני הדם התאימו לדמו של פורטאון. בתחילה סברו כי המתנקש הוא מהגר מוסלמי. אולם לאחר כמה שבועות, כשפורסמה זהותו של הרוצח - איש שמאל הולנדי לבן, נדהמה המדינה, והולנד החלה בתהליך של חשבון נפש. זה היה הרצח הפוליטי הראשון שהתרחש בהולנד זה 330 שנים. לאחר ששמר על שתיקה במשך חודשים רבים, הודה ון דה חראף ברצח בסוף נובמבר 2002. הוא הסביר את המניע לרצח בהתנגדות לדעותיו של פורטאון ובחשש שפורטאון עומד להגיע להישגים בבחירות ועלול להתמנות לראש ממשלה. הוא הורשע ב-15 באפריל 2003 ונידון ל-18 שנות מאסר. במאי 2014, לאחר שריצה שני שלישים מעונשו, שוחרר בתנאים מגבילים: אזיקים אלקטרוניים, התייצבות שבועית אצל קצין מבחן, איסור שהייה ברוטרדם, בהילברסום ובהאג, ומגבלות נוספות.

בבחירות שנערכו לאחר הרצח הייתה מפלגתו של פורטאון לשנייה בגודלה בפרלמנט. לאחר הצטרפותה לממשלה קיבלה ארבעה תיקים בממשלת הולנד, וכן את ניהול משרד ההגירה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פים פורטאון בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.