פיתוח עסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פיתוח עסקי (Business Development, לעיתים מכונה בקצרה "ביזדב" או Bizdev) הוא מושג מתחום הניהול העוסק בתהליכים ומשימות לשם קידום מטרות ארגוניות ומשלב דיסציפלינות ניהוליות, כלכליות, תעשייתיות, שיווקיות וארגוניות. 

מטרות של תהליכי פיתוח עסקי יכולות להיות כלליות (הגדלת הכנסות החברה) או רחבות מאוד (פיתוח עסק לרשת ארצית) או ספציפיות ומוגדרות (השקת מוצר חדש או פניה למגזר לקוחות חדש). לעיתים מושגים יעדים אלו בעזרת יצירת מערכת יחסים עם חברות נוספות ושותפים אסטרטגיים, שהמטרות שלהם סינרגטיות לאלו של הארגון.

ניהול הפיתוח העסקי הוא מערך ניהולי שמקביל או משלים לניהול השיווק והמכירות ולניהול אסטרטגי[1].

ההבחנה המקובלת בין ניהול שיווק ומכירות וניהול עסקי שוטף, לבין ניהול פיתוח עסקי או ניהול אסטרטגיית צמיחה - היא ההבחנה בין פעילות אורגנית, שוטפת, לבין פעילות א-אורגנית, שאינה שוטפת אלא ייחודית.

הגדרה שאומצה על ידי פלגרייב באנציקלופדיה לניהול אסטרטגי, "פיתוח עסקי מוגדר כמשימות ותהליכים הנוגעים להיערכות אנליטית להזדמנויות לגידול פוטנציאלי, איתור, יישום ותמיכה בהזדמנויות צמיחה אבל אין זה כולל החלטות אסטרטגיות ויישום הזדמנויות צמיחה"[2].

מנהל פיתוח עסקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח עסקי נעשה באופן פנימי, בחברה עצמה או באמצעות יועצים חיצוניים. למרות המינוח "פיתוח עסקי", גם גופים ממשלתיים וציבוריים, מלכ"רים ותאגידים שאינם עסקיים, עוסקים באופן תמידי בפיתוח עסקי[3]

מחקר שיטתי שנערך לאחרונה בנושא, התווה קווים מנחים והצביע על הופעתו של תפקיד "מפתח עסקי" או מנהל הפיתוח העסקי, עם תפקיד מיוחד בתהליך ניהול חדשנות. פונקציית הפיתוח העסקי נפוצה יותר בתעשיות ההיי-טק והביו-טק [4][5].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ערן רותם: מי צריך מנהל פיתוח עסקי ולמה?, באתר איגוד השיווק הישראלי, ‏2019-02-24
  2. ^ את Palgrave אנציקלופדיה של ניהול אסטרטגי (2014)
  3. ^ משה גרימברג, תפקידיו המרכזיים של מנהל/ת פיתוח עסקי
  4. ^ סוג, S., & Knyphausen-Aufseß, Z. (2007).
  5. ^ לורנצי, V., & Sørensen, ה. א. (2014)
ערך זה הוא קצרמר בנושא כלכלה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.