פרדי האברד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרדי האברד
Freddie Hubbard
פרדי האברד, 1976
פרדי האברד, 1976
לידה 7 באפריל 1938
אינדיאנפוליס, אינדיאנה, ארצות הברית
פטירה 30 בדצמבר 2008 (בגיל 70)
לוס אנג'לס, קליפורניה, ארצות הברית
שם לידה פרדריק דוויין האברד
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19582008 (כ־50 שנה)
מקום לימודים Arsenal Technical High School, אוניברסיטת באטלר עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מוזיקאי, מלחין
סוגה ג'אז, בי בופ, הארד בופ, פוסט-בופ, ג'אז חופשי
כלי נגינה חצוצרה, פלוגלהורן
חברת תקליטים בלו נוט, CTI רקורדס, אלקטרה רקורדס, קולומביה רקורדס, אטלנטיק רקורדס, אנג'ה רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים ארט בלייקי, האנק מובלי, הרבי הנקוק, פילי ג'ו ג'ונס, ויין שורטר, אורנט קולמן, סאני רולינס
בן או בת זוג Brenda Hubbard עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה אמני הג'אז של NEA עריכת הנתון בוויקינתונים
www.freddiehubbardmusic.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרדריק דוויין "פרדי" האברדאנגלית: Frederick Dewayne "FreddieHubbard;‏ 7 באפריל 193830 בדצמבר 2008) היה חצוצרן ג'אז אמריקאי אשר ניגן החל משנות השישים בעיקר בי בופ, הארד בופ ופוסט-בופ.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האברד, יליד אינדיאנפוליס שבאינדיאנה, החל לנגן בתזמורת בית הספר התיכון שבו למד. בתקופה זו ניגן באופן מקומי עם האחים וס מונטגומרי ומונק מונטגומרי. בגיל עשרים, בשנת 1958 הוא עבר לניו יורק שם החל לנגן לצד מוזיקאים מבטיחים מהתקופה כגון פילי ג'ו ג'ונס, סאני רולינס, אריק דולפי, ג'יי ג'יי ג'ונסון וקווינסי ג'ונס. ביוני 1960 הקליט את אלבומו הראשון כמוביל, יחד עם הפסנתרן מק'קוי טיינר, הסקסופוניסט טינה ברוקס, הבסיסט סם ג'ונס והמתופף קליפורד ג'ביס. לאחר מכן הקליט עוד שני אלבומים עם הרכבים שונים הכוללים את האנק מובלי, פילי ג'ו ג'ונס ופול צ'יימברס.

בשנת 1961 ניגן עם קולטריין ואריק דולפי בכמה הקלטות חשובות. לאחר מכן הקליט בחברת בלו נוט את אחד האלבומים הראשונים שלו שהצליחו הצלחה גדולה, "Ready For Freddie" באלבום מנגן סקסופוניסט הטנור ויין שורטר אליו הצטרף אחר כך בשליחי הג'אז של ארט בלייקי. הפריצה הגדולה של האברד הייתה בשליחי הג'אז, שם הוא החליף את לי מורגן, אחד הנגנים שהשפיעו עליו ביותר, והצטרף לשושלת של חצוצרנים דגולים שניגנו בשליחי הג'אז. גם החצוצרן הראשון של השליחים, קליפורד בראון היה אחת ההשפעות הגדולות על האברד. האברד נשאר עם שליחי הג'אז עד 1966, והקליט עמם מספר לא מבוטל של אלבומים שהצליחו מאוד. במהלך התקופה פיתח לעצמו סגנון ייחודי ואף זכה בפרס של המגזין דאון ביט.

במהלך שנות השישים ניגן האברד בכמה מהאלבומים החשובים של התקופה, בהובלתם של הרבי הנקוק, ויין שורטר ואחרים. למרות שמעולם לא אימץ את סגנון הג'אז החופשי, הופיע האברד גם באלבומים החשובים ביותר של הז'אנר הזה, יחד עם אורנט קולמן, אריק דולפי וג'ון קולטריין.

בשנות השבעים, כאשר הג'אז ברובו שקע, האברד פרח כמוביל. אחד מאלבומיו אף זכה בפרס גראמי. הוא הוביל הרכבים שכללו נגנים כגון האנקוק, שורטר, רון קרטר, טוני ויליאמס ועוד רבים וחשובים. גם בשנות השמונים הוא הצליח, הוא ניגן עם מוזיקאים כמו בני גולסון ואף שב והקליט אלבום עם ארט בלייקי. בשנת 1990 הופיע ביפן בהופעת ג'אז אמריקאי - יפני חשובה וגדולה, אשר כללה גם את אלווין ג'ונס, בני גרין, רון קרטר ועוד.

האברד נפטר ב-2008 בבית חולים בקליפורניה לאחר אשפוז ממושך בשל התקף לב בו לקה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרדי האברד בוויקישיתוף