פרדריק לו אולמסטד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרדריק לו אולמסטד
Frederick Law Olmsted
לידה 26 באפריל 1822
הרטפורד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 28 באוגוסט 1903 (בגיל 81)
בלמונט, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Old North Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אקדמיית פיליפס עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה אדריכלות נוף עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות סנטרל פארק, פארק פרוספקט, בקתת הר רויאל עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ג'ון צ'ארלס אולמסטד, פרדריק לו אולמסטד הבן עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אולמסטד באחרית ימיו באחוזת בילטמור, ציור של ג'ון סינגר סרג'נט

פרדריק לו אולמסטד (אנגלית: Frederick Law Olmsted; ‏ 26 באפריל 1822 - 28 באוגוסט 1903), היה עיתונאי ואבי אדריכלות הנוף האמריקאית. הוא תכנן את הסנטרל פארק ופארק פרוספקט בניו יורק. את שדרות הגנים של באפלו, ניו יורק, של מילווקי, של בוסטון, של לואיוויל, קנטקי ושל ערים נוספות. את שמורת הטבע במפלי ניאגרה, את שרשרת הפארקים העירוניים בדרום-מזרח שיקגו, את גני הקפיטול בוושינגטון הבירה, את קמפוסי אוניברסיטת קליפורניה בברקלי, אוניברסיטת סטנפורד, אוניברסיטת שיקגו ורבות אחרות. ב-1893 היה אדריכל הנוף של התערוכה העולמית של שיקגו (1893).

משפחה ושנים ראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולמסטד נולד בקונטיקט וחי באזור כפרי וטבעי. אמו נפטרה בהיותו בן ארבע. אולמסטד עבד כימאי, סוחר ועיתונאי ובשנת 1848 התיישב בחווה לחופי סטטן איילנד, שהיה אז שטח כפרי. ב-1857 נפטר אחיו ג'ון הול. ב-1859 נשא אולמסטד את אלמנת אחיו ואימץ את שלושת ילדיהם.

כעיתונאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1850 היה אולמסטד כתב העיתון New York Daily Times (לימים הניו יורק טיימס). הוא נסע לאנגליה והתרשם שם מאוד מהגנים האנגליים ובפרט מפארק בירקנהד. עם שובו לארצות הברית איגד את רשימותיו בספר Walks and Talks of an American Farmer in England (הליכות ודיבורים של איכר אמריקאי באנגליה), שראה אר ב-1852.

בין 1852 ו-1857 נשלח על ידי עיתונו למספר מסעות ארוכים בדרום ארצות הברית וטקסס, לשם תיעוד חיי החברה והכלכלה של הדרום. הכלכלה המבוססת על עבודת עבדים נראתה לאולמסטד מושחתת, בלתי מוסרית ואף בלתי-יעילה מבחינה כלכלית. רשימותיו אוגדו בספרים A Journey Through Texas (מסע בטקסס; 1857) ו-Journeys and Explorations in the Cotton Kingdom (מסעות וחקירות בממלכת הכותנה) שיצא לאחר פרוץ מלחמת האזרחים האמריקנית והן מהוות תיעוד חי של החברה הדרומית ערב המלחמה. רשימותיו תיארו בפני אזרחי האיחוד את חיי אויביהם ומנהגיהם.

במהלך המלחמה שירת אולמסטד כאח.

בשנת 1865 היה בין מייסדי השבועון The Nation.

קריירת אדריכלות הנוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם פרסום התוכנית לתכנון גן גדול במרכז מנהטן, בדוגמת הייד פארק, ניגש אולמסטד יחד עם אדריכל הנוף הבריטי קלברט ווקס (Calvert Vaux) לתחרות תכנון הסנטרל פארק בניו יורק. הפארק תוכנן כבעל צביון טבעי (שכולו מלאכותי, כולל הגבעות והעמקים שהוקמו על גבי אדמה מישורית). ב-1858, עם חזרתו מהדרום נודע לו על דבר הזכייה. הוא המשיך לשתף פעולה עם ווקס בתכנון פארק פרוספקט בברוקלין.

ב-1863 נסע לסיירה נבדה וקידם את שימור עמק יוסמיטי והגדרתו כפארק לאומי.

בהמשך תכנן עם ווקס, שותפו, את השדרות בבאפלו ובמילווקי ואת השמורה במפלי ניאגרה.

ב-1890 התמנה על ידי אנשי העסקים של שיקגו לתכנן את התערוכה העולמית של 1893, הוא בחר את השטח בדרום-מזרח העיר לחופי ימת מישיגן, תכנן את גופי המים המלאכותיים שאפיינו את שטח התערוכה ואת פארק השעשועים במידויי פלזנס. יחד עם האדריכל דניאל ברנהם, היה אולמסטד לאחראי על עיצוב התערוכה.

אחד מעיצוביו האחרונים היה המבנה המרהיב של אחוזת בילטמור, אותה הזמין המיליונר ג'ורג' ו. ואנדרבילט השני.

ב-1895 אובחן אולמסד כלוקה בשיטיון (דמנציה, סניליות) ופרש. את שנותיו האחרונות בילה בבית חולים גריאטרי בבלמונט, מסצ'וסטס, שאת שטחי הגנים שלו תכנן בשעתו. בניו (בנו הקרוי בשמו ובנו המאומץ ג'ון צ'ארלס) הקימו את חברת Olmsted Brothers שפעלה עד 1980.

דניאל ברנהם הספיד אותו במילים: "אמן. צייר עם אגמים ומורדות מיוערים, עם מדשאות וגדות-נהר וגבעות מיוערות, עם הרים וחופי אוקיינוסים"[1].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Hall, Lee (1995). Olmsted's America: An "Unpractical" Man and His Vision of Civilization. Boston, MA: Bullfinch Press
  • Rybczynski, Witold (1999). A Clearing in the Distance: Frederick Law Olmsted and North America in the Nineteenth Century. New York, New York: Scribner. ISBN 0-684-82463-9

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרדריק לו אולמסטד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אריק לארסון, השטן בעיר הלבנה: רצח, קסם וטירוף ביריד ששינה את אמריקה, תרגם אור אלכסנדרוביץ', הוצאת בבל, תל אביב 2008