פרזנו

פרזנו
Fresno
חותם פרזנו
חותם פרזנו
דגל פרזנו
דגל פרזנו
דגל פרזנו
מרכז העסקים הראשי של העיר
מרכז העסקים הראשי של העיר
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מדינה קליפורניהקליפורניה קליפורניה
מחוז פרזנו
ראש העיר ג'רי דייר (אנ')
תאריך ייסוד 1872 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 271.4 קמ"ר
גובה 90 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 542,107 (1 באפריל 2020)
 ‑ במטרופולין 1,002,846 (2009)
 ‑ צפיפות 1,582.2 נפש לקמ"ר (2009)
קואורדינטות 36°46′54″N 119°47′32″W / 36.78167°N 119.79222°W / 36.78167; -119.79222
אזור זמן UTC -8
www.fresno.gov
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פְרֶזְנוֹאנגלית: Fresno) היא העיר השישית בגודלה בקליפורניה, ארצות הברית. בשנת 2009 הוערכה אוכלוסיית העיר בכ-505,000 תושבים, והיא העיר ה-33 בגודלה בארצות הברית. פרזנו היא בירת מחוז פרזנו. היא ממוקמת כ-320 ק"מ צפונית ללוס אנג'לס, ו-274 ק"מ דרומית לסקרמנטו. העיר היא חלק מהאזור המטרופוליטני הגדול הכולל את הערים פרזנו וקלוביס. אגד הערים שוכן במרכז העמק המרכזי של קליפורניה ומונה מעל מיליון נפש.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחוז פרזנו נוסד ב-1856. הוא נקרא על שם עצי המילה הרבים שהיו נטועים בשטחו, בעיקר לאורך גדותיו של הנהר סן חואקין. עץ זה נקרא בספרדית "Fresno". המחוז כלל בתחילה חלקים גדולים שאינם נכללים בו כיום: חלק מהמחוזות טולארי, סן בניטו, קינגס ואיניו, והמחוזות מדרה ומונו.

העיר החשובה במחוז הייתה בתחילה העיר מילרטון, אך עקב הצפות חוזרות ונשנות של הסן חואקין, חיפשו חלק מתושביה מקום חילופי לקבוע בו את דירתם. בשנת 1872 בנתה חברת הרכבת סנטרל פסיפיק (Central Pacific Railroad) תחנת רכבת חדשה, מספר קילומטרים דרומית למילרטון. התחנה נועדה לשמש את הקו הדרומי של הרכבת. במהרה נפתחה חנות גדולה בסמוך לתחנה, אחריה נוספו חנויות נוספות ונוסדה "עיירת תחנת פרזנו", שקוצרה אחר כך לפרזנו. תושבים רבים ממילרטון הזדרזו לעבור לפרזנו, עקב הנוחיות שבקרבה למסילת הברזל, ועקב החשש מהצפות הנהר. שנתיים לאחר מכן החליטו תושבי המחוז לשנות את בירת המחוז ממילרטון לפרזנו, ומילרטון הפכה לעיירה מערבית שכוחת אל. (ב-1944, עם בנייתו של סכר פריאנט, הוצפה מילרטון כליל. כיום היא קבורה תחת אגם מילרטון ואך בשנות בצורת ניתן לצפות בשרידיה).

לפני מלחמת העולם השנייה התגוררו בפרזנו עשרות אלפי אזרחים שמוצאם במדינות הציר ובמזרח הרחוק. היו בה שכונות אתניות רבות, כגון "ליטל ארמניה", "ג'רמן טאון", "ליטל איטלי" ו"צ'יינה טאון". במהלך המלחמה, עם החלטת הנשיא רוזוולט על כליאת היפנים בארצות הברית, נפתחו בפרזנו שני מחנות מעצר ענקיים, בהם רוכזו כ-98,000 איש, עד להעברתם למחנות מעצר קבועים. המחנה האחד היה באתר היריד הגדול של פרזנו, והאחר היה בפיינדייל, בצפונה של פרזנו.

לאחר המלחמה החלה בעיר תנופת בינוי ופיתוח, שטחים חקלאיים הפכו לשכונות מגורים ולאזורי מסחר, שכונות ותיקות דוגמת "טאואר דיסטריקט" ("Tower District"), הפכו לאזורי בילוי ותרבות, ותושבים רבים נהרו לעיר.

גאוגרפיה ואקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרזנו נמצאת סמוך מאוד למרכז מדינת קליפורניה. שטחה הכולל הוא 271.4 קמ"ר, רובם המוחלט הם יבשה ורק כ-0.4% הם מים. העיר ממוקמת בקרבה לאתרי תיירות רבים, חלקם נמנים עם הידועים בעולם. כמאה ק"מ צפונית לה נמצא הפארק הלאומי יוסמיטי. כמאה ק"מ מזרחית לה, שוכן הפארק הלאומי סקוויה, ובסמוך אליו נמצא הפארק הלאומי קינגס קניון. הכבישים המובילים לפארקים אלו מכיוונה של לוס אנג'לס, עוברים דרך העיר.

האקלים בפרזנו מתאפיין בחורף מתון ובקיץ לוהט. מידת החום הנמוכה ביותר בממוצע היא 2.4°C בדצמבר, ואילו הגבוהה ביותר בממוצע היא 38.9°C ביולי. לעיתים נוסקת הטמפרטורה עד 43°C ויותר. כמות המשקעים הממוצעת מגיעה לכדי 285 מילימטרים, היורדים בחורף ובאביב.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרזנו היא המרכז הכלכלי של האזור הסובב אותה. כלכלת האזור מורכבת בעיקר מייצור חקלאי. בפרזנו מספר חממות טכנולוגיות המעודדות יזמים וחברות הזנק חדשות. חלק מחממות אלו נוסדו באוניברסיטת המדינה של קליפורניה שבפרזנו. רבות מהחברות שקמו בעזרתן התפרסמו אחר כך בעולם העסקים. חלקן חובקות תחומים רבים, החל מתכנון סביבתי ועד עיצוב אופנה.

יהודי פרזנו[עריכת קוד מקור | עריכה]

היהודים הראשונים הגיעו לעמק סן חואקין בתקופת בהלת הזהב של קליפורניה, ועסקו בעיקר ברוכלות ובמסחר קמעונאי עם איכרי האזור. יהודים אלו לא מיהרו להתארגן ולהקים קהילה יהודית, ועסקו מעט מאוד בענייני יהדות. הדתיים שביניהם היו נוסעים בחגים ובימים הנוראים לסן פרנסיסקו, שם היו בתי כנסת וחיים יהודיים פעילים.

רק עם תחילת המאה העשרים נוסד בפרזנו בית קברות יהודי. קמה התאגדות מקומית של קהילת בני ברית, הוכרז על הקמת בית הכנסת בית ישראל, ונוסד בית הספר היהודי הראשון. עם זאת, טרם היה לקהילה רב או דמות רוחנית אחרת, והיא התנהלה על ידי אנשים שלא היו בקיאים במצוות הדת כראוי.

לאחר מלחמת העולם הראשונה מונה הרב אלכסנדר סגל לרבה הראשון של הקהילה ונבנה בית הכנסת של הקהילה. מבנה בית הכנסת היה גדול מאוד, ובשלב מסוים הכיל שתי קהילות מתפללים במקביל; האחת מסורתית יותר, והאחרת, שהקפידה על תפילות בעיקר בימים הנוראים ובימי יארצייט. בעת מלחמת העולם השנייה, כאשר הוצבו בפרזנו חיילים יהודיים רבים, שימשו אגפי הבניין שתי קבוצות של מתפללים: מסורתיים וליברלים.

האוכלוסייה היהודית בפרזנו מנתה ב-1931 75 משפחות. בבית הספר היהודי למדו 75 ילדים. במשך השנים גדל בית הספר, והגיע לשיאו בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה - 275 תלמידים. לאחר מכן דעך בית הספר, עקב הירידה בילודה בקרב המשפחות היהודיות בעיר Early History of the Fresno Jewish Community, web.archive.org, ‏2008-11-09. כיום ישנן בעיר שלש קהילות -בית חב"ד אשר בנוסף לפעילותו בקהילה מארח יהודים מכל רחבי העולם ומספק ארוחות כשרות ושרותי דת שונים, הקהילה הרפורמית "בית ישראל" והקהילה הקונסרבטיבית "בית יעקב". קהילות אלו מונות כמה מאות משפחות רשומות.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפרזנו עשר ערים תאומות ברחבי העולם:

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרזנו היא העיר שבה מתרחשים אירועי סרט האימה "הסר חבר".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]