פרנץ פרדיננד (להקה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנץ פרדיננד
פרנץ פרדיננד בהופעה בקלן, 2018
פרנץ פרדיננד בהופעה בקלן, 2018
מקום הקמה גלאזגו עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות גלאזגו, סקוטלנד
תקופת הפעילות מ-2002
סוגה אינדי רוק
פוסט-פאנק
ארט רוק
גל חדש
חברת תקליטים Domino Records
Sony Music
Epic Records
אתר רשמי
פרופיל ב-IMDb
חברים
אלכס קפרנוס
פול תומסון
בוב (רוברט) הארדי
ג'וליאן קורי
דינו ברדו
חברים לשעבר
ניקולס מקארת'י
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנץ פרדיננדאנגלית: Franz Ferdinand) היא להקת אינדי רוק בריטית מסקוטלנד, הקרויה על שם פרנץ פרדיננד, הארכידוכס האוסטרי אשר ההתנקשות בחייו הייתה העילה לפרוץ מלחמת העולם הראשונה. האלבום הראשון של הלהקה, הנושא את שמה, יצא בשנת 2004, הגיע למקום השלישי במצעד האלבומים הבריטי וזכה בפרס מרקורי למוזיקה. הלהקה מושפעת בעיקר ממוזיקת שנות ה-80 ומהפוסט פאנק.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלהי שנות ה-90 הזמר/גיטריסט אלכס קפרנוס והמתופף פול תומסון ניגנו יחד בלהקה "Yummy Fur". במקביל, לימד אלכס קפרנוס את חברו רוברט הארדי לנגן על גיטרת בס שניתנה לקפרנוס על ידי מיק קוק מבל וסבסטיאן. בהנהגת קפרנוס, שפגש בניקולס מקארת'י, מוזיקאי סקוטי-גרמני שחזר מתקופת לימודים בגרמניה, חברו הארבעה. הם בחרו בשם "פרנץ פרדיננד" על שם הארכידוכס האוסטרי פרנץ פרדיננד שרציחתו הובילה למלחמת העולם הראשונה. הלהקה מספרת כי בחרה בשם זה בעיקר כי אהבו את צלילו, אך גם בשל חשיבותו ההיסטורית; "מותו הוביל למהפך עולמי, וזה מה שרצינו שהמוזיקה שלנו תביא" ציין קפרנוס.

הלהקה החלה לנגן במחסן נטוש והחליטה לתת לו את השם "the Chateau" כלומר, הטירה. כאשר המשטרה סגרה מקום זה, מצאה הלהקה מבנה נטוש ששימש בעבר כבית משפט וניגנה שם.

בשנת 2004 הוציאה הלהקה את אלבומה הראשון, הנושא את שמה, שאופיין בצליל שמח ונחל הצלחה מסחרית גדולה. בשנת 2005 הוציאה את אלבומה השני, You Could Have It So Much Better, שבו עברה הלהקה לצליל יותר רציני, ואשר כלל גם בלדות. האלבום הצליח במכירות, אך פחות מקודמו. בינואר 2009 יצא אלבומה השלישי של הלהקה, Tonight: Franz Ferdinand. אלבומה הרביעי של הלהקה "Right Thoughts, Right Words, Right Action" יצא ב-26 באוגוסט 2013. בשנת 2015 התאחדו חברי הלהקה עם להקת ספארקס ויצרו להקה חדשה שנקראת FFS, שילוב של פרנץ פרדיננד וספארקס. הלהקה החדשה הוציאה אלבום תחת שם זה עם שירים אשר משלבים את שני הסגנונות ויצאו לסיבוב הופעות משותף ברחבי העולם. בשנת 2016 לאחר סיום סיבוב ההופעות עזב גיטריסט הלהקה ניק מקארת'י והלהקה צירפה לשורותיה את הקלידן והגיטריסט ג'וליאן קורי. בשנת 2018 הוציאה הלהקה את אלבום האולפן השישי שלה, Always Ascending וצירפה חבר נוסף, דינו ברדו, כגיטריסט.

(2004-2005) פריצה ואלבום הבכורה Franz Ferdinand[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי הלהקה נסעו לשוודיה על מנת לעבוד עם המפיק השוודי טורה יוהנסון על אלבום הבכורה שלהם. בינואר 2004 שוחרר הסינגל "Take Me Out" והגיע למקום השלישי במצעד הבריטי. האלבום נכנס למצעדים ברחבי העולם ומכר כמיליון עותקים ברחבי ארצות הברית. האלבום קיבל תגובות חיוביות מהמבקרים, ביניהם מגזין המוזיקה NME שהעניק להם ציון של 9 מתוך 10. בספטמבר 2004 זכה האלבום בפרס מרקיורי. הסינגל "Take Me Out" הגיע למקום הראשון במצעדים ברחבי העולם וזיכה אותם בפרס איבור נובלו ו-MTV, ובשני פרסי המוזיקה הבריטית. מגזין NME העניק לאלבום את התואר "האלבום הכי טוב לשנת 2004" ודירג אותם במקום ה-38 ברשימת "100 האלבומים הטובים בכל הזמנים". נכון לשנת יציאתו, מכר האלבום כ-3.6 מיליון עותקים ברחבי העולם.

(2005-2007) You Could Have it So Much Better[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה בילתה את רוב שנת 2005 בסטודיו בגלאזגו בהקלטת אלבום האולפן השני שלהם, "You Could Have It So Much Better". האלבום שוחרר ב3 באוקטובר 2005. עטיפת האלבום קיבלה השראה מתמונה של האמן אלכסנדר רודצ'נקו משנת 1942. האלבום הגיע למקום הראשון במצעד הבריטי ולמקום השמיני במצעד האמריקאי. הסינגל "Do You Want To" הגיע למקום הרביעי במצעדים והוכרז על ידי מגזין Q כ"סינגל הטוב ביותר לשנת 2005". האלבום זיכה את הלהקה במועמדויות לפרסי גראמי. במהלך שנת יציאתו, מכר האלבום כ2 מיליון עותקים ברחבי העולם.

(Tonight: Franz Ferdinand (2007–2009[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב26 בינואר 2006 שחררה הלהקה את אלבום האולפן השלישי שלה, "Tonight: Franz Ferdinand". האלבום הוקלט בגלאזגו במהלך שנת 2007. אלכס קפרנוס, סולן הלהקה, ציין שאלבום זה "יותר מתאים לרחבת הריקודים". האלבום דורג במקום השני במצעד האלבומים הבריטי ובמקום התשיעי במצעד הבילבורד האמריקאי. הסינגלים מהאלבום, ביניהם "Ulysses" ו-No You Girls", הגיעו לעשרת הגדולים במצעדים ברחבי אירופה. באותה שנה הלהקה הייתה אחד מההרכבים המובילים בפסטיבלי גלסטונברי וקואצ'לה והופיעה יחד עם להקת גרין דיי בסיבוב ההופעות של אלבום האולפן השמיני שלהם.

ביוני 2009, הלהקה הוציאה אלבום אוסף בשם "Blood" שכלל גרסאות דאב לשירי האלבום Tonight: Franz Ferdinand. באפריל 2011 חברת ההקלטות Domino Records שחררה אלבום אוסף שנקרא "Covers EP" וכלל גרסאות כיסוי של אמנים כגון LCD Soundsystem ודבי הארי לשירים מאלבום זה.

(Right Thoughts, Right Words, Right Action (2010–2014[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך פברואר 2010 הודיעה הלהקה שהיא עובדת על אלבום האולפן הרביעי שלה. הלהקה החלה לקדם אותו באמצעות הופעות בפסטיבלים ברחבי אירופה וארצות הברית. האלבום הוקלט בשנת 2013 בסטודיו של סולן הלהקה, אלכס קפרנוס, בסקוטלנד. בתאריך 26 באוגוסט 2013 שוחרר האלבום תחת הכותרת " Right Thoughts, Right Words, Right Action".

אלכס קפרנוס, סולן הלהקה, על בחירת הכותרת:

אני חושב שכאשר נותנים שם לתקליט, רוצים לבחור שם שמשקף את התקליט או את התוכן שלו.... וגם שם שמשקף את מצב הרוח של האמנים שהקליטו את התקליט בזמן שהם הקליטו אותו. היו לנו לא מעט רעיונות לשמות אבל "Right Thoughts, Right Words, Right Action" נשמע הכי מתאים. זה כנראה התקליט החיובי ביותר שהקלטנו, הלהקה הכי אופטימית מאז שהתחילה להתברג בתעשיית המוזיקה... ככל הנראה מפני שאנחנו שומרים על פרופיל נמוך ולא מדברים על עצמנו יותר מדי.

(2014–2015) FFS[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2014 חברה הלהקה הסקוטית ללהקת "ספארקס" האמריקאית, בהם חברים האחים רון וראסל מאל. הלהקות איחדו את שמותיהן ויצרו סופרגרופ חדשה בת שישה אמנים ששמה "FFS": שילוב של Franz Ferdinand + Sparks. האלבום הוקלט בלונדון שבאנגליה ונכללו בו 12 רצועות ועוד 4 רצועות בונוס, כולן נכתבו עבור שיתוף הפעולה החדש. כל השירים הם שילוב הסגנונות של שתי הלהקות, סולני הלהקה חברו ואת כל השירים שרים יחד אלכס קפרנוס וראסל מאל. הלהקה שחררה את אלבומה שנקרא "FFS" ביוני 2015 ויצאה לסיבוב הופעות ופסטיבלים ברחבי אירופה וארצות הברית, במהלך כל הופעה ניגנו 12 מרצועות האלבום ועוד 6 שירים, 3 שירים מקוריים של כל להקה כשלעצמה. האלבום קיבל ביקורות חיוביות ממבקרי המוזיקה.

זהו אלבום האולפן האחרון בו לקח חלק ניק מקראת'י, גיטריסט הלהקה. ביולי 2016 שחררה הלהקה הודעה רשמית כי מקארת'י עוזב על מנת לבלות יותר זמן עם משפתחו ולעבוד על פרויקטים מוזיקליים נוספים.

(2016-היום) Always Ascending[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר עזיבתו של מקארת'י, החלה הלהקה לעבוד על אלבום הסטודיו השישי שלה ושחררה שיר מחאה על משטר דונלד טראמפ שנקרא "Demagogue". השיר שוחרר במסגרת פרויקט "30 ימים, 30 שירים" במהלכו בכל יום בחודש עד יום הבחירות של ארצות הברית, שוחרר שיר אחד נגד מועמדות טראמפ לנשיא ארצות הברית. בשלב זה הלהקה עדיין לא חשפה מי יחליף את מקומו של מקראת'י. במאי 2017, יומיים לפני תחילת סיבוב ההופעות האמריקאי של הלהקה הכריזה הלהקה על שני חברים חדשים: ג'וליאן קורי על קלידים, סינתיסייזר וגיטרה, ודינו ברדו כגיטריסט. קורי לקח חלק בהקלטת האלבום החדש וברדו צורף לאחר השלמתו ולפני היציאה לסיבוב ההופעות.

האלבום הוקלט בלונדון ובפריז, תחת הפקתו של המפיק הצרפתי פיליפ זאדר. הוא שוחרר ב9 בפברואר 2018 תחת הכותרת "Always Ascending" ושבועיים לאחר מכן החלה הלהקה בסיבוב הופעות עולמי, שנמשך עד סוף 2019.

  • אלכס קפרנוס - שירה, גיטרה (2002 - היום)
  • בוב הארדי - גיטרה בס (2002 - היום)
  • פול תומסון - תופים, כלי הקשה, קולות רקע (2002 - היום)
  • ג'וליאן קורי - קלידים, סינתיסייזר, גיטרה, קולות רקע (2017 - היום)
  • דינו ברדו - גיטרה, קולות רקע (2017 - היום)

חברים לשעבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ניקולס מקארת'י - גיטרה, קלידים, קולות רקע (2002 - 2016)

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי EP[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]