צומת האיקסים

צומת האיקסים
הצומת בשנת 2023 לכיוון מזרח
הצומת בשנת 2023 לכיוון מזרח
תאריך הקמת הצומת 9 בדצמבר 1924
מיקום ירושלים
כבישים בצומת רחוב יפו
המלך ג'ורג'
שטראוס
מסילות בצומת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים
אתרים סמוכים בניין טרבלוס, מעיין שטוב
קואורדינטות 31°46′59″N 35°13′04″E / 31.783194444444°N 35.217638888889°E / 31.783194444444; 35.217638888889
(למפת ירושלים רגילה)
 
צומת האיקסים
צומת האיקסים
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הצומת בשנת 1924 במבט צפונה, אל כיוון רחוב שטראוס של ימינו. בניין מסעדת טרבלוס היה הראשון שנבנה בצומת
הצומת בשנת 2007 במבט מזרחה. על הכביש ניתן להבחין במעברי החצייה המצטלבים.
הצומת בשנת 2011 במבט מערבה

צומת האיקסים (או צומת שטראוס) הוא מפגש הרחובות הראשיים בלב ירושלים - יפו מכיוון מזרח למערב, והמלך ג'ורג', שמשנה את שמו לשטראוס בצידו הצפוני של הצומת.

הצומת עתיד להיות נקודת המפגש היחידה בין הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים, שעובר לכל אורכו של רחוב יפו, לבין הקו הכחול, שיעבור ברחוב המלך ג'ורג'. קיימת תוכנית עתידית להקמת מרכז תחבורתי רחב בצומת שיכלול תחנת רכבת תת-קרקעית של רכבת ישראל שתקרא בשם תחנת הרכבת ירושלים מרכז.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצומת נחנך ב-9 בדצמבר 1924, עם סלילתו של רחוב המלך ג'ורג'. עד אז עברה במקום רק הדרך הראשית ממזרח למערב, שהובילה מירושלים ליפו, שהיא רחוב יפו של ימינו. עד שנות ה-20 שכנו באזור כמה מבנים, שנסמכו אל קו פרשת המים הארצי, שחצה בקו צפון-דרום את רחוב יפו סמוך לנקודה זו.

ביוזמתם של מושל ירושלים, רונלד סטורס, וראש העירייה באותה עת, ראע'ב נשאשיבי, הוחלט לסלול רחוב, שינצל את קו פרשת המים, ויאפשר מעבר נוח מדרום העיר אל מרכזה ההולך ומתפתח. בעקבות כך נחנך רחוב המלך ג'ורג' החל מאזור תחנת הרכבת בדרום, לאורך קו הרכס, וצפונה לכיוון שכונת מאה שערים ושכונת הבוכרים.

בתחילה היה הצומת מפגש רחובות צנוע, שבו חלפו מעט מאוד בני אדם וכרכרות. במרכזו הוצב עמוד תאורה, ששימש את העוברים והשבים. בחלוף השנים הפך הצומת לנקודה מרכזית וחשובה, עם התפתחותו המהירה של מרכז העיר בתקופת המנדט. צילומים מאותן שנים מלמדים כי הצומת היה מוקד של הפגנות ומופעי רחוב.

צומת זה הוא הצומת הראשון בירושלים בו הוצב רמזור.[1]

בתחילת שנות האלפיים החלו עבודות לקו האדום של הרכבת הקלה, כיום חופרים מנהרה מצומת בר-אילן לצומת האיקסים לטובת הקו הכחול, בצומת צפויה להיות נקודת מפגש בין הקו האדום לכחול, האחד על רחוב יפו והשני על רחובות המלך ג׳ורג ויכנס למנהרה מתחת לרחוב שטראוס. ואף תחנת ירושלים מרכז בסמוך לצומת.

חנויות ומבנים היסטוריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפינות הצומת ממוקמים ארבעה מבנים חד קומתיים ובהם חנויות. שלושה מהמבנים נבנו על ידי משפחת חיים ולירו והרביעי, ברחוב יפו 52 פינת רחוב שטראוס, הקרוי בניין טרבלוס (על שם מסעדת טרבלוס שפעלה במבנה) על ידי משפחת קוקיא. כחלק מתוכנית "גוש 50" מיועד הבניין להריסה וייהפך לכיכר ציבורית שמסביבה יבנו מבנים בגובה של 6 עד 8 קומות.[2][3] לשלושה המבנים האחרים יש אישורים לתוספת קומות.[4]

משנת 1933 פעלה בצומת חנות הספרים שהייתה היסוד להוצאת קריית ספר. בית מסחר נודע אשר שכן בצומת מאז שנת 1940 הוא "מעיין שטוב".

מעברי החצייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-60 של המאה ה-20 סימנה עיריית ירושלים מעברי חצייה בצומת בכל ארבעת צדדיו, אך גם באלכסונים, מה שהקנה לו את הכינוי העממי "צומת האיקסים". סימון המעברים האלכסוניים אפשר להולכי רגל לקצר את דרכם מפינה לפינה של הצומת. בדומה לכך, סומנו מעברי חצייה אלכסוניים גם בכיכר השבת, שבהמשך רחוב שטראוס.

עם העבודות לרכבת הקלה ברחוב יפו הוחלף האספלט באבני ריצוף ומעברי החצייה שחצו את הצומת באלכסון הוסרו, כיום ישנם מעברי חצייה כבכול צומת (ריבוע של מעברי חצייה).

פיגוע סבארו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפיגוע במסעדת סבארו

באוגוסט 2001 התרחש פיגוע ההתאבדות במסעדת סבארו ששכנה בקרן הדרומית-מזרחית של הצומת, שבו נרצחו 16 איש. כיום (2023) שוכן במקום סניף של רשת מאפה נאמן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צומת האיקסים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אלידע בר-שאול, ליבש את המַעְיָין?, במדור "פינה ירושלמית" בעלון פרשת השבוע "מעייני הישועה", י"ד בטבת ה'תשס"ט
  2. ^ תוכנית גוש 50, מרכז ירושלים – רונאל לוי אדריכלים
  3. ^ דליה טל, ‏ישי אישר את גוש, באתר גלובס, 25 במרץ 2001
  4. ^ רנית נחום-הלוי, ההיסטוריה מפנה את מקומה: רבי קומות במקום מבנים עותמאניים בירושלים, באתר TheMarker‏, 22 ביוני 2008