Civilization V

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ציוויליזציה V)
ציוויליזציה 5
Civilization V
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
כללי
תאריך הוצאה Microsoft Windows
NA21 בספטמבר 2010
EU24 בנובמבר 2010
macOS
ww23 בנובמבר 2010
סוגה משחק וידאו עריכת הנתון בוויקינתונים
פיתוח Firaxis Games
הוצאה לאור 2K Games עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, פולנית, יפנית, קוריאנית, רוסית, ספרדית, גרמנית, איטלקית, צרפתית, סינית מסורתית עריכת הנתון בוויקינתונים
עיצוב ג'ון שפר
סדרה Civilization
דרישות תוכנה
גרסה 1.0.1.511 (נכון ל-8 בפברואר 2012)
מצבי משחק שחקן יחיד, מרובה משתתפים
דירוג BBFC: ‏PG
ESRB:‏ E10+
GRB:‏ 12
PEGI:‏ 12
פלטפורמות Microsoft Windows
macOS
מדיה DVD, הורדה דיגיטלית
המשחק הקודם Civilization IV
המשחק הבא Civilization VI
www.civilization5.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Civilization V (ידוע גם כ-Civilization 5 וכ-Civ 5; בעברית: ציוויליזציה 5) הוא משחק אסטרטגיה רבתי ממוחשב שפותח על ידי חברת פיראקסיס. בספטמבר 2010 יצא המשחק ל-Windows וב-23 בנובמבר 2010 יצא ל-Mac OS X.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק הוא משחק אסטרטגיה מרובה שחקנים. בכל משחק משתתפים מספר שחקנים, כאשר כל שחקן מגלם מנהיג של תרבות (ציוויליזציה) כלשהי ומוביל את התרבות הזו לאורך אלפי השנים בהם מתרחש המשחק. המשחק מתחיל בהקמת עיר הבירה של התרבות, עיר פרימיטיבית שממנה מתחיל השחקן לייצר יחידות, מבנים ופלאי עולם. למשחק אין עלילה מובנית מראש.

המשחק מתנהל בתורות, כאשר כל תור מסמל פרק זמן משתנה בהיסטוריה של התרבות שהשחקן מגלם. המשחק מתנהל עד שאחד השחקנים מגיע לניצחון או לתור 500. תנאי הניצחון במשחק הם אחד מהבאים:

  • ניצחון דיפלומטי - ניצחון בהצבעה של האו"ם.
  • ניצחון תרבותי - השלמת חמישה ענפים תרבותיים ובניית פרויקט אוטופיה.
  • ניצחון טכנולוגי - בו יזכה השחקן הראשון לשגר חללית להתיישבות בחלל.
  • ניצחון צבאי - כיבוש של כל ערי הבירה במשחק.
  • ניצחון נקודות - השחקן עם הניקוד הגבוה ביותר בתום 500 תורות.

מטרת השחקן היא בניית האימפריה הגדולה בעולם.

ערים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לבנות הבסיס של האימפריה הן ערים, בהן השחקן יכול להקים מבנים, כולל פלאי עולם, לאמן יחידות, לייצר משאבים ולעבוד על פרויקטים גדולים. לכל עיר יש שטח בשליטתה, שתלוי בכמות התרבות (Culture) שהעיר ייצרה, סכום השטחים של כלל הערים מהווה את גבולות האימפריה. לכל עיר מספר תושבים, או גודל העיר, המייצג גם את יכולת התפוקה של העיר וגם את גודלה.

ייסוד ערים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיר ניתן לייסד על ידי יחידת מתיישבים. כל שחקן מתחיל עם יחידה כזו ברשותו, בנוסף ניתן לאמן אותה בעיר קיימת (בזמן זה העיר לא תגדל, כדי לייצג את צבירת האנשים שיהפכו למתיישבים בעיר אחרת).

כיבוש ערים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לייסוד עיר חדשה, שחקן יכול לכבוש עיר קיימת שבשליטת שחקן אחר. לעיר יש ״מד חיים״ המייצג את ההגנות של העיר, שחקן שרוצה לכבוש אותה צריך לתקוף אותה מספר פעמים עם יחידות מתאימות (כגון יחידות מצור). לעיר וליחידות שמוצבות בשטחה יש יכולת להגן על העיר ולתקוף יחידות שצרות עליה, ולשחקן יש יכולת להקים מבנים כגון חומות, מבצרים וכו׳ שישפרו את הגנות העיר. כשמד החיים של העיר מגיע ל-0, העיר עוברת לשליטתו של השחקן החדש, שיכול לבחור בין להשמיד את העיר, לספח אותה לשליטתו המלאה, או למנות בובה שתשלוט עליו בשמו, במצב זה העיר תשלם אחוזים מהכנסותיה לאימפריה של השחקן, אך לא תהיה לו שליטה על הייצור שלה והחלטות שתקבל בשטחה.

פלאי עולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק ישנה גם אפשרות לבנות "פלאי עולם". אלו מבנים היסטוריים אשר יכולים להיבנות רק פעם אחת במשחק, כלומר כל פלא עולם יכול להיבנות רק על ידי תרבות אחת בכל משחק. מבנים אלו נותנים בונוסים מיוחדים, בהתאם לרקע ההיסטורי של פלא העולם.

יחידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק קיימות יחידות ניידות, בעלות יכולת תנועה ברחבי המפה. היחידות מתחלקות למספר סוגים, כאשר יחידה לא יכול לחלוק משבצת בלוח המשחק עם יחידה נוספת מאותו סוג. סוגי היחידות הם:

  • יחידות צבאיות - כגון לוחמים, קשתים, ספינות, מיוצרות בערים ומסומנות בעיגול.
  • יחידות אזרחיות - כגון עובדים, מתיישבים, מיסיונרים, מיוצרים בערים ומסומנים במשולש.
  • יחידות מסחר - כגון שיירות סחר או אוניות סוחר, מיוצרים בערים ומסומנים במשושה.

יחידות צבאיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחידות צבאיות מיוצרות בערים ונשלטות על ידי השחקן. יחידה צבאית נמצאת על הלוח, ואינה יכולה לחלוק משבצת עם יחידה צבאית אחרת, בשונה מכותרים קודמים בסדרה. לכל יחידה יש נתונים מסוימים של עוצמה, הגנה ומהירות. נתון המהירות קובע כמה משבצות יכולה כל יחידה לנוע בתור אחד. בנוסף, חלק מהיחידות בעלות יכולות תקיפה מרחוק.

בלחימה פנים-אל-פנים בין שתי יחידות, היחידה התוקפת מורידה מנקודות החיים של היחידה המגינה בהתאם לעוצמה של היחידה התוקפת. מנגד, היחידה המגינה מורידה מנקודות החיים של היחידה התוקפת בהתאם ליכולת ההגנה שלה. כאשר יחידה צבאית מביסה יחידת אויב היא צוברת נקודות ניסיון, כאשר בכל כמות מסוימת של נקודות ניסיון יכול השחקן לשדרג את הדמות עם יכולת מסוימת כגון בונוס עוצמה בשטחים פתוחים/הרריים וכו', או לרפא את היחידה מידית לחיים מלאים.

יחידות צבא פצועות ילחמו בעוצמה יחסית לאחוזי החיים שנותרו להן. יחידה יכולה להשיב לעצמה נקודות חיים אם נשארות באותה משבצת.

יחידות אזרחיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשים דגולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשים דגולים הוא כינוי ליחידות מיוחדות במשחק אשר מספקות בונוסים מיוחדים לתרבויות שלהן. ניתן להקריב "אנשים דגולים" בתמורה ל"תור זהב", תקופה של פריחה כלכלית, או לטובת בניית שדרוג מיוחד בשטח אדמה ספציפי, או כדי לבצע יכולת מיוחדת כלשהי, בהתאם לסוג ה"איש הדגול", למשל, הקרבת "גנרל דגול" תיצור מבנה מבצר מיוחד שליחידה שנמצאת בו יש תוספת הגנה משמעותית. אם "איש דגול" נתפס על ידי יחידה צבאית עוינת, הוא יושמד. לחלק מהאומות ישנן יכולות מיוחדות הקשורות ל"אנשים הדגולים".

סוג איש דגול יכולת פסיבית
(ללא הקרבה)
יכולת אקטיבית
(עם הקרבה)
מבנה מיוחד יצירה מיוחדת
גנרל דגול שיפור יכולת הלחימה של יחידות קרקעיות בסמוך ללא מבצר גדול ללא
אדמירל דגול שיפור יכולת הלחימה של יחידות ימיות בסמוך ללא ללא ללא
מהנדס דגול ללא האצת בנייה של פלא עולם (יסתיים בתור הבא) מפעל ללא
מדען דגול ללא סיום גילוי טכנולוגיה חדשה אקדמיה ללא
אמן דגול ללא ללא אתר מורשת יצירת אמנות
כותב דגול ללא הגדלה חד פעמית של כמו התרבות בעיר מסוימת אתר מורשת יצירת כתיבה

דיפלומטיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקנים במשחק מיוצגים על ידי תרבויות שמקיימות מערכות יחסים דיפלומטיות ביניהן. התרבויות יכולות לסחור, לכרות בריתות והסכמים ואף להילחם אחת בשנייה. השחקן יכול להשתמש בדיפלומטיה כאמצעי להגדיל את כוחו הצבאי, הדיפלומטי או הכלכלי, ולהתקדם לעבר כל אחד מהניצחונות האפשריים. תרבויות יכולות לשתף פעולה כדי לספק אחת לשנייה משאבים שחסר לה, לסחור ביחידות צבאיות ואזרחיות, לחתום על הסכמי מחקר (וכך להגדיל את המחקר אחת של השנייה), בנוסף, תרבויות יכולות לשלב כוחות כנגד תרבות חזקה יותר, ולהביס אותה צבאית ביחד.

כאשר תרבות מכריזה מלחמה על תרבות אחרת השתיים ילחמו עד שתרבות אחת תושמד, כלומר, כל עריה יכבשו בידי תרבויות אחרות, או עד שיחתם הסכם שלום ביניהם. בהסכם זה ניתן להעביר משאבים, כסף ואף ערים.

ערי מדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערי מדינה נוספו למשחק לראשונה ב-Civ V. ערי המדינה הן תרבויות קטנות שלא יכולות לגדול מעבר לגודל של עיר אחת. השחקנים יכולים לקיים מערכות דיפלומטיות עם ערי המדינה החל מידידות ועד ברית. מערכת היחסים עם כל עיר-מדינה מיוצג כמד ליניארי בין שנאה לאהבה, כאשר מעשיו של השחקן לאורך המשחק ישפיעו על מיקומו במד, עם ייתן לעיר המדינה מתנות, ישלים את המשימות שתתן לו העיר מדינה תאהב אותו יותר. אם יזניח את העיר או יפלוש לשטחה אז העיר תאהב אותו פחות. השחקן בעל ההערכה הרבה ביותר בעיר המדינה יהיה בן בריתה.

ערי המדינה נותנות מתנות ובונוסים לשחקן איתו הם במערכת יחסים טובה. קיימים ארבעה סוגים של ערי מדינה: עיר תרבות, עיר לוחמים, עיר מסחר ועיר קדושה.

טכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

״טכנולוגיות״ מסמלות את התקדמותה של התרבות מבחינה טכנולוגית. השחקן חוקר טכנולוגיית לאורך מספר תורות ואוסף אותן, קצר המחקר של כל טכנולוגיה תלוי בכמה השקיע השחקן בנקודות מדע באמצעות בניית מבני מחקר ושיפור ערים. כל טכנולוגיה מוסיפה יכולות חדשות לתרבות: בניית מבנים, אימון יחידות, פעולות דיפלומטיות וכו׳. במשחק קיים ״עץ טכנולוגיות״ בו השחקן בוחר את הטכנולוגיות שבוחר לחקור.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק ניתן גם לרכוש מדיניות חברתית בתמורה לנקודות התרבות שנצברו. אלו מחולקים לעשרה "עצים" אשר מתפצלים בתוכם לענפים, כאשר ניצחון דיפלומטי דורש השלמתם של חמישה "עצים" שכאלו. ההטבות שמתקבלות מכל "עץ" או "ענף" שכזה מצטברות יחד עם ההטבות של שאר ה"עצים" או ה"ענפים" התרבותיים.

הקמת עיר חדשה מגדילה את כמות נקודות התרבות הנדרשת כדי לאמץ מדיניות תרבותית חדשה ב-33.33%. כל עיר מתרחבת בהתאם לכמות התרבות שהיא מייצרת, כאשר השחקן יכול גם לקנות חלקות מסביב לעיר תמורת זהב.

שיפורי מפה ומשאבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק ישנם שטחים מסוימים בהם יש משאבים - משאבי מותרות או משאבים אסטרטגיים, כאשר משאבי מותרות מספקים שביעות רצון בקרב התושבים (ללא שביעות רצון הערים מאטות את קצב גדילתן, קצב הייצור נפגע ובחוסר חמור בשביעות רצון נחלש גם כוחן של היחידות הצבאיות) ומשאבים אסטרטגיים משמשים לבניית מבנים או לייצור יחידות מסוימות. השחקן יכול לסחור במשאבים אלו, להחליף אותם בתמורה לכסף או משאבים אחרים וכו'. כמו כן ישנם סוגי משאבים כמו כבשים, פרות ואבן, אשר אינם משמשים לייצור יחידה או מבנה, ולא מספקים שביעות רצון ואי אפשר לסחור בהם. כל המשאבים הללו מספקים תוספת תפוקה מסוימת במשבצת בהם הם נמצאים, כאשר למשל במכרות בעלי משאבים ישנו ייצור וזהב מוגברים וכו'.

הבדלים ממשחקים קודמים בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Civ 5 נחשב כמהפכני בסדרת Civilization, וככזה שבו השתנו חלק מהאלמנטים המרכזיים באופי המשחק. המשחק מבוסס על מנוע משחק שונה מקודמיו, כשהמפה בנויה משושים ולא ריבועים כמו במשחקים הקודמים בסדרה. במערכת הלחימה נעלמה האפשרות להערים יחידות צבאיות אחת על השנייה, ובכך נכלה כל השחקן לתכנן את סדר הכוחות ופריסתם הטקטית ברחבי המפה, הוספה אפשרות לערים להגן על עצמן באמצעות ירי ישיר על אויבים קרובים, מה שהקשה משמעותית על כיבוש ערים. נוספו למשחק ערי מדינה המהוות דמויות בלא שחקן הנשלטות על ידי המחשב. לדרכים הנבנות במשחק נוספה מגבלה של תחזוקה כספית, והכניסו שיקולים נוספים בהחלטה להקמת דרכים.

הרחבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

למשחק יצאו שתי חבילות הרחבות, Civilization V: Gods & Kings ו-Civilization V: brave new world ב-2012 וב-2013 בהתאמה. שתי ההרחבות הוסיפו מנגנונים חדשים ששינו את שיטת המשחק, תרבויות חדשות, יחידות ומבנים (כולל פלאי עולם) חדשים ואף מפות ותרחישים. בנוסף פורסמו תכנים להורדה רבים (DLC) הניתנים לרכישה והורדה. משחק ההמשך של Civ 5 הוא Civilization VI.

Gods & Kings[עריכת קוד מקור | עריכה]

Civilization V: Gods & Kings, חבילת ההרחבה הראשונה למשחק, פורסמה ביוני 2012. החבילה מכילה תשע תרבויות חדשות. הוסיפה מנגנון מערכות ביון למשחק, המאפשר איסוף מידע מתרבויות אחרות ואף גנבת טכנולוגיות, ומנגנון דת למשחק, כולל ייסוד דתות, ערים קדושות, הפצת דת באמצעות נביאים ומיסיונרים ומשאב חדש, ״אמונה״.

Brave new world[עריכת קוד מקור | עריכה]

Civilization V: brave new world, חבילת ההרחבה השנייה למשחק, פורסמה ביולי 2013. החבילה מכילה 9 תרבויות חדשות ושינתה ושיפרה את מערכת התרבות (Culture) משחק, הכניסה אלמנט של תיירות ומסחר. כמו כן, ההרחבה מוסיפה אלמנט דיפלומטי חדש למשחק, המתבסס על מודל האומות המאוחדות.

תרבויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התרבויות הבאות נכללו בגרסה הראשונית של המשחק:

תרבות מנהיג בירה
אירוקוי היאווטה אונונדגה
אמריקנים ג'ורג' וושינגטון וושינגטון
אצטקים מונטזומה הראשון טנוצ'טיטלאן
אנגלים אליזבת' הראשונה לונדון
גרמנים ביסמרק ברלין
הודים גנדי דלהי
יוונים אלכסנדר מוקדון אתונה
יפנים אודה נובונאגה קיוטו
מצרים רעמסס השני תבאי
סונגהאים אסקיה מוחמד גאו
סיאמים ראם קהמהאנג סוקותאי
סינים וו דזה טיין בייג'ינג
עות'מאנים סולימאן איסטנבול
ערבים הארון א-רשיד מכה
פרסים דריווש פרספוליס
צרפתים נפוליאון פריז
רומאים אוגוסטוס קיסר רומא
רוסים יקטרינה הגדולה מוסקבה

התרבויות הבאות ניתנות לרכישה בצורת DLC:

תרבות מנהיג בירה
אינקה פצ'קוטי קוסקו
בבלים נבוכדנצר השני בבל
דנים האראלד כחול השן קופנהגן
מונגולים ג'ינגיס חאן קרקורום
ספרדים איזבלה מדריד
פולינזים קמהאמהה הונולולו
קוריאנים סג'ונג סיאול

התרבויות הבאות נוספו בחבילת ההרחבה Gods & Kings:

תרבות מנהיג בירה
אוסטרים מריה תרזה וינה
אתיופים היילה סלאסי אדיס אבבה
ביזנטים תאודורה קושטא
הולנדים וילם השתקן אמסטרדם
הונים אטילה החצר של אטילה
מאיה פאקאל הגדול פלנקה
קלטים בודיקיאה אדינבורו
קרתגינים דידו קרתגו
שוודים גוסטב אדולף סטוקהולם

התרבויות הבאות נוספו בחבילת ההרחבה Brave New World:

תרבות מנהיג בירה
אינדונזים גאג'ה מדה ג'קרטה
אשורים אשורבניפל אשור
ברזילאים פדרו ה-2 ריו דה ז'ניירו
ונציאנים אנריקו דאנדולו ונציה
זולו שאקה אולונדי
מרוקנים אחמד אל-מנסור מרקש
פולנים קז'ימייז' ה-3 ורשה
פורטוגזים מריה ה-1 ליסבון
שושוני פוקאטלו מוסון קאהני

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Civilization V בוויקישיתוף