קאסל (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קאסל
Castle
סוגה דרמה קומית
יוצרים אנדרו ו. מרלו עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים מרטין ניקולסון
שחקנים נייתן פיליון
סטנה קטיק
סוזן סאליבן
רובן סנטיאגו האדסון
מולי קווין
ג'ון הורטס
טמלה ג'ונס
שיימוס דוור
פני ג'ונסון ג'רלד
פרסים דרמת הפשע הטלוויזיונית הטוב ביותר בטקס פרסי בחירת הקהל
שחקן סדרת הפשע הטוב ביותר בטקס פרסי בחירת הקהל (עבור נייתן פיליון)
שחקנית סדרת הפשע הטובה ביותר בטקס פרסי בחירת הקהל (עבור סטנה קטיק)
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 8 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 173 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיק אנדרו ו. מרלו עריכת הנתון בוויקינתונים
מפיקים בפועל אנדרו מרלו
רוב באומן
בארי שינדל
חברת הפקה אולפני ABC עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Disney–ABC Domestic Television, דיסני+ עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים לוס אנג'לס
ניו יורק
צלמים ביל רו עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה רוברט דנקן עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 43 דקות
שידור
רשת שידור ABC עריכת הנתון בוויקינתונים
רשת שידור בישראל yes Action
HOT V.O.D
תקופת שידור מקורית 9 במרץ 200916 במאי 2016
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי (באנגלית)
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קאסלאנגלית: Castle) היא סדרת דרמה קומית אמריקאית. הסדרה נוצרה על ידי אנדרו מרלו ומגוללת את סיפורם של ריק קאסל, סופר מסתורין מצליח, ובלשית במשטרת העיר ניו יורק, קייט בקט, אשר פותרים יחדיו מקרי רצח חריגים. בקט הפכה לשוטרת לאחר שאמהּ נרצחה והרוצח מעולם לא נתפס (עד העונה השישית שבה נתגלתה זהותו של הרוצח על ידי הצוות). הרצח הלא פתור משמש מקור למספר קווי עלילה שונים.

ב-12 בינואר 2012 הסדרה זכתה בשני פרסים בטקס פרס בחירת הקהל עבור דרמת הפשע הטלוויזיונית הטובה ושחקן הטלוויזיה הטוב ביותר (נייתן פיליון). הסדרה זכתה גם בשלושה פרסים ב-TV Guide Magazine's Fan Favourite Awards לסדרת הדרמה האהובה ביותר והזוג האהוב ביותר במשך שנתיים ברציפות.

הסדרה שודרה ברשת ABC ממרץ 2009 עד מאי 2016. בישראל הסדרה שודרה ב-YES, HOT סלקום tv.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

"קאסל" עוקבת אחר ריצ'רד קאסל (נייתן פיליון), מחבר ספרי מסתורין מפורסם שהרג את הדמות הראשית בסדרת ספריו וכעת סובל ממחסום כתיבה. הוא נלקח לחקירה על ידי משטרת העיר ניו יורק בנוגע לרצח המבוסס על אחד מספריו. הוא מסוקרן מעולם הפשע והרצח אשר נחשף בפניו, ולכן משתמש בקשריו עם ראש העיר כדי לקבל אישור ממפכ"ל המשטרה. רוי מונטגומרי (רובן סנטיאגו האדסון) הקפטן של בקט בתחנה 12 מאשר לו להסתובב ו"לייעץ" למשטרה כטובה לראש העיר המחבב את קאסל, ולעקוב אחר קייט בקט (סטנה קטיק). קאסל מחליט להשתמש בבקט כמודל עבור הדמות הראשית של סדרת הספרים הבאה שלו "ניקי היט". בקט מסתייגת בתחילה מכך שקאסל נצמד אליה בחקירותיה, אבל לאחר זמן מה משנה את דעתה ומבינה שקאסל יכול להיות משאב שימושי בחקירות הצוות שלה. קאסל ובקט פותרים מקרי רצח ביחד עם בלשי ועובדי התחנה ה-12, ובמהלך העונות הם פותרים מקרי רצח שקשורים זה לזה כמו: קו העלילה שקשור ברצח של אמהּ של בקט, קו העלילה של הרוצח הסדרתי שנקרא הרוצח המשולש ועוד.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה
הפרק הראשוןהפרק האחרון
1109 במרץ 200911 במאי 2009
22421 בספטמבר 200917 במאי 2010
32420 בספטמבר 201016 במאי 2011
42319 בספטמבר 20117 במאי 2012
52424 בספטמבר 201213 במאי 2013
62323 בספטמבר 201312 במאי 2014
72329 בספטמבר 201411 במאי 2015
82221 בספטמבר 201516 במאי 2016

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה הראשונה עוסקת בסופר ששמו קאסל שמכיר לראשונה בלשית במחלקת רצח בניו יורק, בשם קייט (קתרין) בקט, כאשר רוצח באחת מחקירותיה של בקט הורג אנשים לפי ספריו של קאסל "דרק סטורם". לאחר שקאסל עוזר לבלשים למצוא את הרוצח, הוא מקבל השראה מבקט ומתחיל להוות לה יועץ (ולתחנת המשטרה 12) למורת רוחה, לאחר שפונה עם בקשה זו לחברו ראש העיר. קאסל בונה ספר חדש, 'ניקי היט', כשהדמות הראשית ('ניקי היט') מבוססת על בקט, דבר שהיא מאוד לא מרוצה ממנו.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך העונה מגלים שאמה של בקט נרצחה, ואף על פי שהחקירה קבעה שזהו רצח אקראי, היא יודעת שזו לא האמת ואף מצליחה להניח את ידיה על הרוצח השכיר שנשכר לעשות זאת, אך נאלצת לירות בו לפני שהיא מגלה מי שכר אותו, והוא מת.

עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

בת 24 פרקים. החלה ב-20 בספטמבר 2010 והסתיימה ב-16 במאי 2011.

בקט מגלה שישנה קנוניה הקשורה לרצח של אמה, אשר כוללת 3 שוטרים מהתקופה ההיא, ביניהם השוטר שהוקצה לחקירת הרצח שלה וקבע שהוא אקראי; וקפטן רוי מונטגומרי, המפקד של בקט ומחלקה 12. מונטגומרי נהרג על ידי מתנקשים ששכרו רוצחי אמה של בקט בסוף העונה השלישית. לפני שנהרג הוא שולח לחבר ותיק את הביטוח שלו, שבאמצעתו הגן על בקט מהאנשים שאחראים למותה של אמה, כל שימשיך לשמור עליה.

עונה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקט מספרת את הכל לקאסל שכבר מעורב, ראיין ואספוסיטו, והם נשבעים שאף אחד חוץ מהם לא ידע שמונטגומרי היה מושחת. בהלוויה של קפטן מונטגומרי, כשנשאה דברים, צלף יורה בבקט קרוב לליבה. קאסל מתוודה על אהבתו כלפיה מיד לאחר הירייה. היא מפונה לבית החולים, שם מצילים אותה והיא מחלימה, אך טוענת ששכחה מה קרה לאחר הירייה. לתחנה מצטרפת קפטן חדשה, ויקטוריה גייטס. בקט חוזרת לחקור את הרצח של אמה למורת רוחו של קאסל. היא מגיעה להתקדמות ובשלב זה קאסל מגלה לה על השיחה שקיבל ועל רגשותיו כלפיה.

עונה 5[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שבסוף העונה הקודמת קאסל ובקט הפכו לזוג, הם מנסים לשמור על מערכת היחסים בסוד, אך לאט לאט מתגלה הסוד לקרוביהם בזה אחרי זה. בני משפחתם, הפתולוגית לייני, הבלשים ריאן ואספוסיטו וקפטן גייטס מגלים על מערכת היחסים ושומרים עליה בסוד כדי שבקט וקאסל יוכלו להמשיך לעבוד יחד בתחנה ה-12. במהלך העונה קורים כמה אירועים משמעותיים, למשל: בקט מגלה שהסנטור ויליאם בראקן אחראי לרצח אמה ושהיה לו שותף, היא מתעמתת איתו וגורמת לו להבטיח שלא יפגע באנשים היקרים לה. קאסל ובקט מתעמתים עם ג'רי טייסון, הרוצח הסדרתי 'הרוצח המשולש', וקאסל יורה בו וגורם לו ליפול מגשר, אך טייסון שורד ונמלט, וקאסל, שיצא לפריז כדי לחלץ את אלקסיס שנחטפה נעזר שם בג'קסון האנט (ג'יימס ברולין), מתנקש ואיש מבצעים העובד באגף לפעולות מיוחדות של סוכנות הביון המרכזית. האנט, כך מתברר הוא אביו של קאסל. בסוף העונה, קאסל מציע לבקט נישואים, והיא מקבלת הצעת עבודה במשרד התובע בוושינגטון.

עונה 6[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקט וקאסל התארסו אבל למרות זאת היא לוקחת את הצעת העבודה בוושינגטון, ממנה פוטרה בסופו של דבר לאחר שפעלה כנגד הרצונות של הממונים עליה (בחקירה שעורבה בה גם תחנה 12). בשלב זה היא חוזרת להיות בלשית במחלקת רצח בתחנה 12 ביחד עם קאסל כיועץ. במהלך העונה, לאחר מספר ניסיונות חיסול מצידו שכוונו כלפיה, בקט סוף סוף שמה את הסנטור בראקן, שאחראי לרציחתה של אמה, בכלא, לאחר שמוצאת ראייה שמוכיחה שהורה על החיסול. בפרק האחרון היא וקאסל מתכוננים לחתונה (תוך כדי פתירת בעיות לא צפויות בדרך), אך בדרכו לשם מכוניתו של קאסל נמצאת כשהיא עולה באש, וכך נגמרת העונה.

עונה 7[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרק הראשון של העונה הוא המשך ישיר של הפרק האחרון בעונה 6, אשר בסופו קאסל, אותו מגלים ש*נעלם* לפני שהספיק להגיע לחתונתו עם קייט בקט. בקט, וכל תחנה 12, חוקרים את היעלמותו, אבל ללא הצלחה במשך חודשיים. בסופו של דבר הוא מתגלה מחדש, אך ללא זיכרון של התקופה שחלפה, ולבסוף הם מתחתנים בפרק השישי של עונה זו. קאסל מנסה לגלות מה קרה לו, ואיך נעלמו זיכרונותיו, במשך רוב העונה. בשלב כלשהו קאסל מקבל שיחת טלפון מאדם הקשור להיעלמותו, הטוען שהוא (קאסל) ביקש שימחקו את זכרונותיו ושזה כל מה שכדאי לו לדעת.

עונה 8[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה מלווה את קאסל ובקט במערכת היחסים המסובכת שלהם. בקט, כעת הקפטן של תחנה 12, למעשה עוזבת את קאסל לטובת החקירה הסודית שלה ושל ויקראם נגד לוקסאט - הדמות המסתורית ששיתפה פעולה עם סנאטור ויליאם בראקן, אשר ביחד גרמו למותה של אמה של בקט. באותו הזמן קאסל חוזר לחקור את פרטי היעלמותו (תחילת עונה 7) בעזרתן של היילי, שהצטרפה לעסק החקירות הפרטיות שלו, וביתו, אלקסיס. הוא מגלה כי ידע על לוקסאט כבר אז, ושבגלל זה ביקש למחוק את זכרונותיו, ומתוודה על כך לבקט. בעזרת היילי ואלקסיס, קאסל מגלה חלק מתוכניתם של בקט וויקראם ומתעקש לעזור להם ואף מביא איתו את היילי. בסוף העונה הם חושפים את לוקסאט ומצליחים לעצור אותו לפני שמצליח להרוג את שניהם (במקומות נפרדים). בסוף הפרק עובד של לוקסאט יורה בקאסל ובבקט, אך בקט מספיקה לירות בו לפני שהיא נופלת על הרצפה. לבסוף רואים מבט של שבע שנים קדימה לאחר הירי בקאסל ובקט, ונראה כי קאסל ובקט ניצלו מהירי וגרים בדירתו של קאסל עם שלושת ילדיהם.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נייתן פיליון - ריצ'רד קאסל - סופר מסתורין שעוזר לפתור תיקים בתחנה 12 בניו יורק בעזרת פרטים קטנים ותאוריות שונות. בעונות המאוחרות פותח משרד חקירות פרטיות. מתנהג בצורה ילדותית ועושה בדיוק ההפך ממה שאומרים לו, אך לאורך הסדרה מגלים את הצד הבוגר והאחראי שלו. היה נשוי בעבר לעורכת שלו ולמרדית', אמה של בתו אלקסיס.
  • סטנה קטיק - קייט בקט - בלשית במשטרת ניו יורק. בעלת הרצף הגדול ביותר של תיקים מפוענחים במחלקה (ושיאים גבוהים באקדמיה לשוטרים). בהמשך מתמנה לקפטן תחנה 12. בתם של ג'והאנה וג'ים בקט. החליטה להיות שוטרת בעקבות הרצח הלא פתור של אמה. היא עונדת שרשרת עליה תלויה הטבעת של אמה ואת שעון היד של אביה. רצינית ומתמקדת בעובדות.
  • ג'ון הוארטס - הבלש חוויאר אספוסיטו - שותפו וחברו הטוב של קווין ריאן. עוזר לפתור את התעלומות השונות במהלך הסדרה. בינו לבין לייני יש קשר רומנטי לא רציף שנמשך לאורך העונות. הצטרף למשטרה אחרי שירות ממושך כלוחם בכוחות המיוחדים. בהמשך מתמנה לסמל.
  • שיימוס דוור - הבלש קווין ריאן - שותפו וחברו הטוב של חוויאר אספוסיטו. עוזר לפתור את התעלומות השונות במהלך הסדרה. נשוי לג'ני ריאן, ולהם נולדים בת, שרה גרייס ריאן, ובהמשך עוד תינוק.
  • טמלה ג'ונס - דוקטור לייני פאריש - פתולוגית העוזרת לשוטרים לפתור מקרי רצח. נמצאת בזוגיות הפכפכה עם הבלש אספוסיטו לאורך העונות (און אוף). חברתה הטובה ביותר של בקט.
  • רובן סנטיאגו האדסון - קפטן רוי מונטגומרי (עונות 1–3) - המפקד לשעבר של מחלקה 12. נהרג על ידי רוצחי אמה של בקט בסוף העונה השלישית.
  • מולי קווין - אלקסיס קאסל - בתם של ריצ'רד קאסל ומרדית'. חכמה ובוגרת לגילה, ולעיתים אף מלמדת את אביה דבר או שניים. מהעונה השמינית עובדת כשותפה של קאסל במשרד החקירות הפרטיות שפתח.
  • סוזן סאליבן - מרת'ה רוג'רס - אמו של ריצ'רד קאסל. דמות קומית. שחקנית עבר מפורסמת ומורה למשחק בהווה. נותנת עצות טובות לבנה בעת הצורך.
  • פני ג'ונסון ג'רלד - קפטן ויקטוריה גייטס (עונה 4–7) - מחליפתו של קפטן מונטגומרי. לא מחבבת את קאסל, על אף שבמהלך העונות היא לומדת להעריך את כישוריו יותר ויותר.

רייטינג[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי מדד נילסן למדרוג אחוזי הצפייה בארצות הברית:

עונה משבצת שידור מספר פרקים עלייה לאוויר סוף הקרנה שנת השידורים צופים
(במליונים)
תאריך פרק בכורה
צופים (במליונים)
תאריך פרק סיום
צופים (במליונים)
עונה 1
יום שני, שעה 22:00
10
9 במרץ 2009
[1]10.76
11 במאי 2009
[2]9.96 2009 [3]10.19
עונה 2 24
21 בספטמבר 2009
[4]9.26
17 במאי 2010
[5]10.07 2009-2010 [6]10.25
עונה 3 24
20 בספטמבר 2010
[7]10.70
16 במאי 2011
[8]12.93 2010-011 [9]11.44
עונה 4 23
19 בספטמבר 2011
[10]13.28
7 במאי 2012
[11]12.36 2011-2012 12.18[12]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ABCFanaticInACastle. "Top ABC Primetime Shows, March 9-15, 2009 - Ratings". TV by the Numbers. אורכב מ-המקור ב-2012-10-23. נבדק ב-2012-04-08.
  2. ^ ABCFanatic. "Top ABC Primetime Shows, May 11-17, 2009 - Ratings". TV by the Numbers. אורכב מ-המקור ב-2012-05-03. נבדק ב-2012-04-08.
  3. ^ "ABC Medianet". ABC Medianet. 2009-05-19. נבדק ב-2012-04-08.
  4. ^ "Monday broadcast final numbers - Ratings". TV by the Numbers. אורכב מ-המקור ב-2012-09-27. נבדק ב-2012-04-08.
  5. ^ Calabria, Rosario T. (2011-05-17). "Broadcast TV Ratings for Monday, May 16, 2011". Your Entertainment Now. נבדק ב-2012-04-08.
  6. ^ "Final 2009-10 Broadcast Primetime Show Average Viewership - Ratings". TV by the Numbers. אורכב מ-המקור ב-2011-06-20. נבדק ב-2012-04-08.
  7. ^ Calabria, Rosario T. (2010-09-28). "Broadcast TV Ratings for Monday, September 27, 2010". Your Entertainment Now. נבדק ב-2012-04-08.
  8. ^ "Monday Final Ratings: 'Dancing,' 'Hawaii Five-0,' 'How I Met Your Mother,' 'Mad Love,' 'Mike & Molly' Adjusted Up; 'The Chicago Code' Adjusted Down - Ratings". TV by the Numbers. 2011-05-18. אורכב מ-המקור ב-2011-05-21. נבדק ב-2012-04-08.
  9. ^ "2010-11 Season Broadcast Primetime Show Viewership Averages - Ratings". TV by the Numbers. 2011-06-01. אורכב מ-המקור ב-2011-06-20. נבדק ב-2012-04-08.
  10. ^ "Monday Broadcast Final Ratings: 'Two and a Half Men,' '2 Broke Girls,' DWTS Adjusted Up; 'Castle' Adjusted Down - Ratings". TV by the Numbers. 2011-09-20. אורכב מ-המקור ב-2012-07-11. נבדק ב-2012-04-08.
  11. ^ "Monday Final Ratings". TV by the Numbers. 2012-05-08. אורכב מ-המקור ב-2016-03-03. נבדק ב-2012-05-08.
  12. ^ ביל גורמן, Complete List Of 2011-12 Season TV Show Viewership: 'Sunday Night Football' Tops, Followed By 'American Idol,' 'NCIS' & 'Dancing With The Stars', באתר TV by the Numbers,‏ 24/5/2012