קים נובאק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קים נובאק
Kim Novak
לידה 13 בפברואר 1933 (בת 91)
שיקגו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Marilyn Pauline Novak עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1954 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • בית הספר לאמנות של מכון שיקגו
  • Farragut Career Academy
  • Wilbur Wright College עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ריצ'רד ג'ונסון (19651966) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס גלובוס הזהב לכוכב החדש של השנה - שחקנית (1955)
  • דוב הזהב של כבוד (1977)
  • כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קים נובאק בסרט חברי ג'ואי
ג'יימס סטיוארט וקים נובאק ב"ורטיגו"

קים נובאקאנגלית: Kim Novak; נולדה ב-13 בפברואר 1933) היא שחקנית קולנוע אמריקאית בשנות החמישים והשישים. לאחר שפרשה ממשחק כמעט לגמרי ב-1965 הקדישה זמנה לציור והציגה מספר תערוכות[1]. נודעה בעיקר בתפקידיה בסרטים "פיקניק" (בבימויו של ג'ושוע לוגאן; 1955), "ורטיגו" (אלפרד היצ'קוק; 1958) ו"האיש בעל זרוע הזהב" (אוטו פרמינגר; 1955).

תולדות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירה קולנועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בשיקגו בשם מרילין פאולין נובאק למשפחת מהגרים קתולית מצ'כיה. בילדותה למדה אמנות ונמשכה לציור. ב-1954 נסעה ללוס אנג'לס עם חברות שהופיעו כניצבות בסרט "הקו הצרפתי" בכיכובה של ג'יין ראסל. כך "התגלתה" על ידי מפיק הוליוודי, שארגן לה חוזה באולפני קולומביה, אף שלא היה לה כל ניסיון במשחק. מנהל האולפנים הארי כהן החליף את שמה ממרלין לקים (על מנת למנוע בלבול עם מרילין מונרו), ודרש שתצבע את שיערה לבלונד-פלטינה.

לאחר מספר סרטים בהם השתתפה, הופיעה לראשונה בהצלחה בתפקיד משנה ב-1955 בסרט האיש בעל זרוע הזהב בבימויו של אוטו פרמינגר לצד פרנק סינטרה ואלינור פארקר. לדברי מבקר הקולנוע אורי קליין, התעלל בה פרמינגר במהלך הצילומים, דבר שהעמיק את חוסר הביטחון שלה כשחקנית לכל אורך הקריירה הקצרה שלה[2]. באותה שנה ביים אותה לוגאן לתפקיד ראשי ראשון בסרטו פיקניק, לצד ויליאם הולדן. על הופעה זו זכתה נובאק בפרס גלובוס הזהב להבטחת השנה ובפרס באפט"א לשחקנית הלא-אנגליה הטובה ביותר.

ב-1956 הופיעה לצידו של טיירון פאואר בסרט "סיפורו של אדי דוצ'ין", ושנה לאחר מכן כיכבה שנית לצידו של סינטרה בשובר הקופות "חברי ג'ואי". ב-1958 בחר אלפרד היצ'קוק ללהק את השחקנית ורה מיילס לסרטו "ורטיגו". אולם מיילס נכנסה להיריון ופרשה מהפרויקט. בחוסר רצון ליהק היצ'קוק את נובאק לתפקיד הכפול של מדלן/ג'ודי. הופעתה של נובאק בסרט זה נחשבת כיום לשיא הקריירה שלה, ולאחת ההופעות הקולנועיות המפורסמות בהיסטוריה של הקולנוע, אף שעם צאתו של הסרט לאור זכתה לביקורות צוננות[3]. באותה שנה הופיעה גם בסרט "פעמון, ספר ונר" לצידו של ג'יימס סטיוארט. ב-1960 הופיעה בסרט "זרים כשאנו נפגשים" לצידו של קירק דאגלס ובקומדיה המוזיקלית "פפה".

בראשית שנות השישים החלה הקריירה שלה דועכת. ב-1962 הופיעה לצד ג'ק למון ופרד אסטר בכישלון "The Notorious Landlady". ב-1964 הופיעה בהפקה מוחדשת של הסרט "בכבלי אנוש", לפי ספרו של סומרסט מוהם, אולם לא הצליחה להיכנס לנעליה של בטי דייוויס שהופיעה בהפקה הראשונה (ב-1934) בתפקיד מילדרד המרשעת[2]. גם תפקידה בסרטו של בילי ויילדר "נשקני, טיפשון" זכה לביקורות קטלניות, ולאחר תפקידה ב"הרפתקאות מול פלנדרס" עזבה את עולם הקולנוע[4].

לאחר הפרישה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נובאק הופיעה מדי פעם בסרטים גם לאחר פרישתה, בין היתר ב"Just a Gigolo" מ-1978 לצד דייוויד בואי ובעיבוד עתיר הכוכבים לספרה של אגתה כריסטי "סדק במראה" מ-1980 לצד אנג'לה לנסברי, טוני קרטיס, רוק הדסון ואליזבת טיילור. ב-1985 הופיעה בפרק הפיילוט של סדרת הטלוויזיה "אלפרד היצ'קוק מגיש".

ב-1997 זכתה בפרס כבוד בפסטיבל ברלין.

בפסטיבל קאן 2013 הייתה אורחת הכבוד בהקרנה חגיגית של עותק משוחזר של "ורטיגו"[5].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך קריירת המשחק שלה ניהלה נובאק רומן עם השחקן והבדרן האפרו-אמריקאי סמי דייוויס ג'וניור. אולפני קולומביה טרחו להסתיר את הרומן השערורייתי (של שחקנית לבנה עם אפרו-אמריקאי) מעיני הציבור. כן ניהלה מערכת יחסים עם הבמאי ריצ'רד קווין. ב-15 במרץ 1965 נישאה נובאק לשחקן הבריטי ריצ'רד ג'ונסון איתו שיחקה בסרט "מול פלנדרס". השנים התגרשו כעבור כשנה, ב-23 באפריל 1966.

מאז 1976 הייתה נובאק נשואה לווטרינר רוברט מלוי, והשניים חיו יחד בחווה באורגון עד מותו של מלוי ב-2020.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קים נובאק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]